Prishöjning på gång!
Moderator: Redaktion
Prishöjning på gång!
Hej!
Fick höra av min säljare idag att det kommer en prishöjning om ca en vecka på ca 7%.
Kan ju vara bra att veta för nån som sitter i beställartankar så man inte åker på en otrevlig överraskning.
/tib
Fick höra av min säljare idag att det kommer en prishöjning om ca en vecka på ca 7%.
Kan ju vara bra att veta för nån som sitter i beställartankar så man inte åker på en otrevlig överraskning.
/tib
Re: Prishöjning på gång!
Igen?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Ja, enligt säljaren. Antar att det är dollarkursen som spökar.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jag frågade informellt om detta efter invigning i Göteborg. Den jag pratade med var inte så konkret i sin formulering, men var helt inne på att kursjustering är i antågande. Ingen av oss som stod och pratade hade avsikt att beställa (Ägde redan, Beställt eller inte på gång just nu.) så vi fördjupade inte frågan då.
Förra gången kom första inlägget här om prishöjning fredagen 23 januari 12.16. http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... ilit=*pris* Runt 23.30 höjdes priserna. Jag vet hur nöjd man är om man beställde innan.
(Och hur missnöjd jag var förra gången när jag missade inlägget.
) Man hade ändå 14 dagars ångerrätt och det såg ut som man kunde ändra specen under de dagarna, vilket jag dock inte gjorde.
Jag skrev detta för 8 dagar sen. Dollarna är väl några punkter ner sen dess men ändå...
Förra gången kom första inlägget här om prishöjning fredagen 23 januari 12.16. http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... ilit=*pris* Runt 23.30 höjdes priserna. Jag vet hur nöjd man är om man beställde innan.

Jag skrev detta för 8 dagar sen. Dollarna är väl några punkter ner sen dess men ändå...
23 januari låg SEK/USD 8,4307
Idag ligger SEK/USD 8,7082
Max har varit 8,823
Enligt Avanza
De flesta spår fortsatt uppgång för dollarn.
Svenska priser exklusive moms motsvarar Amerikanska priser med en kurs på
P85D 8,18
S85D 8,26
S70D 8,31
Optioner 7,84
Det känns som risken närmar sig för en prishöjning på 4-5%. Kanske ytterligare lite mer på optioner.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Lagt en beställning på P85D...
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Hej,
Enligt en säljare idag kommer prishöjningen under nästa vecka.
Teoretiskt, kan bilarna bli billigare vid en dollarsänkning eller passar man på att utöka marginalerna i så fall?
70d sugen...
Teoretiskt, kan bilarna bli billigare vid en dollarsänkning eller passar man på att utöka marginalerna i så fall?
70d sugen...
S70D Ocean blue
I Schweiz har priserna gått ner när francen har gått upp i värde mot dollarn.AndersBj skrev:Teoretiskt, kan bilarna bli billigare vid en dollarsänkning eller passar man på att utöka marginalerna i så fall?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Tesla har en nettomarginal skyhögt över fossilbilstillverkarna, så det finns ingen anledning att ligga kvar i pris om USD-faktorn går ner.AndersBj skrev:Hej,
70d sugen...
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Låses priset när man trycker Beställ och betalar handpenning, eller efter två veckor då ordern verkställs...?
Rätt centralt i mitt fall kan jag konstatera, så hoppas innerligt på det förstnämnda.
Rätt centralt i mitt fall kan jag konstatera, så hoppas innerligt på det förstnämnda.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
När man trycker på beställ får man ett avtal där priset står, oavsett om du betalat handpenning eller ej
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Höjer dom priset för en som har betalat in handpenningen på en beställning, men har en "ångervecka" kvar måntro ?
Nej, priset i ditt avtal borde gälla
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
"Höjer dom priset för en som har betalat in handpenningen på en beställning, men har en "ångervecka" kvar måntro ?"
Nej. Lade in beställning 3 timmar före förra prishöjningen inkl handpenning. Det 80t kr lägre priset gäller fortfarande. Nya gen säten fanns inte att beställa för S85D då. Försökte lägga till dessa när det blev möjligt men då skulle nya priset gälla, avstod därför. Bilen byggs just nu, leverans slutet juni.
Nej. Lade in beställning 3 timmar före förra prishöjningen inkl handpenning. Det 80t kr lägre priset gäller fortfarande. Nya gen säten fanns inte att beställa för S85D då. Försökte lägga till dessa när det blev möjligt men då skulle nya priset gälla, avstod därför. Bilen byggs just nu, leverans slutet juni.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Enligt Köpeavtalets paragraf "Purchase Price" ska priset inte höjas efter att du lagt beställning, såvida du inte ändrar i konfigurationen innan du har bekräftat din beställning.
Ur köpeavtalet:
"Purchase Price. The purchase price of the Vehicle as indicated in your Vehicle Configuration attached to this Agreement is not subject to change. However, if prior to delivery of the Vehicle you change the options you have selected, we may update your Vehicle Configuration, which may affect the purchase price. Any changes made to your Vehicle Configuration will be reflected in a subsequent updated written Vehicle Configuration provided by us, which configuration will be automatically incorporated herein. The purchase price of the Vehicle indicated on your Vehicle Configuration includes applicable VAT."
Ur köpeavtalet:
"Purchase Price. The purchase price of the Vehicle as indicated in your Vehicle Configuration attached to this Agreement is not subject to change. However, if prior to delivery of the Vehicle you change the options you have selected, we may update your Vehicle Configuration, which may affect the purchase price. Any changes made to your Vehicle Configuration will be reflected in a subsequent updated written Vehicle Configuration provided by us, which configuration will be automatically incorporated herein. The purchase price of the Vehicle indicated on your Vehicle Configuration includes applicable VAT."
Tesla Model S 85D Vit
USD / SEK har ju rasat till under kursen 23 januari idag. Tror ni Tesla avvaktar med prishöjning?
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Enigt säljaren jag pratat med har man två veckor på sig efter beställningen att ändra fritt i konfiguration och även modell till det priser som gällde när man gjorde beställningen.
Vad gäller prishöjningen så är väl inte priserna kompenserade ännu mot när bilen släpptes i Europa. Då kostade väl en 85'a 717 000kr och dollarn kosta ca 6,5 kr. Om dollarn nu kostar 8,3 och bilen har samma pris i dollar så blir det 915 000kr. Nya priset efter planerade höjningen på 6,4% blir ca 882 000kr för en 85'a. Så om jag inte tänkt fel nån stans gissar jag att höjningen blir kvar...
Vad gäller prishöjningen så är väl inte priserna kompenserade ännu mot när bilen släpptes i Europa. Då kostade väl en 85'a 717 000kr och dollarn kosta ca 6,5 kr. Om dollarn nu kostar 8,3 och bilen har samma pris i dollar så blir det 915 000kr. Nya priset efter planerade höjningen på 6,4% blir ca 882 000kr för en 85'a. Så om jag inte tänkt fel nån stans gissar jag att höjningen blir kvar...
Nej. Min gissning är att Tesla precis som de flesta bolag säkrar valutapriser på kontrakt. Då spelar de dagliga rörelsena ingen roll utan justeringarna kommer i och med kontraktsförnyelse.Bjorn skrev:USD / SEK har ju rasat till under kursen 23 januari idag. Tror ni Tesla avvaktar med prishöjning?
Men det är bara en gissning...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Nej de har inte valutasäkrat... Så du kan sluta gissa...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- Elektrokungen
- Teslaägare
Nur är priserna höjda.
70D = 827.000kr
85D = 932.000kr
P85D = 1.138.000kr
Tur man beställde innan
70D = 827.000kr
85D = 932.000kr
P85D = 1.138.000kr
Tur man beställde innan

Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Då blev höjningen effektuerat !
Min S85D är nu höjt med kr 173.000. (18,89 %) från jag beställde til idag !
Kollade på den Danska sida och den Svenska priset är ca. 4,3 % höjerer
Min S85D är nu höjt med kr 173.000. (18,89 %) från jag beställde til idag !
Kollade på den Danska sida och den Svenska priset är ca. 4,3 % höjerer

Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Andrahandsvärdet på gamla Model S lär ju inte sjunka direkt pga av höjningarna. Problemet är väl att de flesta som har en Model S vill köpa en ny Tesla om de säljer bilen och då åker de på prishöjningen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Min konfig är numera 210000 SEK högre än när jag lade ordern. Kostar nu 1410000 SEK
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.