Nu har jag tillsammans med Vision X Europe utrustat min X med lite ytterligare belysning. Inom kort kommer Vision X återförsäljare i europa att kunna beställa ett kit avsett för Tesla model X samt även model S.
I kittet ingår även en anpassad canbus adapter för att kunna ansluta belysningen till Tesla.
Jag är supernöjd, hoppas det finns fler teslaägare som har väntat på detta.
LED-ramp fram är en VISION X XPR-H12S HALO 22" 120W LED LIGHT BAR
Backljus är två st VISION X XMITTER LPX PRIME ELLIPTICAL 4" 15W 30°/65°
Äntligen! Vad kostar kalaset? Jag antar att man får ca en triljard gånger mer ljus än med Teslas fotogenlyktor. Har du fler bilder så man ser skillnaden?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Grymt! En fråga. På första bilden, men även den med fyra bilder i mörker, ser det ut som att ledlisten sitter snett samt lutar något. Är det en synvilla i kameran, monteringslösning eller något som har med kittet att göra?
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid Tesla Model 3 LR AWD Tesla Model X P100DL Tesla Model X 90D
Äntligen! Vad kostar kalaset? Jag antar att man får ca en triljard gånger mer ljus än med Teslas fotogenlyktor. Har du fler bilder så man ser skillnaden?
Vision X är ju top of the line inom LED-belysning, priser kommer att finnas tillgängliga via deras återförsäljare inom kort.
Grymt! En fråga. På första bilden, men även den med fyra bilder i mörker, ser det ut som att ledlisten sitter snett samt lutar något. Är det en synvilla i kameran, monteringslösning eller något som har med kittet att göra?
Kan ha med avundsjuka och göra...inte med monteringslösningen eller kitet. Tror att den sitter hyfsat rak annars är det nog en synvilla.
Annars ska jag justera till den
Det är nog nummerplåten som sitter lite på snedden.
Grymt! En fråga. På första bilden, men även den med fyra bilder i mörker, ser det ut som att ledlisten sitter snett samt lutar något. Är det en synvilla i kameran, monteringslösning eller något som har med kittet att göra?
Rampen sitter ju lite längre in än skylten vilket ger känslan av snedhet när bilden inte är tagen exakt rakt framifrån...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Hur funkar det i kombination med det automatiska helljuset?
Med AP1 så funkar helljusautomatiken i princip perfekt i kombination med det svaga originalhelljuset. Det stängs av precis när det är lagom avstånd kvar till den mötande bilen. Med extraljus så måste ju helljuset stängas av mycket tidigare. Det tar väl inte bilen hänsyn till?
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Är det därför helljusautomatiken stänger av helljuset så sent? För att helljuset är så dåligt att det ändå inte stör mötande bilar? Nu vet jag iofs inte hur det fungerar med AP1, men de få gångerna jag har kört med helljusassistenten påslagen så har jag i 8 av 10 fallen stängt av helljuset manuellt. Det kanske ska vara så då. Också en teori. I och för sig så har jag ibland glömt att stänga av helljuset och jag har aldrig blivit påmint i form av blinkande mötande bilar. De kanske inte blev bländade då.
Men oavsett så lär helljusautomatiken inte ta hänsyn till eventuellt installerat extraljus.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Åt mig har sjukt många arga bilförare blinkat eftersom jag har bländat dom med mitt helljus, så AP1 funkar
automatiken kattpiss på (och har alltid gjort)... Halva Hälsingland lär hata Tesla om jag skulle låta bilen sköta
det själv jämt...
Innan Teslan hade jag en Mazda CX5 och det funkade inte på den heller
Jag hade en likadan. Jag tyckte att det fungerade oftast. Det den inte klarade av var orange gatubelysning, dvs natriumlampor. Då blev den tydligen bländad och slog på helljuset. Helt fel reaktion alltså. Vid minsta tvivel skulle den slå av helljuset, inte tvärtom. Helt puckat. Men vid normal körning på landsväg utanför belysta områden tyckte jag den var väldigt pålitlig. Den var inte perfekt, men användbar.
Teslas auto-helljus ska ses som en ren bakgrundsfunktion, ungefär som autobroms. Det är bra att den finns, men man ska inte förlita sig på den och sluta bromsa själv. Det är alltså inget som avlastar föraren primärt. Om man låtsas att den inte finns och sköter helljuset manuellt så kan den i vissa fall blända av när man själv har glömt det. Det är bättre än ingenting, men mer än så är det inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Åt mig har sjukt många arga bilförare blinkat eftersom jag har bländat dom med mitt helljus, så AP1 funkar
automatiken kattpiss på (och har alltid gjort)... Halva Hälsingland lär hata Tesla om jag skulle låta bilen sköta
det själv jämt...
Mycket märkligt. Jag använder alltid automatiken och har aldrig någonsin fått några irriterade blinkningar på mig.
Jag skulle vilja påstå att på min bil funkar helljusautomatiken i princip perfekt. Det enda jag kan klaga på är att den ibland släcker helljuset när man kommer till en vägsträcka med svag gatubelysning. Då vill jag fortfarande ha helljus om jag inte får ett möte. Men det problemet kan jag acceptera, eftersom den i övrig gör ett utmärkt jobb.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Åt mig har sjukt många arga bilförare blinkat eftersom jag har bländat dom med mitt helljus, så AP1 funkar
automatiken kattpiss på (och har alltid gjort)... Halva Hälsingland lär hata Tesla om jag skulle låta bilen sköta
det själv jämt...
Mycket märkligt. Jag använder alltid automatiken och har aldrig någonsin fått några irriterade blinkningar på mig.
Jag skulle vilja påstå att på min bil funkar helljusautomatiken i princip perfekt. Det enda jag kan klaga på är att den ibland släcker helljuset när man kommer till en vägsträcka med svag gatubelysning. Då vill jag fortfarande ha helljus om jag inte får ett möte. Men det problemet kan jag acceptera, eftersom den i övrig gör ett utmärkt jobb.
För mig är det inte märkligt längre, jag har insett att bilarna är väldigt olika helt enkelt, det märks tydligt när vi pratar
om autopiloten tex... Dessa stora variationer kan bara förklaras med kvalitén på bilarna (den varierar mkt) och till viss
del att vi har olika förväntningar (gäller dock inte helljusautomatik för där är det övriga trafikanter som "bedömer"
funktionen och inte jag själv sas).
Jag tycker ungefär som Mati skrev nyss, att det är mer som en backup, om jag skulle glömma att blända av så gör bilen
det istället (kanske)...
Bilarna är extremt olika. Den slutsatsen har jag dragit för länge sedan. Det är inte bara dörrarna som skrapar för vissa, men inte för alla. Eller DU:s som måste bytas för många, medan andra är förskonade (jag tillhör dem, konstigt nog). En del säger att de inte har några som helst problem, andra har bilen mer på verkstaden än hemma. Det går så långt att en av oss inte längre vågar berätta det utanför ägardelen av forumet, vilket jag kan förstå.
Detsamma verkar gälla den tekniska biten som är mer än passform och skrammel. Vi har olika förväntningar, vilket till viss del kan förklara varför en del anser att autopiloten och dess kringfunktioner är Guds gåva, medan andra betraktar den i bästa fall som en gimmick. Men bilarna är olika. Bästa beviset för det är när vi får köra lånebilar, och plötsligt upptäcker vi ditten och datten som fungerar mycket bättre (eller sämre) än i våra egna bilar.
Förklaringen är nog att Tesla fortfarande strular med tillverkningsprocessen, och troligen har även underleverantörerna problem. Det är en utmatning att få till en jämn kvalitet, alltså att alla bilar som lämnar fabriken är likadana. Begreppet "måndagsexemplar" har för de etablerade tillverkarna förlorat allt mer betydelse eftersom man har finslipat tillverkningsprocessen, men för Tesla är det fortfarande ett faktum.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vad är det för ljusbild på dessa vision X? jag är ut efter lång, mer typ pencil beam. Har varit missnöjd med mina runda ledextralampor. För mycket ljus för nära. Ljusbilden är som ett klot på de jag har.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Bilarna är extremt olika. Den slutsatsen har jag dragit för länge sedan. Det är inte bara dörrarna som skrapar för vissa, men inte för alla. Eller DU:s som måste bytas för många, medan andra är förskonade (jag tillhör dem, konstigt nog). En del säger att de inte har några som helst problem, andra har bilen mer på verkstaden än hemma. Det går så långt att en av oss inte längre vågar berätta det utanför ägardelen av forumet, vilket jag kan förstå.
Detsamma verkar gälla den tekniska biten som är mer än passform och skrammel. Vi har olika förväntningar, vilket till viss del kan förklara varför en del anser att autopiloten och dess kringfunktioner är Guds gåva, medan andra betraktar den i bästa fall som en gimmick. Men bilarna är olika. Bästa beviset för det är när vi får köra lånebilar, och plötsligt upptäcker vi ditten och datten som fungerar mycket bättre (eller sämre) än i våra egna bilar.
Förklaringen är nog att Tesla fortfarande strular med tillverkningsprocessen, och troligen har även underleverantörerna problem. Det är en utmatning att få till en jämn kvalitet, alltså att alla bilar som lämnar fabriken är likadana. Begreppet "måndagsexemplar" har för de etablerade tillverkarna förlorat allt mer betydelse eftersom man har finslipat tillverkningsprocessen, men för Tesla är det fortfarande ett faktum.
Lägg till det individuell kalibrering av radar, kameror och sensorer så inser man vidden av hur olika bilarna kan upplevas.
Model S 85 2014, Model S 90D 2016, Model 3 LR 2019
Skoda Enyaq 85x 2025