Powerswap
Moderator: Redaktion
Powerswap
Saxat från mail till ev. investerare;
Powerswap revolutionerar elbilsmarknaden
Trots att elbilar har många fördelar går försäljningen världen över trögt. Under årets första 9 månader såldes endast 3285 renodlade elbilar i Sverige vilket motsvarar endast cirka en procent av marknaden. Svenska Powerswap har tagit fram en lösning som kan revolutionera elbilsmarknaden och nu kan du investera i bolaget.
Begränsad räckvidd och långa laddningstider är nackdelarna som man får med på köpet. Laddning av batterier kräver tid vare sig man laddar hemma eller vid snabbladdare. Därtill är infrastrukturen långt ifrån otillräcklig och kostsam att bygga ut.
"Tankar" elbilen på 3 minuter
Istället för att ansluta en kabel och vänta på laddning, kan Powerswaps unika system för batteribyte ”tanka” elbilen på tre minuter. Man kör in på tankstationen och stannar till vid bytesautomaten som identifierar batteriets placering, öppnar luckan, drar ut batteriet och skickar det till laddlagret. Därefter matas ett redan laddat batteri i omvänd ordning in i bilens batterikassett. Bytet betalas via en app och föraren kan sedan lämna stationen. Hela proceduren sker i Drive-thru.
”Laddning av elbilar kräver en ny radikal lösning. Vårt sätt att ”tanka” elbilen har goda förutsättningar att skapa en revolution i branschen” säger Sten Corfitsen, grundare av bolaget.
Kostnadseffektiv installation
Powerswaps system innebär att bytesautomater installeras på redan befintliga tankstationer, inte nyetablering och uppförande av nya bytesstationer som tidigare försök har baserats på. Detta innebär att kostnaderna bara blir en 1/10-del jämfört med tidigare.
”Initialt siktar vi in oss på fordonsflottor såsom taxi, budservice och annan transportverksamhet som kör i flera skift utan tid för att stå stilla och ladda. Vi har fått ett Letter of Intent från Sveriges största taxibolag och vi för diskussioner med flera kinesiska taxibolag”, säger Sten Corfitsen.
Sammanfattat är fördelarna med batteribytesteknik:
Kort tid behövs för ”tankningen” (laddning)
Bilen är inte blockerad från användning vid laddning
Elbilen kan säljas utan batteri (leasas separat), vilket gör elbilen billig
En infrastruktur kan byggas upp på etablerade tankstationer utan installation av hundratusentals laddstolpar
Långsam laddning i batterilagret reducerar belastningarna på både batteri och på elnätet.
Just nu pågår en crowdfundingkampanj som skall ta in finansiering för de två första pilotinstallationerna som skall köras igång under nästa år – en i Sverige och en i Kina.
http://powerswap.se/
Powerswap revolutionerar elbilsmarknaden
Trots att elbilar har många fördelar går försäljningen världen över trögt. Under årets första 9 månader såldes endast 3285 renodlade elbilar i Sverige vilket motsvarar endast cirka en procent av marknaden. Svenska Powerswap har tagit fram en lösning som kan revolutionera elbilsmarknaden och nu kan du investera i bolaget.
Begränsad räckvidd och långa laddningstider är nackdelarna som man får med på köpet. Laddning av batterier kräver tid vare sig man laddar hemma eller vid snabbladdare. Därtill är infrastrukturen långt ifrån otillräcklig och kostsam att bygga ut.
"Tankar" elbilen på 3 minuter
Istället för att ansluta en kabel och vänta på laddning, kan Powerswaps unika system för batteribyte ”tanka” elbilen på tre minuter. Man kör in på tankstationen och stannar till vid bytesautomaten som identifierar batteriets placering, öppnar luckan, drar ut batteriet och skickar det till laddlagret. Därefter matas ett redan laddat batteri i omvänd ordning in i bilens batterikassett. Bytet betalas via en app och föraren kan sedan lämna stationen. Hela proceduren sker i Drive-thru.
”Laddning av elbilar kräver en ny radikal lösning. Vårt sätt att ”tanka” elbilen har goda förutsättningar att skapa en revolution i branschen” säger Sten Corfitsen, grundare av bolaget.
Kostnadseffektiv installation
Powerswaps system innebär att bytesautomater installeras på redan befintliga tankstationer, inte nyetablering och uppförande av nya bytesstationer som tidigare försök har baserats på. Detta innebär att kostnaderna bara blir en 1/10-del jämfört med tidigare.
