Effektåtgång för att hålla sig fulladdad

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare

Effektåtgång för att hålla sig fulladdad

Inlägg av OlleBack »

Vi kör nästan bara på helgen så under veckorna står den mest och håller sig toppad. Börjar därför fundera på vad en tesla drar från laddaren för att hålla sig laddad till target charge %)

Önskar jag satt en separat mätare på WC.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare

Re: Effektåtgång för att hålla sig fulladdad

Inlägg av miksch »

I vanlig modus mister en model S ca 800 W per dag (vampyr-tap). Lar du bilen stå så er det dette som fylles på regelmessig. Du må plusse på batterimotstanden ved ladingen, så får du effekten du trenger å vite.
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare

Inlägg av GiGurra »

miksch skrev:
I vanlig modus mister en model S ca 800 W per dag (vampyr-tap). Lar du bilen stå så er det dette som fylles på regelmessig. Du må plusse på batterimotstanden ved ladingen, så får du effekten du trenger å vite.
Du menar 800Wh antar jag.. 800W vore väldigt mycket!

800Wh/dag låter rätt rimligt. Ungefär vad jag också upplever. Dvs ca 33W.

Motsvarar ca 1%/dag
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare

Inlägg av Simon »

GiGurra skrev:

Motsvarar ca 1%/dag
Du menar 1 procentenhet/dag antar jag. 1%/dag vore i praktiken inget stort problem. ;)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Eller så menar man 1 % av kapaciteten, och inte av kvarvarande laddning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jens1164

Inlägg av Jensa »

Ju högre SoC desto mer tappar den i vampire drain är min erfarenhet.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Och precis som jag skrev för typ 2 år sedan så skulle det bli en rätt ansenlig mängd el totalt om alla hade enbart elbilar...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Och precis som jag skrev för typ 2 år sedan så skulle det bli en rätt ansenlig mängd el totalt om alla hade enbart elbilar...
Fast är inte vampire-drainen i jämförelse väldigt stor på en Tesla? Jag har för mig att andra elbilar tappar inte alls lika mycket när de inte används. Det skrevs om det i någon tråd för ett tag sedan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Bjorn N

Inlägg av Bjorn N »

Men vad drar den i energy saver mode eller vad det heter? Och vad är det för nackdelar med att ha den i det? Bara att det tar ett par sekunder extra för skärmen att dra igång eller?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Fast är inte vampire-drainen i jämförelse väldigt stor på en Tesla? Jag har för mig att andra elbilar tappar inte alls lika mycket när de inte används. Det skrevs om det i någon tråd för ett tag sedan.
Jo det varierar men svårt att hitta bra info om det, inte för att det spelar någon roll just nu då det inte är så mycket att göra åt förutom att man kan aktivera några energisparfunktioner lite beroende på bilmodell,
bäst är det för dom som har bilen i varmgarage...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Jag upplevde aldrig Leaf att dra ut någonting alls. Har inte hört om någon annan än Tesla som gör det. Det är ett problem i mina ögon som borde fixas. En android telefon på många gånger mer kraft än teslan går ju flera veckor på en laddning i idle. Då med push aktiverat vilket skulle motsvara att du kan få laddata sickad till dig ändå. 1Wh per dag typ. inte 800Wh.

Min V70 D5 har ett lifepo4 på 60Ah dvs ca 0.8kWh det klarar sig månader mellan starterna. Så larm och sådant jox behöver ju inte dra så mycket heller.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jens1164

Inlägg av Jensa »

Att Teslan tappar är ju en beräknad siffra. Att andra märken inte gör det betyder väl inte att de inte skulle tappa något. Allt vi ser är ju beräknad räckvidd.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
DavidS
Teslaägare

Inlägg av DavidS »

Jensa skrev:
Att Teslan tappar är ju en beräknad siffra. Att andra märken inte gör det betyder väl inte att de inte skulle tappa något. Allt vi ser är ju beräknad räckvidd.

Jag tror att du har helt rätt där! Min upplevelse var att Leafen (såld i somras) konsumerade/tappade betydligt mer dag 2 om jag inte haft ladd över natten, vilket jag tolkade som att det fanns en stadig men dold "drain".
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Teslan gör/kan göra så mycket mer när den sover
Uppdateringar uppladningar av ap data BMS kalibrering you name it
Man kan nog säga att det är tur att 12V håller antar att de numera laddar den även när bilen står ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

DavidS skrev:
Jensa skrev:

Jag tror att du har helt rätt där! Min upplevelse var att Leafen (såld i somras) konsumerade/tappade betydligt mer dag 2 om jag inte haft ladd över natten, vilket jag tolkade som att det fanns en stadig men dold "drain".
Leafen drar garanterat en hel del när det blir kallt iaf, för batterivärmaren (som nästan alla elbilar har) drar en del om inte annat...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

Bjelke skrev:
Leafen drar garanterat en hel del när det blir kallt iaf, för batterivärmaren (som nästan alla elbilar har) drar en del om inte annat...
Det har inte Leafen. Den har ett frysskydd på 300watt som går in om batteriet bli kallare än -17grader. Det var minus 25 ett par nätter men batteriet var aldrig så kallt ändå så värmaren gick på

(Jag körde i två år och märke aldrig av att någonting försvann efter stillestånd.)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare

Inlägg av GiGurra »

Simon skrev:
GiGurra skrev:

Motsvarar ca 1%/dag
Du menar 1 procentenhet/dag antar jag. 1%/dag vore i praktiken inget stort problem. ;)
Touche :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjorn N skrev:
Men vad drar den i energy saver mode eller vad det heter? Och vad är det för nackdelar med att ha den i det? Bara att det tar ett par sekunder extra för skärmen att dra igång eller?
Jag tror att det är just i energisparläge när den tappar just runt 1% om dagen. För det gör min. Jag körde utan energisparläge över sommarn och då försvann det betydligt mer än så på en dag, 2-3% minst.
Skillnaden jag upplever är att bilen ibland är stendöd när man kliver in. Då tar det lite tid att komma igång, allt från någon sekund till ibland flera minuter. Beroende på dagsform, veckodag och Elons humör. Jag var en gång nära att ringa SC när meddelandet "systems are powering up" inte ville försvinna alls.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Henrik Torphammar skrev:
Bjelke skrev:
Det har inte Leafen. Den har ett frysskydd på 300watt som går in om batteriet bli kallare än -17grader. Det var minus 25 ett par nätter men batteriet var aldrig så kallt ändå så värmaren gick på

(Jag körde i två år och märke aldrig av att någonting försvann efter stillestånd.)
Det är frysskyddet jag tänker på och för mig gick den igång rätt ofta, men så bor jag ju lite norrut och har bilen ståendes rätt ofta numera (Teslan rullar desto mer).
Frysskyddet kallas för just batterivärmare i dom papper jag fick efter att ha kollat batteriet en extra gång när jag första gången såg batteritemperaturmätaren totalt tom (inga staplar
alls lixom och då blir man ju lite nervös)...
Ok 300W är kanske inte jättemycket men det är iaf en förbrukare...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kim
Teslaägare

Inlägg av Kim »

OlleBack skrev:
Vi kör nästan bara på helgen så under veckorna står den mest och håller sig toppad. Börjar därför fundera på vad en tesla drar från laddaren för att hålla sig laddad till target charge %)

Önskar jag satt en separat mätare på WC.
Jag hoppas för ditt batteri sin skuld att du har så låg State of Charge som möjligt på veckodagarna i såfall.
Jag hadde användt 30-40% max charge om det var min bil
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Att ha batteriet runt 70-80 % för jämnan torde väl inte vara ett problem? Under 50 % går dessutom inte att ställa in.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar