Beställning av ny Tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Soltesla

Beställning av ny Tesla

Inlägg av Soltesla »

Jag tänkte beställa en Tesla (förmodligen en Model S100D) före nyår eftersom jag vill ha tillgång till gratis Supercharger och jag håller därför på att lusläsa denna sajten och Teslas webbsida för att få så mycket information som möjligt. Som tur är har valen blivit färre jämfört med tidigare men det är ändå en del saker man måste ta ställning till. Jag har för mig att någon medlem här har lagt upp en handbok eller något liknande om Tesla (typ vad man ska tänka på vid beställning eller om det var efter man har fått sin nya Tesla?), fast det var nog för minst ett halvår sedan och nu kan jag inte hitta den... Är det nån som vet var den ligger någonstans?

Och en sak till... är lite osäker på vilken modell jag ska välja, S eller X? Skulle egentligen vilja ha dragkrok och det talar ju för X, men är inte alls förtjust i falkvingedörrarna och är lite orolig för kvaliteten på X som (enligt vad jag har läst) inte verkar vara lika hög som för S. Pris och körlängd talar ju också för S. Hur bör jag tänka här?

Tack på förhand för alla svar! :P
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Re: Beställning av ny Tesla

Inlägg av MangeT »

Hur ofta behöver du dragkrok? Låna/hyra bil när det behövs?
Behöver ni takräcke/takbox?
Är det bara dragkroken som lockar med X eller något annat?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Välkommen till "sekten"! Jag tycker det låter som du redan bestämt dig för en Model S. ;) Många saker du ställer mot den där dragkroken...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
manks
Teslaägare

Inlägg av manks »

Som familjebil så tyckte jag valet av X var enkelt.
Jag testade en S med barnstolar osv en helg helg men tyckte det blev alldeles för trångt att åla in barnen i öppningen mellan taket och barnstolen.
Med falcondörrarna så är det helt underbart, man kan stå raklång och lätt sätta in barnen och får även lite tak över huvudet samtidigt.

Sedan gillar jag den höga sitthöjden samt lite högre markfrigång och dragkroken!

Just my few cents!
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Personligen köpte jag inte en X pga jag bara hade råd med en 60 och x kommer ju inte så långt med det batteriet.
Hade jag råd skulle jag köpa en X100 pga S är lite jobbig att sätta sig i och har inget drag
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Hur ser budgeten ut ? S100D mot X75D?
Om man tittar på räckvidd så kommer S75D med 19” lika långt som X100D med 22”
Är det privat eller företag?
Om det senare så är ekonomin ännu sämre för X då den har mycket högre förmånsvärde
S75D kommer du långt med prestandan är uppgraderad så den rör på sig :) förmån för företag är lågt
Sen är det klart så att S100D kommer längre och är snabbare. Prisskillnaden motiverar dock inte den längre räckvidden om man absolut inte behöver den
På långresa med möjlighet för laddning på destinationen spelar batteristorlek nästan ingen roll. Så om dina resvanor inte är över 25 mil utan möjlighet till laddning ta en S75D och gör nåt annat kul med pengar du sparar :)
Vad det gäller X om du inte behöver drag eller frakta fler än 3 vuxna + dig själv så är S givet val
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Menar du denna checklista?
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 27#p156286

Jag skulle också behövt en X just för dragkrokens skull. Jag valde ändå en Model S igen av samma skäl som du skriver, nämligen misstänkt ännu sämre kvalitet på Model X och att jag inte vill ha fladderdörrar. Dessutom skulle det ha blivit värdlens dyraste dragkrok och man är ju inte gjord av pengar.
Å andra sidan saknar jag dragkroken hela tiden. Men man kan inte ha både och.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tror inte kvaliten generellt är sämre på Model X. Men det är klart Falkvingedörrarna är komplicerade saker. Fast de är enormt bra om man har ungar i bilen. Tänk dig att kunna stå under tak när du spänner fast barnet i barnstolen 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Låter som ett besök i en Teslabutik kan vara ett väl värt investerat besök för att jämföra dom båda modellerna, men garanterat inget problem att
få tag i några Teslaägare för jämförelse heller ;)
Nu rullar det ju bilar över hela Sverige lixom...
Prvokörning är nog inte set viktigaste utan mest för att få en riktig känsla hur det blir att äga/använda bilen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inlägg av Kulingen »

Smutt skrev:
Personligen köpte jag inte en X pga jag bara hade råd med en 60 och x kommer ju inte så långt med det batteriet.
Hade jag råd skulle jag köpa en X100 pga S är lite jobbig att sätta sig i och har inget drag
Jag tycker S:en har ett jävla drag :lol:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Kulingen skrev:
Smutt skrev:
Ja, men draget finns i bilen och inte den. :roll:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Kulingen skrev:
Smutt skrev:
Ja, men draget finns i bilen och inte den. :roll:
Alla Teslor är iaf dragplåster på utställningar :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

Ingår det verkligen gratis supercharging med S/X numera? Isf måste ju referal-programmet vara helt meningslöst som väl endast har detta som fringe numera?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Näe, fri Supercharging kan endast fås genom värvnings-programmet...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

Om du inte behöver extra sittutrymme så skulle jag gå på en S. Lastutrymmet är lika bra i S, har egen erfarenhet av båda modellerna.

