Laddningshastighet

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Indigo

Laddningshastighet

Inlägg av Indigo »

Går det på ett enkelt sätt att ta reda på hur lång tid det skulle ta att ladda olika elbilar av olika märken?

Vi har, som det ser ut nu, bara tillgång till ett motorvärmare-uttag där vi bor, och jag funderar på om vi skulle kunna ha en ren elbil på grund av det. Det kan finnas laddningsmöjligheter på jobbet, men det är inte alls säkert.

Det verkar ju som att olika elbilar har olika laddningshastighet, men jag misstänker att de som är snabbare inte är det ändå, om det är ett vanligt 220-uttag?

Många olika frågor, men jag känner mig förvirrad :-)
Tesla Model 3 reserverad, kör hybrid (Kia Niro) så länge.
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare

Laddningshastighet

Inlägg av Hyted »

Indigo skrev:
Går det på ett enkelt sätt att ta reda på hur lång tid det skulle ta att ladda olika elbilar av olika märken?

Vi har, som det ser ut nu, bara tillgång till ett motorvärmare-uttag där vi bor, och jag funderar på om vi skulle kunna ha en ren elbil på grund av det. Det kan finnas laddningsmöjligheter på jobbet, men det är inte alls säkert.

Det verkar ju som att olika elbilar har olika laddningshastighet, men jag misstänker att de som är snabbare inte är det ändå, om det är ett vanligt 220-uttag?

Många olika frågor, men jag känner mig förvirrad :-)
Ja, olika elbilar klarar att ta emot olika mycket ström.
Men ingen jag vet begränsar enfas 10A som du frågar om.

Vad funderar du på för bil?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Re: Laddningshastighet

Inlägg av e5m1r »

Jag hade 220 när jag bodde i lgh i tesla får du ca 12km/tim om du maxar på 13A
Min bil var oftast parkerad 10-12 timmar om dagen och som du ser är det mer än tillräckligt för de flesta
Problematiskt bara efter långresa där man kommer hem tom men inge i det dagliga så kör på och skaffa elbil allra helst tesla
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

På 10A enfas-uttag kommer du att ha lägre "laddhastighet" med en Model X P100D mot en Hyundai Ioniq... Effekten du laddar med kommer att vara den samma för alla elbilar, ingen kommer att begränsa den men förbrukningen för respektive bil kommer avgöra hur många km i räckvidd per timme som du laddar bilen med. Model X P100D har mycket högre förbrukning än Ioniq.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

Jag hade 7A enfas i nästan två år med min Model S. Jag kör ca 3500 mil per år. Det var inga problem. Var nån enstaka gång där när kom hem "torrt" på söndagkväll och sen skulle iväg på långresa på måndag morgon som det krävdes lite komplettering.

Det beror på körmönster helt enkelt.

Den förenklade regeln är ungefär " 1km per timme per Ampere och fas"

Dvs 5A enfas -> ca 5km per timme
10A enfas -> 10km per timme
8A enfas -> 24km per timme
osv

Med en snålebil, typ Ioniq då, kan de där siffrona kryddas en del.
Med en svulstevagn, typ X, får man inte riktigt ut så mycket.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

8A trefas? Annars blir det förvirrande.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Indigo

Inlägg av Indigo »

Hur vet jag om jag har 10A, 5A eller någonting annat A? :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Indigo skrev:
Hur vet jag om jag har 10A, 5A eller någonting annat A? :)
10A är väl kanske det vanligaste man kan få i ett sånt uttag, men inte helt säkert såklart, men har man inte det (tex 6A får vi väl anta) så brukar det gå att fixa så
att man får just 10A (gamla skruttiga uttag brukar ha 6A medans ett i bra skick normalt ska klara 10A).
Ev så har du 6A säkring för att resten av anläggningen inte tillåter mer, men det går ju att kolla upp iaf :)

När vi ibland pratar om andra strömstyrkor här så är det för att i en Tesla så kan man ju ställa ner hur mycket den drar själv, tex 7A eller vadsomhelst, och det är inte alltid lika
på andra elbilar, min Leaf tex har fast läge 10A på originalkabeln medans en extra jag köpt har ställbart i några fasta steg som typ 6A, 10A och 14,3A (eg är det 16A men bilens
laddare kan bara dra 14,3 i det fallet)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Man kan tänka på att det viktiga inte är att hinna ladda från tomt till fullt, utan att i snitt hinna ladda tillbaka det man kör på en dag.