”Initialt siktar vi in oss på fordonsflottor såsom taxi, budservice och annan transportverksamhet som kör i flera skift utan tid för att stå stilla och ladda. Vi har fått ett Letter of Intent från Sveriges största taxibolag och vi för diskussioner med flera kinesiska taxibolag”, säger Sten Corfitsen.
Sammanfattat är fördelarna med batteribytesteknik:
Kort tid behövs för ”tankningen” (laddning)
Bilen är inte blockerad från användning vid laddning
Elbilen kan säljas utan batteri (leasas separat), vilket gör elbilen billig
En infrastruktur kan byggas upp på etablerade tankstationer utan installation av hundratusentals laddstolpar
Långsam laddning i batterilagret reducerar belastningarna på både batteri och på elnätet.
Just nu pågår en crowdfundingkampanj som skall ta in finansiering för de två första pilotinstallationerna som skall köras igång under nästa år – en i Sverige och en i Kina.
http://powerswap.se/
Model S P85DL+
Re: Powerswap
Är detta inte ungefär samma sak som Tesla provade i California och fick lägga ner det hela då stationen aldrig användes?
Re: Powerswap
Alltså jag fattar inte detta. Att likställa en elbil med en bensinbil och att till varje pris vilja "tanka" den måste vara nån slags naturlag. Det är lite intressant också att det anses vara dyrt och krångligt att bygga laddstoplar eller att använda vägguttag, men det verkar inte alls komplicerat att bygga en hel infrastruktur för battery-swap tekniken. Huvudmålet verkar vara att kunna åka till en befintlig bensinmack. Till varje pris. Anledningen är att det tar för lång tid att ladda hemma. Hä?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Powerswap
Här har man helt missförstått nästan allting. Försäljning går trögt? Ökar ju exponentiellt...
Nej, detta är en totalflopp redan i detta stadie.
Nej, detta är en totalflopp redan i detta stadie.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Powerswap
Dödsdömd affärsidé. Det finns redan framsteg inom batteritekniken där nya batterier LADDAS på bara några få minuter. När dessa kommer så finns det ingen som helst anledning att åka till någon batteri-bytar-mack.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Powerswap
Dum fråga på fel ställe.
Men går det att byta ut ett gammalt batteri?
Har en S85D har Tesla sagt nått att man tex skulle kunna köpa ett nytt batteri om säg 3 år då nya större batterin finns att tillgå.
Men går det att byta ut ett gammalt batteri?
Har en S85D har Tesla sagt nått att man tex skulle kunna köpa ett nytt batteri om säg 3 år då nya större batterin finns att tillgå.
Model 3 LR
Model X P100DL (såld)
Model X 100D (såld)
Model S 100D (såld)
Model S 85D (såld)
Model X P100DL (såld)
Model X 100D (såld)
Model S 100D (såld)
Model S 85D (såld)
Re: Powerswap
Batteribyte på elektriska bilar är ju över 100 år gammal teknik, inget revolutionerande. Det gjordes då för att tillgången till el inte var utbyggd. Vilka saknar el idag?
Angående "fördelarna":
* Min "tankning" eller laddning rättare sagt tar mindre tid för mig än att svänga av från vägen i kanske 95-98% av fallen, även när jag gör längre resor.
* Jag använder ibland bilen även när jag laddar genom att sköta mer kontorsliknande uppgifter (eller hänga här på forumet...).
* Elbilen klarar sig inte utan batteri, betalar man inte för det vid köp kommer kostnaden för detta komma ändå och då till högre pris.
* Det behövs inte några hundratusentals laddstolpar, redan idag fungerar det väldigt bra och dagens bensinstationer är inte anpassade för batteribyten, det krävs långt större investeringar för batteribyte jämfört med att sätta upp laddstolpar. Batterierna kommer ju behöva laddas oavsett om de sitter i bil eller ej, hur är det tänkt att batteripacken ska kunna laddas utan laddstolpe innan de sätts i nästa bil?
* Snabbladdning har inte varit så påfrestande på batteripack som man kanske från början befarade. Oavsett så är det just långsamladdning som står för i nästan all laddning för de flesta.
Jag tror att detta är lika dödsdömt som de serviceställen som erbjöd häst-byte för snabbare transport ett tag efter att de första bilarna hade kommit.
Angående "fördelarna":
* Min "tankning" eller laddning rättare sagt tar mindre tid för mig än att svänga av från vägen i kanske 95-98% av fallen, även när jag gör längre resor.
* Jag använder ibland bilen även när jag laddar genom att sköta mer kontorsliknande uppgifter (eller hänga här på forumet...).
* Elbilen klarar sig inte utan batteri, betalar man inte för det vid köp kommer kostnaden för detta komma ändå och då till högre pris.
* Det behövs inte några hundratusentals laddstolpar, redan idag fungerar det väldigt bra och dagens bensinstationer är inte anpassade för batteribyten, det krävs långt större investeringar för batteribyte jämfört med att sätta upp laddstolpar. Batterierna kommer ju behöva laddas oavsett om de sitter i bil eller ej, hur är det tänkt att batteripacken ska kunna laddas utan laddstolpe innan de sätts i nästa bil?
* Snabbladdning har inte varit så påfrestande på batteripack som man kanske från början befarade. Oavsett så är det just långsamladdning som står för i nästan all laddning för de flesta.
Jag tror att detta är lika dödsdömt som de serviceställen som erbjöd häst-byte för snabbare transport ett tag efter att de första bilarna hade kommit.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Powerswap
Det går men nytt batteripack är inte billigt att köpa. Tesla rekommenderar av förklarliga själ att man köper en ny bil med längre räckvidd/större batteripack. De tjänar mer pengar på detta och de kan inte hålla bra pris på nytt batteripack idag.Quix skrev:Dum fråga på fel ställe.
Men går det att byta ut ett gammalt batteri?
Har en S85D har Tesla sagt nått att man tex skulle kunna köpa ett nytt batteri om säg 3 år då nya större batterin finns att tillgå.
Batteripacken har 8 års garanti och första Model S levererades 2012 så det finns ingen marknad för batteripack ännu. Första leveransen i Sverige var ett par år senare. Jag tror inte att vi kommer så någon marknad för byte av batteripack i Model S/X förrän 2025 eller senare kanske. Då finns det kanske några tusen bilar där garantin har gått, ägarna är intresserade av större eller lättare batteripack och priserna har gått ner. Detta gäller alltså ett byte på 10-15 år.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19753
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Powerswap
Om dom nu så jä...la gärna vill åka till en mack hela tiden så kan dom väl åka och köpa en korv eller nåt, det finns på dom flesta mackar.
Vore jag tvungen att åka till sånt där skitställe som dom är inne på så skulle jag ALDRIG köpt en elbil, värdelös idé som kanske dyker upp i någon
enskild liten nisch.
Vore jag tvungen att åka till sånt där skitställe som dom är inne på så skulle jag ALDRIG köpt en elbil, värdelös idé som kanske dyker upp i någon
enskild liten nisch.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Powerswap
Eventuellt kan det finnas tillämpningar, kanske taxiflottor som behöver rulla stora delar av dygnet. Som jag förstår det behövs specialbyggda fordon för detta så det hänger nog på att det blir tillräckligt stor efterfrågan för att få ekonomi i det.Svenssons skrev:Jag tror att detta är lika dödsdömt som de serviceställen som erbjöd häst-byte för snabbare transport ett tag efter att de första bilarna hade kommit.
Re: Powerswap
Ser inte att det skulle behövas ens då. Tesloop kör med Tesla och där klarar de av strax under 3000 mil per månad med två bilar, dvs 1 500 mil per månad och bil eller 50 mil per dag och bil.Ric skrev:Eventuellt kan det finnas tillämpningar, kanske taxiflottor som behöver rulla stora delar av dygnet. Som jag förstår det behövs specialbyggda fordon för detta så det hänger nog på att det blir tillräckligt stor efterfrågan för att få ekonomi i det.Svenssons skrev:Jag tror att detta är lika dödsdömt som de serviceställen som erbjöd häst-byte för snabbare transport ett tag efter att de första bilarna hade kommit.
https://techcrunch.com/2016/05/17/teslo ... n-a-tesla/
Hur långt kör avgastaxibilar per dag eller år?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Powerswap
Min tanke är att med batteribytesstationer för taxi i en storstad så kan batteristorleken per fordon vara rätt liten och därmed få ner kostnaden.
Re: Powerswap
Vet inte om specialombyggda elbilar från andra tillverkare än Tesla blir mycket billigare än Tesla. Model S/X behöver ju inte byggas om för batteribyte men vilka andra bilar kan ens byggas om så att batteribyte kan göras enkelt på 3 minuter?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Powerswap
Jag menar inte ombyggnad, en förutsättning är en bil som är konstruerad för uppgiften.
Re: Powerswap
Det betyder väl i så fall en Tesla dvs en bil som kan köra 50 mil om dagen. Finns väl ingen annan bil som är byggd för att snabbt kunna byta batteriet på?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Elbilisten
- Inlägg: 462
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Powerswap
Men antalet batterier måste vara större än antalet bilar. Snabbladdning måste man ha ändå för att på ett enkelt sätt kunna köra i områden som inte täcks av bytesstationer.Ric skrev:Min tanke är att med batteribytesstationer för taxi i en storstad så kan batteristorleken per fordon vara rätt liten och därmed få ner kostnaden.
