Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
https://www.nyteknik.se/fordon/forslage ... -122831618
Högre hastighets gräns för elbilar eftersom de inte har lokala utsläpp...
Har för mig det har diskuterats på forumet förr, ja kanske blir verklighet fast i Österrike.
Lite spännande, men inte helt övertygad om att de funkar så bra praktiskt med tanke på att elbilar då mer eller mindre behöver sin egna fil på motorvägen.
Högre hastighets gräns för elbilar eftersom de inte har lokala utsläpp...
Har för mig det har diskuterats på forumet förr, ja kanske blir verklighet fast i Österrike.
Lite spännande, men inte helt övertygad om att de funkar så bra praktiskt med tanke på att elbilar då mer eller mindre behöver sin egna fil på motorvägen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Artikel i media
Fast i Sverige är det väl trafiksäkerheten som är det dominerande argumentet för sänkta hastigheter, även på motorvägen?chaffis75 skrev:https://www.nyteknik.se/fordon/forslage ... -122831618
Högre hastighets gräns för elbilar eftersom de inte har lokala utsläpp...
Har för mig det har diskuterats på forumet förr, ja kanske blir verklighet fast i Österrike.
Lite spännande, men inte helt övertygad om att de funkar så bra praktiskt med tanke på att elbilar då mer eller mindre behöver sin egna fil på motorvägen.
Re: Artikel i media
Runt Stockholm sänker man från 100 km/h till 80 km/h på vintern med hänvisning till partiklar. Fast då är det väl snarare dubbdäck som är anledningen. Så elbil på dubbfria däck borde kunna få köra fortsatt 100 km/h.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Artikel i media
E4 motorvägen norrut sthlm-> arlanda är fartsänkt heltid pga ljud och utsläpp
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
http://teknikdygnet.se/2017/12/19/ge-in ... -egen-bil/
Gillade avslutande meningen
Johanna Grant avslutar:
– Det finns däremot ingen som helst anledning för någon kommun att skaffa bilar som bara kan köras fossilt. Sådana fordon är passé.
Gillade avslutande meningen
Johanna Grant avslutar:
– Det finns däremot ingen som helst anledning för någon kommun att skaffa bilar som bara kan köras fossilt. Sådana fordon är passé.
Re: Artikel i media
Inte hela vägen.. Det blir ju 110km/h efter Upplands Väsby.12man skrev:E4 motorvägen norrut sthlm-> arlanda är fartsänkt heltid pga ljud och utsläpp
Och på sommaren är det 100km/h från Sollentuna typ. Nu är det 80km/h.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Re: Artikel i media
Hm.. Det där kommer ge vissa skeptiker bränsle och göra dem än mer övertygad om att vi inte kan gå ifrån bensin och diesel. :/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Ena dagen har vi överskott så det räcker för alla elbilar och lite till, andra dagen är det akut kris med ryssvinter och elände med konsekvensen att alla blir strömlösa eftersom kraftnätet plötsligt är underdimensionerat. Låter ju en smula alarmistiskt.wilfried skrev:
Vem ska vi tro på egentligen?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Om vi stänger ner kärnkraft så får vi problem... nähe?mati skrev:Ena dagen har vi överskott så det räcker för alla elbilar och lite till, andra dagen är det akut kris med ryssvinter och elände med konsekvensen att alla blir strömlösa eftersom kraftnätet plötsligt är underdimensionerat. Låter ju en smula alarmistiskt.wilfried skrev:
Vem ska vi tro på egentligen?
Om vi inte kompenserar det med annat så har vi mindre el att använda... nähe?
Om vi samtidigt ökar vår förbrukning (jättemycket) så blir det jobbigt.... nähe?
Om vi lägger till några fler om så blir det (ev. beroende på vad) ännu värre.... nähe?
Dom nämner det där med oljeeldare som går över till luftvärmepumpar och bergvärme mm, vilket faktiskt är ett problem sett ur elförbruknings-synvinkel
(detsamma gäller väl även dom som göår från ved till liknande, vilket tex jag själv gjort) men hur ligger det till alla som går till fjärrvärme?
Finns det någon bra statistik på det?
Där borde det ju rimligen vara många som går från elvärme (eller iaf värmepumpar) där tex... Här i Bollnäs har snudd på alla villaområden anslutits och många av dom är ju byggda
på 70-80-talet och många med elvärme antar jag (direktverkande eller vattenburen)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Gissar att det är fler som går/gott från elpatron eller direktverkande el till värmepump. De har ju minskat sin förbrukning med till en ganska stor del. Till och med jag fick lägre elförbrukning när jag gick från vedpanna med elpatron stöd till bergvärme. Värmepumpen är så grymt mycket effektivare än elpatronen och ger 4-5 gånger i värmeeffekt.
Förövrigt precis samma resonemang som för bilar. Elbilar är effektivare så om vi har olja som ”måste” brännas gör det i ett värmekraftverk, det har en effektivitet på över 90%. Sedan kan vi ladda bilarna med elen som produceras. Totalen blir effektivare än att vi eldar olja ute i bilen och kyler bort 60-80% av energin.
Förövrigt precis samma resonemang som för bilar. Elbilar är effektivare så om vi har olja som ”måste” brännas gör det i ett värmekraftverk, det har en effektivitet på över 90%. Sedan kan vi ladda bilarna med elen som produceras. Totalen blir effektivare än att vi eldar olja ute i bilen och kyler bort 60-80% av energin.
Re: Artikel i media
Jag låg på ungefär 28.000 kWh när barnen bodde hemma och bara direktverkande el. Monterade luftvärmepump 2005.LarsL skrev:Gissar att det är fler som går/gott från elpatron eller direktverkande el till värmepump. De har ju minskat sin förbrukning med till en ganska stor del. Till och med jag fick lägre elförbrukning när jag gick från vedpanna med elpatron stöd till bergvärme. Värmepumpen är så grymt mycket effektivare än elpatronen och ger 4-5 gånger i värmeeffekt.
Förövrigt precis samma resonemang som för bilar. Elbilar är effektivare så om vi har olja som ”måste” brännas gör det i ett värmekraftverk, det har en effektivitet på över 90%. Sedan kan vi ladda bilarna med elen som produceras. Totalen blir effektivare än att vi eldar olja ute i bilen och kyler bort 60-80% av energin.
Har legat på ca 16.000 kWh de senaste åren. Nu när jag haft Lille Lalle i nästan 9 månader ligger jag på 17-18.000 kWh.
Tror inte det går 10.000 kWh på de resterande tre månaderna...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6522
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Artikel i media
Jag går över till oljepanna... eller inte.
Har själv ett stort problem då min luftvattenvärmepump är för liten, och gör att min förbrukning ligger på 5-6000 kWh i månaden.
Så om ca 1 månad kommer jag ha bergvärme installerat.
Och så hoppas jag att tesla börjar leverera sitt förbannade tak nu i vår.
Har själv ett stort problem då min luftvattenvärmepump är för liten, och gör att min förbrukning ligger på 5-6000 kWh i månaden.
Så om ca 1 månad kommer jag ha bergvärme installerat.
Och så hoppas jag att tesla börjar leverera sitt förbannade tak nu i vår.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6522
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Artikel i media
Mitt hus läcker då det inte är fördigisolerat.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Artikel i media
Har också en luftvattenvärmepump som är lite för liten för huset. Men vi ha kvar den gamla olje/vedpannan, så när det blir för kallt så stödeldar vi med ved. Det var en väldigt billig installation av värmepumpen, så jag kan leva med det.Tars skrev:Jag går över till oljepanna... eller inte.
Har själv ett stort problem då min luftvattenvärmepump är för liten, och gör att min förbrukning ligger på 5-6000 kWh i månaden.
Så om ca 1 månad kommer jag ha bergvärme installerat.
Och så hoppas jag att tesla börjar leverera sitt förbannade tak nu i vår.
-
- Inlägg: 457
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Artikel i media
Kanske inte så intressant om man inte bor i Norge. Men det var ju iaf en fin bild til artikeln
https://www.dinside.no/motor/elbiler-fa ... 1470390607
https://www.dinside.no/motor/elbiler-fa ... 1470390607
Re: Artikel i media
Det går fort kan man säga.Elbilisten skrev:Kanske inte så intressant om man inte bor i Norge. Men det var ju iaf en fin bild til artikeln
https://www.dinside.no/motor/elbiler-fa ... 1470390607
När jag läste artikeln kom en fråga upp i mitt huvud. Varför ska elbilar ha särskilda registreringsnummer egentligen? Man skiljer ju inte mellan diesel och bensinbilar heller. Tyskland har ju ett liknande system där alla elbilar får ett extra E på sin skylt. Följdfrågan är givetvis, varför gör vi inte så i Sverige?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Det blir väl något lättare om elbilar har särskilda förmåner, som gratis parkering, att se om en bil har rätt till det eller inte.
Samtidigt måste man ju ändå ta hänsyn till utländska bilar som inte följer mönstret. T ex försökte de ta betalt på en färja för min bil i Norge, då regnumret inte började på EL. Man kunde ju tänka sig att de skulle känna igen en Tesla där.
