Model S 75D 0-100 4,4sek

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
prng
Teslaägare

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av prng »

VIN 180xxx...får uppgraderingen :D
Verdi

Inlägg av Verdi »

prng skrev:
VIN 180xxx...får uppgraderingen :D

Samma serie som jag! Jag har 180680. Känns som ett lotteri det här. Skulle vara grymt kul om man fick uppgraderingen. Är en jäkla skillnad på 5,4 sek och 4,4 sek faktiskt. Större än man kan tro. Törs inte tänka på vilket jäkla tryck det måste vara i en P100D. :D

Edit. Nej, min bil är såklart inte med på listan och får alltså ingen uppgradering. Börjar faktiskt ruttna på min otur när det gäller Tesla. Alla saker som kan gå fel går fel. Missar viktiga datum, prissänkningar, hårdvaruändringar, gratis luftfjädring osv osv. Och nu detta. Försökte ändå verkligen undvika missförstånd och hon frågade även en kollega som verkade ha koll och de knappade in mitt VIN i WARP-systemet där man tydligen ska vara flaggad om uppdatering ska vara möjlig.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare

Inlägg av ellerstrom »

Verdi skrev:
Edit. Nej, min bil är såklart inte med på listan och får alltså ingen uppgradering.
Vilket SC var du i kontakt med och vad sa de att anledningen var?
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Verdi

Inlägg av Verdi »

ellerstrom skrev:
Verdi skrev:
Edit. Nej, min bil är såklart inte med på listan och får alltså ingen uppgradering.
Vilket SC var du i kontakt med och vad sa de att anledningen var?
Upplands Väsby. Jag fanns inte flaggad för uppdateringen i det där WARP-systemet. Nya bilar hade lagts till i helgen så de verkade medvetna om att nåt ändrats nyligen men... Känns som att jag snart bara mår illa av min Tesla. Är ju nöjd egentligen men när man gång efter gång är på fel sida slumpen så känns det bara jobbigt till slut. Kanske får ta och sälja den ändå.
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare

Inlägg av Nyren »

Jag undrar om vi kanske bara ska vänta lite till. Det kanske tillkommer fler bilar i deras databas med tiden. Det skulle ju vara underligt om inte Verdis bil kan få uppdateringen. Själv vågar jag inte ringa och fråga ännu...
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inlägg av Kulingen »

Min bil säger dom är uppdaterad till 4.4 sek den har VIN195——
Frågan bara är hur man. Märker om det stämmer eller ej,
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare

Inlägg av ellerstrom »

Nyren skrev:
Jag undrar om vi kanske bara ska vänta lite till. Det kanske tillkommer fler bilar i deras databas med tiden. Det skulle ju vara underligt om inte Verdis bil kan få uppdateringen. Själv vågar jag inte ringa och fråga ännu... Bild
Jag tror och hoppas på samma sak. Att de gör en långsam utrullning av denna uppdatering för att inte översvämma alla SC med folk som vill boka tid bara för att få sin bil uppgraderad/"uncorked" (eftersom det, i nuläget, verkar vara enda möjligheten då uppgraderingen inte går att göra OTA).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare

Inlägg av ellerstrom »

Kulingen skrev:
Powertools om du har en iPhone (kostar en slant, men ger dig 0-100 tiden samt annan info som effektuttag etc). Dock är den inte helt exakt, då den enbart uppdaterar sina parametrar var 0,25s. Men det är tillräckligt bra för att veta om du är corked eller uncorked. :)
Verdi

Inlägg av Verdi »

Kulingen skrev:

Beror ju på vilken erfarenhet av snabba bilar du har. 5,4 sekunder ger en ganska mjuk acceleration. 4,4 sekunder ger ett helt annat tryck mot ryggstödet. Jag märker det direkt när jag haft lånebil osv. Är jättestor skillnad. Men har man inget att jämföra mot så kanske det är knivigare. :)
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inlägg av Kulingen »

Verdi skrev:
Kulingen skrev:

Beror ju på vilken erfarenhet av snabba bilar du har. 5,4 sekunder ger en ganska mjuk acceleration. 4,4 sekunder ger ett helt annat tryck mot ryggstödet. Jag märker det direkt när jag haft lånebil osv. Är jättestor skillnad. Men har man inget att jämföra mot så kanske det är knivigare. :)
Får lita på att det är som dom säger, jag tycker den är supersnabb
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
ALDA
Teslaägare

Inlägg av ALDA »

Fick en telefon från mitt lokala SC i Oslo efter mail om detta igår, och beskedet var negativt....

