Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Han slår in öppna dörrar. Det är just så man gjort med elbilen, att granska hela kedjan medan fossilerna har fått komma undan.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Vilken sinnes-slö människa alltså.........
Men en energideklaration som är HELT jämförbar mellan alla fordon vore ju trevligt, en som bygger på fakta och inget annat.
Lite lustigt att han först vill se en deklaration för elbilars totala kedja medans fossiler inte behöver ta med allt som har med bränslet att göra fram tills
att det finns i tanken på bilen (för dom utsläppen/miljöbelastningarna är "förhållandevis små", japp för det har vi väldigt mycket fakta på... not)
Men en energideklaration som är HELT jämförbar mellan alla fordon vore ju trevligt, en som bygger på fakta och inget annat.
Lite lustigt att han först vill se en deklaration för elbilars totala kedja medans fossiler inte behöver ta med allt som har med bränslet att göra fram tills
att det finns i tanken på bilen (för dom utsläppen/miljöbelastningarna är "förhållandevis små", japp för det har vi väldigt mycket fakta på... not)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Extra tydligt blir det om man läser papperstidningen. I artikeln innan besöker han Vilkswagen där de skryter om att de ska få ner förbrukningen med 15% med hjälp av 48 volts teknik. Undrar vad de bjöd på till lunch? Hummersoppa möjligtvis?
Re: Artikel i media
Svärd är en orsak till att jag tackar nej till DN, oavsett kostnad!Anderzzon skrev:Extra tydligt blir det om man läser papperstidningen. I artikeln innan besöker han Vilkswagen där de skryter om att de ska få ner förbrukningen med 15% med hjälp av 48 volts teknik. Undrar vad de bjöd på till lunch? Hummersoppa möjligtvis?
Model S P85D,
Re: Artikel i media
Sen kan de få ner den med 42% ytterligare om de klarar av det de "lovat" i NEDC testerna, hur f... kan han skicka vidare ett sånt påstående utan att ifrågasätta, nu har jag inte läst artikeln ifråga, men hur många gånger ska de få komma undan med lögnerAnderzzon skrev:Extra tydligt blir det om man läser papperstidningen. I artikeln innan besöker han Vilkswagen där de skryter om att de ska få ner förbrukningen med 15% med hjälp av 48 volts teknik. Undrar vad de bjöd på till lunch? Hummersoppa möjligtvis?
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
Det tigs i Sverige om nyheten som det hintades om på chatten redan förra veckan då bilen sågs ladda på Chademo. Nu är min mandarin inte den bästa men det finns i alla fall en del bilder:
http://m.xincheping.com/news/111341.html
http://m.xincheping.com/news/111341.html
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Och varför blev den uppmärksammad (faktiskt världen över)? Jo för att den var så jä*** usel rent utsagt. Folk skrattar ju åt den. Fullständigt bortkastade pengar på den utredningen. Sen anammar givetvis folk som endast söker argument för att fortsätta i samma bana som tidigare denna rapport och pekar gärna på den för att visa hur smutsiga elbilarna är.Elbilens styrka är att den inte ger några lokala utsläpp. Men de indirekta utsläppen är desto större eftersom det går åt enorma mängder energi när batterierna tillverkas. Utsläppen följer närmast linjärt storleken på batteriet, enligt IVL:s uppmärksammade studieöversikt i våras.
Jaja, nu har jag fått ur mig det iaf.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Re: Artikel i media
Nämen se, där e ju "dasslocket"Svenssons skrev:Det tigs i Sverige om nyheten som det hintades om på chatten redan förra veckan då bilen sågs ladda på Chademo. Nu är min mandarin inte den bästa men det finns i alla fall en del bilder:
http://m.xincheping.com/news/111341.html
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Synd man inte kan läsa bara men den sista bilden, konceptet. Är det en låda eller en bil? Troligtvis olycklig vinkel att ta bilden men ser ju inte vad som är fram och bak om ja ska va ärlig.
![Sad :(](./images/smilies/icon_e_sad.gif)
Re: Artikel i media
Lite ledsamt att inredningen ser likadan ut som en gammal Saab 9-3 för 15 år sedan.
Re: Artikel i media
fattaru inte de. e de som e så fint me ett "concept" de kan bli va f.. som helst eller ingenting eller en tummetottrmokvist skrev:Synd man inte kan läsa bara men den sista bilden, konceptet. Är det en låda eller en bil? Troligtvis olycklig vinkel att ta bilden men ser ju inte vad som är fram och bak om ja ska va ärlig. :(
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
Jo, den biten fattar jag.12man skrev:fattaru inte de. e de som e så fint me ett "concept" de kan bli va f.. som helst eller ingenting eller en tummetottrmokvist skrev:Synd man inte kan läsa bara men den sista bilden, konceptet. Är det en låda eller en bil? Troligtvis olycklig vinkel att ta bilden men ser ju inte vad som är fram och bak om ja ska va ärlig.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
![Geek :geek:](./images/smilies/icon_e_geek.gif)
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Artikel i media
Ska bli riktigt spännande att se vad de gör med den gamle SAAB: en och få lite mer data på den. Personligen gillade jag SAABs bilar, hade flera stycken, men det var ju snart 20 år sedan....Kvaliteten var ju dock helt kass, mest motor + AC å annat dyrt, men det borde ju botas med lite el...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Artikel i media
Scania om Tesla semi: ”Jättebra för att transportera chipspåsar”
https://www.nyteknik.se/fordon/scania-o ... um=twitter
Scania är för roliga. Snart finns de inte mer.
https://www.nyteknik.se/fordon/scania-o ... um=twitter
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: Artikel i media
Ja, den artikeln innehåller många intressanta saker. Den allmänna reflektionen är ju att troligtvis har Elon gjort det igen, nämligen att göra det som andra anser vara omöjligt.strejf skrev:Scania om Tesla semi: ”Jättebra för att transportera chipspåsar”
https://www.nyteknik.se/fordon/scania-o ... um=twitter
![]()
![]()
Scania är för roliga. Snart finns de inte mer.
Finns en poäng i dragbilens design:Enligt honom kommer transporter över långa avstånd kräva batteripack som är så stora att de påtagligt inkräktar på lastutrymmet och fordonets vikt. För dagens åkerier gör nackdelarna sannolikt kalkylen ohållbar.
– Här talar vi om en på gränsen till omöjlig kombination. Jag vill inte säga omöjlig över tid – vi kommer se batterier som är mer energirika och som väger mindre, men tidsaxeln ligger en bra bit in i framtiden.
[...]
– Ännu har man inte hittat ett sätt att överföra effekten. Vi talar om megawattladdare Det är en väldigt stor utmaning med laddare som klarar en så stor effekt, säger han.
I USA mäts ekipagets längd från hyttens slut. Det tillåter längre dragfordon med mer plats för batterier, och ett längre hjulavstånd innebär dessutom att man kan sprida ut den ökade vikten.
I Europa inkluderas hytten i den tillåtna fordonsländen. Samma mängd batterier skulle då stjäla allt för mycket lastutrymme, och med ett kortare hjulavstånd blir trycket på vägbanan för stort.
"skulle vi kunna" - Så varför gör de det inte?Elbussarnas drivlinor skulle kunna elektrifiera Volvos lastbilar.
– På buss-sidan har vi en mycket väl fungerande plattform och teknik. Våra fullelektriska bussar har en drivlina som kan klara 200 kilometer – och den tekniken skulle vi kunna använda i lastbilar redan i dag
Tänk om vi kunde få bra jämförelseunderlag med vikter på Teslas batteripack och jämföra det med vikt på motor, växellåda och fylld bränsletank. Jag antar att vikten inte blir så mycket högre.
Re: Artikel i media
"– Vi kan skapa ett chassi som klarar en räckvidd på 200-300 km, men det räcker inte till fjärrdrift i dag. För att få ned vikten utvecklas avancerade konstruktioner, exempelvis av kolfiber, men då motiverar inte kostnaderna lösningen, säger Nils-Gunnar Vågstedt."
Tesla har kommit mycket längre med andra ord.
Tesla har kommit mycket längre med andra ord.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: Artikel i media
Finns lastbilen redo att testas? Än så länge har vi bara Teslas ord på att den finns och klarar det de säger att den klarar.strejf skrev:"– Vi kan skapa ett chassi som klarar en räckvidd på 200-300 km, men det räcker inte till fjärrdrift i dag. För att få ned vikten utvecklas avancerade konstruktioner, exempelvis av kolfiber, men då motiverar inte kostnaderna lösningen, säger Nils-Gunnar Vågstedt."
Tesla har kommit mycket längre med andra ord.
Re: Artikel i media
Elon levererar frågan är bara vilken torsdag?Verdi skrev:Finns lastbilen redo att testas? Än så länge har vi bara Teslas ord på att den finns och klarar det de säger att den klarar.strejf skrev:"– Vi kan skapa ett chassi som klarar en räckvidd på 200-300 km, men det räcker inte till fjärrdrift i dag. För att få ned vikten utvecklas avancerade konstruktioner, exempelvis av kolfiber, men då motiverar inte kostnaderna lösningen, säger Nils-Gunnar Vågstedt."
Tesla har kommit mycket längre med andra ord.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Ja den finns ju; rullandes på eventet, säkerligen testkörd en massa utanför det med. Tesla kanske rent av redan kört en del mellan Fremont och GF1.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Jag preciserar: Har lastbilen testats av någon utomstående? Har vi något bevis för att den klarar det de säger att den klarar? Nej. Det enda vi har är deras ord. Vilket ärligt talat inte alltid är värt så himla mycket. (Ja, jag tittar på dig "fullständigt självkörelseförmåga".Teslaspolen skrev:Ja den finns ju; rullandes på eventet, säkerligen testkörd en massa utanför det med. Tesla kanske rent av redan kört en del mellan Fremont och GF1.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Re: Artikel i media
Det finns ett lastbilsliknande fordon som klarade att rulla några meter på en presentation.ovelundkvist skrev:Att den finns vet alla som har sett presentationen.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Den har även spottats, med video, stillastående och acceleration någonstans i USA.Verdi skrev:Det finns ett lastbilsliknande fordon som klarade att rulla några meter på en presentation.ovelundkvist skrev:Att den finns vet alla som har sett presentationen.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Nja, det var väl provkörning även av Semin efter eventet?Verdi skrev:Det finns ett lastbilsliknande fordon som klarade att rulla några meter på en presentation.ovelundkvist skrev:Att den finns vet alla som har sett presentationen.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Ja, den där fullständiga självkörelseförmågan skulle vara kul att få se i verkligheten!Verdi skrev:Jag preciserar: Har lastbilen testats av någon utomstående? Har vi något bevis för att den klarar det de säger att den klarar? Nej. Det enda vi har är deras ord. Vilket ärligt talat inte alltid är värt så himla mycket. (Ja, jag tittar på dig "fullständigt självkörelseförmåga".Teslaspolen skrev:Ja den finns ju; rullandes på eventet, säkerligen testkörd en massa utanför det med. Tesla kanske rent av redan kört en del mellan Fremont och GF1.)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)