Intressant lista, trodde faktiskt att en 75 från i år skulle ha högre värde än en 70 från 2014, inte bara batterikapaciteten utan även flertalet förbättringar.
Jag skulle nog tips alla som funderar på att köpa en Tesla att köpa i slutet av månaden eller i början av Oktober, även om priset på 75 och 75D har gått ner en hel del detta året och bör fortsätta neråt så tror jag att med alla förbättringar som kommit i år och tidigare extrautrustning som numera är standard så kommer förmånsvärdet för 75D 2018 med största sannolikhet vara högre.
Jag skulle nog tips alla som funderar på att köpa en Tesla att köpa i slutet av månaden eller i början av Oktober, även om priset på 75 och 75D har gått ner en hel del detta året och bör fortsätta neråt så tror jag att med alla förbättringar som kommit i år och tidigare extrautrustning som numera är standard så kommer förmånsvärdet för 75D 2018 med största sannolikhet vara högre.
Är det inte troligt att det blir precis tvärt om iom att mer och mer blivit standard samtidigt som förmånsvärdet sjunkigt? Dock osäker på vilken inverkan valutakurserna haft på detta.
Intressant lista, trodde faktiskt att en 75 från i år skulle ha högre värde än en 70 från 2014, inte bara batterikapaciteten utan även flertalet förbättringar.
Jag skulle nog tips alla som funderar på att köpa en Tesla att köpa i slutet av månaden eller i början av Oktober, även om priset på 75 och 75D har gått ner en hel del detta året och bör fortsätta neråt så tror jag att med alla förbättringar som kommit i år och tidigare extrautrustning som numera är standard så kommer förmånsvärdet för 75D 2018 med största sannolikhet vara högre.
Absolut, men det absolut bästa är nog att köpa en demobil under andra halvan av december. Värt att tänka på är att referral-systemet går i graven vid årsskiftet (väl?) också och därmed även fri SuC. (om de inte hittar på nåt nytt förstås) Man bör även få lite nedsatt pris och även alla nya saker som kommit nu med baksäte, AP2.5, prestandan osv osv. Tror även det kommer en valutamotiverad prissänkning modell större innan december...
Jag skulle nog tips alla som funderar på att köpa en Tesla att köpa i slutet av månaden eller i början av Oktober, även om priset på 75 och 75D har gått ner en hel del detta året och bör fortsätta neråt så tror jag att med alla förbättringar som kommit i år och tidigare extrautrustning som numera är standard så kommer förmånsvärdet för 75D 2018 med största sannolikhet vara högre.
Är det inte troligt att det blir precis tvärt om iom att mer och mer blivit standard samtidigt som förmånsvärdet sjunkigt? Dock osäker på vilken inverkan valutakurserna haft på detta.
Det är ju redan standard nu så för en -17 får man mycket gratis.
Jag skulle nog tips alla som funderar på att köpa en Tesla att köpa i slutet av månaden eller i början av Oktober, även om priset på 75 och 75D har gått ner en hel del detta året och bör fortsätta neråt så tror jag att med alla förbättringar som kommit i år och tidigare extrautrustning som numera är standard så kommer förmånsvärdet för 75D 2018 med största sannolikhet vara högre.
Är det inte troligt att det blir precis tvärt om iom att mer och mer blivit standard samtidigt som förmånsvärdet sjunkigt? Dock osäker på vilken inverkan valutakurserna haft på detta.
Jag tror också att förmånsvärdet för 75D kan stiga till nästa år. Dock så slipper man ju numera lägga till en del extra utrustning, som numera ingår i annat. Så det drar väl ner det totala förmånsvärdet för de som lägger på extra.
Jag skulle nog tips alla som funderar på att köpa en Tesla att köpa i slutet av månaden eller i början av Oktober, även om priset på 75 och 75D har gått ner en hel del detta året och bör fortsätta neråt så tror jag att med alla förbättringar som kommit i år och tidigare extrautrustning som numera är standard så kommer förmånsvärdet för 75D 2018 med största sannolikhet vara högre.
Är det inte troligt att det blir precis tvärt om iom att mer och mer blivit standard samtidigt som förmånsvärdet sjunkigt? Dock osäker på vilken inverkan valutakurserna haft på detta.
Förmånsvärdet syftar ju på hur mycket bilen anses vara värd och stiger därför när du lägger till extrautrustning, om du ändå skulle valt den utrustningen så kanske det blir samma men annars inte. När skatteverket sätter förmånsvärdet för en elbil så räknar de först ut vad en motsvarande fossilbil skulle haft för förmånsvärde och sen drar de av ytterligare 10 000 kr per år. För Model S 75 2017 så har de skrivit att den kostar 875 500 kr men att de anser att motsvarande fossilbil skulle kosta 387 800 kr(hån eller?), detta påverkas inte av valutakursen men med mer standardutrustning och snabbare acceleration så kommer det antagligen stiga.
Jag skulle nog tips alla som funderar på att köpa en Tesla att köpa i slutet av månaden eller i början av Oktober, även om priset på 75 och 75D har gått ner en hel del detta året och bör fortsätta neråt så tror jag att med alla förbättringar som kommit i år och tidigare extrautrustning som numera är standard så kommer förmånsvärdet för 75D 2018 med största sannolikhet vara högre.
Är det inte troligt att det blir precis tvärt om iom att mer och mer blivit standard samtidigt som förmånsvärdet sjunkigt? Dock osäker på vilken inverkan valutakurserna haft på detta.
Jag tror också att förmånsvärdet för 75D kan stiga till nästa år. Dock så slipper man ju numera lägga till en del extra utrustning, som numera ingår i annat. Så det drar väl ner det totala förmånsvärdet för de som lägger på extra.
För övrigt bra initiativ. Tumme upp på den.
Köper du en ny nu så slipper du ju också lägga på sånt som blivit standard som extrautrustning. Det är ju den fakturaspecifikation du får för just din bil som ligger till grund för beräkningen av förmånsvärdet.
Jag skulle nog tips alla som funderar på att köpa en Tesla att köpa i slutet av månaden eller i början av Oktober, även om priset på 75 och 75D har gått ner en hel del detta året och bör fortsätta neråt så tror jag att med alla förbättringar som kommit i år och tidigare extrautrustning som numera är standard så kommer förmånsvärdet för 75D 2018 med största sannolikhet vara högre.
Är det inte troligt att det blir precis tvärt om iom att mer och mer blivit standard samtidigt som förmånsvärdet sjunkigt? Dock osäker på vilken inverkan valutakurserna haft på detta.
Jag tror också att förmånsvärdet för 75D kan stiga till nästa år. Dock så slipper man ju numera lägga till en del extra utrustning, som numera ingår i annat. Så det drar väl ner det totala förmånsvärdet för de som lägger på extra.
För övrigt bra initiativ. Tumme upp på den.
Köper du en ny nu så slipper du ju också lägga på sånt som blivit standard som extrautrustning. Det är ju den fakturaspecifikation du får för just din bil som ligger till grund för beräkningen av förmånsvärdet.
Precis, det är vi dessa tillfällen vi ska vara väldigt glada över att Tesla inte kör modellår och att skatteverket därför bara uppdaterar deras siffror en gång om året. En Model S 75 med gamla premium paketet, luftfjädring och glastak skulle ha betydligt högre förmånsvärde om den beställdes i Januari jämfört med om den beställs idag.
Precis, det är vi dessa tillfällen vi ska vara väldigt glada över att Tesla inte kör modellår och att skatteverket därför bara uppdaterar deras siffror en gång om året. En Model S 75 med gamla premium paketet, luftfjädring och glastak skulle ha betydligt högre förmånsvärde om den beställdes i Januari jämfört med om den beställs idag.
Om nu bara nån slog till och köpte min så jag kunde utnyttja tillfället.
Precis, det är vi dessa tillfällen vi ska vara väldigt glada över att Tesla inte kör modellår och att skatteverket därför bara uppdaterar deras siffror en gång om året. En Model S 75 med gamla premium paketet, luftfjädring och glastak skulle ha betydligt högre förmånsvärde om den beställdes i Januari jämfört med om den beställs idag.
Fast är det någon mer än SKV som vet hur dessa förmånsvärden eg sätts i dessa fall och vad man egentligen jämför med? Lägg till det nyckfulla politiker och sanningen är väl att ingen riktigt vet
Hur står sig dagens förmånsvärde, där tidigare tillval ingår som standard, mot tidigare förmånsvärden med samma tillval som extrautrustning? Det bör väl vara den bästa indikationen även om dte så klart fortfarande råder stor osäkerhet.
Precis, det är vi dessa tillfällen vi ska vara väldigt glada över att Tesla inte kör modellår och att skatteverket därför bara uppdaterar deras siffror en gång om året. En Model S 75 med gamla premium paketet, luftfjädring och glastak skulle ha betydligt högre förmånsvärde om den beställdes i Januari jämfört med om den beställs idag.
Fast är det någon mer än SKV som vet hur dessa förmånsvärden eg sätts i dessa fall och vad man egentligen jämför med? Lägg till det nyckfulla politiker och sanningen är väl att ingen riktigt vet
Hur står sig dagens förmånsvärde, där tidigare tillval ingår som standard, mot tidigare förmånsvärden med samma tillval som extrautrustning? Det bör väl vara den bästa indikationen även om dte så klart fortfarande råder stor osäkerhet.
Väldigt svårt och säga med specifika tillval men om vi kollar på Model S 90D så sjönk det både mellan 2015 till 2016 och ytterligare till 2017 fast att jag är ganska säker på att flera tidigare extrautrustning är standard. Det som gör det jobbigt är att 75 nu kostar mindre än 70 2014 men 75D kostar mer än 70D 2014, har värdet för fyrhjulsdrift gått upp? Som sagt, vissa modeller har stigit och andra har sjunkit så strunt i vad jag sa, det finns ingen logik i deras system så vi har ingen aning vilket håll det kan gå. Det finns dock en fördel med att beställa nu i september eller början av oktober och det är att du vet vad förmånsvärdet kommer vara för din bil.
Värt att tänka på är att referral-systemet går i graven vid årsskiftet (väl?) också och därmed även fri SuC. (om de inte hittar på nåt nytt förstås)
Hittills har de förlängt programmet varje gång, men inte annonserat särskilt långt i förväg att nytt program kommer, så jag förväntar mig varken det ena eller andra.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Har uppdaterat med 2018, 2019 och Model 3. Mest för min egen skull.
Viktigt att komma ihåg är att från andra halvan av 2018 (väl?) så ingår typ allt så man kommer ner rätt mycket mer i förmånsvärde än vad det verkar här.
Har uppdaterat med 2018, 2019 och Model 3. Mest för min egen skull.
Viktigt att komma ihåg är att från andra halvan av 2018 (väl?) så ingår typ allt så man kommer ner rätt mycket mer i förmånsvärde än vad det verkar här.
Fan vad najs. Om du vill automatisera det för framtiden så har jag ett API du kan använda Teslakalkylens API har komplett funktionalitet för att beräkna förmånsvärden. Eftersom det är ett internt API finns ingen dokumentation. Men det är rätt simpelt. Du börjar med att hämta tillgängliga tillverkningsår:
Slutligen kan du skicka in en modellkod, värdet på extrautrustning, årlig skatt (behövs för bilar registrerade efter bonus/malus), och en bool på huruvida man har reducerat förmånsvärde pga 3000 tjänstemil eller inte till följande:
Var kommer dessa siffror ifrån? En 85D 2015 ligger enligt SKV's hemsida på 4183:- . TS skriver att den ligger över 6000:-
Det är Business Executive som har det förmånsvärdet. Men du har rätt eg, för det borde vara värdet du skriver utifrån vad som står i OP.
Då har ja tagit fel på fler modeller väl? Annars stämmer det ju inte inbördes. Nu blev 85d billigare än 70d t ex.
Stämmer, 85D hade lägre förmånsvärde än 70D. 70 D kom senare och detta gjorde att förmånsvärdet på den sattes senare, när priset på bilarna gått upp mycket. Retade mig på att jag gjorde en felkalkylering där i aug 2015...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16