ezitsuj skrev:Jag är väldigt nära att beställa en Tesla Model S.
Nu måste ni hjälpa mig att med några frågetecken...
1: Efter en diskussion med min kollega idag så sa han nått i stil med: "Jag skulle aldrig köpa en elbil nu, utvecklingen går fort framåt och bilen kommer vara omodern om 3 år".
Jag känner snarare att det är en jätterisk att köpa tex en diesel? Vad tänker ni där?
2: Egentligen vill jag ha en SUV, men jag kan inte för mitt liv tycka att model X är särskilt vacker (no offense

)
Så jag har "landat" i att det blir en Model S med så lite utrustning jag kan för att hålla förmånsvärdet nere.
S75D vs S100D: Jag kommer köra 80% av mina mil på sträckor som är kortare än 5 mil, och resten nån tripp till Dalarna från sthlm.
Det är resorna till typ västkusten på sommaren jag funderar på.
Behöver jag en 100? Lurar lite på hur det kommer påverka andrahandsvärdet med... skiljer inte så mycket.
3:Soltak vs glastak? Åsikter om detta? Är ju skönt att kunna öppna...
4:premiumpaketet. Innehåller det något vettigt förutom bättre ljud? Har BOSE i min Audi idag och det låter bättre än Teslans ljud , om än marginellt... Jag rätt ont om senapsgas där jag bor så filtret är ju... överflödigt

Kanske skulle lämna iväg bilen till nån ljudbyggare istället för att fixa ljudet?
Sen AP vs inte AP.... sjukt svårt, och om jag måste offra något så får det nog bli den!
Tacksam för input

Jag är väldigt nära att beställa en Tesla Model S.
Nu måste ni hjälpa mig att med några frågetecken...
1: Efter en diskussion med min kollega idag så sa han nått i stil med: "Jag skulle aldrig köpa en elbil nu, utvecklingen går fort framåt och bilen kommer vara omodern om 3 år".
Jag känner snarare att det är en jätterisk att köpa tex en diesel? Vad tänker ni där?
SVAR:
Klart du ska ha en elbil!
2: Egentligen vill jag ha en SUV, men jag kan inte för mitt liv tycka att model X är särskilt vacker (no offense )
Så jag har "landat" i att det blir en Model S med så lite utrustning jag kan för att hålla förmånsvärdet nere.
S75D vs S100D: Jag kommer köra 80% av mina mil på sträckor som är kortare än 5 mil, och resten nån tripp till Dalarna från sthlm.
Det är resorna till typ västkusten på sommaren jag funderar på.
Behöver jag en 100? Lurar lite på hur det kommer påverka andrahandsvärdet med... skiljer inte så mycket.
SVAR:
Jag har en S75D och har kört ca 3000 mil i Norrlands inland i tjänsten, har jag fixat det då funkar det för dig också med en S75D.
3:Soltak vs glastak? Åsikter om detta? Är ju skönt att kunna öppna...
SVAR:
Jag har plåttak(finns det ens nu?) Anledningen är, varmt på vintern, tyst, inga vattenläkage.
4:premiumpaketet. Innehåller det något vettigt förutom bättre ljud? Har BOSE i min Audi idag och det låter bättre än Teslans ljud , om än marginellt... Jag rätt ont om senapsgas där jag bor så filtret är ju... överflödigt
Kanske skulle lämna iväg bilen till nån ljudbyggare istället för att fixa ljudet?
SVAR:
Har själv premiumpaketet, tveksamt att man behöver det.
Sen AP vs inte AP.... sjukt svårt, och om jag måste offra något så får det nog bli den!
SVAR:
Har AP2.0 använder den mycket, dock inte avgörande, kan prutas bort.