Re: Powerswap
Man kan ha olika typer av bilar.Elbilisten skrev:Men antalet batterier måste vara större än antalet bilar. Snabbladdning måste man ha ändå för att på ett enkelt sätt kunna köra i områden som inte täcks av bytesstationer.Ric skrev:Min tanke är att med batteribytesstationer för taxi i en storstad så kan batteristorleken per fordon vara rätt liten och därmed få ner kostnaden.
Re: Powerswap
Trodde det framgått av mina inlägg att jag menar en bil som ska konstrueras för konceptet.Svenssons skrev:Det betyder väl i så fall en Tesla dvs en bil som kan köra 50 mil om dagen. Finns väl ingen annan bil som är byggd för att snabbt kunna byta batteriet på?
Re: Powerswap
Om taxibolaget hade egna Superchargers skulle de kunna ha en bil "extra" istället. Säg att man har 5 bilar och 4 förare igång under en dag, när man har tomt batteri åker man tillbaka till sin egna SuC och kopplar in bilen och tar en ny bil som är fulladdad. Tror detta skulle vara billigare i längden än att byta batteri i varje bil, det lär bli ganska dyrt vid varje byte..! Visserligen behöver förarna ändå rast...
Skulle i alla fall gå snabbt då det bara är att byta bil.
Skulle i alla fall gå snabbt då det bara är att byta bil.
2016 Model S 75
Re: Powerswap
Så om jag fattar detta rätt så ska kundbasen vara taxibolag vars bilar går längre än 50 mil per dag och som inte vill leasa en bil. Alternativet är istället att köpa en bil utan batterier för att kunna leasa batteriet till en högre peng.
Lösningen på detta är att ta fram en egen bilmodell där batteriet kan bytas ut enkelt och bygga upp en laddinfrastruktur för detta där batterier kan bytas ut och laddas. För att detta ska fungera så måste även fler batterier än bilar tillverkas och betalas eftersom batterierna ska ligga och långsamladda på stationerna.
Allt detta för att slippa behöva ladda när man tar rast.
Känns som resursslöseri och dyrt men jag kanske har missat någon sak? Jag vet i alla fall att taxibolag som har tillgång till snabbladdare gärna köper in elbilar redan idag, det är ekonomiskt fördelaktigt och fungerar idag utan batteribyten.
Lösningen på detta är att ta fram en egen bilmodell där batteriet kan bytas ut enkelt och bygga upp en laddinfrastruktur för detta där batterier kan bytas ut och laddas. För att detta ska fungera så måste även fler batterier än bilar tillverkas och betalas eftersom batterierna ska ligga och långsamladda på stationerna.
Allt detta för att slippa behöva ladda när man tar rast.
Känns som resursslöseri och dyrt men jag kanske har missat någon sak? Jag vet i alla fall att taxibolag som har tillgång till snabbladdare gärna köper in elbilar redan idag, det är ekonomiskt fördelaktigt och fungerar idag utan batteribyten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19753
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Powerswap
Samma här, ser ingen framtid för den lösningen förutom edge-cases kanske, dvs special-fordon eller nåt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7628
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Powerswap
Jag är också extremt skeptisk, konceptet har testats och förkastats/misslyckats tidigare, det finns inget egentligen som talar för att det skall lyckas denna gång.
Problemet som konceptet skall lösa finns ju i praktiken inte längre, och infrastrukturen som krävs för att "lösningen" skall fungera smidigt är enorm.
Detta kommer inte att hända.
/fth
Problemet som konceptet skall lösa finns ju i praktiken inte längre, och infrastrukturen som krävs för att "lösningen" skall fungera smidigt är enorm.
Detta kommer inte att hända.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 628
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Powerswap
Det måste vara ett skämt!!?
Fast det är klart, sådana här utspel passar väl fint in i fördröjarlobbyns agenda..
Fast det är klart, sådana här utspel passar väl fint in i fördröjarlobbyns agenda..
Konsortiet kommer bestå av oljebolag, energibolag, statsliga stödorgan samt intressenter från bilindustrin, med flera.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Powerswap
Med den snabbladdning som redan finns idag, VARFÖR? Kör du t.ex. en Ioniq 5 och kan ladda på < 20 minuter, är du verkligen i sån panik att du behöver spara en kvart var 4e timme på en långresa?