Svenske Peter Carlsson ska göra Tesla billigare

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7452
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Svenske Peter Carlsson ska göra Tesla billigare

Inlägg av TiborBlomhall »

Väldigt bra artikel om Tesla Motors i NyTeknik idag:
http://www.nyteknik.se/tekniknyheter/article3905677.ece
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Svenske Peter Carlsson ska göra Tesla billigare

Inlägg av Herr X »

Håller med, bra artikel. Med en ganska tänkvärd grej:
Han har bland annat frågat Peter Carlsson varför de nya lättare aluminiummaterialen som används i flyg- och rymdindustrin är för dyra för bilframställning.
– Och då kräver Elon att man går ner på atomnivå för att kunna avgöra om det verkligen behöver vara dyrare. Elon pushar hela tiden. Det är enormt utvecklande – och utmanande.
Vi har lärt oss att acceptera att vissa saker är dyrare än andra, men man går sällan till botten med exakt varför - det är ju helt givet att det också går att förbättra processer tidigare i kedjan för att både kunna ha kakan och äta den. Och detta gäller i alla verksamheter.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Svenske Peter Carlsson ska göra Tesla billigare

Inlägg av Wahll »

Kul, med lite svenskt inflytande :-)
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Svenske Peter Carlsson ska göra Tesla billigare

Inlägg av Stefan T »

Herr X skrev:
Håller med, bra artikel. Med en ganska tänkvärd grej:
Han har bland annat frågat Peter Carlsson varför de nya lättare aluminiummaterialen som används i flyg- och rymdindustrin är för dyra för bilframställning.
– Och då kräver Elon att man går ner på atomnivå för att kunna avgöra om det verkligen behöver vara dyrare. Elon pushar hela tiden. Det är enormt utvecklande – och utmanande.
Vi har lärt oss att acceptera att vissa saker är dyrare än andra, men man går sällan till botten med exakt varför - det är ju helt givet att det också går att förbättra processer tidigare i kedjan för att både kunna ha kakan och äta den. Och detta gäller i alla verksamheter.

Jag skulle tro att certifikaten på materialet och liknade saker ökar priset + dom små mängderna som används i världen
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Svenske Peter Carlsson ska göra Tesla billigare

Inlägg av pegs »

Peter Carlsson skrev:
Vi valde till exempel att vända oss direkt till Apples underleverantörer och utvecklade vårt eget infotainmentsystem i stället för att köpa en färdig lösning.
Hmm...
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Svenske Peter Carlsson ska göra Tesla billigare

Inlägg av Herr X »

pegs skrev:
Hmm...
Vad betyder hmm? Är du missnöjd med Teslas 17"-skärm? Hade du hellre haft en 7-tums bilradio med Microsoft Car-Media Player 6?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Svenske Peter Carlsson ska göra Tesla billigare

Inlägg av pegs »

Herr X skrev:
pegs skrev:
Hmm...
Vad betyder hmm? Är du missnöjd med Teslas 17"-skärm? Hade du hellre haft en 7-tums bilradio med Microsoft Car-Media Player 6?
Det betyder att jag är kluven :-) Jag älskar konceptet och dess potential. Det känns oerhört framåt för att sitta i en bil.

Samtidigt, ett infotainment system som matchar körupplevelsen i en Model S, skulle enligt min ödmjuka mening har lite vassare hårdvara och betydligt mer förfinad mjukvara.
4K-skärm, 120fps frame-rate?
Programvaran känns ganska basic. Det syns att det inte där Tesla lägger sitt krut. Och med handen på hjärtat, med all rätta.
När han säger att dom dissade 3:e-partslösningar, så är min stilla undran, hur dåliga var alternativen egentligen?

Jag gillar mycket med Teslan, men infotainment systemet kommer inte in på min top 10-lista.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Svenske Peter Carlsson ska göra Tesla billigare

Inlägg av MSO »

Jag gillar mycket med Teslan, men infotainment systemet kommer inte in på min top 10-lista.
Håller verkligen med. Hur det har kunnat bli så hyllat är inget annat än en gåta. Speciellt de reviews som av nån anledning nästan framhäver det som bilens paradgren. Systemet och hårdvaran är ju verkligen och uttryckligen skittrött. Skärmen är stor - ja. Men där stannar det.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm

Re: Svenske Peter Carlsson ska göra Tesla billigare

Inlägg av jans »

MSO skrev:
Jag gillar mycket med Teslan, men infotainment systemet kommer inte in på min top 10-lista.
Håller verkligen med. Hur det har kunnat bli så hyllat är inget annat än en gåta. Speciellt de reviews som av nån anledning nästan framhäver det som bilens paradgren. Systemet och hårdvaran är ju verkligen och uttryckligen skittrött. Skärmen är stor - ja. Men där stannar det.
Håller verkligen med, Implementeringen (både hård- och mjukvaran) håller inte Tesla-klass helt enkelt !
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Svenske Peter Carlsson ska göra Tesla billigare

Inlägg av Herr X »

Javisst, den är trött och långsam, ful design och saknar en massa funktionalitet, men fortfarande revolutionerande, inte minst för att den uppdateras löpande med förbättringar och ny funktionalitet. Ingen annan premiumbil har så stor och tydlig karta som är så enkel att panorera och leta i. BMW saknar pekskärm och där ska man snurra fram bokstäver med en liten ratt mellan förarstolarna. Skärmen är så liten att man måste ta fram tubkikaren för att se den. Även om Tesla har långt kvar till ett bra infotainmentsystem, så har jag fortfarande inte sett något annat som jag imponerats mer över.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Skriv svar