Om du väljer en X för att få dragkrok så kanske 5-sätesvarianten kan vara en bra ”kompromiss”? Själv valde jag en 6-sitsig X, vilket ger en väldigt bekväm känsla i kupén.

Vilket som så kommer du bli nöjd!
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Quix
Teslaägare

Inlägg av Quix »

Bor du i närheten av Jönköping kan du få provköra min 1 vecka gamla S 100D.
Är supernöjd och ser inte någon egentlig anledning till att välja en X.
Model 3 LR
Model X P100DL (såld)
Model X 100D (såld)
Model S 100D (såld)
Model S 85D (såld)
Användarvisningsbild
manks
Teslaägare

Inlägg av manks »

Walker skrev:
Problemet med forumet är att det känns som om jag är den enda människan som inte har eller beställt en riktig bil. :cry:
Vad är det du tvekar på, kan vi hjälpa dig på något sätt? :D
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Walker skrev:
Problemet med forumet är att det känns som om jag är den enda människan som inte har eller beställt en riktig bil. :cry:
Du är inte själv, kör nu en Clio från 2001 :lol: :(
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare

Inlägg av Heiko »

Bjelke skrev:
Äger du redan en Tesla idag med fri laddning och köper en ny bil innan årsskiftet får du även fri laddning på denna bil.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jens1164

Inlägg av Jensa »

Kul att du funderar på att skaffa en Tesla! Lite svårt att ge råd ang. S eller X. Beror mycket på vilka behov du har och vad du kommer använda bilen till.

Kommer du köpa privat eller genom företagsleasing? En S har lägre lägre förmånsvärde (skiljer ca 2.700/mån) och gör kalkylen mycket fördelaktigare, utöver att den är något billigare i inköp. Är du i behov av takräcke eller takbox? Då är S enda alternativet och soltak måste väljas. Finns visserligen box för användning på dragkrok också. En S har dessutom lite bättre räckvidd. En S75D klarar de allra flesta behov.

Här kan du se en kalkyl på förmånsbil och hur det påverkar företaget samt dig privat:
https://www.dropbox.com/s/6x4yld6hc6547 ... .xlsm?dl=0

För dragkrok så är X enda alternativet, samt att du får bättre utrymme invändigt samt lättare i- och urlastning av småbarn. Samt fler sittplatser för fullvuxna vid val av 6- eller 7-sitsiga alternativet. Ett högst individuellt val alltså, men tror du kommer bli väldigt nöjd oavsett!
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Heiko skrev:
Bjelke skrev:
Äger du redan en Tesla idag med fri laddning och köper en ny bil innan årsskiftet får du även fri laddning på denna bil.
Jo det oxå såklart :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Soltesla

Inlägg av Soltesla »

Tack för alla svar - uppskattar det verkligen!

Nu fick jag ett par saker att tänka på. Har inga barn så inlastning av barn är inga problem, däremot skulle jag uppskatta hög sitthöjd och högre markfrigång och det talar ju för X. Men jag har lite svårt för de där falkvingedörrarna och är stressad över kvalitetsproblem så det lutar nog åt en S100D i alla fall. Det viktigaste för mig är räckvidden, åker ofta mellan södra Sverige och Stockholm och en del utomlands också och vill slippa behöva planera resorna alltför noggrant. X100D känns också lite väl dyr, men om allt hade varit "perfekt" med den bilen skulle jag absolut kunna tänka mig att lägga dom pengarna som krävs för att få den. Det blir nog privat jag köper bilen och då spelar ju förmånsvärdet ingen roll.

Tack mati för checklistan, den kommer att bli jätteanvändbar när jag väl hämtar ut bilen men det var inte den jag tänkte på. Jag har för mig att jag läste om nån slags guidebok eller broschyr av nåt slag som någon privatperson hade knopat ihop från olika Tesla-resurser på nätet och som tydligen skulle vara riktigt användbar när man var på väg att köpa en Tesla. Ringer det en klocka någon?

Tack Quix för erbjudandet om provkörning, verkligen kul att höra att du är nöjd med din S100D, eftersom det är förstahandsvalet just nu! Bor dessvärre lite för långt bort från Jönköping...
Användarvisningsbild
manks
Teslaägare

Inlägg av manks »

Jag vet precis vilken ”guidebok” du menar nu.
Var ju ett tags sen den sattes ihop så kan ju vara lite outdated nu.

Skall söka lite och se om jag hittar den tråden.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Om räckvidden är viktig så talar ju även det för en Model S. Model X drar mer.

Sedan klarar man allfarvägarna i västra Europa även med en Model X 75D, utan behöva planerar särskilt mycket.
Senast redigerad av bylund, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

manks skrev:
Jag vet precis vilken ”guidebok” du menar nu.
Var ju ett tags sen den sattes ihop så kan ju vara lite outdated nu.

Skall söka lite och se om jag hittar den tråden.
Här kommer länken till trycksaken:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... t=Trycksak
Installerat 13,2 kWp solceller
Skriv svar