Funderingar kring tesla wall connector
Moderator: Redaktion
Re: Funderingar kring tesla wall connector
Driver ni med mig nu eller?
Jag hade räknat med att kunna ringa någon elfirma som kommer och sätter upp en laddbox och sköter allt det tekniska och sim inte bryter mot regler - utan att jag behöver sätta mig in särskilt djupt i det..
Jag hade räknat med att kunna ringa någon elfirma som kommer och sätter upp en laddbox och sköter allt det tekniska och sim inte bryter mot regler - utan att jag behöver sätta mig in särskilt djupt i det..
Re: Funderingar kring tesla wall connector
Vad är det som vi skulle driva med? Jag har haft en elektriker hos mig som fixat det elektriska och som inte bryter mot reglerna. Hur jag sätter upp WallConnector avgör jag själv. Elektrikern har fixat 32A CEE industrirobotar och motsvarande handske på WallConnector. Har sedan faktiskt haft ytterligare en elektriker som satt upp ny CEE-kontakt i samband med solcellsinstallationen så nu har jag två uttag att välja på.GiGurra skrev:Driver ni med mig nu eller?
Jag hade räknat med att kunna ringa någon elfirma som kommer och sätter upp en laddbox och sköter allt det tekniska och sim inte bryter mot regler - utan att jag behöver sätta mig in särskilt djupt i det..
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Funderingar kring tesla wall connector
Har satt upp 2 st Tesla WC som min vanliga elektriker kopplar in på fredag. Han hade tydligen koll på det där med jordfelsbrytare för han berättade för mig vad som gällde. Tror inte att det är så konstigt som det låter detta. Har däremot inte fått nåt pris ännu
Re: Funderingar kring tesla wall connector
Jag kan tycka att det borde vara rätt enkelt om man väljer en av teslas utpekade elfirmor att göra installationen... dom borde lösa allt sånt, dvs berätta vad man ev måste förändra i sin elinstallation hemma om det nu behövs någon ändring.ermase skrev:Har satt upp 2 st Tesla WC som min vanliga elektriker kopplar in på fredag. Han hade tydligen koll på det där med jordfelsbrytare för han berättade för mig vad som gällde. Tror inte att det är så konstigt som det låter detta. Har däremot inte fått nåt pris ännu
Frågan är vad dom tycker när man säger att man vill ha WCn monterad på en tryckimpregnerad trästolpe
Re: Funderingar kring tesla wall connector
Jag har haft en elektriker hemma idag som har installerat Clever-laddboxen som ingår i e-Golfen. Han tyckte inte att det var nåt konstigt med att ansluta Tesla WC med bjelke-metoden. Tvärtom så ansåg han att det var väldigt smidigt att göra så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Funderingar kring tesla wall connector
Som det nämns så finns andra trådar där jag tror att vi kan slå fast att det med de nuvarande reglerna krävs JFB av typ B vid installation av en WC. Detta var även den information jag fick av Tesla tekniska support samt även vad elfirman som var certifierad av Tesla ansåg krävdes och som även följer Teslas riktlinjer.jonas skrev:Det luddiga är huruvida man skall tolka att DC kan krypa från bilens laddare och ut, var går gränsdragningen? Skall man hård dra det hela så betyder ju det att all laddning av DC-Batterier dvs alla överhuvudtaget, skall ha TYP B JFB dvs även då man laddar sitt 12V batteri till fossilbilen, grästrimmern, skruvdragaren eller mobiltelefon mm. Kanske finns undantag för batterier under 50V eller annan spänning ? Jag har inte hittat det bara.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Re: Funderingar kring tesla wall connector
Reglerna gäller fast installation. Installeras WallConnector enligt Bjelke-metoden är det ingen fast installation. Behövs ju inte jordfelsbrytare typ B för UMC:n och en WallConnector är samma sak som en UMC.khavusr skrev:Som det nämns så finns andra trådar där jag tror att vi kan slå fast att det med de nuvarande reglerna krävs JFB av typ B vid installation av en WC. Detta var även den information jag fick av Tesla tekniska support samt även vad elfirman som var certifierad av Tesla ansåg krävdes och som även följer Teslas riktlinjer.jonas skrev:Det luddiga är huruvida man skall tolka att DC kan krypa från bilens laddare och ut, var går gränsdragningen? Skall man hård dra det hela så betyder ju det att all laddning av DC-Batterier dvs alla överhuvudtaget, skall ha TYP B JFB dvs även då man laddar sitt 12V batteri till fossilbilen, grästrimmern, skruvdragaren eller mobiltelefon mm. Kanske finns undantag för batterier under 50V eller annan spänning ? Jag har inte hittat det bara.
Det är många magnituder större strömstyrka på DC- strömmen från mobilladdare eller 12 volt batteriladdare än i en WallConnector.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Funderingar kring tesla wall connector
Precis. Ingen fast installation. Det roliga var att elektrikern menade att jag skulle spika upp kabeln lite bättre så att den inte hänger lös.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Funderingar kring tesla wall connector
Alla portabla laddare jag sett är ju tex anslutna på samma sätt
Att det blir väldigt estetiskt vackert (lika som när det görs på en fin stenmur oxo)GiGurra skrev:Frågan är vad dom tycker när man säger att man vill ha WCn monterad på en tryckimpregnerad trästolpe
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Funderingar kring tesla wall connector
Den stora frågan är ju fortfarande om översättningen har feltolkat eftersom det i svenska reglerna säger laddningsstation. Varför ska det spela roll om jag har en fast monterad WC eller ett fast monterat 3-fas uttag.khavusr skrev:Som det nämns så finns andra trådar där jag tror att vi kan slå fast att det med de nuvarande reglerna krävs JFB av typ B vid installation av en WC. Detta var även den information jag fick av Tesla tekniska support samt även vad elfirman som var certifierad av Tesla ansåg krävdes och som även följer Teslas riktlinjer.
Re: Funderingar kring tesla wall connector
Men det sitter trots allt en laddare i bilen, och det är rimligen fel och läckande likström från den jordfelsbrytare typ B är tänkt att skydda mot?Svenssons skrev:Det är många magnituder större strömstyrka på DC- strömmen från mobilladdare eller 12 volt batteriladdare än i en WallConnector.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Funderingar kring tesla wall connector
Kan det egentligen vara ett missförstånd? Där man egentligen avser tex CCS/Chademo-laddare osv. Där själva lådan/boxen/WC omvandlar AC till DC och följdaktligen kan de då riskera att avge DC-ström? Därav att det behövs ett sådant skydd på dessa?
Där man inte riktigt förstått/tänkt på/förtydlugat att en typisk Wallbox endast "släpper igenom" mer eller mindre av den AC ström som den redan matas med? Dvs man kan se det som en hyfsat avancerad "skarvsladd"?
Är ju inte alltid de som utformar regelverken kan överblicka allt och alla situationer framöver?
Där man inte riktigt förstått/tänkt på/förtydlugat att en typisk Wallbox endast "släpper igenom" mer eller mindre av den AC ström som den redan matas med? Dvs man kan se det som en hyfsat avancerad "skarvsladd"?
Är ju inte alltid de som utformar regelverken kan överblicka allt och alla situationer framöver?
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Funderingar kring tesla wall connector
Fast vad i kopplingen mellan laddbox och bil gör att det inte skulle bli problem om likriktaren sitter i bilen istället för i lådan? Jag tror (killgissar) snarare att man satt kravet för att laddboxar ofta har liktriktare kopplade till sig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6522
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Funderingar kring tesla wall connector
Lite avis på min snygga lösning Mao.Bjelke skrev:Alla portabla laddare jag sett är ju tex anslutna på samma sätt
Att det blir väldigt estetiskt vackert (lika som när det görs på en fin stenmur oxo)GiGurra skrev:Frågan är vad dom tycker när man säger att man vill ha WCn monterad på en tryckimpregnerad trästolpe
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Funderingar kring tesla wall connector
Lite tillägg. Jag frågade elektrikern, när han ändå höll på och installerade en laddbox, om han inte kunde koppla in Wall Connectorn också. På samma lina så att säga. Men det gick inte, man får inte skarva ihop kablarna eller använda en kopplingsdosa eller så. Det måste vara en hel kabel hela vägen från centralen, med en egen JFB för varje laddbox.
Men som sagt, han tyckte om bjelke-metoden (som klarar sig utan JFB) och frågade mig varför jag ens funderade på att göra om det till en fast installation. Låt det vara så, det är ju mycket smidigare så, tyckte han.
Men som sagt, han tyckte om bjelke-metoden (som klarar sig utan JFB) och frågade mig varför jag ens funderade på att göra om det till en fast installation. Låt det vara så, det är ju mycket smidigare så, tyckte han.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Funderingar kring tesla wall connector
Ja, det är min tolkning också, jag skulle tro att det är ett begrepp som försvunnit i översättningen.Leo skrev:Kan det egentligen vara ett missförstånd? Där man egentligen avser tex CCS/Chademo-laddare osv. Där själva lådan/boxen/WC omvandlar AC till DC och följdaktligen kan de då riskera att avge DC-ström? Därav att det behövs ett sådant skydd på dessa?
Där man inte riktigt förstått/tänkt på/förtydlugat att en typisk Wallbox endast "släpper igenom" mer eller mindre av den AC ström som den redan matas med? Dvs man kan se det som en hyfsat avancerad "skarvsladd"?
Re: Funderingar kring tesla wall connector
En WC är tänkte för fast installation om du frågar Tesla och oavsett om det är en fast installation eller ej så är det samma burk vi pratar om. Så anser att det är en egentolkning utifrån eget intresse och om något händer så tror jag det kan bli en obekväm diskussion med försäkringsbolag (såvida man inte har säkerställt frågan redan med dem).Svenssons skrev:Reglerna gäller fast installation. Installeras WallConnector enligt Bjelke-metoden är det ingen fast installation. Behövs ju inte jordfelsbrytare typ B för UMC:n och en WallConnector är samma sak som en UMC.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof