Ny uppdate kommer med batteriförvärmning
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning
Det verkar fungera 2% kvar en timme laddtid, vill ha fulladdat pga 35 mils resa idag.
Intressant uttryckt att det är när temperaturerna är nära fryspunkten som det går igång. Rimligen borde den ju köras även om man är långt under fryspunkten också. Men i Kalifornien kommer man väl bara mot fryspunkten från det varma hållet 

Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Formuleringen beror nog på att dom tänker i Farenheit istället för Celsius.bylund skrev:Intressant uttryckt att det är när temperaturerna är nära fryspunkten som det går igång. Rimligen borde den ju köras även om man är långt under fryspunkten också. Men i Kalifornien kommer man väl bara mot fryspunkten från det varma hållet
Nära fryspunkten för dom lär vara att det närmar sig 32 F. Under den är den igång helt enkelt. Blir ju inte som nära 0 för oss

Lite dumt att man inte verkar kunna bestämma själv när man ska slå på batterivärmen. Här är det runt 0 och då gick det inte att förvärma. (jag har ny app och 2017.50.1) Men sätter man sig i bilen så är det gula streck nästan hela vägen. Man borde kunna slå på förvärmningen i det läget, även om det är 1 grad varmt.
90D
Men startar inte värmningen av batteriet när man sätter på kupévärmen och bilen är inkopplad för laddning?
Dvs:
if (laddningInkopplad && kupévärmarePå && (temperatur < 5))
{
batterivärmarePå= true;
}
Dvs:
if (laddningInkopplad && kupévärmarePå && (temperatur < 5))
{
batterivärmarePå= true;
}
Klart bättre om man kunde slå på det separat. Regen begränsningen börjar ju redan vid ca 12 grader. Känns också onödigt att köra kupevärme i en timme, om man inte behöver.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Jepp en separat knapp för det borde ju inte vara så svårt att lägga in i appen...
Jag som fått för mig att den även värmer batteriet när man kör förvärmning på high i appen? Såg björn nyland göra detta i en video för länge sen...
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Enligt electrek ska det gå att trycka på batterisymbolen jag har ej kunnat testa för varm batteri hela dagen 
https://electrek.co/2017/12/22/tesla-ne ... g-feature/

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Perfekt timing att precis ha fått sin andra Tesla när de lanserar "swipe" i appen 

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag försökte med det i morse men misslyckades, får väl testa igen...e5m1r skrev:Enligt electrek ska det gå att trycka på batterisymbolen jag har ej kunnat testa för varm batteri hela dagen

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Legato skrev:Perfekt timing att precis ha fått sin andra Tesla när de lanserar "swipe" i appen

Funkar även med 3 Teslor kan jag meddela

Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
- Bjelke
- Teslaägare
Jag hade inte kabel i när den körde med värmaren...Hyted skrev:Nu testade jag igen och då kom symbolen. Hade då laddkabeln i. Har inte testat utan, hoppas den inte kör batterivärmen om den inte är inpluggad.Bjelke skrev:Det verkar så ja... Att om batteriet är varmt alltså.Hyted skrev:Testade nu både med och utan laddkabel i. Ser ingen röd plupp.
Kanske det betyder att batteriet är varmt?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Fast det där är väl "gamla" appen? Nu kan man swipea mellan bilarnaEnTraktor skrev:Legato skrev:Perfekt timing att precis ha fått sin andra Tesla när de lanserar "swipe" i appen