Samtidigt måste man ju ändå ta hänsyn till utländska bilar som inte följer mönstret. T ex försökte de ta betalt på en färja för min bil i Norge, då regnumret inte började på EL. Man kunde ju tänka sig att de skulle känna igen en Tesla där.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Artikel i media
Ja, det kan vara så. Och eftersom elbilar inte har några särskilda förmåner i Sverige behöver man inte känna igen dem lika lätt som i länder där de har fri parkering eller tillgång till miljözoner osv.
Att det fortfarande finns norrmän som inte känner igen en Tesla är ju helt galet. Att man däremot i Tyskland titt som tätt träffar på folk som inte vet vad en Tesla är, är ju begripligt. Men det de hänger upp sig på är mitt personliga regnummer. En udda bil med ännu uddare regplåt.
Att det fortfarande finns norrmän som inte känner igen en Tesla är ju helt galet. Att man däremot i Tyskland titt som tätt träffar på folk som inte vet vad en Tesla är, är ju begripligt. Men det de hänger upp sig på är mitt personliga regnummer. En udda bil med ännu uddare regplåt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Vid T24-skylten så får ju bara bilar som kan ladda parkera så där skulle P-vakter ha nytta av särskilda skyltar för bilar som får parkera på dessa platser.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Det finns ju redan system som P-vakter måste använda sig där man parkerar med appen. Då måste vakten slå in regnumret i sin apparat för att få bekräftat att bilen är parkerad i det systemet. Så att ha nåt liknande för elbilar är inget konstigt.Svenssons skrev:Vid T24-skylten så får ju bara bilar som kan ladda parkera så där skulle P-vakter ha nytta av särskilda skyltar för bilar som får parkera på dessa platser.
Men jag har gjort två intressanta noteringar om hur det fungerar med appbetalning av P-avgift:
1. Jag satt i ett P-hus och laddade. Man måste betala P-avgift där, vilket jag gjort via EasyPark, och jag har deras dekal väl synlig i framrutan. Då kom en P-vakt, kastade en blick på dekalen och gick vidare. Ingen kontroll gjordes. Misstänker att P-vakter kanske inte alltid tycker att det är mödan värt att kolla med appen om man betalat. Detta antagande styrks av följande:
Jag har parkerat ett antal gånger i detta P-hus och laddat. Alltid har jag betalat med Easypark. I Easypark så registrerar man själv vilka bilar som kan knytas till kontot, så jag har t.ex. också min hustrus bil som är skriven på henne så jag kan parkera den med min app. För inte så länge sedan upptäckte jag att jag hade matat in fel regnummer på min egen bil i appen! Jag hade då parkerat både i detta parkeringshus och på många olika ställen med Easypark utan att ha fått P-böter! Det troligaste är att ingen har kollat utan bara nöjt sig då de sett dekalen...
2. Jag var på elbilsmässan i Sthlm och betalade med Easypark i P-huset intill. När jag kom tillbaka var jag lappad. Jag bestred givetvis boten och fick rätt. Förklaringen var att min parkering inte hade hunnit komma in i alla system eftersom kontrollen gjordes mindre än en halvtimme efter att jag parkerat bilen. Dåligt system!
Re: Artikel i media
Någon som vet ungefär hur stor del av bilflottan i Norge som går att ladda? I Sverige står de för lite över 0,8% även om försäljningen senaste månaderna varit runt 6%.
Re: Artikel i media
Just det, jättekul att åka i Tyskland med vår ovanliga elbil och personliga nummerplåt. Vi får frågor och undranden vartän vi åker och parkerar.mati skrev:Ja, det kan vara så. Och eftersom elbilar inte har några särskilda förmåner i Sverige behöver man inte känna igen dem lika lätt som i länder där de har fri parkering eller tillgång till miljözoner osv.
Att det fortfarande finns norrmän som inte känner igen en Tesla är ju helt galet. Att man däremot i Tyskland titt som tätt träffar på folk som inte vet vad en Tesla är, är ju begripligt. Men det de hänger upp sig på är mitt personliga regnummer. En udda bil med ännu uddare regplåt.
Vad har du på din bil, mati?
Sänt från min äppelskrutt...!
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Artikel i media
MATI såklart. vi har t o m blivit stoppade av nyfikna poliser.Tjell skrev:Vad har du på din bil, mati?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
I Västervik är Tesla så udda så folk vet knappast vad det är, typ elbilar är väl som permobil. Hahamati skrev:MATI såklart. vi har t o m blivit stoppade av nyfikna poliser.Tjell skrev:Vad har du på din bil, mati?