Hastighet vid SuC-laddning
Moderator: Redaktion
- Fredrik_alvnas
- Teslaägare
- Inlägg: 25
- Blev medlem: 11 nov 2017 22:25
Hastighet vid SuC-laddning
Hej,
Har en liten fundering, Dom gångerna jag har laddat vid SuC har jag aldrig nått högre hastighet än den på bilden även om jag t.ex har stått själv på 1A utan att någon stått vid 1B. Beror det på att min bil är "gammal" (Model S 2013/14) P85+ eller finns det någon annan förklaring? Det borde gå ungefär dubbelt så fort eller har jag fel?
Har en liten fundering, Dom gångerna jag har laddat vid SuC har jag aldrig nått högre hastighet än den på bilden även om jag t.ex har stått själv på 1A utan att någon stått vid 1B. Beror det på att min bil är "gammal" (Model S 2013/14) P85+ eller finns det någon annan förklaring? Det borde gå ungefär dubbelt så fort eller har jag fel?
Re: Hastighet vid SuC-laddning
Den kan nog bara komma upp över 100kW med lägre SOac kanske upp till 30% sen avtar hastigheten
De nya bilar är lite tvärtom de får knappt nåt under 10%
Sen kan tesla begränsa laddhastighet för att minska slitage på batteriet det kan vara det med
De nya bilar är lite tvärtom de får knappt nåt under 10%
Sen kan tesla begränsa laddhastighet för att minska slitage på batteriet det kan vara det med
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Hastighet vid SuC-laddning
Det batteriet borde du testa att ladda när det är uppvärmt och har typ 5% SOC gissar jag. Borde närma sig 100kW då.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Hastighet vid SuC-laddning
Jag har samma erfarenhet. Tidigare toppade jag på 108Kwh under laddcykeln. Den senaste månaden har jag aldrig varit över 94Kwh under en hel laddcykel från 10% till 80% och helt själv på SUC.
Är det någon som idag får 108-110Kwh ?
Är det någon som idag får 108-110Kwh ?
Re: Hastighet vid SuC-laddning
Har aldrig sett något högre än 93 kW. Oftast ligger jag på 30-50.
Nu är iofs SuC vid infracity oftast fullbelagd med bilar, och min bil är oftast kall när jag kommer dit.
Nu är iofs SuC vid infracity oftast fullbelagd med bilar, och min bil är oftast kall när jag kommer dit.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Hastighet vid SuC-laddning
Kan ju vara utetemperaturen som spelar in. När batteriet börjar bli tillräckligt varmt så går effekten ner pga laddnivån...erikgrune skrev:Jag har samma erfarenhet. Tidigare toppade jag på 108Kwh under laddcykeln. Den senaste månaden har jag aldrig varit över 94Kwh under en hel laddcykel från 10% till 80% och helt själv på SUC.
Är det någon som idag får 108-110Kwh ?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Hastighet vid SuC-laddning
Min X90D brukar trycka in energi med 110kW upp till 35% och över 90kW upp till 50%, sedan faller det rejält. Över 75% känns rätt menlöst. Brukar dock ladda 0-85% ungefär när jag stannar då det tar 45-50min att få barnen klara
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Hastighet vid SuC-laddning
Har nog aldrig varit över 65 det senaste året och det spelar ingen roll om det är +30 ute eller minus -20. Då har jag varit ensam vid suc och testat minst 3 olika med samma resultat. Är det fler som laddar ligger jag iaf mellan 30-60 så det är ingen skillnad.
Re: Hastighet vid SuC-laddning
Jag har en P85 på 10000 mil och den kommer ofta upp i 115+ om batteriet är lågt. Sedan minskar det ganska snabbt ju mer den laddar.
Re: Hastighet vid SuC-laddning
Det är temperaturen som sätter stopp här. Man måste köra långt och länge för att batteriet ska bli så pass varmt så det går att ladda med maximal effekt. Det räcker inte med några mil på landsväg eller i stadstrafik. Då får man oftast inte mer än 40kW. Kör 10 mil i motorvägsfart så får ni se att laddeffekten går över 100kW.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hastighet vid SuC-laddning
mati skrev:Det är temperaturen som sätter stopp här. Man måste köra långt och länge för att batteriet ska bli så pass varmt så det går att ladda med maximal effekt. Det räcker inte med några mil på landsväg eller i stadstrafik. Då får man oftast inte mer än 40kW. Kör 10 mil i motorvägsfart så får ni se att laddeffekten går över 100kW.
Har kört sthlm Gbg på sommar-vår vinter och mer än 10 mil varje gång innan laddning, men det är ingen skillnad. Laddar mest på infra och har då åkt mer än 10 mil för att ta mig dit och då börjar jag från mitt garage som har som kallast 15-20grader på vintern och mer på sommaren....
Re: Hastighet vid SuC-laddning
Gjorde en sådan resa förra helgen. 100% laddat fr Uppsala till Gävle Bro, knappt 10 mil. Laddade där med max effekt 34Kw, hade 69% i batteriet vid laddstart.mati skrev:Det är temperaturen som sätter stopp här. Man måste köra långt och länge för att batteriet ska bli så pass varmt så det går att ladda med maximal effekt. Det räcker inte med några mil på landsväg eller i stadstrafik. Då får man oftast inte mer än 40kW. Kör 10 mil i motorvägsfart så får ni se att laddeffekten går över 100kW.
Bytte laddare efter ett tag, men det blev ingen skillnad.
Har inte upplevt så låg laddeffekt tidigare.
Förra vintern var laddeffekterna bra på samma resor.
Fortsatte till Hudiksvall och vände ned ngr timmar senare och laddade vid Gävle Bro igen. Hade drygt 10% i batteriet vid laddstart och fick mellan 106 o 114 under laddtiden.
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
MYRWD, 2023 Quick Silver
Re: Hastighet vid SuC-laddning
Det beror ju också på hur mycket du har kvar i batteriet samt vilket batteri du har. Äldre 85:or sänker laddströmmen redan vid 30% SOC. Det går ner ganska fort.aikalex skrev:Har kört sthlm Gbg på sommar-vår vinter och mer än 10 mil varje gång innan laddning, men det är ingen skillnad. Laddar mest på infra och har då åkt mer än 10 mil för att ta mig dit och då börjar jag från mitt garage som har som kallast 15-20grader på vintern och mer på sommaren....
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hastighet vid SuC-laddning
Undrar om Tesla justerat ned effekten när batteriet inte är på riktigt låga nivåer, ungefär under 10%. Min upplevelse iaf.
Re: Hastighet vid SuC-laddning
När jag körde långt senast (Helsingborg - Sälen) så vid andra laddtillfället (Uddevalla) kom jag upp i 122kw
Tesla model S P85D 2015
Tesla model S P100D 2017
Tesla model S P100D 2017
Re: Hastighet vid SuC-laddning
Jag tycker inte det är ovanligt lågt. Det skulle jag iaf förvänta mig för min bil nu på vintern när den inte är helt fullständigt genomvarm. Jag har också svårt att komma över 40kW om jag inte kör väldigt långt och har samtidigt ganska låg SOC.Guldis-54 skrev:Gjorde en sådan resa förra helgen. 100% laddat fr Uppsala till Gävle Bro, knappt 10 mil. Laddade där med max effekt 34Kw, hade 69% i batteriet vid laddstart.
Bytte laddare efter ett tag, men det blev ingen skillnad.
69% SOC är ju ganska mycket ändå. Även som bäst laddar den väl inte med mycket mer än kanske 70kW i det läget?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14