Vetenskapens Värld om självkörande bilar
Moderator: Redaktion
Vetenskapens Värld om självkörande bilar
Även om det här redan uppmärksammats i tråden Artikel i Media så tycker jag att det förtjänar en egen tråd. Tror att många inte orkar läsa i den tråden...
https://www.svtplay.se/video/15025768/v ... ande-bilar
Inslaget börjar ungefär 3:45 in i programmet.
Tesla finns med lite grann på ett hörn.
https://www.svtplay.se/video/15025768/v ... ande-bilar
Inslaget börjar ungefär 3:45 in i programmet.
Tesla finns med lite grann på ett hörn.
Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar
De är väldigt inne på att bilarna i trafik kommer minska, jag tror tvärtom de kommer öka. Om något bli billigare och enklare att använda så kommer det användas oftare eller hur? De verkar tro att väldigt många fler kommer välja att åka i minibussar tillsammans med andra. Kanske funkar för ett fotbollslag? För mig påminner det om skolbussen som istället för att åka 5km direkt till skolan åkte runt i en timme och hämtade andra barn.
Nej tack!
Hur vida man äger bilen eller om kommunen gör det eller kanske hederliga Harry spelar ingen roll när det gäller körda mil. Milen beror på behov och kostnad och bägge kommer förmodligen öka.
Behovet av parkering och framför allt gatuparkeringar kommer minska. Självklart parkerar jag inte min bil på en dyr parkering inne i stan om jag kan skicka iväg den hem eller till en pendlarparkering. Så där har de rätt...

Hur vida man äger bilen eller om kommunen gör det eller kanske hederliga Harry spelar ingen roll när det gäller körda mil. Milen beror på behov och kostnad och bägge kommer förmodligen öka.
Behovet av parkering och framför allt gatuparkeringar kommer minska. Självklart parkerar jag inte min bil på en dyr parkering inne i stan om jag kan skicka iväg den hem eller till en pendlarparkering. Så där har de rätt...

Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar
Till trafikflödet ska också adderas alla budbilar som kör ärenden fram och tillbaka. Dessa kommer bli i princip grattis så folk köper små saker på impuls och får dem hemkörda.
Bygg mer vägar blir rekommendationen från mig.
Bygg mer vägar blir rekommendationen från mig.
Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar
Citerar från tråden Artikel i media:
Jag tror att befolkningstätheten har en avgörande faktor på om det kommer att fungera med bildelning eller inte, på samma sätt som kollektivtrafiken idag. I glesbygd finns inte lika många bilar att kalla på, samåkningsmöjligheterna är sämre eftersom sannolikheten att fler ska samma väg är liten osv.Laban skrev:I senaste teslapodden pratade man om Uber och hur deras samåknings variant (uberpool) hade gjort att måna ställde sina bilar, tror San Fransisco var exemplet där. Hittade också detta: https://thecollegeinvestor.com/19174/ub ... wning-car/Jerker skrev:Jag tror inte att det är helt otroligt. Men det bygger på att vi ska börja betrakta bilägande på ett helt nytt sätt. Och jag tror att det har bäst förutsättningar att fungera i städer. Redan idag finns en stor potentiell målgrupp i stora städer som bara tycker att det är besvärligt att äga sin egen bil.
Men för oss lantisar kommer det inte att vara lika enkelt...
Enligt hans beräkningar blev det alltså billigare med Uber än att köra egen bil. Detta med en redan betald bil.
Vad som händer med priset när förararen tas bort ur bilden kan man förstås enkelt räkna ut, samt förstås eldrift. Tror att även lantisar kommer haka på det ganska fort. Kanske inte att förstabilen åker direkt men andrabilen är nog i fara. Vi har 5 mil tur och retur och behöver en andrabil sporadiskt, den åker direkt då det finns andra alternativ som är billigare.
Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar
Ja, samåkning och bildelning funkar för dem som idag kan åka kollektivt eller taxi. Inom de tättbebyggda områdena kommer också kostnaden för resorna bli hyggliga medan de på landsbygden inte riktigt kan konkurrera med eget ägande.
Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar
Hmm, landsbygd, vad är det? Ett bortglömt "okänt" utanför det som kommit att bli normalen: staden!
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar
Som skeptiker så är det roligt att följa alla som siar som framtiden på det här sättet.
Om det här ska fungera riktigt bra så måste i stort sett ALLA bilar vara autonoma. Och hur ska det gå till inom 20-30 år? Först efter att ALLA nya bilar som säljs är autonoma kan vi börja nedräkningen. Från den punkten är det minst 15-20 år kvar till att hela bilflottan är autonom.
Hur långt fram är det till att ALLA bilar som säljs är autonoma? Ingen som vet. Hur lång tid är det kvar tills vi har den FÖRSTA autonoma bilen? Ingen som vet.
Om jag ska gissa. 5-10 år till första autonoma bilen. Därefter tar det säkert 5-10 år till innan ALLA bilar som säljs har tekniken som krävs. 25-40 år innan vi har en helt autonom bilflotta alltså.
Nån som sätter emot?
Om det här ska fungera riktigt bra så måste i stort sett ALLA bilar vara autonoma. Och hur ska det gå till inom 20-30 år? Först efter att ALLA nya bilar som säljs är autonoma kan vi börja nedräkningen. Från den punkten är det minst 15-20 år kvar till att hela bilflottan är autonom.
Hur långt fram är det till att ALLA bilar som säljs är autonoma? Ingen som vet. Hur lång tid är det kvar tills vi har den FÖRSTA autonoma bilen? Ingen som vet.
Om jag ska gissa. 5-10 år till första autonoma bilen. Därefter tar det säkert 5-10 år till innan ALLA bilar som säljs har tekniken som krävs. 25-40 år innan vi har en helt autonom bilflotta alltså.
Nån som sätter emot?
Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar
Hästarna ersattes inte för att alla hästar dog, de ersattes för att det kom något billigare och effektivare. Vid ett paradimskifte kan omställningen göras betydligt snabbare än vad rörelsen på marknaden är annars.
Just nu åker de flesta i en fossildriven bil med ganska höga driftkostnader, totalt sett. Tänk dig nu att det går att göra samma resor till en 10-del av kostnaden med en självkörande bil. Du kommer alltså förlora pengar varje dag du fortsätter att köra din gamla häck. Bilarna kommer att skrotas eller bara bli stående, när folk väl fattar. Att folk ska fatta tar ofta 5-10år däremot.
Just nu åker de flesta i en fossildriven bil med ganska höga driftkostnader, totalt sett. Tänk dig nu att det går att göra samma resor till en 10-del av kostnaden med en självkörande bil. Du kommer alltså förlora pengar varje dag du fortsätter att köra din gamla häck. Bilarna kommer att skrotas eller bara bli stående, när folk väl fattar. Att folk ska fatta tar ofta 5-10år däremot.
Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar
Ja och nej. På standardväg kommer man inte ens få köra bil själv om säg 15 år (2030 förbjudet att köra på motorväg, 2035 förbjudet att köra på övriga av Trafikverket reglerade vägar). Men om vi har en helt autonom bilflotta då vet jag inte, troligen inte, för det finns bilar som går på vägar som inte staten bestämmer över där du får köra vilket skit som helst.Verdi skrev:Som skeptiker så är det roligt att följa alla som siar som framtiden på det här sättet.
Om det här ska fungera riktigt bra så måste i stort sett ALLA bilar vara autonoma. Och hur ska det gå till inom 20-30 år? Först efter att ALLA nya bilar som säljs är autonoma kan vi börja nedräkningen. Från den punkten är det minst 15-20 år kvar till att hela bilflottan är autonom.
Hur långt fram är det till att ALLA bilar som säljs är autonoma? Ingen som vet. Hur lång tid är det kvar tills vi har den FÖRSTA autonoma bilen? Ingen som vet.
Om jag ska gissa. 5-10 år till första autonoma bilen. Därefter tar det säkert 5-10 år till innan ALLA bilar som säljs har tekniken som krävs. 25-40 år innan vi har en helt autonom bilflotta alltså.
