Fast på SC i Uddevalla :-(
Moderator: Redaktion
Re: Fast på SC i Uddevalla :-(
Var i kontakt med Tesla per telefon båda gångerna och de var uppkopplade mot SuC/bilen och följde försöken att ladda, så det är ingen diskussion med dem om vad som hänt. Första gången bärgades ju dessutom bilen från Uddevalla till service center i Mölndal.
Förra gången fick jag ju till svar att det var EXTREMT ovanligt att detta fenomen inträffade, så att det nu händer mig igen måste ju tyda på att det är något fel på just min bil. Förklaringar var ju då också att jag körde på range mode och relativt långsamt (max 90) vid ganska låt utetemperatur (ca -2). Denna gång som sagt ingen range mode, körde nog i ca 110 och tempen var ca +4. Förra gången var också en delförklaring att jag bytte laddplats för snabbt, dvs innan batteriet var varmt nog och spänningarna reglerade. Vet inte exakt men uppskattar denna gång att bilen var inkopplad ca 30 minuter på SuC utan att komma igång med laddning.
Han jag var i kontakt med på Tesla nu senast hade också en teori om att det var pga att det var en 60-modell fenomenet inträffade.
Ska ringa Tesla nu och ta upp problemet. En enkel lösning för dem och bra för mig vore ju att de helt enkelt tar bort mjukvarulåsningen av batteriet.
Återkommer i ärendet...
Förra gången fick jag ju till svar att det var EXTREMT ovanligt att detta fenomen inträffade, så att det nu händer mig igen måste ju tyda på att det är något fel på just min bil. Förklaringar var ju då också att jag körde på range mode och relativt långsamt (max 90) vid ganska låt utetemperatur (ca -2). Denna gång som sagt ingen range mode, körde nog i ca 110 och tempen var ca +4. Förra gången var också en delförklaring att jag bytte laddplats för snabbt, dvs innan batteriet var varmt nog och spänningarna reglerade. Vet inte exakt men uppskattar denna gång att bilen var inkopplad ca 30 minuter på SuC utan att komma igång med laddning.
Han jag var i kontakt med på Tesla nu senast hade också en teori om att det var pga att det var en 60-modell fenomenet inträffade.
Ska ringa Tesla nu och ta upp problemet. En enkel lösning för dem och bra för mig vore ju att de helt enkelt tar bort mjukvarulåsningen av batteriet.
Återkommer i ärendet...
Pratat med Tesla Mölndal. De verkar nu tycka att det är helt normalt och ett vanligt fenomen oavsett modell. Det verkar ju inte direkt vara så bland er här på forumet iaf... Enligt deras logg låg mitt batteri på 1,8% när jag kopplade in mig på SuC Tanum. De har startat ett ärende och ska återkomma, men det lät på dem som att detta är något man får räkna med...
Någon som känner till något stort och välfungerande Norskt teslaforum? Tänker att om detta är ett normalt beteende så borde det vara omtalat och välkänt bland norska teslaägare...
Större hittar du nog inte:tofriis skrev:Någon som känner till något stort och välfungerande Norskt teslaforum? Tänker att om detta är ett normalt beteende så borde det vara omtalat och välkänt bland norska teslaägare...
https://www.tocn.no/
Elbilforum.no
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Jag fick vänta 10-20 min på första kilometern igår när jag kom in med 2% SoC till Tanum. Kom in med 8km kvar. Första km tog en evighet med effekt som studsade mot noll hela tiden. Sen efter 20min ungefär kom den igång skapligt och trevade upp till normala 98kW efter ett tag.
Så det är inte bara SW-låst 60:a. Min är nämligen en 75:a (som startade sin karriär som 60:a)
Så det är inte bara SW-låst 60:a. Min är nämligen en 75:a (som startade sin karriär som 60:a)
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Skulle vara kul att höra deras förklaring isf om varför det funkar mycket bättre om man laddar med bilens inbyggda laddare istället, laddprincipen är ju densamma för både SuC och inbyggd laddare lixom.tofriis skrev:Pratat med Tesla Mölndal. De verkar nu tycka att det är helt normalt och ett vanligt fenomen oavsett modell. Det verkar ju inte direkt vara så bland er här på forumet iaf... Enligt deras logg låg mitt batteri på 1,8% när jag kopplade in mig på SuC Tanum. De har startat ett ärende och ska återkomma, men det lät på dem som att detta är något man får räkna med...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Fyra helt nya TPMS
Samma här S75. SuC i Toftaholm.MSO skrev:Jag fick vänta 10-20 min på första kilometern igår när jag kom in med 2% SoC till Tanum. Kom in med 8km kvar. Första km tog en evighet med effekt som studsade mot noll hela tiden. Sen efter 20min ungefär kom den igång skapligt och trevade upp till normala 98kW efter ett tag.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - Long Range, Vit - Årsmodell 2024
Att det vid detta problemet ska gå bra att ladda med AC verkar de vara helt på det klara med hos Tesla, varför vet jag inte...
Det var ju intressant att någon mer råkat ut för något liknande, dessutom just i Tanum. På beskrivningen låter det som samma fenomen, men att din kom igång tillslut.
Har skrivit en fråga kring detta på norskt forum också nu. Ett svar än så länge. En 60-bil som ofta laddar på SuC under 5% vid låga temperaturer och aldrig haft problem.
Det var ju intressant att någon mer råkat ut för något liknande, dessutom just i Tanum. På beskrivningen låter det som samma fenomen, men att din kom igång tillslut.
Har skrivit en fråga kring detta på norskt forum också nu. Ett svar än så länge. En 60-bil som ofta laddar på SuC under 5% vid låga temperaturer och aldrig haft problem.
Re: Fyra helt nya TPMS
Vet du mer exakt vad ditt batteri låg på vid inkoppling? Utetemp? Hade ju varit intressant att veta lite närmare var gränsen går...
Pro-Z skrev:Samma här S75. SuC i Toftaholm.MSO skrev:Jag fick vänta 10-20 min på första kilometern igår när jag kom in med 2% SoC till Tanum. Kom in med 8km kvar. Första km tog en evighet med effekt som studsade mot noll hela tiden. Sen efter 20min ungefär kom den igång skapligt och trevade upp till normala 98kW efter ett tag.
Mitt batteri låg på 2% och utetempen var 0 grader och batteriet var nog varmt då jag kört i 130-140 km/h från SuC i Ödeshög.
Numera försöker jag hålla mig till minst 5-10% vid ankomst för säkerhets skull men jag vet inte exakt vart gränsen går.
Detta var första och ända gången som det inträffat för mig men det var nog första gången jag anlänt med så låg SoC och kall utetemp.
I sommras anlände jag med 0% SoC men då hoppade laddningen igång direkt.
Numera försöker jag hålla mig till minst 5-10% vid ankomst för säkerhets skull men jag vet inte exakt vart gränsen går.
Detta var första och ända gången som det inträffat för mig men det var nog första gången jag anlänt med så låg SoC och kall utetemp.
I sommras anlände jag med 0% SoC men då hoppade laddningen igång direkt.
Egenföretagare med innehav av:
Menade inte enbart 60:or, menade egentligen bilar med obalanserade batterier. Slarvigt formulerat.Kan ju drabba alla, men på 60:orna är det ju omöjligt att balansera själv...MSO skrev:Jag fick vänta 10-20 min på första kilometern igår när jag kom in med 2% SoC till Tanum. Kom in med 8km kvar. Första km tog en evighet med effekt som studsade mot noll hela tiden. Sen efter 20min ungefär kom den igång skapligt och trevade upp till normala 98kW efter ett tag.
Men min teori är alltså egentligen att det händer när man tror man har betydligt mer laddning än man faktiskt har pga att mätaren visar fel pga ej balanserat batteri.
Har man ett större batteri men aldrig laddar det fullt så riskerar man såklart samma problem.
Har någon drabbats som relativt regelbundet laddar till 100%?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jag laddade till 100% innan jag åkte ut på resan, och till 98% före den etappen där det blev problem. Kan inte säga att jag laddar till 100% regelbundet dock. Var nog några månader sen innan den här gången.Legato skrev:Har någon drabbats som relativt regelbundet laddar till 100%?
ca 5% SOC -> inget problem på samma tripp.
ca 2,1% SOC -> problem.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Tack för svar, det verkar som att man får se till att hålla sig som lägst på 3-4% när det börjar bli kallare. Har fått liknande svar på norska forumet. Ingen verkar ha upplevt problemet vid högre temperaturer, så kopplingen till temperatur känns helt uppenbar. Varför är det svårt för bilen inkopplad till SuC att värma batterierna till krävd temperatur innan laddning påbörjas? Varför funkar det utan problem att ladda med AC? Trodde dessutom att batterierna utvecklade nog med värme i sig själva om man kör i motorvägsfart en halvtimme eller mer, men det gör de ju uppenbarligen inte...
Som det pratades om för ett år sedan, en enkel och billig lösning för Tesla vore att sätta upp en DeS på alla SuC...
