Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4980
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

https://www.nyteknik.se/fordon/forslage ... -122831618

Högre hastighets gräns för elbilar eftersom de inte har lokala utsläpp...

Har för mig det har diskuterats på forumet förr, ja kanske blir verklighet fast i Österrike.
Lite spännande, men inte helt övertygad om att de funkar så bra praktiskt med tanke på att elbilar då mer eller mindre behöver sin egna fil på motorvägen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

chaffis75 skrev:
https://www.nyteknik.se/fordon/forslage ... -122831618

Högre hastighets gräns för elbilar eftersom de inte har lokala utsläpp...

Har för mig det har diskuterats på forumet förr, ja kanske blir verklighet fast i Österrike.
Lite spännande, men inte helt övertygad om att de funkar så bra praktiskt med tanke på att elbilar då mer eller mindre behöver sin egna fil på motorvägen.
Fast i Sverige är det väl trafiksäkerheten som är det dominerande argumentet för sänkta hastigheter, även på motorvägen?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av bylund »

Runt Stockholm sänker man från 100 km/h till 80 km/h på vintern med hänvisning till partiklar. Fast då är det väl snarare dubbdäck som är anledningen. Så elbil på dubbfria däck borde kunna få köra fortsatt 100 km/h.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

E4 motorvägen norrut sthlm-> arlanda är fartsänkt heltid pga ljud och utsläpp
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av leiflodde »

http://teknikdygnet.se/2017/12/19/ge-in ... -egen-bil/

Gillade avslutande meningen :)

Johanna Grant avslutar:

– Det finns däremot ingen som helst anledning för någon kommun att skaffa bilar som bara kan köras fossilt. Sådana fordon är passé.
joel80
elbilist
Inlägg: 3075
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

12man skrev:
E4 motorvägen norrut sthlm-> arlanda är fartsänkt heltid pga ljud och utsläpp
Inte hela vägen.. Det blir ju 110km/h efter Upplands Väsby.

Och på sommaren är det 100km/h från Sollentuna typ. Nu är det 80km/h.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 jan 2017 14:47

Re: Artikel i media

Inlägg av wilfried »

2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
joel80
elbilist
Inlägg: 3075
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Hm.. Det där kommer ge vissa skeptiker bränsle och göra dem än mer övertygad om att vi inte kan gå ifrån bensin och diesel. :/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Ena dagen har vi överskott så det räcker för alla elbilar och lite till, andra dagen är det akut kris med ryssvinter och elände med konsekvensen att alla blir strömlösa eftersom kraftnätet plötsligt är underdimensionerat. Låter ju en smula alarmistiskt.
Vem ska vi tro på egentligen?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Ena dagen har vi överskott så det räcker för alla elbilar och lite till, andra dagen är det akut kris med ryssvinter och elände med konsekvensen att alla blir strömlösa eftersom kraftnätet plötsligt är underdimensionerat. Låter ju en smula alarmistiskt.
Vem ska vi tro på egentligen?
Om vi stänger ner kärnkraft så får vi problem... nähe? :shock:
Om vi inte kompenserar det med annat så har vi mindre el att använda... nähe? :shock:
Om vi samtidigt ökar vår förbrukning (jättemycket) så blir det jobbigt.... nähe? :shock:
Om vi lägger till några fler om så blir det (ev. beroende på vad) ännu värre.... nähe? :shock:

Dom nämner det där med oljeeldare som går över till luftvärmepumpar och bergvärme mm, vilket faktiskt är ett problem sett ur elförbruknings-synvinkel
(detsamma gäller väl även dom som göår från ved till liknande, vilket tex jag själv gjort) men hur ligger det till alla som går till fjärrvärme?
Finns det någon bra statistik på det?
Där borde det ju rimligen vara många som går från elvärme (eller iaf värmepumpar) där tex... Här i Bollnäs har snudd på alla villaområden anslutits och många av dom är ju byggda
på 70-80-talet och många med elvärme antar jag (direktverkande eller vattenburen)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Gissar att det är fler som går/gott från elpatron eller direktverkande el till värmepump. De har ju minskat sin förbrukning med till en ganska stor del. Till och med jag fick lägre elförbrukning när jag gick från vedpanna med elpatron stöd till bergvärme. Värmepumpen är så grymt mycket effektivare än elpatronen och ger 4-5 gånger i värmeeffekt.
Förövrigt precis samma resonemang som för bilar. Elbilar är effektivare så om vi har olja som ”måste” brännas gör det i ett värmekraftverk, det har en effektivitet på över 90%. Sedan kan vi ladda bilarna med elen som produceras. Totalen blir effektivare än att vi eldar olja ute i bilen och kyler bort 60-80% av energin.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Artikel i media

Inlägg av bonath »

LarsL skrev:
Gissar att det är fler som går/gott från elpatron eller direktverkande el till värmepump. De har ju minskat sin förbrukning med till en ganska stor del. Till och med jag fick lägre elförbrukning när jag gick från vedpanna med elpatron stöd till bergvärme. Värmepumpen är så grymt mycket effektivare än elpatronen och ger 4-5 gånger i värmeeffekt.
Förövrigt precis samma resonemang som för bilar. Elbilar är effektivare så om vi har olja som ”måste” brännas gör det i ett värmekraftverk, det har en effektivitet på över 90%. Sedan kan vi ladda bilarna med elen som produceras. Totalen blir effektivare än att vi eldar olja ute i bilen och kyler bort 60-80% av energin.
Jag låg på ungefär 28.000 kWh när barnen bodde hemma och bara direktverkande el. Monterade luftvärmepump 2005.
Har legat på ca 16.000 kWh de senaste åren. Nu när jag haft Lille Lalle i nästan 9 månader ligger jag på 17-18.000 kWh.
Tror inte det går 10.000 kWh på de resterande tre månaderna... :)
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Artikel i media

Inlägg av Tars »

Jag går över till oljepanna... eller inte.
Har själv ett stort problem då min luftvattenvärmepump är för liten, och gör att min förbrukning ligger på 5-6000 kWh i månaden.

Så om ca 1 månad kommer jag ha bergvärme installerat.

Och så hoppas jag att tesla börjar leverera sitt förbannade tak nu i vår.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Artikel i media

Inlägg av Tars »

Mitt hus läcker då det inte är fördigisolerat.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Tars skrev:
Jag går över till oljepanna... eller inte. Bild
Har själv ett stort problem då min luftvattenvärmepump är för liten, och gör att min förbrukning ligger på 5-6000 kWh i månaden.

Så om ca 1 månad kommer jag ha bergvärme installerat.

Och så hoppas jag att tesla börjar leverera sitt förbannade tak nu i vår.
Har också en luftvattenvärmepump som är lite för liten för huset. Men vi ha kvar den gamla olje/vedpannan, så när det blir för kallt så stödeldar vi med ved. Det var en väldigt billig installation av värmepumpen, så jag kan leva med det.
Elbilisten
Inlägg: 457
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Artikel i media

Inlägg av Elbilisten »

Kanske inte så intressant om man inte bor i Norge. Men det var ju iaf en fin bild til artikeln :)

https://www.dinside.no/motor/elbiler-fa ... 1470390607
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Elbilisten skrev:
Kanske inte så intressant om man inte bor i Norge. Men det var ju iaf en fin bild til artikeln :)

https://www.dinside.no/motor/elbiler-fa ... 1470390607
Det går fort kan man säga. :)
När jag läste artikeln kom en fråga upp i mitt huvud. Varför ska elbilar ha särskilda registreringsnummer egentligen? Man skiljer ju inte mellan diesel och bensinbilar heller. Tyskland har ju ett liknande system där alla elbilar får ett extra E på sin skylt. Följdfrågan är givetvis, varför gör vi inte så i Sverige?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av bylund »

Det blir väl något lättare om elbilar har särskilda förmåner, som gratis parkering, att se om en bil har rätt till det eller inte.

Samtidigt måste man ju ändå ta hänsyn till utländska bilar som inte följer mönstret. T ex försökte de ta betalt på en färja för min bil i Norge, då regnumret inte började på EL. Man kunde ju tänka sig att de skulle känna igen en Tesla där.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Ja, det kan vara så. Och eftersom elbilar inte har några särskilda förmåner i Sverige behöver man inte känna igen dem lika lätt som i länder där de har fri parkering eller tillgång till miljözoner osv.
Att det fortfarande finns norrmän som inte känner igen en Tesla är ju helt galet. Att man däremot i Tyskland titt som tätt träffar på folk som inte vet vad en Tesla är, är ju begripligt. Men det de hänger upp sig på är mitt personliga regnummer. En udda bil med ännu uddare regplåt. :D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Vid T24-skylten så får ju bara bilar som kan ladda parkera så där skulle P-vakter ha nytta av särskilda skyltar för bilar som får parkera på dessa platser.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Vid T24-skylten så får ju bara bilar som kan ladda parkera så där skulle P-vakter ha nytta av särskilda skyltar för bilar som får parkera på dessa platser.
Det finns ju redan system som P-vakter måste använda sig där man parkerar med appen. Då måste vakten slå in regnumret i sin apparat för att få bekräftat att bilen är parkerad i det systemet. Så att ha nåt liknande för elbilar är inget konstigt.

Men jag har gjort två intressanta noteringar om hur det fungerar med appbetalning av P-avgift:

1. Jag satt i ett P-hus och laddade. Man måste betala P-avgift där, vilket jag gjort via EasyPark, och jag har deras dekal väl synlig i framrutan. Då kom en P-vakt, kastade en blick på dekalen och gick vidare. Ingen kontroll gjordes. Misstänker att P-vakter kanske inte alltid tycker att det är mödan värt att kolla med appen om man betalat. Detta antagande styrks av följande:
Jag har parkerat ett antal gånger i detta P-hus och laddat. Alltid har jag betalat med Easypark. I Easypark så registrerar man själv vilka bilar som kan knytas till kontot, så jag har t.ex. också min hustrus bil som är skriven på henne så jag kan parkera den med min app. För inte så länge sedan upptäckte jag att jag hade matat in fel regnummer på min egen bil i appen! Jag hade då parkerat både i detta parkeringshus och på många olika ställen med Easypark utan att ha fått P-böter! Det troligaste är att ingen har kollat utan bara nöjt sig då de sett dekalen...

2. Jag var på elbilsmässan i Sthlm och betalade med Easypark i P-huset intill. När jag kom tillbaka var jag lappad. Jag bestred givetvis boten och fick rätt. Förklaringen var att min parkering inte hade hunnit komma in i alla system eftersom kontrollen gjordes mindre än en halvtimme efter att jag parkerat bilen. Dåligt system!
vigge50
Inlägg: 7471
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

Någon som vet ungefär hur stor del av bilflottan i Norge som går att ladda? I Sverige står de för lite över 0,8% även om försäljningen senaste månaderna varit runt 6%.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av Tjell »

mati skrev:
Ja, det kan vara så. Och eftersom elbilar inte har några särskilda förmåner i Sverige behöver man inte känna igen dem lika lätt som i länder där de har fri parkering eller tillgång till miljözoner osv.
Att det fortfarande finns norrmän som inte känner igen en Tesla är ju helt galet. Att man däremot i Tyskland titt som tätt träffar på folk som inte vet vad en Tesla är, är ju begripligt. Men det de hänger upp sig på är mitt personliga regnummer. En udda bil med ännu uddare regplåt. :D
Just det, jättekul att åka i Tyskland med vår ovanliga elbil och personliga nummerplåt. Vi får frågor och undranden vartän vi åker och parkerar.

Vad har du på din bil, mati?


Sänt från min äppelskrutt...!
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Tjell skrev:
Vad har du på din bil, mati?
MATI såklart. :mrgreen: vi har t o m blivit stoppade av nyfikna poliser. :lol:
IMG_20171210_154606.jpg
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Artikel i media

Inlägg av Kulingen »

mati skrev:
Tjell skrev:
Vad har du på din bil, mati?
MATI såklart. :mrgreen: vi har t o m blivit stoppade av nyfikna poliser. :lol:
IMG_20171210_154606.jpg
I Västervik är Tesla så udda så folk vet knappast vad det är, typ elbilar är väl som permobil. Haha
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Skriv svar