Den nya (undre väl?) interiören är ca 1000 ggr snyggare. Nu ser det ut som en bil.
Instämmer. Både invändigt och utvändigt. Fortfarande ingen skönhet, men man behöver inte längre uppsöka ögonläkare (eller akuten) efter att ha skådat en Leaf.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Anser att nya Nissan Leaf gör att de stora massorna äntligen kan köpa en elbil.
Hitintills så har pris och räckvidd varit ett problem, men nu är man nivåer som tilltalar många bilköpare.
Parametrar som:
Utseende
Räckvidd
Utrymmen
Pris
Service
Kvalitet
Garantier
Acceleration
Snabbladdning
Utbyggt laddstationsnät
Har nu nått nivåer som gör att en massmarknad öppnar sig.
Nissan Leaf 2 har en räckvidd på 378 kilometer (NEDC) vilket borde bli runt 30 mil på sommaren och ca 20 mil på vintern. Ungefär dubbelt så bra som gamla Leaf 24kwh.
Utseendet har gått från rent ut sagt ful för gamla Leaf till helt OK.
Utrymmen är också konkurrenskraftigt, längd 448cm, bagage 435L.
Hyundai IONIQ har, längd 447cm, bagage 450L.
Volvo V60 har, längd 462cm, bagage 430L.
Gamla Leaf, längd 444cm, bagage 370L.
Gamla Leaf kostar idag 317.490kr innan rabatter.
I USA så sjunker priset på nya Leaf 2 med några procent.
Hoppas att listpriset i Sverige hamnar under 300.000kr.
Angående service, kvalitet och garantier har ju Nissan acceptabel nivå.
Med nya motorn på 148hk nås 0-100 på drygt 8 s.
Tydligen blir det Chademo 50kw snabbladdning på 40kwh versionen och 100kw laddning på 60kwh versionen.
Chademo 50kw har ju hyfsat bra täckning av laddstationer redan idag.
Den enda konkurrenten idag på den svenska marknaden som har minst 40kwh batteri och ett pris under 350.000kr är ju Renault Zoe, och den har ju ingen snabbladdning alls!
Men visst, det kommer massor av modeller redan under 2018, så vad man ska köpa återstår att se.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Det som är så irriterande är att dom är så nära att göra rätt, och sp blir det massa småfel. CHAdeMO/Typ 1, enfasladdning, en miljon knappar, en dedikerad power knapp, ingen dragkrok.
Den nya (undre väl?) interiören är ca 1000 ggr snyggare. Nu ser det ut som en bil.
Instämmer. Både invändigt och utvändigt. Fortfarande ingen skönhet, men man behöver inte längre uppsöka ögonläkare (eller akuten) efter att ha skådat en Leaf.
Håller med, ser helt ok ut och betydligt bättre än den gamla...
Jag känner mig ganska nöjd med de som berättats såhär långt, visst ingen M3 men jag tror detta är en bra bil som har andra fördelar än vad M3 kommer ha.
Ja dragkrok hade varit en dröm, de har väl inte sagt att de inte går att få med drag så låt oss hoppas att tex 60kWh batteriet tillåter de (hoppet är de sista som överger en) .
"Redan Leaf30 överhettar vid normal körning. Att Leaf40 plötsligt inte gör det är osannolikt. Så nej några 100kW kommer vi inte se."
Är verkligen överhettning ett problem?
Körde en Leaf 24kwh från Göteborg till Umeå. Snabbladdade 11ggr på raken, hade inga problem alls med överhettning.
Dock var yttertempen runt +5.
Min syster som äger Leafen har aldrig haft problem med överhettning sedan hon köpte bilen i mars.
Vet att Tesla Björn lyckades få överhettning på en Leaf, men det var +24, hård bergskörning och flera snabbladdningar på raken.
Även då så gick det att ladda, dock med reducerad hastighet.
Temp+24
#28 Oslo - Bergen with Nissan Leaf 30 kWh
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Ja dragkrok hade varit en dröm, de har väl inte sagt att de inte går att få med drag så låt oss hoppas att tex 60kWh batteriet tillåter de (hoppet är de sista som överger en) .
Det är sant. På samma vis som Tesla aldrig har bekräftat att Model 3 verkligen kan fås med drag (bortsett från en enda tweet för över ett år sedan) så har Nissan inte sagt att Leif2 inte kan få drag framöver. Samma logik.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
"Redan Leaf30 överhettar vid normal körning. Att Leaf40 plötsligt inte gör det är osannolikt. Så nej några 100kW kommer vi inte se."
Är verkligen överhettning ett problem?
Körde en Leaf 24kwh från Göteborg till Umeå. Snabbladdade 11ggr på raken, hade inga problem alls med överhettning.
Dock var yttertempen runt +5.
Min syster som äger Leafen har aldrig haft problem med överhettning sedan hon köpte bilen i mars.
Vet att Tesla Björn lyckades få överhettning på en Leaf, men det var +24, hård bergskörning och flera snabbladdningar på raken.
Även då så gick det att ladda, dock med reducerad hastighet.
Temp+24
#28 Oslo - Bergen with Nissan Leaf 30 kWh
Skillnaden mellan 24 och 30 är stor. Efter tre snabbladdningar vid sommartemperatur så hamnar man oftast inne på rött... Och då tappar man både i laddeffekt och prestanda. Upplevde själv en mindre trevlig stund då jag skulle köra om direkt efter en snabbladdning och inte alls hade den effekt som jag hade räknat med... Segt! Tur att jag hade lite marginal. 24:an har jag aldrig fått upp på rött, inte ens vid långresa i +25 grader...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Det som är så irriterande är att dom är så nära att göra rätt, och sp blir det massa småfel. CHAdeMO/Typ 1, enfasladdning, en miljon knappar, en dedikerad power knapp, ingen dragkrok.
Håller med fullständigt! Sjukt irriterande alltså...
Min leasing går ut om en månad och jag hade förberett mig på ett byte om det kom 3-fas-laddning och större batteri, men nu skiter jag i det och väntar ett tag till, köper loss
den gamla och åker sanslöst billigt ett tag med den istället (Leafen alltså, inte Teslan)
CHAdeMO kan jag leva med, likaså funkar 40kWh tillräckligt bra när man är van med 24 lixom och dragkrok vettifan allstå, tror jag fulmonterar ett istället
men ingen 3-fas-laddning... nope där går gränsen helt enkelt.
"Redan Leaf30 överhettar vid normal körning. Att Leaf40 plötsligt inte gör det är osannolikt. Så nej några 100kW kommer vi inte se."
Är verkligen överhettning ett problem?
Körde en Leaf 24kwh från Göteborg till Umeå. Snabbladdade 11ggr på raken, hade inga problem alls med överhettning.
Leaf24 klarar sig bra, tempen stiger först vid flera laddstopp. En Leaf30 når rött redan vid första snabbladdningen även med låg utetemperatur. Björns bergskörning tyckte jag var väldigt snäll, om jagi nte minns fel låg han väl på förbrukning runt NEDC och ändå överhettning/varmgång.
Problem, tja.... det finns ju fördelar med så som vinterkörning när tempen aldrig blir för låg som på Leaf24. Den drabbades ju betydligt mer på vintern än Leaf30. Temperatur och livslängd hänger dock ihop så det är ju inte kul om trenden håller i sig att Leaf40 blir ännu varmare och Leaf60?!
Jag personligen tycker ju det är trevligare om man likt Tesla tar hand om sina batterier genom en klimatisering, inte som Nissan låter det bli vad det blir.
"Redan Leaf30 överhettar vid normal körning. Att Leaf40 plötsligt inte gör det är osannolikt. Så nej några 100kW kommer vi inte se."
Är verkligen överhettning ett problem?
Körde en Leaf 24kwh från Göteborg till Umeå. Snabbladdade 11ggr på raken, hade inga problem alls med överhettning.
Dock var yttertempen runt +5.
Min syster som äger Leafen har aldrig haft problem med överhettning sedan hon köpte bilen i mars.
Vet att Tesla Björn lyckades få överhettning på en Leaf, men det var +24, hård bergskörning och flera snabbladdningar på raken.
Även då så gick det att ladda, dock med reducerad hastighet.
Temp+24
#28 Oslo - Bergen with Nissan Leaf 30 kWh
Skillnaden mellan 24 och 30 är stor. Efter tre snabbladdningar vid sommartemperatur så hamnar man oftast inne på rött... Och då tappar man både i laddeffekt och prestanda. Upplevde själv en mindre trevlig stund då jag skulle köra om direkt efter en snabbladdning och inte alls hade den effekt som jag hade räknat med... Segt! Tur att jag hade lite marginal. 24:an har jag aldrig fått upp på rött, inte ens vid långresa i +25 grader...
Vad går Leaf 30kwh på en laddning, 20mil?
För om du startat med full laddning och kallt batteri och kört 20 mil, och sen ytterligare 3 snabbladdningar, vilket totalt blir 80 mil.
Då är du ute på en rejäl långtur med Leafen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skillnaden mellan 24 och 30 är stor. Efter tre snabbladdningar vid sommartemperatur så hamnar man oftast inne på rött... Och då tappar man både i laddeffekt och prestanda. Upplevde själv en mindre trevlig stund då jag skulle köra om direkt efter en snabbladdning och inte alls hade den effekt som jag hade räknat med... Segt! Tur att jag hade lite marginal. 24:an har jag aldrig fått upp på rött, inte ens vid långresa i +25 grader...
