Eftersom tex Nissan Leaf med Chademo än så länge är en av världens mest sålda elbil. Så lär ju laddstolparna fortsätta vara utrustadd med det alternativet ett bra tag till.
Sen lär det kanske kunna komma en CCS adapter framöver också.
Oavsett bedömer jag att Teslas SC, för mig och vårt specifika resande, lär vara en stor konkurrensfördel för många år framåt.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Eftersom tex Nissan Leaf med Chademo än så länge är en av världens mest sålda elbil. Så lär ju laddstolparna fortsätta vara utrustadd med det alternativet ett bra tag till.
Sen lär det kanske kunna komma en CCS adapter framöver också.
Oavsett bedömer jag att Teslas SC, för mig och vårt specifika resande, lär vara en stor konkurrensfördel för många år framåt.
Enligt Mati är det stor brist på chademo i Tyskland jämfört med CCS. När de börjar sätta upp 150 kW CCS så är det långt idrån säkert att det blir några chademo.
Jag skulle nästan bli förvånad, om ett laddnätverk skapat av företag som bygger bilar med CCS väljer att lägga till Chademo. Tesla gjorde ju inte det vid sina superladdare.
Det Nissan borde göra är att ha CCS-stöd för bilar sålda i Europa. Det borde Tesla också ha.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Väldigt spännande om detta är sant, dvs att de kommer börja leverera under första halvan nästan år. De vore så kul om de kunde börja röra sig lite på marknaden... Om priset dessutom ligger runt 600000 kr så är de än mer fantastiskt då de faktiskt kan konkurrerar lite med Tesla men där finns ju ett stort frågetecken som jag inte sett någon svar på och de är vad för range man får i grunden... Ska den vara en förstabil så krävs de liknande range som Tesla har på sina grund bilar...
Tillgång till laddnätverk är en klar nackdel idag men om de där Ionity (de var så de heter väl?) nätet byggs i den takt de sagt så kanske de kan vara ok...
Enligt Mati är det stor brist på chademo i Tyskland jämfört med CCS. När de börjar sätta upp 150 kW CCS så är det långt idrån säkert att det blir några chademo.
Ja, så är det åtminstone i de områden där jag brukar vara, dvs runt Wolfsburg-Braunschweig där Volkswagen har sitt säte. Det är klart att de inte bygger några ChaDeMo-laddare där.
Jag tror att ChaDeMo inte kommer att få någon större spridning än vad vi ser idag. Tysklands statliga stöd för snabbladdare gäller enbart för CCS-standarden. Ju mer laddeffekt desto mer pengar från staten. För en ChaDeMo-laddare får man inget stöd. Ionitys eu-täckande laddnätverk kommer också vara CCS, ingen ChaDeMo där heller. Om alltså Tesla inte tar fram en CCS-adapter kommer ModelS/X-ägare vara helt beroende av Supercharger-nätverket och de få enstaka Chademo-laddare som finns. Jag ser faktiskt en viss risk att det i framtiden anses vara besvärligt med en gammal Tesla eftersom den inte går att ladda nånstans. Typ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Bifogar lite bilder så inser ni ganska snabbt att CCS inte blir nåt problem
Här är bild på CCS
Här är bild på teslas USA kontakt ( som i EU är förklädd i vanlig Type 2 )
Om man skulle vända på CCS kontakten och minska avståndet mellan Den övre och nedre delen för det är bara ett tomrum där
Fasiken om man inte får en Tesla USA kontakt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Det är nog mer än antalet pinnar som måste vara rätt. Protokollet lär skilja sig en del från Teslas.
Lär inte vara svårt att lägga till protokoll i bilens mjukvara
Det hade varit bättre om man hade kunnat slippa modda i bilen. För då hade det funnits möjlighet för externa aktörer att bygga en CCS-adapter. Tesla själva verkar inte ha något större intresse av att utveckla en sådan. Det kanske kommer när CCS-laddarna blir tätare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det är nog mer än antalet pinnar som måste vara rätt. Protokollet lär skilja sig en del från Teslas.