Så snålare elbil kräver lägre effekt, men en Model S 100D kräver inte mer effekt än en 60.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Många lite modernare motorvärmaruttag i mellan/södra Sverige har bara 6A. Står märkt på snabbsäkringen som vanligtvis sitter bredvid i "lådan".

En sån ger 230Vx6A=1380W=1,38kW. Vilket innebär att om du kopplar in 1 timme så har du fått ut 1,38kWh.

En Tesla S drar typiskt ungefär 2 till 2,2kWh/mil.

Det innebär att du på en Tesla får i ca 6-7km laddning/timme. På en natt =10tim får du alltså i laddning för 6-7mils körning. Vilket räcker till för väldigt många. Du kanske kan svänga förbi en Snabbladdare inland, ladda redan från kl 17 om du kommer hem då osv.

OBS! Många motorvärmaruttag är också tidsstyrda via timer med max 3tim inkopplingstid. Dessutom kanske avstängda maj-sep av fastighetsägaren osv.

Så kan vara läge att kolla upp lite mer hur det är där du bor.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Uttaget borde räcka bra för de allra flesta. Jag rekommenderar dock att ta dit en elektriker som går igenom uttaget och kablarna så att hen anser att det är säkert att använda uttaget natt efter natt flera timmar i sträck. Se till att hen tycker att den klarar 10A och ställ sen in 8A tycker jag.

Som folk varit inre på så laddar alla bilar lika fort räknat i energi per timme men olika bilar förbrukar ju olika mycket också så en som drar lite laddar i praktiken snabbare. Men räkna med cirka 1 mil/h alltså typ 12mil per natt On du väljer att ladda med 8A.

En miss folk ofta gör är att tesla med stort batteri klarar sig generellt med långsammare laddhastighet medan en zoe med det lilla batteriet mår bra av snabbare laddning. Det stort batteri blir som en ordentlig buffert och du kan stundtals åka mycket längre än de 12 mil per dag som uttaget ger då.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

apkungen skrev:
Uttaget borde räcka bra för de allra flesta. Jag rekommenderar dock att ta dit en elektriker som går igenom uttaget och kablarna så att hen anser att det är säkert att använda uttaget natt efter natt flera timmar i sträck. Se till att hen tycker att den klarar 10A och ställ sen in 8A tycker jag.
Detta är nog vettigt. Att tänka på för elektrikern är att det inte är 10A momentant utan 10A under många timmar. Skulle tro att i princip samtliga Schuko-uttag som finns i Sverige (om de är korrekt installerade) tillfälligt klarar av 10A. Frågan är hur det funkar med 10A under 10h. Detta är troligtvis inte heller något problem men det skadar aldrig att kolla med elektriker. Skulle det visa sig att det där uttaget man har på väggen i garaget är skarvat från en annan skarvdosa som i sin tur sitter instängd i ett skåp med en massa bråte så är det nog inte särskilt bra eller ens godkänt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Indigo

Inlägg av Indigo »

Ja, för vår del handlar det om en sånhär klassisk grå box som sitter vid parkeringsplatsen som vi hyr (av samma hyresvärd som vi hyr vår bostad av). Det värsta är ju att om en börjar krångla med hyresvärden och frågar frågor om elbil så kanske de kommer vilja ta betalt mer för platsen. Vilket i sig inte är konstigt givetvis, men en vill ju ha gratis el om det går :-)

Någon frågade vad det är för bil vi funderar på. Tesla S eller X ligger tyvärr över vår budget i nuläget, så det är väl Hyundai Ioniq Electric som ligger bäst till i mina tankar just nu. Vi har en 4-åring nu, och en till bulle i ugnen som kommer ut till våren. Så jag skulle tro att Zoe/Leaf/i3 skulle vara för små för oss.
Indigo

Inlägg av Indigo »

Eller Tesla Model 3 då givetvis, men jag känner mig otålig!
Skriv svar