Låta bli att anmäla bilskada för att undvika höjd premie?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
elsaleh
Teslaägare

Låta bli att anmäla bilskada för att undvika höjd premie?

Inlägg av elsaleh »

Tjena alla kära S-ägare!

Råkade köra in i en refug med vänstra sidan av bilen vilket ledde till omedelbar punktering av främre och bakre däcket på vänster sida (har 21 tummare så de tål knappt något). Kalaset kommer kosta mig cirka 10k att köpa nya däck, laga en fälg, montering etc.

Funderar på om det lönar sig att anmäla detta till mitt försäkringsbolag (Protector). De kanske inte ens godkänner skador på hjul. Vill inte heller att försäkringspremien höjs till något absurt.

Hur har ni andra ägare gjort/funderat på?

Mvh,

ElSaleh
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Låta bli att anmäla bilskada för att undvika höjd premie

Inlägg av EnTraktor »

Beror lite på när du köpt bilen, men många har i storkelsordningen 14-16k SEK i självrisk på Protector.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Vad är självrisken på? Lär väl vara närmare 10.000kr, eller?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
elsaleh
Teslaägare

Inlägg av elsaleh »

EnTraktor skrev:
Beror lite på när du köpt bilen, men många har i storkelsordningen 14-16k SEK i självrisk på Protector.
Bilen köptes från Tesla för några månader sedan. Visste inte självrisken var så hög. I så fall är det absolut inte värt att anmäla till Protector
Verdi

Inlägg av Verdi »

Det är inte värt att anmäla. Tror ej det påverkar din premie. Har inte det där bonus-systemet skrotats?
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare

Inlägg av oscfor »

Bonussystemet berör (berörde?) endast trafikförsäkring. Det här är vagnskada.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

elsaleh skrev:
EnTraktor skrev:
Bilen köptes från Tesla för några månader sedan. Visste inte självrisken var så hög. I så fall är det absolut inte värt att anmäla till Protector
Nån gång i mitten av 2016 höjdes självrisken från ca 4k till ca 14-16k. Minns inte exakta siffror, men det är saftigt.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
elsaleh
Teslaägare

Inlägg av elsaleh »

Ni hade helt rätt alla. Jag ringde protector och frågade. Detta går på vagnskadegarantin och självrisken var cirka 16500kr. Hade jag valt att anmäla det hade det INTE påverkat premien. Jag låter nu bli att anmäla det. Det finns inte heller en skyldighet att anmäla en sådan "olycka" om inte andra bilar varit involverade.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

elsaleh skrev:
Ni hade helt rätt alla. Jag ringde protector och frågade. Detta går på vagnskadegarantin och självrisken var cirka 16500kr. Hade jag valt att anmäla det hade det INTE påverkat premien. Jag låter nu bli att anmäla det. Det finns inte heller en skyldighet att anmäla en sådan "olycka" om inte andra bilar varit involverade.
Tyvärr kan man inte alltid tro på bolagen när de säger "Det påverkar inte premien".

Om tillräckligt många med Tesla anmäler, så kommer premien för alla gå upp.

Ett Exempel från verkligheten:
Hade sommarbilen, Dodge Challenger SRT8 försäkrad hos "Dina försäkringar" (Ni vet dom som hävdar att dom INTE är som storbolagen ;) )

Från ett år till ett annat så gick försäkringen upp från ca 11.000 kr till 20.000 kr.

Jag ringde och frågade varför, fick först standardsvar, men fick sedan komma i kontakt med en som var med djupt insatt.
"Skadorna på den bilmodellen har ökat under förra året".
Jaha, bilen är ju inte direkt vanlig så frågade hur många de hade.
Han kunde inte riktigt svara på det, men fick ur honom att det var betydligt färre än 10. Vilket innebär att det troligen räckte med att en bil blivit skadad för att det skulle påverka.
Kunde inte heller få ur honom om det var en risk-skada eller någon som backat på bilen eller liknande.

Försäkringsbolag är INTE min favorit om man säger så.

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

21.000:- kostade det för mig när sambon backade in i nån... 16k till Protector, 5k till Länsförsäkringar för trafiksjälvrisken... :evil:
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Legato skrev:
21.000:- kostade det för mig när sambon backade in i nån... 16k till Protector, 5k till Länsförsäkringar för trafiksjälvrisken... :evil:
2 bolag - 2 självrisker ?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Legato skrev:
Så kan det ändå inte vara ?
Bara den högsta självrisken ska betalas eller ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

e5m1r skrev:
Legato skrev:
Det är två olika försäkringar som täcker olika saker, skador på egna fordonet på vagnskadan, och skador på annans egendom på trafikförsäkringen. Sedan är nog 5 kSEK trafikförsäkringssjälvrisk det högsta jag hört. 0 är ju rätt vanligt annars.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Walker skrev:
Jocce skrev:

Försäkringsbolag är INTE min favorit om man säger så.

/Jocce
Försäkringsbolag - Sveriges svar på maffia.
Finns fler exempel ur verkligheten, men orkar inte raljera om dom här ;)

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

bylund skrev:
e5m1r skrev:
Legato skrev:
Det är två olika försäkringar som täcker olika saker, skador på egna fordonet på vagnskadan, och skador på annans egendom på trafikförsäkringen. Sedan är nog 5 kSEK trafikförsäkringssjälvrisk det högsta jag hört. 0 är ju rätt vanligt annars.
Är det så? Har aldrig varit vållande tidigare. Detta är den försäkring som ingår via leasing på Sixt. :(
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare

Inlägg av ellerstrom »

Legato skrev:
bylund skrev:
e5m1r skrev:
Legato skrev:
Är det så? Har aldrig varit vållande tidigare. Detta är den försäkring som ingår via leasing på Sixt. :(
Har man vagnskade- och trafikförsäkring uppdelat på två olika bolag så är det ett ärende hos vardera om man är vållande, och därmed dubbla självrisker. Så har jag fått det förklarat för mig iaf.

Sen kan det säkert finnas tilläggsförsäkringar som tar hand om/sätter ned den ena självrisken.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Skriv svar