Teslapodden: Batteribilar renare än diesel - till och med på kolkraft
I detta avsnitt:
Vi diskuterar en ny studie som visar att batteribilar är renare än dieselbilar – till och med när de laddas med polsk kolkraft. Vi har också fått brev från en anonym kemiforskare som är minst sagt kritisk mot bränslecellsfordon. En av världens största laddstationer för elbilar byggs just nu – i Norge. Dessutom har Fabian skadat sin Tesla igen och Anders har givit sig in i byggbranschen.
Prenumerera & lyssna här: http://www.teslapodden.se
S03E06: Batteribilar renare än diesel - också på kolkraft
Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion
S03E06: Batteribilar renare än diesel - också på kolkraft
Nytt avsnitt av Teslapodden! Diskutera avsnittet i denna tråden.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: S03E06: Batteribilar renare än diesel - också på kolkraf
Jag får lite känslan att ni "griper efter halmstrån" när ni ska försöka bevisa att syrgas i atmosfären på något sätt skulle vara farligt/dåligt. Med samma argument skulle ni kunna börja avverka växter/träd för att de förpestar vår omgivning med syre!
Visst, ozon är farligt, men i atmosfären faller ju ozon sönder till just syrgas, inte tvärt om.
Jo, flamtemperaturen/antändningspunkten, alltså den temperatur när tillräcklig energi finns för att ett material ska antända även utan en gnista (självantädning med andra ord) sjunker i takt med att syrenivån i luften ökar. Vid 100% syrgas tror jag till och med att oljor, textilier, papper osv antänder av sig självt i rumstemperatur. Men detta är garanterat ett ickeproblem, är ju bara att släppa ut syrgasen via skorsten så att den späs ut ordentligt. (vill minnas också att syrgas är tyngre än vanlig luft och därför sjunker neråt, fyller upp brunnar, källare osv om man råkar få ett utsläpp).
Det var dock enda negativa kommentaren jag har om avsnittet, i övrigt är ni helt fantastiska och jag har som vanligt gått och väntat otåligt i 2 veckor på detta avsnitt, det var riktigt trevlig lyssning!!
Visst, ozon är farligt, men i atmosfären faller ju ozon sönder till just syrgas, inte tvärt om.
Jo, flamtemperaturen/antändningspunkten, alltså den temperatur när tillräcklig energi finns för att ett material ska antända även utan en gnista (självantädning med andra ord) sjunker i takt med att syrenivån i luften ökar. Vid 100% syrgas tror jag till och med att oljor, textilier, papper osv antänder av sig självt i rumstemperatur. Men detta är garanterat ett ickeproblem, är ju bara att släppa ut syrgasen via skorsten så att den späs ut ordentligt. (vill minnas också att syrgas är tyngre än vanlig luft och därför sjunker neråt, fyller upp brunnar, källare osv om man råkar få ett utsläpp).
Det var dock enda negativa kommentaren jag har om avsnittet, i övrigt är ni helt fantastiska och jag har som vanligt gått och väntat otåligt i 2 veckor på detta avsnitt, det var riktigt trevlig lyssning!!
Re: S03E06: Batteribilar renare än diesel - också på kolkraf
Syren som sleps ut “bränns” sedan upp i bränslecellen för att göra vatten. De är samma mängd som tilverkas så de kommer inte ändra nått. Det är ett O-summe spel
Re: S03E06: Batteribilar renare än diesel - också på kolkraf
Dock på olika ställen. Men jag har svårt att tro att det skulle röra sig om så stora mängder att det skulle vara ett problem.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: S03E06: Batteribilar renare än diesel - också på kolkraf
Det var inte menat som ett frenetiskt sökande efter negativa saker att säga om bränslecellen, utan snarare en fundering runt vad som händer om man börjar dumpa enorma mängder syre i atmosfären. Men som Kalle och Bylund skriver så används ju det här syret när bränslecellen sedan kör.ochso skrev:Jag får lite känslan att ni "griper efter halmstrån" när ni ska försöka bevisa att syrgas i atmosfären på något sätt skulle vara farligt/dåligt. Med samma argument skulle ni kunna börja avverka växter/träd för att de förpestar vår omgivning med syre!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.