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Swipar du åt fel håll så ....Legato skrev:Fast det där är väl "gamla" appen? Nu kan man swipea mellan bilarnaEnTraktor skrev:Legato skrev:Perfekt timing att precis ha fått sin andra Tesla när de lanserar "swipe" i appen
Märkligt jag får inte "batterivärmaren" trots version 50 samt uppdaterad app. Dock bara testat på Xen hittills.
Någon annan som inte fått det att funka?
Edit: Skumt detta... I Dashboard for Tesla kan jag nu se att batterivärmning går igång, men det syns inte i Teslaappen.
Edit: Skumt detta... I Dashboard for Tesla kan jag nu se att batterivärmning går igång, men det syns inte i Teslaappen.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Det är det enda som är riktigt bra med Zoe. Sätesvärmen styrs med gamla hederliga strömbrytare som inte nollställs när man stänger av bilen. Så när man förvärmer och sätesvärmen är lämnad på så värms sätena upp. Det är underbart!Teslaspolen skrev:Super!
Nu saknr jag bara, relaterad till vintern, att den ska både komma ihåg på/av status till, samt vara möjligt att kontrollera stol, ratt och avfrostare för backspeglar/vindrutetorkare via appen.
Är det inte konstigt med bilar, där alla funktioner ändå får liv av programkod, att man inte erbjuder större valfrihet åt bilägaren?
Jag får relatera till Zoe eftersom jag har en sån, men det är allmängiltigt: När det kommer till elbilar verkar tillverkarna vara så ängsliga för att användaren inte genom obetänksamhet ska göra slut på batteriet och därför bygger de in en massa begränsningar som bara känns irriterande. T.ex. så kan jag inte slå på förvärmning på Zoen när det är mindre än 50% SOC. Vad är det för dumheter? Jag är ofta i den situationen att jag ska åka hem från jobbet eller nåt annat närliggande som jag klarar att köra med 10% SOC men gärna skulle vilja förvärma 10 minuter, men då kan jag alltså inte det. Det enda är då att helt enkelt slå på bilen och låta den stå "på tomgång" och värma, men då måste man ju pallra sig ut och göra det handgripligen.
Den typen av förmynderi gör mig galen! Låt mig själv avgöra hur och när jag är i behov av olika funktioner. Lägg gärna in en massa varningstexter i appar och på skärmar, men tillåt mig att göra det ändå, på egen risk!
Jag får relatera till Zoe eftersom jag har en sån, men det är allmängiltigt: När det kommer till elbilar verkar tillverkarna vara så ängsliga för att användaren inte genom obetänksamhet ska göra slut på batteriet och därför bygger de in en massa begränsningar som bara känns irriterande. T.ex. så kan jag inte slå på förvärmning på Zoen när det är mindre än 50% SOC. Vad är det för dumheter? Jag är ofta i den situationen att jag ska åka hem från jobbet eller nåt annat närliggande som jag klarar att köra med 10% SOC men gärna skulle vilja förvärma 10 minuter, men då kan jag alltså inte det. Det enda är då att helt enkelt slå på bilen och låta den stå "på tomgång" och värma, men då måste man ju pallra sig ut och göra det handgripligen.
Den typen av förmynderi gör mig galen! Låt mig själv avgöra hur och när jag är i behov av olika funktioner. Lägg gärna in en massa varningstexter i appar och på skärmar, men tillåt mig att göra det ändå, på egen risk!
Jerker det är liknande med dieselvärmaren . batterispänningen och en viss mängd diesel i tanken måste klaffa för att skiten skall hoppa i gång. Jag kanske skall till bensinmacken och tanka men värmaren vill inte starta om bilen går på reserv. Bra eller dåligt vet ej men riktigt irriterande är detJerker skrev:Är det inte konstigt med bilar, där alla funktioner ändå får liv av programkod, att man inte erbjuder större valfrihet åt bilägaren?
Samma här. +2 grader ute, wall-connectorn isatt, bil ver 50.1 och uppdaterad iOS-app. Ingen ikon dyker upp under Climate.Legato skrev:Märkligt jag får inte "batterivärmaren" trots version 50 samt uppdaterad app. Dock bara testat på Xen hittills.
Är det någon mjukvaru-switch i bilen man måste aktivera?
MY LR, Pearl White
- Bjelke
- Teslaägare
Då är det nog helt enkelt för varmt...Kirre skrev:Samma här. +2 grader ute, wall-connectorn isatt, bil ver 50.1 och uppdaterad iOS-app. Ingen ikon dyker upp under Climate.Legato skrev:Märkligt jag får inte "batterivärmaren" trots version 50 samt uppdaterad app. Dock bara testat på Xen hittills.
Edit: testade nu och det är +1 ute här nu och den hoppade igång iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Teslaspolen
- Teslaägare
Samma på Leaf, även baksätesvärme som går att styra ifeån baksätet där. Allt det, plus rattvärmen går på förvärmningen = mycket skönt!Jerker skrev:Det är det enda som är riktigt bra med Zoe. Sätesvärmen styrs med gamla hederliga strömbrytare som inte nollställs när man stänger av bilen. Så när man förvärmer och sätesvärmen är lämnad på så värms sätena upp. Det är underbart!Teslaspolen skrev:Super!
Nu saknr jag bara, relaterad till vintern, att den ska både komma ihåg på/av status till, samt vara möjligt att kontrollera stol, ratt och avfrostare för backspeglar/vindrutetorkare via appen.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Zoe har varken baksätesvärme eller rattvärme.Teslaspolen skrev:Samma på Leaf, även baksätesvärme som går att styra ifeån baksätet där. Allt det, plus rattvärmen går på förvärmningen = mycket skönt!Jerker skrev:Det är det enda som är riktigt bra med Zoe. Sätesvärmen styrs med gamla hederliga strömbrytare som inte nollställs när man stänger av bilen. Så när man förvärmer och sätesvärmen är lämnad på så värms sätena upp. Det är underbart!Teslaspolen skrev:Super!

Min går ju igång (det syns i Dashboard for Tesla) men konstigt nog syns inget i Tesla-appen.Bjelke skrev:Då är det nog helt enkelt för varmt...Kirre skrev:Samma här. +2 grader ute, wall-connectorn isatt, bil ver 50.1 och uppdaterad iOS-app. Ingen ikon dyker upp under Climate.Legato skrev:Märkligt jag får inte "batterivärmaren" trots version 50 samt uppdaterad app. Dock bara testat på Xen hittills.
Edit: testade nu och det är +1 ute här nu och den hoppade igång iaf...
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Lite lätt OT i vanlig ordning, men rattvärme, glasvärme och rumpvärme via appen skulle jag nog värdera mer
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland