Skellefteå Kraft 1500 mil gratis per år
Moderator: Redaktion
Skellefteå Kraft 1500 mil gratis per år
Är det någon som utnyttjar detta?
https://www.skekraft.se/privat/teslaaga ... ill-bilen/
https://www.skekraft.se/privat/jag-vill ... min-tesla/
Bra eller dåligt?
https://www.skekraft.se/privat/teslaaga ... ill-bilen/
https://www.skekraft.se/privat/jag-vill ... min-tesla/
Bra eller dåligt?
Re: Skellefteå Kraft 1500 mil gratis per år
Jag gör men vet inte hur bra det är? Men kul o säga att elen till bilen är gratis på långfärd och det jag laddar hemma drar dom av på min elräkning 

Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Räknade på det för något år sen. Samma pengar som mitt dåvarande så jag bytte som en form av "sponsring". I stället för vårt gamla elbolag som inte gör något speciellt för elbilar.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Passar väldigt bra ju mindre el du förbrukar hemma. Det då du får en fast månadsrabatt. ca 190 kr? Men högt påslag, 7,5 öre + elcert. + 45 kr månadsavg.
2016 Model S 75
Någon som räknat på var "brytpunkten" i förbrukning är?Jensa skrev:Passar väldigt bra ju mindre el du förbrukar hemma. Det då du får en fast månadsrabatt. ca 190 kr? Men högt påslag, 7,5 öre + elcert. + 45 kr månadsavg.
En av deras säljare ringde mig just idag.Jensa skrev:Passar väldigt bra ju mindre el du förbrukar hemma. Det då du får en fast månadsrabatt. ca 190 kr? Men högt påslag, 7,5 öre + elcert. + 45 kr månadsavg.
Hon sa det var 0 påslag och 0 månadsavgift, men i mejlet står det att denna rabatt gäller endast i sex månader (och priset som hon nämnde inkluderade inte elcert eller energiskatt), och därefter som Jensa skrev.
Tänkte skriva på ändå och hoppas jag kommer ihåg att byta igen efter dessa 6 månader.
Kände då inte till Tesla-erbjudandet - det kommer lagom till bilen så jag får utnyttja det ett tag åtminstone.
Då får jag en uppskattning på hur mycket det laddas hemma och kan beräkna om denna är bästa lösningen.
2017 (november) Model S 100D, röd MC, krämfärgad interiör med kolfiber, soltak, AP2.5
från http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =38&t=9712
Monark1954 skrev:Inget påslag eller Tesla rabatt. Inte både och.
Jag har två avtal utan påslag och ett med Tesla rabatt.
Kan åtgärdad genom att köpa fler Teslor. :-)
ms 76132 "Eleamore"
Jag har blivit alltmer tveksam när det gäller Ske-kraft. Jag har de som elleverantör sedan drygt ett år tillbaka, med Tesla-rabatt, och i somras har jag tecknat mikroproducentavtal med dem. De säger att de betalar spotpris +16 öre per kilowattimme för solcellsel. Men det visade sig att de inte alls gör det. Jag fick istället spottpris MINUS 16 ör när fakturan kom. Jag ringde och klagade, fick ingen förklaring, ringe igen, fick fortfarande ingen förklaring. Men sen kom en kreditfaktura på det lilla beloppet de tänkte betala ut. Sedan dess har jag inte hört något mer. Idag kom den vanliga elräkningen. Någon ersättning för de 3MWh jag har producerat hittills har jag inte sett röken av.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tänk vad enkelt det hade varit med de gamlamätarna. De kunde snurra åt bägge håll och lästes av en gång om året, hepp färdigt för microproducenten.
Bytte till SK för ca 6 månader sedan. Har fjärrvärme så vår elförbrukning är inte så hög. Dessutom gick jag över till spotpris och då jag laddar Teslan på natten är detta ett riktigt bra erbjudande för mig. Elkostnaden är ca 40% av vad jag betalade innan SK.
MY LR, Pearl White
Vad förbrukar du ungefär?Kirre skrev:Bytte till SK för ca 6 månader sedan. Har fjärrvärme så vår elförbrukning är inte så hög. Dessutom gick jag över till spotpris och då jag laddar Teslan på natten är detta ett riktigt bra erbjudande för mig. Elkostnaden är ca 40% av vad jag betalade innan SK.
- KnightRider
- Teslaägare
Bumpar den här tråden.
Är det någon som utnyttjar det här och kan tala om vad elpriset är utöver rabatten?
Är det någon som utnyttjar det här och kan tala om vad elpriset är utöver rabatten?
HejKnightRider skrev:Bumpar den här tråden.
Jag bytte till Skellefteå Kraft för ett par år sedan på grund av det här erbjudandet. Det funkar (just nu) så att de drar av 154 kr/månad på räkningen (schablon). Elenergipriset har jag rörligt och senaste fakturan var det 49,203 öre/kWh, vilket då gör att "Gratis el till din Tesla" som det står på fakturan motsvarar 313 kWh, vilket väl motsvarar runt 1500 - 2000 mil per år beroende på hur en kör.
Jag har rörligt avtal vilket innebär att jag betalar "inköpspris" (va tusan dom nu menar med det) plus 6 öre / kWh + 36 kr/månad. När jag tecknade avtalet var detta den billigaste dealen jag kunde få i Sverige (enligt mina egna efterforskningar) men därefter har vi blivit med solceller, och Skellefteå Krafts "deal" för solelleverantörer är inte lika sweet som vissa andra (Vattenfall betalade exempelvis spotpris + 40 öre för solelen i vintras), men när jag undersökte saken så skulle det ungefär gå jämt ut med att byta till Vattenfall, jämfört med att ligga kvar hos Skellefteå kraft, få avdrag på 154 kr/månad men sämre betalt för solelen. Och då var det ju enklast att inte hålla på och byta...
Men, är du inte solelsproducent är det nog fortfarande bästa dealen just nu. Dock gick de inte med på att kombinera gratis el till bilen med "öppningserbjudandet" att slippa påslaget på 6 kr/kWh och månadsavgiften första halvåret.... så den som är riktigt utstuderad byter till Skellefteå kraft 6 månader innan en får sin Tesla.
/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
- KnightRider
- Teslaägare
Tack för ett utförligt svar!fimpen skrev:HejKnightRider skrev:Bumpar den här tråden.
Jag bytte till Skellefteå Kraft för ett par år sedan på grund av det här erbjudandet. Det funkar (just nu) så att de drar av 154 kr/månad på räkningen (schablon). Elenergipriset har jag rörligt och senaste fakturan var det 49,203 öre/kWh, vilket då gör att "Gratis el till din Tesla" som det står på fakturan motsvarar 313 kWh, vilket väl motsvarar runt 1500 - 2000 mil per år beroende på hur en kör.
Jag har rörligt avtal vilket innebär att jag betalar "inköpspris" (va tusan dom nu menar med det) plus 6 öre / kWh + 36 kr/månad. När jag tecknade avtalet var detta den billigaste dealen jag kunde få i Sverige (enligt mina egna efterforskningar) men därefter har vi blivit med solceller, och Skellefteå Krafts "deal" för solelleverantörer är inte lika sweet som vissa andra (Vattenfall betalade exempelvis spotpris + 40 öre för solelen i vintras), men när jag undersökte saken så skulle det ungefär gå jämt ut med att byta till Vattenfall, jämfört med att ligga kvar hos Skellefteå kraft, få avdrag på 154 kr/månad men sämre betalt för solelen. Och då var det ju enklast att inte hålla på och byta...
Men, är du inte solelsproducent är det nog fortfarande bästa dealen just nu. Dock gick de inte med på att kombinera gratis el till bilen med "öppningserbjudandet" att slippa påslaget på 6 kr/kWh och månadsavgiften första halvåret.... så den som är riktigt utstuderad byter till Skellefteå kraft 6 månader innan en får sin Tesla.
/Fimpen
Jag har inga solpaneler idag så då verkar ju det här vara en bra deal.
Tack för bump!KnightRider skrev:Tack för ett utförligt svar!fimpen skrev:HejKnightRider skrev:Bumpar den här tråden.
/Fimpen
Jag har inga solpaneler idag så då verkar ju det här vara en bra deal.
Jag har haft Skellefte i några år nu så det börjar nog gå ut snart -- hög tid att gå ut och jämföra. Värker också fram solel ...

När jag tecknade på var SK lite dyrare per enhet och lite högre fast avgift, men klart billigast på sista raden. Köper 12,5 MWh/år.
Och om ens elförbrukning ligger utanför de normala höglasttimmarna så kan det absolut bli lönsamt med timdebitering, dvs om du laddar bilen på natten och i övrigt har låg förbrukning dagtid. Tror jag sparade ca 100 kr tack vare detta i sep.
Har man solceller har jag för mig att man får spotpriset + 20öre för närvarande
Har man solceller har jag för mig att man får spotpriset + 20öre för närvarande