Nån som sätter emot?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar
Nej.Verdi skrev:Nån som sätter emot?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar
Jag tror inte på 15år från nu... men jag tror alltså att det tar 5-10år från det att vi har självkörande bilar tillgängliga. Eller Elon är tidoptemist (påven är katolik osv).
Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar
LarsL skrev:Hästarna ersattes inte för att alla hästar dog, de ersattes för att det kom något billigare och effektivare. Vid ett paradimskifte kan omställningen göras betydligt snabbare än vad rörelsen på marknaden är annars.
Just nu åker de flesta i en fossildriven bil med ganska höga driftkostnader, totalt sett. Tänk dig nu att det går att göra samma resor till en 10-del av kostnaden med en självkörande bil. Du kommer alltså förlora pengar varje dag du fortsätter att köra din gamla häck. Bilarna kommer att skrotas eller bara bli stående, när folk väl fattar. Att folk ska fatta tar ofta 5-10år däremot.
Snacka om slöseri med jordens resurser att skrota fullt fungerande bilar... En tiondel av kostnaden kräver att man delar på bil. Då kan man nästan lika gärna åka buss och taxi. Det är också mycket billigare än att ha egen bil.
Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar
Den som lever får se. Hoppas verkligen jag slipper en så dyster framtid.zyax skrev:Ja och nej. På standardväg kommer man inte ens få köra bil själv om säg 15 år (2030 förbjudet att köra på motorväg, 2035 förbjudet att köra på övriga av Trafikverket reglerade vägar). Men om vi har en helt autonom bilflotta då vet jag inte, troligen inte, för det finns bilar som går på vägar som inte staten bestämmer över där du får köra vilket skit som helst.Verdi skrev:Som skeptiker så är det roligt att följa alla som siar som framtiden på det här sättet.
Om det här ska fungera riktigt bra så måste i stort sett ALLA bilar vara autonoma. Och hur ska det gå till inom 20-30 år? Först efter att ALLA nya bilar som säljs är autonoma kan vi börja nedräkningen. Från den punkten är det minst 15-20 år kvar till att hela bilflottan är autonom.
Hur långt fram är det till att ALLA bilar som säljs är autonoma? Ingen som vet. Hur lång tid är det kvar tills vi har den FÖRSTA autonoma bilen? Ingen som vet.
Om jag ska gissa. 5-10 år till första autonoma bilen. Därefter tar det säkert 5-10 år till innan ALLA bilar som säljs har tekniken som krävs. 25-40 år innan vi har en helt autonom bilflotta alltså.
Nån som sätter emot?
Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar
Vad är dystert i det? Att fler överlever eller att världen överlever eller att du kan göra annat när du transporterar dig? Eller kanske att du gillar att köra bil och får åka till en bana för att göra detta?Verdi skrev:Den som lever får se. Hoppas verkligen jag slipper en så dyster framtid.zyax skrev:Ja och nej. På standardväg kommer man inte ens få köra bil själv om säg 15 år (2030 förbjudet att köra på motorväg, 2035 förbjudet att köra på övriga av Trafikverket reglerade vägar). Men om vi har en helt autonom bilflotta då vet jag inte, troligen inte, för det finns bilar som går på vägar som inte staten bestämmer över där du får köra vilket skit som helst.Verdi skrev:Som skeptiker så är det roligt att följa alla som siar som framtiden på det här sättet.
Om det här ska fungera riktigt bra så måste i stort sett ALLA bilar vara autonoma. Och hur ska det gå till inom 20-30 år? Först efter att ALLA nya bilar som säljs är autonoma kan vi börja nedräkningen. Från den punkten är det minst 15-20 år kvar till att hela bilflottan är autonom.
Hur långt fram är det till att ALLA bilar som säljs är autonoma? Ingen som vet. Hur lång tid är det kvar tills vi har den FÖRSTA autonoma bilen? Ingen som vet.
Om jag ska gissa. 5-10 år till första autonoma bilen. Därefter tar det säkert 5-10 år till innan ALLA bilar som säljs har tekniken som krävs. 25-40 år innan vi har en helt autonom bilflotta alltså.
Nån som sätter emot?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar
Nej, det kommer vara större slöseri att fortsätta köra dem.Verdi skrev:LarsL skrev:Hästarna ersattes inte för att alla hästar dog, de ersattes för att det kom något billigare och effektivare. Vid ett paradimskifte kan omställningen göras betydligt snabbare än vad rörelsen på marknaden är annars.
Just nu åker de flesta i en fossildriven bil med ganska höga driftkostnader, totalt sett. Tänk dig nu att det går att göra samma resor till en 10-del av kostnaden med en självkörande bil. Du kommer alltså förlora pengar varje dag du fortsätter att köra din gamla häck. Bilarna kommer att skrotas eller bara bli stående, när folk väl fattar. Att folk ska fatta tar ofta 5-10år däremot.
Snacka om slöseri med jordens resurser att skrota fullt fungerande bilar... En tiondel av kostnaden kräver att man delar på bil. Då kan man nästan lika gärna åka buss och taxi. Det är också mycket billigare än att ha egen bil.
Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar
Du kan nog vara lugn. Det finns inte en chans att det blir så illa, åtminstone inte så länge vi lever. Det måste till väldigt mycket för att autonoma bilar ska "ta över" och människor inte längre får köra själva.Verdi skrev:Den som lever får se. Hoppas verkligen jag slipper en så dyster framtid.
1. För det första måste tekniken vara på plats. Om vi tittar på Nissans självkörande Leaf eller GMs autonoma Bolt så ser det visserligen bra ut, men det är ändå bara på labbstadiet. Till serieproduktion är det många år kvar. Säg minst 5 år. Och då pratar vi ändå inte level 5, vilket skulle krävas för att kunna ersätta människan bakom ratten till 100%. Personligen tror jag att det ligger många år bort. Om det öht kommer.
2. Lagstiftningen måste ändras. Det krävs bred konsensus på internationell nivå att det inte längre krävs en person med körkort bakom ratten för att en bil ska få köra på allmän väg. Med tanke på att man inte ens kan komma överens om en så enkel sak som att köra med halvljus även dagtid (därav de släckta baklysen på nyare bilar) så har jag svårt att se hur en sådan extremt stor förändring skulle kunna beslutas inom bara några år. Glöm det. Kommer inte att hända.
3. Alla bilar som rullar på vägarna måste vara kapabla till autonomi och det lär dröja. Man kan inte förbjuda folk att köra på allmän väg bara för att de inte har råd att skaffa en ny autonom bil. Hade det varit så enkelt så hade man redan idag kunnat förbjuda alla gamla bilar som inte uppfyller vissa krav, tex miljö- eller säkerhetsmässigt. Men det gör man inte av begripliga skäl. Varför skulle det vara annorlunda när det kommer till självkörande bilar?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar
En väldigt korrekt och förnuftig sammanställning som jag håller med om till 100%!mati skrev:Du kan nog vara lugn. Det finns inte en chans att det blir så illa, åtminstone inte så länge vi lever. Det måste till väldigt mycket för att autonoma bilar ska "ta över" och människor inte längre får köra själva.Verdi skrev:Den som lever får se. Hoppas verkligen jag slipper en så dyster framtid.
1. För det första måste tekniken vara på plats. Om vi tittar på Nissans självkörande Leaf eller GMs autonoma Bolt så ser det visserligen bra ut, men det är ändå bara på labbstadiet. Till serieproduktion är det många år kvar. Säg minst 5 år. Och då pratar vi ändå inte level 5, vilket skulle krävas för att kunna ersätta människan bakom ratten till 100%. Personligen tror jag att det ligger många år bort. Om det öht kommer.
2. Lagstiftningen måste ändras. Det krävs bred konsensus på internationell nivå att det inte längre krävs en person med körkort bakom ratten för att en bil ska få köra på allmän väg. Med tanke på att man inte ens kan komma överens om en så enkel sak som att köra med halvljus även dagtid (därav de släckta baklysen på nyare bilar) så har jag svårt att se hur en sådan extremt stor förändring skulle kunna beslutas inom bara några år. Glöm det. Kommer inte att hända.
3. Alla bilar som rullar på vägarna måste vara kapabla till autonomi och det lär dröja. Man kan inte förbjuda folk att köra på allmän väg bara för att de inte har råd att skaffa en ny autonom bil. Hade det varit så enkelt så hade man redan idag kunnat förbjuda alla gamla bilar som inte uppfyller vissa krav, tex miljö- eller säkerhetsmässigt. Men det gör man inte av begripliga skäl. Varför skulle det vara annorlunda när det kommer till självkörande bilar?

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar
En och annan elbil kommer behöva skrotas i förtid också (typ alla som finns idag och i stort sett alla som byggs de kommande 5-10 åren). Kan du räkna hem det också?LarsL skrev:Nej, det kommer vara större slöseri att fortsätta köra dem.Verdi skrev:LarsL skrev:Hästarna ersattes inte för att alla hästar dog, de ersattes för att det kom något billigare och effektivare. Vid ett paradimskifte kan omställningen göras betydligt snabbare än vad rörelsen på marknaden är annars.
Just nu åker de flesta i en fossildriven bil med ganska höga driftkostnader, totalt sett. Tänk dig nu att det går att göra samma resor till en 10-del av kostnaden med en självkörande bil. Du kommer alltså förlora pengar varje dag du fortsätter att köra din gamla häck. Bilarna kommer att skrotas eller bara bli stående, när folk väl fattar. Att folk ska fatta tar ofta 5-10år däremot.
Snacka om slöseri med jordens resurser att skrota fullt fungerande bilar... En tiondel av kostnaden kräver att man delar på bil. Då kan man nästan lika gärna åka buss och taxi. Det är också mycket billigare än att ha egen bil.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar
Nu tror inte jag att vi behöver skrota bort dagens (eller gårdagens) elbilar. De går inte lika långt som de som kommer men är nästan lika effektiva så de behåller vi.Verdi skrev:En och annan elbil kommer behöva skrotas i förtid också (typ alla som finns idag och i stort sett alla som byggs de kommande 5-10 åren). Kan du räkna hem det också?LarsL skrev:Nej, det kommer vara större slöseri att fortsätta köra dem.Verdi skrev:LarsL skrev:Hästarna ersattes inte för att alla hästar dog, de ersattes för att det kom något billigare och effektivare. Vid ett paradimskifte kan omställningen göras betydligt snabbare än vad rörelsen på marknaden är annars.
Just nu åker de flesta i en fossildriven bil med ganska höga driftkostnader, totalt sett. Tänk dig nu att det går att göra samma resor till en 10-del av kostnaden med en självkörande bil. Du kommer alltså förlora pengar varje dag du fortsätter att köra din gamla häck. Bilarna kommer att skrotas eller bara bli stående, när folk väl fattar. Att folk ska fatta tar ofta 5-10år däremot.
Snacka om slöseri med jordens resurser att skrota fullt fungerande bilar... En tiondel av kostnaden kräver att man delar på bil. Då kan man nästan lika gärna åka buss och taxi. Det är också mycket billigare än att ha egen bil.
Av den befintliga (och även kommande) fossilbilsflottan så är det komplicerat att räkna ut vad som är förnuftigast att göra med den när vi har elbilar som accepteras av den stora massan. Övergången kommer dock att ta så lång tid att problemet antagligen kommer att lösa sig självt. Problemet miljömässigt som jag ser det är att de bilar som skrotas (utöver olyckor) blir de som det inte lönar sig att laga när de går sönder. Detta pekar på att gamla billiga lättlagade bilar blir kvar medan nyare bilar skrotas bort och detta kan vara en problematisk situation då man antar att nyare bilar förorenar vår miljö mindre.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar
Det är ett hypotetiskt resonemang. Jag ser bilkörning delvis som avkoppling och ett vardagsnöje. Att köra på bana är dyrt, krångligt och farligt. Dessutom tror jag inte autonomi eller inte kommer avgöra om världen går under eller ej. Tror det kommer bli mer trafik med autonoma bilar.zyax skrev:Vad är dystert i det? Att fler överlever eller att världen överlever eller att du kan göra annat när du transporterar dig? Eller kanske att du gillar att köra bil och får åka till en bana för att göra detta?Verdi skrev:Den som lever får se. Hoppas verkligen jag slipper en så dyster framtid.zyax skrev:Ja och nej. På standardväg kommer man inte ens få köra bil själv om säg 15 år (2030 förbjudet att köra på motorväg, 2035 förbjudet att köra på övriga av Trafikverket reglerade vägar). Men om vi har en helt autonom bilflotta då vet jag inte, troligen inte, för det finns bilar som går på vägar som inte staten bestämmer över där du får köra vilket skit som helst.Verdi skrev:Som skeptiker så är det roligt att följa alla som siar som framtiden på det här sättet.
