Bäst bilförsäkring?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Bäst bilförsäkring?

Inlägg av Yxel »

Måste man bo i Skåne för att ha Skåne?
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bäst bilförsäkring?

Inlägg av Bjelke »

Och om ja, vad kostar en enrummare där? (där vi som "vissa" kan skriva oss typ 40 personer och dela på kostnaden)
Jag skulle spara ca 8000kr/år...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Bäst bilförsäkring?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Vad jag vet så är det helt och hållet den geografiska platsen som avgör vilket Länsförsäkringsbolag man får.

Väljer man bara "rätt" område i Malmö så kan man absolut skriva sig 40 pers på samma adress utan att någon reagerar. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Bäst bilförsäkring?

Inlägg av lator »

Vi sitter nu och räknar på helförsäkring på vår Nissan Leaf då vagnskadan (med hutlösa självrisker) tar slut i dagarna. Riktigt höga premier är min första reaktion! Halvförsäkring hos LF (Jämtland) har legat på ca 200 per månad men helförsäkring hamnar på mellan 500 och 1300!!! Garanterat ingen aluminium i bilen och effekten ligger på blygsamma 82 kW... För skojs skull så jämförde jag vår Leaf med en Model S P85+ -14 och skillnaden är ca 100 kr/månad vid samma villkor från Trygg Hansa. Däremot så åker en S70D från 2015 upp ytterligare ca 400 kr. Iofs så behöver den ju bara halvförsäkring men den blir ju också äldre och knappast billigare att försäkra...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bäst bilförsäkring?

Inlägg av Bjelke »

Jag har länge funderat på att flytta lite söderut (eg. typ Huskvarna/Jönköping eller lite nedanför), kanske ska leta rätt på en liten herrgård med några "extra rum" och ha några
"inneboende" (typ många) och så kan vi sköta post och lite boende (för diverse "boende" som ibland har vägarna förbi) osv på plats :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Bäst bilförsäkring?

Inlägg av GiGurra »

helix skrev:
GiGurra skrev:
Jag pratade precis på telefon med Trygghansa och dom kommer from 1a september erbjuda försäkringar för just Tesla stil med vad jag tror funnits för protector. Jag har inte koll på hur dom sett ut tidigare - beställde min första Tesla (en 2016 90D) idag så har jagat runt efter bl.a. försäkring ;).

Tipset från försäljaren på telefon var att avvakta tills dess, för premien blir då förmodligen betydligt billigare.
Just nu kan man komma ner i typ 11 som billigast (men kanske 15 om man vill ha lägre självrisker och t.ex. hyrbil).

Men som sagt, fr.o.m. 1a september så blir det nya premier! (om det jag precis hörde på telefon stämmer)
Tack för info! Låter lovande
Kollar på trygg-hansas hemsida men ser inga nya premier..
Imorgon levereras min bil så det börjar bli tajt. Preliminärt 12 000 kr / år för min 90D halvförsäkrad. Helförsäkringen ska vi inte ens nämna :P - vid det laget säger jag upp leasingavtalet och skaffar ny. Hade hoppats på lite bättre pris här :/. Ev får man bättre försäkringspriser med bakhjulsdrivna modeller (säljarna berättar att 4hjulsdrift tydligen automatiskt räknas in i någon slags prestandabilskategori - ursäkta min okunskap :))

Någon som hört något från Trygg-Hansa?
Användarvisningsbild
Tezzla
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 nov 2014 23:26
Ort: Nacka

Re: Bäst bilförsäkring?

Inlägg av Tezzla »

Här kan man beräkna pris på Trygg-Hansas hemsida:
https://www.trygghansa.se/berakna-pris/bilforsakring

Det blev ruskigt dyrt, 1400 kr/mån för halvförsäkring för "min" bil, en 2017 årsmodell med fyrhjulsdrift. Däremot äldre bilar med bakhjulsdrift blir inte lika dyra, 500-600 kr för halvförsäkring och 800-900kr för helförsäkring (testade med lite olika reg nr från Blocket). Förstår inte riktigt hur de tänker på Trygg-Hansa?

Så jag ringde upp och frågade efter pris på "min" bil och säljaren i telefon bekräftade att priset på hemsidan stämde. Han sa något om att med den gamla premien hade det blivit en förlustaffär för Protector och att de hade behövt chockhöja sina premier, så han menade att Trygg-Hansas premier var lägre än vad Protectors nya hade blivit...

Det här med att Teslor är så billiga i drift stämmer ju inte riktigt om försäkringspremierna är på Trygg-Hansas nivå :(

Som tur är finns det andra försäkringsbolag. Hittills har jag fått offert på 1000 kr/mån från If och 870 kr/mån från Aktsam.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Bäst bilförsäkring?

Inlägg av improwise »

Har inte ens en Tesla (iaf inte ännu) men står på deras mailinglista och fick något mail om InsureMyCar eller vad det hette nyligen, är det ändå dessa priser som gäller även för det? Då är det rätt illa...
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Bäst bilförsäkring?

Inlägg av EnTraktor »

Det är väl inte så konstigt att Tesla har dyra försäkringar när skadorna är svindyra att laga. Blev påkörd av en lastbil i vintras när bilen hade mindre än 50 mil på mätaren.

Bild

Under tejpen är det ett hål i plåten. Bilen inlämnad på RM bilservice som fakturerade ca 75.000 SEK till lastbilens försäkringsbolag (vilket i detta fall oxå var Protector) för reparationen av skadan.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3196
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Bäst bilförsäkring?

Inlägg av Leo »

Aluminium och en bakskärm som sitter ihop med karossen och dessutom precis i ett hörn i kombination med Multicoat röd lack.

Gissar att det är saker som gör just den där skadan extra besvärlig att laga =dyr.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Bäst bilförsäkring?

Inlägg av Tjell »

Vi har vår 85D halvförsäkrad hos Länsförsäkringar, tror det går på ca 6500:-/år. Nu har bilen strax gått 8' mil så då ska vi väl ta helförs på LF. Får se vad det hamnar på då...

Vi har även gården osv på LF så det kanske det blir billigare pga det...


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Bäst bilförsäkring?

Inlägg av lator »

Tjell skrev:
Vi har vår 85D halvförsäkrad hos Länsförsäkringar, tror det går på ca 6500:-/år. Nu har bilen strax gått 8' mil så då ska vi väl ta helförs på LF. Får se vad det hamnar på då...

Vi har även gården osv på LF så det kanske det blir billigare pga det...


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Du har ju tre års vagnskadegaranti...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Bäst bilförsäkring?

Inlägg av GiGurra »

1000 kr / mån har baspriset på offerten landat på nu för mig för halvförsäkring från Trygghansa (ökar till ca 1100 när man lägger på lite tillägg för t.ex. sänkt vagnskadesjälvrisk). Något över vad jag hade hoppats, men hanterbart. Detta rör alltså en 2016 90D, 2000 mil/år självrisknivå på 10% av prisbasbelopp, Stockholm/Täby - ej eget garage. Försäkringen är på företaget (förmånsbil) och inte mig som privatperson - om det nu påverkar priset vet jag inte.

obs: priset är inkl "Insure My Tesla"-paketet.

Tydligen är totala priset nedsatt 25% jämfört med normalt :S.
Senast redigerad av GiGurra, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Bäst bilförsäkring?

Inlägg av OlleBack »

Vad jag förstår så är det en rätt kraftig självriskrabatt i insuremytesla och det är det man betalar så hutlöst mycket extra för? Bad få jämförelsepris från TH och de skrev:

"Halvförsäkring med 1500 mil insure my tesla ligger på ca 19 000kr per år inklusive hyrbil och självriskrabatt.
teslapaketet innehåller då maskinskada upp till 15000 mil och ytterligare självriskrabatt vilket gör att tecknar du med paketet och ytterligare tillägget för självriskrabatt så får du 6000 i sänkning på vagnskskadegarantin vid ev skada. Om bilhandlaren tecknar detta paketet till dig så tillkommer en värdesäkring om bilen totalskadas. Vad premien skulle bli för den kan jag inte säga utan det får bilhandlaren räkna på när de har rätt regnummer.

Som standardförsäkring så blir premien ca 6000 kr lägre."

Sjukt jävla dyrt är det iaf
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Bäst bilförsäkring?

Inlägg av GiGurra »

OlleBack skrev:
Vad jag förstår så är det en rätt kraftig självriskrabatt i insuremytesla och det är det man betalar så hutlöst mycket extra för? Bad få jämförelsepris från TH och de skrev:

"Halvförsäkring med 1500 mil insure my tesla ligger på ca 19 000kr per år inklusive hyrbil och självriskrabatt.
teslapaketet innehåller då maskinskada upp till 15000 mil och ytterligare självriskrabatt vilket gör att tecknar du med paketet och ytterligare tillägget för självriskrabatt så får du 6000 i sänkning på vagnskskadegarantin vid ev skada. Om bilhandlaren tecknar detta paketet till dig så tillkommer en värdesäkring om bilen totalskadas. Vad premien skulle bli för den kan jag inte säga utan det får bilhandlaren räkna på när de har rätt regnummer.

Som standardförsäkring så blir premien ca 6000 kr lägre."

Sjukt jävla dyrt är det iaf
What? Priset jag fått är under 1000 kr påslag för "insure my tesla"-tillägget - inte 6000... Iofs kan det bero på att maskinskadeförsäkringen inte gäller för företag. Men den delen känns ju ganska onödig när tesla erbjuder 8 års garanti på drivlina och batteri? Har jag missat något? :)
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Bäst bilförsäkring?

Inlägg av OlleBack »

Frågan är väl om jag har missat nått :) Känns så galet högt att man undrar ju. Tror det blir LF med självrisktillägsförsäkring via okq8 och non stop
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Bäst bilförsäkring?

Inlägg av Tjell »

Tjell skrev:
Vi har vår 85D halvförsäkrad hos Länsförsäkringar, tror det går på ca 6500:-/år. Nu har bilen strax gått 8' mil så då ska vi väl ta helförs på LF. Får se vad det hamnar på då...

Vi har även gården osv på LF så det kanske det blir billigare pga det...


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Aha, 3 år, trodde det var 8k mil men det är ju Teslas garantitid/sträcka.

Tackar för tillrättavisningen! Bild


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Skriv svar