Han som ringde menade att min bil har ett annat batteri, som inte klarar uppgraderingen. Sa att jag hört om andra som har originala 60D som är uppgraderade till 75D, som fått OK - men det hade han inget svar på...

Nåja, hoppet är det sista som överger människan - får hoppas att det öppnas upp för detta senare!
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Verdi

Inlägg av Verdi »

ellerstrom skrev:
Nyren skrev:
Jag undrar om vi kanske bara ska vänta lite till. Det kanske tillkommer fler bilar i deras databas med tiden. Det skulle ju vara underligt om inte Verdis bil kan få uppdateringen. Själv vågar jag inte ringa och fråga ännu... Bild
Jag tror och hoppas på samma sak. Att de gör en långsam utrullning av denna uppdatering för att inte översvämma alla SC med folk som vill boka tid bara för att få sin bil uppgraderad/"uncorked" (eftersom det, i nuläget, verkar vara enda möjligheten då uppgraderingen inte går att göra OTA).
Jag har en kille som är intresserad av att köpa min. Han är dock lite rädd att stålfjädringen är för hård så han ska låna en sån bil i slutet av veckan. Tycker han fjädringen känns bra så säljer jag nog min bil. Tar ev över en existerande leasing på en 90D i så fall.
Verdi

Inlägg av Verdi »

ellerstrom skrev:
Kulingen skrev:
Powertools om du har en iPhone (kostar en slant, men ger dig 0-100 tiden samt annan info som effektuttag etc). Dock är den inte helt exakt, då den enbart uppdaterar sina parametrar var 0,25s. Men det är tillräckligt bra för att veta om du är corked eller uncorked. :)
För Android: http://appcrawlr.com/android-apps/best- ... erformance
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare

Inlägg av Hyted »

Verdi skrev:
ellerstrom skrev:
Nyren skrev:
Jag har en kille som är intresserad av att köpa min. Han är dock lite rädd att stålfjädringen är för hård så han ska låna en sån bil i slutet av veckan. Tycker han fjädringen känns bra så säljer jag nog min bil. Tar ev över en existerande leasing på en 90D i så fall.
Hur snabb är 90d?
Verdi

Inlägg av Verdi »

Hyted skrev:
Verdi skrev:
ellerstrom skrev:
Nyren skrev:
Hur snabb är 90d?
4,3 sek tror jag. Typ samma som en uppgraderad 75D alltså. Men den 90D jag har tittat på har även ultra hifi, premium inredning, elbaklucka och lite annat. AP1 har den också vilket jag faktiskt ser som ett plus. Samt några mil till i räckvidd såklart. Fast det bästa är att jag får ta över Sixt leasing med garanterat restvärde. Så jag får veta worst case scenario. Blir ca 1100:-/mån dyrare än min nuvarande. Fast på min har jag inga garantier på restvärdet så det finns en osäkerhet där som jag inte gillar riktigt.