Vad går Leaf 30kwh på en laddning, 20mil?
För om du startat med full laddning och kallt batteri och kört 20 mil, och sen ytterligare 3 snabbladdningar, vilket totalt blir 80 mil.
Då är du ute på en rejäl långtur med Leafen.
Nu är det ju väldigt sällan som laddarna ligger placerade så optimalt utan det blir oftast laddning var 10 - 12 mil. Räkna med 6 laddningar för 80 mil. Dessutom så får du ta det rejält lugnt för att ta dig 20 mil med en 30. Jag kör ganska ofta 45:an söderut och får både ladda fullt och köra som en väglus för att ta mig mellan Sveg och Rättvik (173 km). Om de kostade på sig en batteritemperering som funkade så skulle ju bilen bli användbar även på vintern...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Med Leaf 30kWh är det 3 laddningar mellan Göteborg och Stockholm.
Med Leaf40kWh borde de funka med 2. För mig är det ganska perfekt för vi har två pausar även med fossilen.
Skillnaden mellan 24 och 30 är stor. Efter tre snabbladdningar vid sommartemperatur så hamnar man oftast inne på rött... Och då tappar man både i laddeffekt och prestanda. Upplevde själv en mindre trevlig stund då jag skulle köra om direkt efter en snabbladdning och inte alls hade den effekt som jag hade räknat med... Segt! Tur att jag hade lite marginal. 24:an har jag aldrig fått upp på rött, inte ens vid långresa i +25 grader...
Vad går Leaf 30kwh på en laddning, 20mil?
För om du startat med full laddning och kallt batteri och kört 20 mil, och sen ytterligare 3 snabbladdningar, vilket totalt blir 80 mil.
Då är du ute på en rejäl långtur med Leafen.
Nu är det ju väldigt sällan som laddarna ligger placerade så optimalt utan det blir oftast laddning var 10 - 12 mil. Räkna med 6 laddningar för 80 mil. Dessutom så får du ta det rejält lugnt för att ta dig 20 mil med en 30. Jag kör ganska ofta 45:an söderut och får både ladda fullt och köra som en väglus för att ta mig mellan Sveg och Rättvik (173 km). Om de kostade på sig en batteritemperering som funkade så skulle ju bilen bli användbar även på vintern...
Det är dock en snabbladdare på gång i Noppikoski, så det lär i alla fall hjälpa till!
Klart intressant detta. Jag har en lista på 10 punkter jag vill att min bil ska klara av. Denna klarar av sju av dom. Då alla inte väger lika tungt och man alltid måste kompromissa med nått så kan det nog bli en sån här i framtiden.
Nu är det ju väldigt sällan som laddarna ligger placerade så optimalt utan det blir oftast laddning var 10 - 12 mil. Räkna med 6 laddningar för 80 mil. Dessutom så får du ta det rejält lugnt för att ta dig 20 mil med en 30. Jag kör ganska ofta 45:an söderut och får både ladda fullt och köra som en väglus för att ta mig mellan Sveg och Rättvik (173 km). Om de kostade på sig en batteritemperering som funkade så skulle ju bilen bli användbar även på vintern...
Det är därför det är så viktigt att Tesla fortsätter förtäta SuC-nätverket även i Sverige så att vi får ut mer räckvidd. När vi åkte hem från Danmark fick vi stanna och ladda 5 ggr på drygt 100 mil. Det är inte riktigt ok när det i teorin borde räckt med 2 stopp om vi startat med 100%. 38 + 32 + 32 = 102. I verkligheten hade det väl blivit 3 stopp för så precis går det inte att begära att laddarna sitter. Men ändå, stor skillnad mot 5 stopp där faktiskt två av dem kändes just onödiga.
Lite spännande är också V2G.
I teorin skulle man kunna bo väldigt billigt i ett Attefallshus 1 mil från stan.
Och köra offgrid. Har man vedeldning för uppvärmning och 3650wkh i hushållselförbrukning, ca 10kwh per dag,
solceller och en backup med 3 Tesla batterier på 13,5x3=40,5kwh.
Man kan ju då ladda med 6kw på jobbet i ca7 timmar= ca40kwh.
Och när man kommer hem kan man ladda Tesla batterierna med det som solcellerna inte hann med.
Man får ju tydligen 30% i stöd för solceller och 60% i stöd för Tesla batterierna.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
I den officiella presentationen sades det att 2018 kommer det en modell med större batteri, men också kraftigare motor.
Varför man ska köpa FORD 1.5 TDCI ECOnetic Titanium /88g diesel, när man kan köpa en Nissan Leaf 2?
Forden är mindre, svagare, och kostar mycket mer per mil i drift.