Som det pratades om för ett år sedan, en enkel och billig lösning för Tesla vore att sätta upp en DeS på alla SuC...
kan det vara så att det är den nyare kemin som är boven
jag som sitter med gamla kemin får mest effekt under 20% medan nyare kemi får max effekt över 10%
jag som sitter med gamla kemin får mest effekt under 20% medan nyare kemi får max effekt över 10%
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
När byttes batterikemin? Något svar på norska forumet skrev också om just det...
https://elbilforum.no/forum/index.php/t ... 072.0.html
Jag träffade nyligen på en Tesla som stod och försökte ladda på Supercharger efter kommit dit med 0 km på batteristapeln. Detta var en spillrans ny S75 och det tog nästan en timme innan laddningen hoppade igång. Siffrorna i displayen pendlade mellan 0-2A hela tiden, efter ett tag stack de upp något högre en kort stund, sedan la de sig på låg nivå igen. Ägaren ringde supporten och de sa att batteriet var såpass tömt att det behövdes fylla på det lilla 12V-batteriet först, då detta också hade tömts. Det skulle ta en kvart ungefär, sa de, och att de kunde se på sin skärm att bilen höll på att laddas. Vi ringde ytterligare någon gång, eftersom inget verkade hända, men de sa att det skulle nog fungera. Till sist hoppade den igång och sedan gick det med världens fart. Det var ganska kyligt den kvällen, men det var plusgrader iallafall.
Min bil, som stod på en annan charger bredvid, kunde ladda med 116A. Det konstiga är att jag har aldrig upplevt samma strul, när jag kom till någon Supercharger med en nolla på bilens laddningsindikator. Då hoppade den igång direkt med full fart.
Min bil, som stod på en annan charger bredvid, kunde ladda med 116A. Det konstiga är att jag har aldrig upplevt samma strul, när jag kom till någon Supercharger med en nolla på bilens laddningsindikator. Då hoppade den igång direkt med full fart.
Det var ny batterikemi som möjliggjorde 90 kWh batteriet och senare 100 kWh, hur de är med de mindre batterierna vet jag inte.tofriis skrev:När byttes batterikemin? Något svar på norska forumet skrev också om just det...
Körde Stockholm Alingsås idag. Kisspaus 5min i Tystberga, hade 264km kvar och petade i 46km till. Pressade på i regnstorm (brutal motvind) och ankom Ödeshög med 1km kvar. Laddade direkt med 86kW och efter några minuter låg jag på 108kW (verkar normalt för min bil).
+4 grader var det, dock rejält med vind och regn. Ingen range mode som jag alltid har när jag kör runt i Stockholm.
Ska testa E20 hem och komma tom till Arboga om det vill sig väl för att få en mätning till, men jag hävdar fortfarande att det är fel på bilen pm den inte kan suca när man har låg soc.
+4 grader var det, dock rejält med vind och regn. Ingen range mode som jag alltid har när jag kör runt i Stockholm.
Ska testa E20 hem och komma tom till Arboga om det vill sig väl för att få en mätning till, men jag hävdar fortfarande att det är fel på bilen pm den inte kan suca när man har låg soc.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Fick idag svar från Tesla Mölndal om min undran, se nedan. De kan inte se något fel på min bil när de granskar loggar och felsignaler. Försökte ställa lite frågor om det kan skilja mellan nya/gamla batterikemin mm, men det visste de inget om. "Det ligger nog på en annan nivå än det vi kan kolla här..." Hm... Tycker man kunde få ett något mer uttömmande svar då detta måste vara något som är välkänt hos Teslas ingenjörer. Genom svaren både här och på andra forum tycker jag mig kunna fastslå att det inte är så ovanligt som jag tidigare trodde. Det verkar inte bara drabba bara 60-modeller, utan snarare verkar det vara individuella skillnader mellan olika bilar/batterier.
If vehicle drive near zero percentage leave the vehicle on supercharger connector for
up to 15 mins, turning off as many auxiliary loads as possible to allow Charging current
to intermittently reach a few amps for a brief moment. Allow this time for the small
amounts of current to slightly raise the battery voltage if charging still does not begun
after 15 min vehicle needs to find AC charging station wall Outlet to raise the battery to
about 25% SOC, then finish charging at the supercharger.
when vehicle is equipped with 60 kwh battery vehicle is more sensitive to drive near
zero percentage due to when a 60 kwh battery come close to zero percentage it ́s
more empty then a for example a 90 kwh battery and there for not allow
supercharging.
If vehicle drive near zero percentage leave the vehicle on supercharger connector for
up to 15 mins, turning off as many auxiliary loads as possible to allow Charging current
to intermittently reach a few amps for a brief moment. Allow this time for the small
amounts of current to slightly raise the battery voltage if charging still does not begun
after 15 min vehicle needs to find AC charging station wall Outlet to raise the battery to
about 25% SOC, then finish charging at the supercharger.
when vehicle is equipped with 60 kwh battery vehicle is more sensitive to drive near
zero percentage due to when a 60 kwh battery come close to zero percentage it ́s
more empty then a for example a 90 kwh battery and there for not allow
supercharging.
Om 1h10min kommer jag till Ödeshög med 0% gissar jag. Ska bli spännande om man blir kvar. Har en treåring och en sjuåring med mig där den senare är en viss utmaning pga alla diagnoser han har 

Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Började på 50kW direkt, klättrar långsamt uppåt nu.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Nu efter 5min så har jag över 100kW med 7% SoC. (109kW)
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland