Nicke Nyfiken skrev:Verdi skrev:
Hmmm. Har inte flygplan bränsletankar på flera hundra kubikmeter? Det är ju enorma mängder energi. Går det verkligen att ersätta den med batterier som de är uppbyggda idag? Och hur lång tid skulle det ta att ladda de där 20 000 000 kWh-batterierna (eller vad som nu krävs för att flyga x antal hundra mil)?
Storleken på bränsletankarna är ointressant eftersom man bara tankar i så mycket bränsle som behövs för den aktuella flygningen + reserv (20min)
En typisk inrikesresa i Sverige med jetflygplan tar runt timmen och då förbrukas 2-3 kubikmeter beroende på flygplanstyp.
Hm, batterierna kommer ju väga ganska mycket, man brukar väl planera för att alltid landa med så tomma tankar som möjligt, flygplanen brukar väl rent av tömma tankarna genom att släppa ut bränsle i luften om de tvingas vända om och landa direkt efter start, för att landningsställ osv inte är dimensionerat för att klara de lasterna vid landning?
Den del av en flygning som ju kräver mest energi är ju själva starten, det borde väl inte på något sätt vara för komplicerat att få upp flygplanets fart genom en konstruktion i marken, att man har en lång räls eller dylikt som man fäster planet i, och accelererar upp det till tillräcklig hastighet för att kunna lyfta, då behöver man ju inte belasta batterierna med denna aktivitet.
För övrigt kanske just flygplan lämpar sig bra för bränsleceller? Det finns ju gott om plats för tankar osv, borde vara perfekt för långflygningar.