Jag säljer nog faktiskt även om min skulle gå att "uncorka". Fast om den här intressenten inte vill ha den så kör jag nog min till i juni iaf så att jag kan sälja den med lite friare villkor. De första 12 månaderna får man tydligen inte köpa ut den från leasingen.
Användarvisningsbild
Anders SE
Teslaägare

Inlägg av Anders SE »

Lyckan varade inte så länge. Fick ett mail av Tesla idag och dom hade gjort fel. Det går inte att uppgradera min bil, Konstigt, dom kollade en gång när jag ringde, sen fick jag mail om att det skulle funka. Men idag går det inte ändå. Kan inte säga annat än att jag blev riktigt besviken. Det kanske är fel att bli besviken för jag vet ju vad jag köpte, men ändå...
Tesla Model S 75D 2016
Köp en ny Tesla få 9000kr och grattis SuC http://---
Om det är någon som inte kör Tesla som vill provköra i Uddevalla området, skicka ett pm så löser vi det:)
Verdi

Inlägg av Verdi »

Anders SE skrev:
Lyckan varade inte så länge. Fick ett mail av Tesla idag och dom hade gjort fel. Det går inte att uppgradera min bil, Konstigt, dom kollade en gång när jag ringde, sen fick jag mail om att det skulle funka. Men idag går det inte ändå. Kan inte säga annat än att jag blev riktigt besviken. Det kanske är fel att bli besviken för jag vet ju vad jag köpte, men ändå...
Precis. Det är ju inte prestandan i sig som jag är missnöjd med. Jag klarar mig jättebra. Och i vissa stunder tänker jag att det nästan är bättre med långsammare bil för körningen blir mer harmonisk. Men ändå. Det ÄR ju roligare när det går undan! :D

En rationell sak man kan vara lite bitter över är väl att värdet de facto sjunker mer för våra bilar som inte går att uppgradera. Hade varit bättre för oss om INGEN hade uppgraderats. Vet inte hur mycket det kan skilja i pris efter 3 år? 50 tusen?

Sen retar jag mig personligen på Teslas arrogans. Godtycket och virrigheten kring nästan allting är väldigt jobbig tycker jag. Tycker respekten för existerande kunder är lite dålig när de utan förvarning kan kasta ut väldigt stora förändringar mitt på året. Det leder också till att det nästan är omöjligt att veta vad man köper om man köper begagnat. Att veta årsmodell och modellbeteckning räcker liksom inte långt. Men jag kanske är för tysk av mig som uppskattar ordning och reda. :D
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Yrsir
Teslaägare

Inlägg av Yrsir »

Min kan inte heller uncorkas just nu, men vi skall inte ge upp hoppet! Gissar att de fixar vår mjukvara också, det verkar vara väldigt många som inte kom med första vågen. Kanske med lite lägre effekt, men ändå? Jag tror Tesla gör vad de kan ju för alla 75D, även för de som inte har optimal hårdvara.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Anders SE skrev:
Otroligt klantigt, då får dom väl för tusan ta och plocka ut batteripacket och byta säkring, det är antagligen det som behövs.

På dom igen, nån j...kla ordning får det ändå vara.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Verdi

Inlägg av Verdi »

SR-71-BlackBird skrev:
Anders SE skrev:
Otroligt klantigt, då får dom väl för tusan ta och plocka ut batteripacket och byta säkring, det är antagligen det som behövs.

En säkring borde ju inte sitta så illa till tycker man. Det är ju en säkring. Dvs den kan lösa ut och borde då kunna bytas rätt lätt. Eller tänker jag fel?
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Verdi skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Anders SE skrev:

En säkring borde ju inte sitta så illa till tycker man. Det är ju en säkring. Dvs den kan lösa ut och borde då kunna bytas rätt lätt. Eller tänker jag fel?
Just denna sitter i packet, hur pass illa vet jag inte.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Anders SE
Teslaägare

Inlägg av Anders SE »

Verdi skrev:
Anders SE skrev:
Precis. Det är ju inte prestandan i sig som jag är missnöjd med. Jag klarar mig jättebra. Och i vissa stunder tänker jag att det nästan är bättre med långsammare bil för körningen blir mer harmonisk. Men ändå. Det ÄR ju roligare när det går undan! :D

En rationell sak man kan vara lite bitter över är väl att värdet de facto sjunker mer för våra bilar som inte går att uppgradera. Hade varit bättre för oss om INGEN hade uppgraderats. Vet inte hur mycket det kan skilja i pris efter 3 år? 50 tusen?

Sen retar jag mig personligen på Teslas arrogans. Godtycket och virrigheten kring nästan allting är väldigt jobbig tycker jag. Tycker respekten för existerande kunder är lite dålig när de utan förvarning kan kasta ut väldigt stora förändringar mitt på året. Det leder också till att det nästan är omöjligt att veta vad man köper om man köper begagnat. Att veta årsmodell och modellbeteckning räcker liksom inte långt. Men jag kanske är för tysk av mig som uppskattar ordning och reda. :D
Känner precis samma, är så jäkla svårt vid köp av bil. När jag köpte Audin innan Teslan så visste jag att den här kommer se lika dan ut/val av utrustning i 3 år. Sen är det så klart bra att dom förbättrar bilarna så snabbt det går, så är lite svårt...

Skickade tillbaka och frågade vad som saknas/varför det inte går att uppgradera min.
Tesla Model S 75D 2016
Om det är någon som inte kör Tesla som vill provköra i Uddevalla området, skicka ett pm så löser vi det:)
Användarvisningsbild
Anders SE
Teslaägare

Inlägg av Anders SE »

SR-71-BlackBird skrev:
Verdi skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Anders SE skrev:

Fick ett bakslag till. Färgen har släppt runt backkameran så den ska bytas. Klistrar in vad dom skrev.

”Vi kikade även på kameran, för att åtgärda denna behöver vi ta loss chromelisten på bakluckan. Vad vi ser på bilden har denna blivit modifierad (wrapped) och därav gäller inte heller garantin för detta. Vi ska göra vårt bästa för att ta loss chromelisten utan att skada wrappen eller appliquen i sig men skulle den trots detta gå sönder är kundkostnaden 1764:- för delar och arbete. Om den hålls hels blir kundkostanden istället 713:-.”

Helt ärligt. Vad spelar det för roll om den är folierad? Listen ska ju ändå tas bort. Går den sönder så får dom väl sätta dit en original chromad list. Eller tänker jag helt fel här?

Kanske bara jag som fick ett dåligt slut på dagen och är bitter efter detta mail?!?
Tesla Model S 75D 2016
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Anders SE skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Verdi skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Anders SE skrev:

Fick ett bakslag till. Färgen har släppt runt backkameran så den ska bytas. Klistrar in vad dom skrev.

”Vi kikade även på kameran, för att åtgärda denna behöver vi ta loss chromelisten på bakluckan. Vad vi ser på bilden har denna blivit modifierad (wrapped) och därav gäller inte heller garantin för detta. Vi ska göra vårt bästa för att ta loss chromelisten utan att skada wrappen eller appliquen i sig men skulle den trots detta gå sönder är kundkostnaden 1764:- för delar och arbete. Om den hålls hels blir kundkostanden istället 713:-.”

Helt ärligt. Vad spelar det för roll om den är folierad? Listen ska ju ändå tas bort. Går den sönder så får dom väl sätta dit en original chromad list. Eller tänker jag helt fel här?

Kanske bara jag som fick ett dåligt slut på dagen och är bitter efter detta mail?!?
Visst är det trist, men de har å andra sidan sina direktiv.
Sen har jag på senare tid lärt mig att bli bitter, och förbli bitter är inte nyttigt. Dessutom så blir livet lättare om man tar bort bitterheterna i sitt liv och förstärker det positiva i livet istället.
Nu låter jag nästan som nån jävla psykolog. Men här på forumet så hjälper alla gärna till.
Lätta dit hjärta. Det är en del i processen att lätta på trycket och komma över sin bitterhet. Bild
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Yrsir
Teslaägare

Inlägg av Yrsir »

Verdi, jag såg på TMC att du hade samma batteri som en bil som gick att uncorka. Detta blir bara skummare.... Är inte hemma, men skall kolla mitt batteri inom de närmaste dagarna. Kan det vara så lätt att de inte släpper på alla uncorks direkt för att undvika överbelastade SC:s?
Skriv svar