Om det här ska fungera riktigt bra så måste i stort sett ALLA bilar vara autonoma. Och hur ska det gå till inom 20-30 år? Först efter att ALLA nya bilar som säljs är autonoma kan vi börja nedräkningen. Från den punkten är det minst 15-20 år kvar till att hela bilflottan är autonom.
Hur långt fram är det till att ALLA bilar som säljs är autonoma? Ingen som vet. Hur lång tid är det kvar tills vi har den FÖRSTA autonoma bilen? Ingen som vet.
Om jag ska gissa. 5-10 år till första autonoma bilen. Därefter tar det säkert 5-10 år till innan ALLA bilar som säljs har tekniken som krävs. 25-40 år innan vi har en helt autonom bilflotta alltså.
Nån som sätter emot?
Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar
Fast nu var ju frågan fullständig autonomi och förbud mot att köra själv.lator skrev:Nu tror inte jag att vi behöver skrota bort dagens (eller gårdagens) elbilar. De går inte lika långt som de som kommer men är nästan lika effektiva så de behåller vi.Verdi skrev:En och annan elbil kommer behöva skrotas i förtid också (typ alla som finns idag och i stort sett alla som byggs de kommande 5-10 åren). Kan du räkna hem det också?LarsL skrev:Nej, det kommer vara större slöseri att fortsätta köra dem.Verdi skrev:LarsL skrev:Hästarna ersattes inte för att alla hästar dog, de ersattes för att det kom något billigare och effektivare. Vid ett paradimskifte kan omställningen göras betydligt snabbare än vad rörelsen på marknaden är annars.
Just nu åker de flesta i en fossildriven bil med ganska höga driftkostnader, totalt sett. Tänk dig nu att det går att göra samma resor till en 10-del av kostnaden med en självkörande bil. Du kommer alltså förlora pengar varje dag du fortsätter att köra din gamla häck. Bilarna kommer att skrotas eller bara bli stående, när folk väl fattar. Att folk ska fatta tar ofta 5-10år däremot.
Snacka om slöseri med jordens resurser att skrota fullt fungerande bilar... En tiondel av kostnaden kräver att man delar på bil. Då kan man nästan lika gärna åka buss och taxi. Det är också mycket billigare än att ha egen bil.
Av den befintliga (och även kommande) fossilbilsflottan så är det komplicerat att räkna ut vad som är förnuftigast att göra med den när vi har elbilar som accepteras av den stora massan. Övergången kommer dock att ta så lång tid att problemet antagligen kommer att lösa sig självt. Problemet miljömässigt som jag ser det är att de bilar som skrotas (utöver olyckor) blir de som det inte lönar sig att laga när de går sönder. Detta pekar på att gamla billiga lättlagade bilar blir kvar medan nyare bilar skrotas bort och detta kan vara en problematisk situation då man antar att nyare bilar förorenar vår miljö mindre.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar
Några stapplande steg i utvecklingen som vi däremot kan/kommer att få se är iaf typ så här:
Enkla fordon för enkla uppgifter som fraktar annat än människor i mycket avgränsade miljöer, tex robot-truckar på speciella områden i fabriker. Finns sedan flera år tillbaks.
Samma som ovan men i lite mer "öppna" miljöer där även människor befinner sig, kör väldigt sakta i liknande områden som ovan. Finns sedan några år tillbaks.
Fordon som ovan men som även fraktar människor i liknande miljöer som ovan, finns på prov typ nu.
Fordon som fraktar annat än människor i miljöer utanför kontrollerade miljöer (som fabriksområden) men inte på allmänna vägar, tex en Tesla som själv åker till/från laddaren på
en förutbestämd bana, eller liknande enkla transporter. Är på G och kommer nog ganska snart.
Samma som ovan men med människor i. Kommer nog lite senare men säkert inom några fåtal år (kanske på flygplatser och liknande).
Fordon som fraktar annat än människor men i helt öppna miljöer, tex sopbilar eller varutransporter på mindre vägar (inte motorväg mm). Kommer nog om typ 5-10 år.
Samma som ovan men med människor........ Här håller jag med Mati mfl. kommer att dröja typ skitlänge även om det kan funka skapligt i stadsmiljöer kanske.
Fullt likvärdigt med nuvarande bilar... Ännu senare och troligen på därför avsedda vägar (vilket tex kan åstadkommas genom att förbjuda andra fordon på bef. vägar)
-------------
När jag tänker i dom här banorna så känns det som att varutransporter är tillräckligt stort och mycket pengar i att det kommer att komma först, typ som Teslas plan på lastbilarna
mellan fabrikerna
Enkla fordon för enkla uppgifter som fraktar annat än människor i mycket avgränsade miljöer, tex robot-truckar på speciella områden i fabriker. Finns sedan flera år tillbaks.
Samma som ovan men i lite mer "öppna" miljöer där även människor befinner sig, kör väldigt sakta i liknande områden som ovan. Finns sedan några år tillbaks.
Fordon som ovan men som även fraktar människor i liknande miljöer som ovan, finns på prov typ nu.
Fordon som fraktar annat än människor i miljöer utanför kontrollerade miljöer (som fabriksområden) men inte på allmänna vägar, tex en Tesla som själv åker till/från laddaren på
en förutbestämd bana, eller liknande enkla transporter. Är på G och kommer nog ganska snart.
Samma som ovan men med människor i. Kommer nog lite senare men säkert inom några fåtal år (kanske på flygplatser och liknande).
Fordon som fraktar annat än människor men i helt öppna miljöer, tex sopbilar eller varutransporter på mindre vägar (inte motorväg mm). Kommer nog om typ 5-10 år.
Samma som ovan men med människor........ Här håller jag med Mati mfl. kommer att dröja typ skitlänge även om det kan funka skapligt i stadsmiljöer kanske.
Fullt likvärdigt med nuvarande bilar... Ännu senare och troligen på därför avsedda vägar (vilket tex kan åstadkommas genom att förbjuda andra fordon på bef. vägar)
-------------
När jag tänker i dom här banorna så känns det som att varutransporter är tillräckligt stort och mycket pengar i att det kommer att komma först, typ som Teslas plan på lastbilarna
mellan fabrikerna

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar
Så länge den självkörande tekniken i bilarna bygger på att se linjerna i vägen samt omkringliggande trafik kommer det aldrig att fungera helt ut, det är min teori.
För att det ska fungera helt måste någon annan teknik till, exempelvis en slinga i vägen som bilarna ska följa samt att alla bilar pratar med varandra för att undvika kollition.

För att det ska fungera helt måste någon annan teknik till, exempelvis en slinga i vägen som bilarna ska följa samt att alla bilar pratar med varandra för att undvika kollition.
2016 Model S 75
Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar
Jo, några hästar sparades och det öppnades ridklubbar som man tog bilen till för att rida. Men de flesta hästar blev nog korv eller klister helt enkelt för att det var för dyrt att bara ha dem stående.Verdi skrev:En och annan elbil kommer behöva skrotas i förtid också (typ alla som finns idag och i stort sett alla som byggs de kommande 5-10 åren). Kan du räkna hem det också?
Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar
Du jämför elbilar med hästar?LarsL skrev:Jo, några hästar sparades och det öppnades ridklubbar som man tog bilen till för att rida. Men de flesta hästar blev nog korv eller klister helt enkelt för att det var för dyrt att bara ha dem stående.Verdi skrev:En och annan elbil kommer behöva skrotas i förtid också (typ alla som finns idag och i stort sett alla som byggs de kommande 5-10 åren). Kan du räkna hem det också?