Ny artikel i media
Moderator: Redaktion
Ny artikel i media
https://www.svd.se/mer-kraft-behovs-om- ... ska-laddas
Kommentarer ?
Nån med mer elkunsker än jag om meningen
"– Uttaget är kanske dimensionerat för att du ska dammsuga eller köra en borrmaskin som drar tio ampere under en kort stund. Om du laddar bilen i åtta timmar så är risken stor att uttaget blir överhettat och i värsta fall börjar brinna, säger hon."
Kommentarer ?
"– Uttaget är kanske dimensionerat för att du ska dammsuga eller köra en borrmaskin som drar tio ampere under en kort stund. Om du laddar bilen i åtta timmar så är risken stor att uttaget blir överhettat och i värsta fall börjar brinna, säger hon."
.
Model S P85+ Juni 2014
Model S P85+ Juni 2014
Re: Ny artikel i media
Jag tycker artikeln är helt korrekt på det stora hela. Förutom att de överdriver laddningsbehovet. Vi har två elbilar men har aldrig behövt ladda de samtidigt. De flesta kvällar/nätter laddar vi ingen av bilarna.jans skrev:https://www.svd.se/mer-kraft-behovs-om- ... ska-laddas
Kommentarer ?
Att vanliga schuko-uttag är mindre lämpliga för att ladda bilar är nog alla överens om. Särskilt i äldre fastigheter.
Denna text nedan förefaller inte trolig.
"Då talar vi inte längre om att uppgradera säkringarna utan sannolikt krävs tjockare elledningar in i fastigheten. Om alla fastigheter i området vill installera laddstolpar kommer den lokala transformatorstationen också att behöva uppgraderas."
Vårt nya större hus drar mindre el med två elbilar en vad vårt gamla hus drog.
Elförbrukningen hos hushållen har drastigst minskat sedan 70-talet. Jag tror det har ungefär halverats.
Som exempel ges att du skulle spara 20-25 000 kWh/år genom att byta till bergvärme på ett 70/80 tals hus.
Om ledningen klarar detta då, kan dom klara detta nu också.
"Då talar vi inte längre om att uppgradera säkringarna utan sannolikt krävs tjockare elledningar in i fastigheten. Om alla fastigheter i området vill installera laddstolpar kommer den lokala transformatorstationen också att behöva uppgraderas."
Vårt nya större hus drar mindre el med två elbilar en vad vårt gamla hus drog.
Elförbrukningen hos hushållen har drastigst minskat sedan 70-talet. Jag tror det har ungefär halverats.
Som exempel ges att du skulle spara 20-25 000 kWh/år genom att byta till bergvärme på ett 70/80 tals hus.
Om ledningen klarar detta då, kan dom klara detta nu också.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Kändes mest som ytterligare en tramsartikel med domedagsrubrik.
I Norge måste det brinna en massa hus varje dag, ägare står med oladdade bilar på mornarna och tar sig inte till jobbet,
dom flesta transformator-stationer måste ha bytts ut redan och elnätet kollapsat för dom har redan idag sjukt många elbilar,
dom befinner sig redan en bra bit på väg mot det scenario som hon målar upp för Sverige typ år 2030...
Det är ganska många som tex har två elbilar redan idag, även i Sverige (jag själv tex) och det funkar redan nu, men till
större fastigheter som hon oxo skriver om blir det annorlunda och ibland besvärligt gissar jag...
I Norge måste det brinna en massa hus varje dag, ägare står med oladdade bilar på mornarna och tar sig inte till jobbet,
dom flesta transformator-stationer måste ha bytts ut redan och elnätet kollapsat för dom har redan idag sjukt många elbilar,
dom befinner sig redan en bra bit på väg mot det scenario som hon målar upp för Sverige typ år 2030...
Det är ganska många som tex har två elbilar redan idag, även i Sverige (jag själv tex) och det funkar redan nu, men till
större fastigheter som hon oxo skriver om blir det annorlunda och ibland besvärligt gissar jag...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag bor ute i skogen. Vår transformator är den sista, dvs längst ut på luftledningen som går hit. Mitt hus ligger ca 500m ifrån transformatorn, dvs också längst ut. Huset är byggt runt 1890, man kan alltså utgå ifrån att allting inte är jättemodernt, och kablarna har garanterat inte dimensionerats speciellt för att klara elbilsladdning. Men: Huset drar idag betydligt mindre el än på 80-talet. Den stora elpatronen och direktverkande element har ersatts med luftvärmepumpar. Belysningen som har ersatts med LED-lampor, såsom kyl och frys drar i princip ingenting alls längre. Trots elbil är elförbrukningen lägre än för 20 år sedan. Jag antar att detta gäller de flesta hushållen i Sverige.
Jag klarar mig galant med en 16A huvudsäkring. Att ladda en eller två elbilar är inga som helst bekymmer.
Jag klarar mig galant med en 16A huvudsäkring. Att ladda en eller två elbilar är inga som helst bekymmer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
imati skrev:Jag bor ute i skogen. Vår transformator är den sista, dvs längst ut på luftledningen som går hit. Mitt hus ligger ca 500m ifrån transformatorn, dvs också längst ut. Huset är byggt runt 1890, man kan alltså utgå ifrån att allting inte är jättemodernt, och kablarna har garanterat inte dimensionerats speciellt för att klara elbilsladdning. Men: Huset drar idag betydligt mindre el än på 80-talet. Den stora elpatronen och direktverkande element har ersatts med luftvärmepumpar. Belysningen som har ersatts med LED-lampor, såsom kyl och frys drar i princip ingenting alls längre. Trots elbil är elförbrukningen lägre än för 20 år sedan. Jag antar att detta gäller de flesta hushållen i Sverige.
Det var vackert skrivet

I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Jag bedömer att min genomsnittliga laddeffekt hemma ligger på runt 600 W, om all laddning förutom på långresor görs hemma, om jag sprider ut det så smycket som det är möjligt. Givetvis finns perioder då effektbehovet är högre, men bastuaggregatet är en värre effektslukare.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Just toppeffekten är väl problemet skulle jag säga. Den totala elförbrukningen även med elbil är ändå lägre än den var på typ 80 talet innan man började installera energisnåla frysar/kylar/tvättmaskiner o.s.v.
Fast toppeffekten kan man enkelt lösa med att man helt enkelt drar ner amperen om det är flera som laddar samtidigt. Har sett att det finns såna system.
Typ laddar du själv får du 32a kommer det en till så får ni 16a var och dyker två till upp får man 8a var. Då alla inte laddar samtidigt så är det långt ifrån alltid man får den lägre effekten. Och om bilen ändå ska stå i 10 timmar så spelar det ingen roll om den är färdigladdad på 2 timmar eller 8 timmar.
Fast toppeffekten kan man enkelt lösa med att man helt enkelt drar ner amperen om det är flera som laddar samtidigt. Har sett att det finns såna system.
Typ laddar du själv får du 32a kommer det en till så får ni 16a var och dyker två till upp får man 8a var. Då alla inte laddar samtidigt så är det långt ifrån alltid man får den lägre effekten. Och om bilen ändå ska stå i 10 timmar så spelar det ingen roll om den är färdigladdad på 2 timmar eller 8 timmar.
- Off Grid Byggaren
Totalt sett i Sverige finns det gott om kapacitet för elbilar gällande elproduktion och överföring i stamnätet.
Men i vissa lokalnät, där nätägaren inte uppgraderat sina transformatorer, så kan elnätet inom ett villaområde idag ligga på gränsen för vad som kan tas ut.
Tänk på att 97% av oljepannorna har försvunnit och oftast ersätts med elektriska värmepumpar i många villor.
Med tanke på den höga nätavgiften alla drabbats av, så borde dock elnätsbolagen ha en rejäl kassakista att ösa ur för att förstärka upp elnätet.
Sex veckors leveranstid är det på en helt ny transformator just nu, har precis fått leverans på en 1600 kVA trafo i ett projekt.
Men i vissa lokalnät, där nätägaren inte uppgraderat sina transformatorer, så kan elnätet inom ett villaområde idag ligga på gränsen för vad som kan tas ut.
Tänk på att 97% av oljepannorna har försvunnit och oftast ersätts med elektriska värmepumpar i många villor.
Med tanke på den höga nätavgiften alla drabbats av, så borde dock elnätsbolagen ha en rejäl kassakista att ösa ur för att förstärka upp elnätet.
Sex veckors leveranstid är det på en helt ny transformator just nu, har precis fått leverans på en 1600 kVA trafo i ett projekt.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Sant. De tar bra betalt. Jag skulle egentligen vilja bygga ut mina solceller med det går inte eftersom min huvudsäkring inte klarar mer än vad jag har idag. Men om jag säkrar upp huset så överstiger kostnaden för den större säkringen med råge det jag tjänar på solcellerna. Dvs med fler solceller kommer min elräkning att öka. Det är totalt galet och borde inte vara tillåtet.Off Grid Byggaren skrev:Med tanke på den höga nätavgiften alla drabbats av, så borde dock elnätsbolagen ha en rejäl kassakista att ösa ur för att förstärka upp elnätet.
Någon som vet hur stor andel av Norges bilar som är laddbara? Bara för att de står för 38% av nyförsäljningen i år så behöver det inte betyda att andelen av totala flottan är många procent.
Du behöver bara ett vanligt uttag som fungerar för en dammsugare. Kört så i 3 år nu. På natten laddar du långsamt och länge. Sen är det bättre med en riktig anslutning/laddbox.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
RGNT Classic, Vässla
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Kia EV6+ AWD
Kod: Markera allt
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
- lator
- Teslaägare
Inte alla, kanske alla utom jag men antagligen finns det fler som känner till vad materialbesparing och dimensionsoptimering innebär. Gamla rejält dimensionerade uttag funkar hur bra som helst jämfört med nya lågprisuttag där kontaktblecken inte klarar konstant 10A, än mindre de 16A som de är märkta med... Kablar till uttagen är en helt annan sak där man bör ha koll på vad som ligger i rören eller sitter på väggen.Verdi skrev:Att vanliga schuko-uttag är mindre lämpliga för att ladda bilar är nog alla överens om. Särskilt i äldre fastigheter.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Man får hos en del nätägare sätta till strömmen innan den egna huvudsäkringen. kanske värt att läsa det finstilta hos din nätägare, om du vill öka på med flera paneler.mati skrev:Sant. De tar bra betalt. Jag skulle egentligen vilja bygga ut mina solceller med det går inte eftersom min huvudsäkring inte klarar mer än vad jag har idag. Men om jag säkrar upp huset så överstiger kostnaden för den större säkringen med råge det jag tjänar på solcellerna. Dvs med fler solceller kommer min elräkning att öka. Det är totalt galet och borde inte vara tillåtet.Off Grid Byggaren skrev:Med tanke på den höga nätavgiften alla drabbats av, så borde dock elnätsbolagen ha en rejäl kassakista att ösa ur för att förstärka upp elnätet.
Det blir helt enkelt till att skaffa lagringsbatterier (powerwall eller powerpack kanske?) och flera paneler, då kan du ju trycka in övereffekten i batterierna och sedan pytsa ut vid lägre effekt under längre tid, du har väl redan lägsta säkringen , annars kan du ju säkra ner.mati skrev:Sant. De tar bra betalt. Jag skulle egentligen vilja bygga ut mina solceller med det går inte eftersom min huvudsäkring inte klarar mer än vad jag har idag. Men om jag säkrar upp huset så överstiger kostnaden för den större säkringen med råge det jag tjänar på solcellerna. Dvs med fler solceller kommer min elräkning att öka. Det är totalt galet och borde inte vara tillåtet.Off Grid Byggaren skrev:Med tanke på den höga nätavgiften alla drabbats av, så borde dock elnätsbolagen ha en rejäl kassakista att ösa ur för att förstärka upp elnätet.
Priserna på lagringsbatterierna är nog på väg ner så småningom, då kan det vara läge att skaffa.
Precis min tanke också. Rent tekniskt är den lösningen ändå mycket intressantare än att sälja allt överskott. Man vet ju inte heller hur länge till man får bra betalt för elen. Det är säkert bara en tidsfråga till vi tvingas betala skatt på egenproducerad el.mickeisol skrev:Det blir helt enkelt till att skaffa lagringsbatterier (powerwall eller powerpack kanske?) och flera paneler, då kan du ju trycka in övereffekten i batterierna och sedan pytsa ut vid lägre effekt under längre tid, du har väl redan lägsta säkringen , annars kan du ju säkra ner.mati skrev:Sant. De tar bra betalt. Jag skulle egentligen vilja bygga ut mina solceller med det går inte eftersom min huvudsäkring inte klarar mer än vad jag har idag. Men om jag säkrar upp huset så överstiger kostnaden för den större säkringen med råge det jag tjänar på solcellerna. Dvs med fler solceller kommer min elräkning att öka. Det är totalt galet och borde inte vara tillåtet.Off Grid Byggaren skrev:Med tanke på den höga nätavgiften alla drabbats av, så borde dock elnätsbolagen ha en rejäl kassakista att ösa ur för att förstärka upp elnätet.
Priserna på lagringsbatterierna är nog på väg ner så småningom, då kan det vara läge att skaffa.
Men batteripriserna måste gå ner först.
-
Du har ju bilen, den är iaf i mitt fall en perfekt lagringsenhet som alltid är hemma på natten och kan få ge kraft åt spikarna efter jobbet. Det är ju liksom aldrig så att bilen är ute på vift själv utan att jag är med. (jo jag förstår det roliga där, men det är ju inte i morgon den kör sig själv)mickeisol skrev:
Det blir helt enkelt till att skaffa lagringsbatterier (powerwall eller powerpack kanske?) och flera paneler, då kan du ju trycka in övereffekten i batterierna och sedan pytsa ut vid lägre effekt under längre tid, du har väl redan lägsta säkringen , annars kan du ju säkra ner.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Jag har hittills använt bilen för att kapa strömtoppar från solcellerna, men det skedde manuellt. Nu har jag sett att min växelriktare har ett öppet API, dvs jag kan läsa av hur mycket den producerar. Samtidigt som bilens API har möjlighet att styra laddströmmen. Man skulle kunna snickra ihop en liten applikation som känner av när solelsproduktionen blir för hög och som då puttar in överskottet i bilen. Detta förutsätter såklart att bilen är hemma, men det brukar den vara på dagarna. Batteriet får inte vara alltför fullt heller.Henrik Torphammar skrev:Du har ju bilen, den är iaf i mitt fall en perfekt lagringsenhet som alltid är hemma på natten och kan få ge kraft åt spikarna efter jobbet. Det är ju liksom aldrig så att bilen är ute på vift själv utan att jag är med. (jo jag förstår det roliga där, men det är ju inte i morgon den kör sig själv)
Känns som det blir ett litet sidoprojekt som måste vara färdigt till sommarn.

- snowtroll
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter15233
Du får mig att minnas den Norska dokumentärfilmen Troll JärgerneBjelke skrev:Kändes mest som ytterligare en tramsartikel med domedagsrubrik.

Men på den fronten intet nytt, samma strömförbrukning även där

2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
-
Ett inmatningsabonnemang kostar inget (0 kr upp till 63A och 3000 kr/år fö3 80-200A hos min nätägare). Detta är om jag inte missminner mig laga krav. Förutsätter givetvis att du har ett uttagsabonnemang.mati skrev:Sant. De tar bra betalt. Jag skulle egentligen vilja bygga ut mina solceller med det går inte eftersom min huvudsäkring inte klarar mer än vad jag har idag. Men om jag säkrar upp huset så överstiger kostnaden för den större säkringen med råge det jag tjänar på solcellerna. Dvs med fler solceller kommer min elräkning att öka. Det är totalt galet och borde inte vara tillåtet.Off Grid Byggaren skrev:Med tanke på den höga nätavgiften alla drabbats av, så borde dock elnätsbolagen ha en rejäl kassakista att ösa ur för att förstärka upp elnätet.
Hyundai Ioniq Electric
Har aldrig hört talas om sånt. Hur funkar det? Det går ju genom samma säkring.Pontington skrev:Ett inmatningsabonnemang kostar inget (0 kr upp till 63A och 3000 kr/år fö3 80-200A hos min nätägare). Detta är om jag inte missminner mig laga krav. Förutsätter givetvis att du har ett uttagsabonnemang.
-
Jag var nog lite snabb där. Fick det muntligt av en bekant, men nu när jag läser om det gäller det att det ska vara samma anslutningspunkt. Sry.mati skrev:Har aldrig hört talas om sånt. Hur funkar det? Det går ju genom samma säkring.
Hyundai Ioniq Electric
- Bjelke
- Teslaägare
När du får ström så blir säkringarna varma och går av vid överbelastning menmati skrev:Har aldrig hört talas om sånt. Hur funkar det? Det går ju genom samma säkring.Pontington skrev:Ett inmatningsabonnemang kostar inget (0 kr upp till 63A och 3000 kr/år fö3 80-200A hos min nätägare). Detta är om jag inte missminner mig laga krav. Förutsätter givetvis att du har ett uttagsabonnemang.
när du levererar ström så blir dom kalla istället eftersom strömmen går åt andra hållet och tål därför mer...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
finn fem fel så här på dagen före Julafton.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19