Miljöbilsbonus 60000kr

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

vigge50

Re: Miljöbilsbonus 60000kr

Inlägg av vigge50 »

improwise skrev:
Antar att denna miljöbilspremie inte gäller retroaktivt? Finns det någon miljöbilspremie just nu om man köper?
Ja, nu är den på 40 000 kr så mindre men bättre än inget.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

För en gångs skull vill jag ge en stor eloge till regeringen! Inte ofta man är till 99% nöjd med ett förslag.

Jag tycker:
* 60k är precis lagom som högsta bonus.
* Att det är mycket bättre än att slopa momsen, systemet ska få folk att köpa elbilar, inte få folk att köpa DYRA elbilar (läs Tesla).
* Att det är jättebra att de insåg det orimliga i att ge maxbonus även till phevs. Stora och törstiga phev SUVar som XC90 och X5 samt phevar med litet batteri som 330e är verkligen "green washing". Synd att de får så förmånligt förmånsvärde bara...
* Att det är bra att inte slänga på en massa extra skatt på existerande bilar utan bara på nya. Det är rätt att man "straffar" baserat på tillgänglig kunskap, inte dem som köpte baserat på dåvarande tillgänglig kunskap.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Mickep

Inlägg av Mickep »

Det som återstår är en skrotningspremie (gärna i samband med att man köper en miljöbil)
kanske 10- 20 000 för dem. För det är viktigt att få bort dessa från marknaden.(och miljön)
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Klart bättre än de 45k de hade innan.

Intressant om jag tolkade det rätt att de nu skall lägga 20k som avgift på nya bilar för att få ihop de 60k de skall betala ut.

Tidigare i år stod MP och debatterade med Richard Nordin från C, där C ville ta ut 25k per bil och ge ut 100k i premie. Då sa MP att C:s förslag inte var fullt ut finansierat.

Tänkte räkna lite här nu, ni får gärna rätta mig om jag skriver nått fel. Har ej hunnit läsa allt dock.

20k på de nya dåliga bilarna, exakt siffra har jag ej, men vi köpte ca 360k nya bilar förra året.
Skall vi säga för enkelhetens skull att de tar ut avgiften på ca 300 000 bilar, eftersom alla nya bilar ej skulle bli straffade? Då får staten in ca 6 miljarder med deras förslag vilket skulle räka till 100 000 bilar.
Men C:s förslag skulle det bli en inkomst på ca 7,5 miljarder. vilket då skulle räcka till 75 000 bilar med 100k i subvention.

Känns som att båda förslagen är ganska bra finansierade åtminstone under 2018, men även för 2019.

Nu har jag iofs inte räknat på allt, men i statens förslag så skall de även få in pengar via skatt, så det blir några kronor till i kassan.

Gällande skippa momsen så är jag emot det om man jämför med C:s förslag, eftersom då hade bara bilar som kostar mer än 500k gynnats av slopad moms. Med regerings nuvarande förslag så gynnas bilar som kostar mer än 300k av slopad moms än av de 60k i subvention.

Eftersom jag tror att det som behövs för att få ut elbilar bland folket är bilar som kostar under 500k, och jag är partisk eftersom jag är Centerpartist så anser jag att våra 100k är de som sätter fart på försäljningen mest. För att stora massan köper bilar som kostar 300-500k.

Men som sagt jag är partisk, och jag har inte räknat nu med några bekräftade siffror, utan bara tagit lite ur luften, förutom att det såldes förra året ca 360k bilar i vårt land.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

improwise skrev:
Antar att denna miljöbilspremie inte gäller retroaktivt? Finns det någon miljöbilspremie just nu om man köper?

OK, hade för mig något om att den gick ut vid årsskiftet och att det sen blev okänt territorium? Är det någon risk att den tar slut eller är den nu finansierad nog för att räcka hela året?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

improwise skrev:
improwise skrev:

OK, hade för mig något om att den gick ut vid årsskiftet och att det sen blev okänt territorium? Är det någon risk att den tar slut eller är den nu finansierad nog för att räcka hela året?
Hittills har man förlängt varje årsskifte utan diskussion.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Anders77 skrev:
Klart bättre än de 45k de hade innan.

Intressant om jag tolkade det rätt att de nu skall lägga 20k som avgift på nya bilar för att få ihop de 60k de skall betala ut.

Tidigare i år stod MP och debatterade med Richard Nordin från C, där C ville ta ut 25k per bil och ge ut 100k i premie. Då sa MP att C:s förslag inte var fullt ut finansierat.

Tänkte räkna lite här nu, ni får gärna rätta mig om jag skriver nått fel. Har ej hunnit läsa allt dock.

20k på de nya dåliga bilarna, exakt siffra har jag ej, men vi köpte ca 360k nya bilar förra året.
Skall vi säga för enkelhetens skull att de tar ut avgiften på ca 300 000 bilar, eftersom alla nya bilar ej skulle bli straffade? Då får staten in ca 6 miljarder med deras förslag vilket skulle räka till 100 000 bilar.
Men C:s förslag skulle det bli en inkomst på ca 7,5 miljarder. vilket då skulle räcka till 75 000 bilar med 100k i subvention.

Känns som att båda förslagen är ganska bra finansierade åtminstone under 2018, men även för 2019.

Nu har jag iofs inte räknat på allt, men i statens förslag så skall de även få in pengar via skatt, så det blir några kronor till i kassan.

Gällande skippa momsen så är jag emot det om man jämför med C:s förslag, eftersom då hade bara bilar som kostar mer än 500k gynnats av slopad moms. Med regerings nuvarande förslag så gynnas bilar som kostar mer än 300k av slopad moms än av de 60k i subvention.

Eftersom jag tror att det som behövs för att få ut elbilar bland folket är bilar som kostar under 500k, och jag är partisk eftersom jag är Centerpartist så anser jag att våra 100k är de som sätter fart på försäljningen mest. För att stora massan köper bilar som kostar 300-500k.

Men som sagt jag är partisk, och jag har inte räknat nu med några bekräftade siffror, utan bara tagit lite ur luften, förutom att det såldes förra året ca 360k bilar i vårt land.
Det är inga 20k för alla andra bilar. Det beror helt på utsläppen. En hybrid kommer fortfarande få en liten premie, och en mildhybrid blir kanske 0-skattad. Sen är det en stigande skala.

Här har dom räknat på budget:
http://www.regeringen.se/artiklar/2017/ ... nslebytet/
Skärmklipp 2017-09-04 23.28.39.png
(Låga kostnader 2018 då premien betalas ut retroaktivt.)

Och malusdelen beräknas så här:
För bensin- och dieseldrivna fordon tas en förhöjd fordonsskatt (malus) ut under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt för första gången. Koldioxidbeloppet är då summan av 82 kronor per gram koldioxid som fordonet släpper ut per kilometer utöver 95 gram och upp till och med 140 gram, och 107 kronor per gram koldioxid som fordonet släpper ut per kilometer utöver 140 gram. Från år 4 och därefter är koldioxidbeloppet 22 kronor per gram koldioxid utöver 111 gram.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag tycker att 60k är en perfekt summa för när model 3 väl kommer tror jag att det kommer att säga pang. Även nissan 2 kommer nog att vara trevlig och sälja helt ok. Dollarn går nu också ned vilket gör model 3 billigare. Och förmånsvärdet för elbilar är lågt. Det enda jag är orolig för, som folk har varit inne på, är att pengarna inte ska räcka till om elbilarna behoven börjar ta fart. Perfekt är att törstiga bilar blir dyrare också. Det kommer skapa ännu mer sug efter elbilar.
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare

Inlägg av strejf »

Jerker skrev:
Maximal utdelning ger supermiljöbilspremien om man köper en bil som kostar 240.000:- eftersom som bonusen max är 25% av nybilspriset. Då kostar den 180.000:-
Aha, det hade jag inte koll på. Intressant!

Det här kommer vara guld för Model 3-försäljningen i Sverige.
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
Skee
elbilist

Inlägg av Skee »

Ja modell tre blir ju från 400 000kr säkert utan extra utrustning, så pengarna behövs.
Snart: Zeekr 7X Priviledge AWD
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Maximal utdelning ger supermiljöbilspremien om man köper en bil som kostar 240.000:- eftersom som bonusen max är 25% av nybilspriset. Då kostar den 180.000:-
Det är ju förresten en liten kul knorr på resonemanget för ungefär där så blir ju bilen momsfri ju 8-)
(och företags-leasar man den så blir det extra kul såklart)

Min Leaf som skulle kostat typ 360 tusen fick jag för 289 tusen och sedan 40 tusen i smb så den blev en skapligt prisvärd bil ändå :)
Inte riktigt lika med Teslan, men den blev rackarns bra affär ändå tack vare dollarkursen mm :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare

Inlägg av strejf »

En annan grej som många missat är att de inför ett nytt stöd för att sätta upp laddboxar hemma. Exakt summa eller hur det ser ut är lite oklart än, men det är ju kanonbra. En laddbox för mer än 5000kr plus installationskostnader tar jag gärna emot ett bidrag för.

Från regeringens hemsida: "Genom ett nytt ladda hemma-stöd, gör regeringen det nu enklare
och billigare för hushåll att installera laddpunkter för elfordon i hemmet."

Utöver detta nya stöd för elcyklar och elmopeder.

"Regeringen kommer också att se över tillgången på snabbladdare längs större
vägar och vid regionalt strategiska platser med ambitionen att genomföra en
strategiskt viktig utbyggnad av laddinfrastruktur i hela Sverige."

Låter bra för oss som bor i vad som kan liknas ett svart hål för snabbladdare, Örnsköldsvik.
Tesla Model 3 2019
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Även solcellsstödet ökas på till 30%! Och det läggs in mer pengar i den potten så att köerna för de som sökt försvinner.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

strejf skrev:
En annan grej som många missat är att de inför ett nytt stöd för att sätta upp laddboxar hemma. Exakt summa eller hur det ser ut är lite oklart än, men det är ju kanonbra. En laddbox för mer än 5000kr plus installationskostnader tar jag gärna emot ett bidrag för.

Från regeringens hemsida: "Genom ett nytt ladda hemma-stöd, gör regeringen det nu enklare
och billigare för hushåll att installera laddpunkter för elfordon i hemmet."

Utöver detta nya stöd för elcyklar och elmopeder.

"Regeringen kommer också att se över tillgången på snabbladdare längs större
vägar och vid regionalt strategiska platser med ambitionen att genomföra en
strategiskt viktig utbyggnad av laddinfrastruktur i hela Sverige."

Låter bra för oss som bor i vad som kan liknas ett svart hål för snabbladdare, Örnsköldsvik.
Läste någonstans att det var 25% på material och eventuellt 25% på installation. Bra såklart, men är det bara på material så är det knappt man orkar söka 8-)

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

joel80 skrev:
Även solcellsstödet ökas på till 30%! Och det läggs in mer pengar i den potten så att köerna för de som sökt försvinner.
Någon som har koll på om 30% gäller enbart för de som söker efter 1/7? Eller kan det på något vis gynna alla oss som redan står i kö (bortsett från tidigare betalning)?

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

joel80 skrev:
Finns det någon bra artikel om detta?
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Det är alltså som det andra enbart förslag än så länge. Klubbas igenom med budgeten gissar jag..
http://www.regeringen.se/pressmeddeland ... -pa-taken/
Skriv svar