Lär inte vara svårt att lägga till protokoll i bilens mjukvara
Det hade varit bättre om man hade kunnat slippa modda i bilen. För då hade det funnits möjlighet för externa aktörer att bygga en CCS-adapter. Tesla själva verkar inte ha något större intresse av att utveckla en sådan. Det kanske kommer när CCS-laddarna blir tätare.
Nu bör man ta det med en stor skopa salt men en på TMC påstår att han har källor som säger att europeiska Model 3 ska få CCS. Hans källa säger inget om Model S och X men rimligtvis bör även dessa få i så fall.
I expect Model S/X to get CCS in Europe somewhere in Q1/Q2 2018.
The source I have is reliable, but nothing is sure until we see the first cars with the CCS port!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Nu bör man ta det med en stor skopa salt men en på TMC påstår att han har källor som säger att europeiska Model 3 ska få CCS. Hans källa säger inget om Model S och X men rimligtvis bör även dessa få i så fall.
Det är troligt, men det hjälper föga oss som har en gammal Model S/X utan CCS.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Enligt Mati är det stor brist på chademo i Tyskland jämfört med CCS. När de börjar sätta upp 150 kW CCS så är det långt idrån säkert att det blir några chademo.
Ja, så är det åtminstone i de områden där jag brukar vara, dvs runt Wolfsburg-Braunschweig där Volkswagen har sitt säte. Det är klart att de inte bygger några ChaDeMo-laddare där.
Jag tror att ChaDeMo inte kommer att få någon större spridning än vad vi ser idag. Tysklands statliga stöd för snabbladdare gäller enbart för CCS-standarden. Ju mer laddeffekt desto mer pengar från staten. För en ChaDeMo-laddare får man inget stöd. Ionitys eu-täckande laddnätverk kommer också vara CCS, ingen ChaDeMo där heller. Om alltså Tesla inte tar fram en CCS-adapter kommer ModelS/X-ägare vara helt beroende av Supercharger-nätverket och de få enstaka Chademo-laddare som finns. Jag ser faktiskt en viss risk att det i framtiden anses vara besvärligt med en gammal Tesla eftersom den inte går att ladda nånstans. Typ.
Vet inte om forumet laggar från 2014 eller var det här inlägget kommer ifrån men det finns tusentals Chademoladdare i Europa och man fortsätter bygga Chademoladdare mer eller mindre överallt. Kombinationen Supercharger och Chademo gör att Teslaägara kommer ha överlägset flest laddpunkter i många många år framöver.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Enligt Mati är det stor brist på chademo i Tyskland jämfört med CCS. När de börjar sätta upp 150 kW CCS så är det långt idrån säkert att det blir några chademo.
Ja, så är det åtminstone i de områden där jag brukar vara, dvs runt Wolfsburg-Braunschweig där Volkswagen har sitt säte. Det är klart att de inte bygger några ChaDeMo-laddare där.
Jag tror att ChaDeMo inte kommer att få någon större spridning än vad vi ser idag. Tysklands statliga stöd för snabbladdare gäller enbart för CCS-standarden. Ju mer laddeffekt desto mer pengar från staten. För en ChaDeMo-laddare får man inget stöd. Ionitys eu-täckande laddnätverk kommer också vara CCS, ingen ChaDeMo där heller. Om alltså Tesla inte tar fram en CCS-adapter kommer ModelS/X-ägare vara helt beroende av Supercharger-nätverket och de få enstaka Chademo-laddare som finns. Jag ser faktiskt en viss risk att det i framtiden anses vara besvärligt med en gammal Tesla eftersom den inte går att ladda nånstans. Typ.
Vet inte om forumet laggar från 2014 eller var det här inlägget kommer ifrån men det finns tusentals Chademoladdare i Europa och man fortsätter bygga Chademoladdare mer eller mindre överallt. Kombinationen Supercharger och Chademo gör att Teslaägara kommer ha överlägset flest laddpunkter i många många år framöver.
Jo, under de kommande 5 åren är det nog inga problem för Tesla-ägare. Inte sen heller. Men om andra börjar ladda 150-350 kW på ett nät som är mycket tätare än SuC-nätet kommer det nog bli lite surt ändå.
Jo, under de kommande 5 åren är det nog inga problem för Tesla-ägare. Inte sen heller. Men om andra börjar ladda 150-350 kW på ett nät som är mycket tätare än SuC-nätet kommer det nog bli lite surt ändå.
Om jag ändå kommer att ta mig mellan SuC-stationerna så spelar det väl föga roll att det finns andra laddare däremellan?
Vet inte om forumet laggar från 2014 eller var det här inlägget kommer ifrån men det finns tusentals Chademoladdare i Europa och man fortsätter bygga Chademoladdare mer eller mindre överallt. Kombinationen Supercharger och Chademo gör att Teslaägara kommer ha överlägset flest laddpunkter i många många år framöver.
Det är inte min erfarenhet från de områden i Tyskland där jag brukar uppehålla mig, dvs mina gamla hemtrakter runt Braunschweig och Wolfsburg. Åtminstone där är det tätt med CCS, och brist på ChadeMo. För mig är det ett problem att hitta en Chademo-laddare som inte är upptagen eller jättelångsam, medan det står lediga CCS laddare lite överallt. Med gratis ström och gratis parkering dessutom. Det är lite surt att se e-Golfarna, e-Up:arna och i3:orna snabbladda överallt, medan man själv tvingas att slöladda med typ2 eller så får man vänta på den där Leafen (eller kanske enstaka Teslan) som tar upp stans enda tillgängliga Chademo-laddare. Ännu värre när den är upptagen av en CCS-bil som hade kunnat ställa sig och ladda lite var som helst.
Sen är det som jag sa, att tyskt statligt bidrag ges bara om laddaren har CCS. Visserligen kan man sätta upp en laddare med både CCS och Chademo för att få bidrag, men det sker inte överallt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nu när detta blev en laddtråd så får väl jag också hålla mig till offtopic...
Med tanke på att kontakter slits och måste bytas ut ibland så skulle jag tro att kanske man t.o.m monterar bort chademo kontakten efterhand som den använda mindre och mindre i förhållande till CCS. Ja dess kontakter har en förmåga att trilla ner i gatan ibland när man drar bland sladdarna har jag upptäckt så de slit även om de inte används.
De som kan få chademo att överleva ett tag till i Europa är troligen LEAF2 där allt tyder på att de blir chademo även i denna men jag tror chademo inom något år är helt dött på nya bilar utan de kommer bara vara gamla bilar som kommer utnyttja den kontakten i Europa åtminstone.
Jo, under de kommande 5 åren är det nog inga problem för Tesla-ägare. Inte sen heller. Men om andra börjar ladda 150-350 kW på ett nät som är mycket tätare än SuC-nätet kommer det nog bli lite surt ändå.
Om jag ändå kommer att ta mig mellan SuC-stationerna så spelar det väl föga roll att det finns andra laddare däremellan?
Ligger de tätare och laddar snabbare så minskar det behovet av planering. Tar det t ex 15 minuter istället för 40 minuter att ladda och de ligger tätt så blir det i princip lika fritt som att köra fossilbil. Dessutom, ju tätare de ligger desto bättre räckvidd får du. Vad har du för nytta av 35 mils räckvidd om du måste stanna var 20:e mil?
Vi får se. Just nu och inom de 19 månader jag har kvar på leasingen så lär Teslas SuC vara överlägset. Men det kan ju bli ett intressant val då för mig hösten 2019.
Jo, under de kommande 5 åren är det nog inga problem för Tesla-ägare. Inte sen heller. Men om andra börjar ladda 150-350 kW på ett nät som är mycket tätare än SuC-nätet kommer det nog bli lite surt ändå.
Om jag ändå kommer att ta mig mellan SuC-stationerna så spelar det väl föga roll att det finns andra laddare däremellan?
Ligger de tätare och laddar snabbare så minskar det behovet av planering. Tar det t ex 15 minuter istället för 40 minuter att ladda och de ligger tätt så blir det i princip lika fritt som att köra fossilbil. Dessutom, ju tätare de ligger desto bättre räckvidd får du. Vad har du för nytta av 35 mils räckvidd om du måste stanna var 20:e mil?
Vi får se. Just nu och inom de 19 månader jag har kvar på leasingen så lär Teslas SuC vara överlägset. Men det kan ju bli ett intressant val då för mig hösten 2019.
Jag gillar som vanligt att slå vad....
Om någon tror att man med valfritt tyskt märke i Sverige om 5 år (årsskiftet 2022-23) kommer ha tillgång till fler snabbladdare än man har med Tesla så slår jag gärna vad. Belopp i intervallet 10.000:- till 100.000:-. Vi utser i så fall lämplig intermediär (Tibor tex) som håller pengarna och har "final say" om det av någon anledning blir ett gränsfall
Jo, under de kommande 5 åren är det nog inga problem för Tesla-ägare. Inte sen heller. Men om andra börjar ladda 150-350 kW på ett nät som är mycket tätare än SuC-nätet kommer det nog bli lite surt ändå.
Om jag ändå kommer att ta mig mellan SuC-stationerna så spelar det väl föga roll att det finns andra laddare däremellan?
Ligger de tätare och laddar snabbare så minskar det behovet av planering. Tar det t ex 15 minuter istället för 40 minuter att ladda och de ligger tätt så blir det i princip lika fritt som att köra fossilbil. Dessutom, ju tätare de ligger desto bättre räckvidd får du. Vad har du för nytta av 35 mils räckvidd om du måste stanna var 20:e mil?
Vi får se. Just nu och inom de 19 månader jag har kvar på leasingen så lär Teslas SuC vara överlägset. Men det kan ju bli ett intressant val då för mig hösten 2019.
Jag gillar som vanligt att slå vad....
Om någon tror att man med valfritt tyskt märke i Sverige om 5 år (årsskiftet 2022-23) kommer ha tillgång till fler snabbladdare än man har med Tesla så slår jag gärna vad. Belopp i intervallet 10.000:- till 100.000:-. Vi utser i så fall lämplig intermediär (Tibor tex) som håller pengarna och har "final say" om det av någon anledning blir ett gränsfall
Det räcker ju att Tesla levereras med CCS så kan du inte förlora.
Det räcker ju att Tesla levereras med CCS så kan du inte förlora.
Har ingen plan på att förlora Förvånansvärt nog verkar det dock finnas många med väldigt stor tilltro till "tyskarna" trots att detta är ett Teslaforum. Det naturliga vore ju annars att leta motpart i något BMW-forum eller liknande
Jo, under de kommande 5 åren är det nog inga problem för Tesla-ägare. Inte sen heller. Men om andra börjar ladda 150-350 kW på ett nät som är mycket tätare än SuC-nätet kommer det nog bli lite surt ändå.
Om jag ändå kommer att ta mig mellan SuC-stationerna så spelar det väl föga roll att det finns andra laddare däremellan?
Ligger de tätare och laddar snabbare så minskar det behovet av planering. Tar det t ex 15 minuter istället för 40 minuter att ladda och de ligger tätt så blir det i princip lika fritt som att köra fossilbil. Dessutom, ju tätare de ligger desto bättre räckvidd får du. Vad har du för nytta av 35 mils räckvidd om du måste stanna var 20:e mil?
Vi får se. Just nu och inom de 19 månader jag har kvar på leasingen så lär Teslas SuC vara överlägset. Men det kan ju bli ett intressant val då för mig hösten 2019.
Jag gillar som vanligt att slå vad....
Om någon tror att man med valfritt tyskt märke i Sverige om 5 år (årsskiftet 2022-23) kommer ha tillgång till fler snabbladdare än man har med Tesla så slår jag gärna vad. Belopp i intervallet 10.000:- till 100.000:-. Vi utser i så fall lämplig intermediär (Tibor tex) som håller pengarna och har "final say" om det av någon anledning blir ett gränsfall
Jag säger bara att jag inte vet. Blir väl kul att följa.
Det räcker ju att Tesla levereras med CCS så kan du inte förlora.
Har ingen plan på att förlora Förvånansvärt nog verkar det dock finnas många med väldigt stor tilltro till "tyskarna" trots att detta är ett Teslaforum. Det naturliga vore ju annars att leta motpart i något BMW-forum eller liknande
Allt är väldigt osäkert. Vi vet inte hur det ser ut om 5 år alls. Tesla kanske inte ens finns. Elon spelar högt just nu.