Håller med om att det borde finnas, men å andra sidan har det funnits länge i tex Dashboard for Tesla-appen.bladh skrev:Precis min tanke.jonas skrev:Med nya batterivärmningen som enligt Tesla helst skall sättas på 1h i förväg är det verkligen mer än någonsin aktuellt med schemalagd förvärmning till önskad avgångstid.
Man vill ju inte behöva stiga upp tidigare på morgonen bara för att sätta på och värma bilen.
Schemalagd förvärmning i min i3a fungerade klockrent det är nog den funktionen jag uppskattade mest på BMW i3an.
Uselt att inte Tesla har det än!
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Detta har vi haft på önskelistan länge.
Men nu är det ju verkligen hög tid för Tesla att lägga till funktionen.
Om batteriet behöver upp till en timme på sig att förvärmas så behöver ju inte kupévärmaren gå hela den tiden för att komma upp i rätt temperatur.
Slöseri med energi oavsett om man har bilen inpluggad eller ej.
Ny uppdate kommer med batteriförvärmning
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Hade min S inne för lite fixar innan Jul. De misslyckades att lägga in mjukvaran 2 gånger på SC. De behövde hjälp från USA innan de lyckades tredje gången. Det var 50.1, har nu fått en uppdatering som skall installeras senare. Får se om den installeras utan problem.NilsL skrev:För tredje gången misslyckades en 3 vecka gammal X att installera software update... Har startat om bilen helt och hållet, på alla sätt som finns. Men ändå misslyckades både försök #2 och nu precis #3.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Nu får jag upp symbolen också
Antar det inte var tillräckligt kallt tidigare då.
Lustigt nog har jag fått en bugg "på köpet". Min sätesvärme i X:en fortsätter vara på när man lämnat bilen... Förstod först inte varför den tappat typ 25 km räckvidd över natten.

Lustigt nog har jag fått en bugg "på köpet". Min sätesvärme i X:en fortsätter vara på när man lämnat bilen... Förstod först inte varför den tappat typ 25 km räckvidd över natten.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Nu sägs det ju att man måste ha både ny app och ny mjukvara i bilen för att det ska fungera, vilket tyder på ett annat API-anrop, och då kanske det inte fungerar med tredjepartslösningar än. Eller är det kanske bara så att skillnaden är att det visuellt visas i den nya appen, men att det är bilen som avgör vad som ska göras?Legato skrev:Håller med om att det borde finnas, men å andra sidan har det funnits länge i tex Dashboard for Tesla-appen.bladh skrev:Precis min tanke.jonas skrev:Med nya batterivärmningen som enligt Tesla helst skall sättas på 1h i förväg är det verkligen mer än någonsin aktuellt med schemalagd förvärmning till önskad avgångstid.
Man vill ju inte behöva stiga upp tidigare på morgonen bara för att sätta på och värma bilen.
Schemalagd förvärmning i min i3a fungerade klockrent det är nog den funktionen jag uppskattade mest på BMW i3an.
Om batteriet behöver upp till en timme på sig att förvärmas så behöver ju inte kupévärmaren gå hela den tiden för att komma upp i rätt temperatur.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Drar sätesvärmare typ 5kWh?Legato skrev:Nu får jag upp symbolen ocksåAntar det inte var tillräckligt kallt tidigare då.

Jag antar att en stor del av tappet är det "normala" vintertid och pyttelitet pgav sätesvärmare...
Men lustigt om den är på när man lämnat bilen iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Nu har inte jag daschboard, men anpassar den verkligen förvärmningen efter utetemperaturen?Legato skrev:Håller med om att det borde finnas, men å andra sidan har det funnits länge i tex Dashboard for Tesla-appen.bladh skrev:Precis min tanke.jonas skrev:Med nya batterivärmningen som enligt Tesla helst skall sättas på 1h i förväg är det verkligen mer än någonsin aktuellt med schemalagd förvärmning till önskad avgångstid.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Håller med!jonas skrev:Med nya batterivärmningen som enligt Tesla helst skall sättas på 1h i förväg är det verkligen mer än någonsin aktuellt med schemalagd förvärmning till önskad avgångstid.
Hur svårt kan det va att lägga in ett schema?
Det som suger med Bmw-appen är att den är ganska så mycket segare än teslas app.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Har precis uppdaterat bilen till 2017.50.2 och har senaste appen installerad i mobilen.
Hittar ändå ingenting om battery preconditioning eller något annat.
Någon annan som har samma problem?
Schemalagd förvärmning var väl det som efterfrågades? Det finns i Dashboard for Tesla.jonas skrev:Nu har inte jag daschboard, men anpassar den verkligen förvärmningen efter utetemperaturen?Legato skrev:Håller med om att det borde finnas, men å andra sidan har det funnits länge i tex Dashboard for Tesla-appen.bladh skrev:Precis min tanke.jonas skrev:Med nya batterivärmningen som enligt Tesla helst skall sättas på 1h i förväg är det verkligen mer än någonsin aktuellt med schemalagd förvärmning till önskad avgångstid.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Det enda man ser är en liten röd ikon i klimatvyn om batteriet värms. Jag fick inte upp den först, men berodde nog på att det var för varmt ute. Idag när det var minusgrader så kom den fram.Vidio skrev:Har precis uppdaterat bilen till 2017.50.2 och har senaste appen installerad i mobilen.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ja, 25 km var det ungefärliga totala tappet. Min bil tappar mycket normalt också pga att jag använder både TeslaFi och Dashboard for Tesla men inte så mycket. Sätesvärmen drar ju dock rätt lite ström så håller med om att det känns lite väl mycket, undrar om det strular och att värmen gått igång också.Bjelke skrev:Drar sätesvärmare typ 5kWh?Legato skrev:Nu får jag upp symbolen ocksåAntar det inte var tillräckligt kallt tidigare då.
Lustigt nog har jag fått en bugg "på köpet". Min sätesvärme i X:en fortsätter vara på när man lämnat bilen... Förstod först inte varför den tappat typ 25 km räckvidd över natten.![]()
Jag antar att en stor del av tappet är det "normala" vintertid och pyttelitet pgav sätesvärmare...
Men lustigt om den är på när man lämnat bilen iaf...
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
I arikeln från electrek så är det en snöflinga på batteriet i appen när det är kallt och ett blått fält med räckvidsförlust.
https://electrek.co/2017/12/19/tesla-ba ... -climates/
Nån som har det i appen?
Nån som har det i appen?
Inte sett iaf. För varmt ute nu för att testa. Den enda symbol jag sett är det röda batteriet som visas i klimatvyn när batterivärmningen är aktiv.Soja86 skrev:I arikeln från electrek så är det en snöflinga på batteriet i appen när det är kallt och ett blått fält med räckvidsförlust.
Nån som har det i appen?
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Det har funnits länge, men batteriet måste vara rejält kallt, en bra bit under noll (själva batteriet alltså, inte utetemperaturen), för att det fältet ska bli så stort att det syns.Soja86 skrev:I arikeln från electrek så är det en snöflinga på batteriet i appen när det är kallt och ett blått fält med räckvidsförlust.
Nån som har det i appen?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
25 km är väl ca 5kwh.
Måste va en kort natt flör att det ska bli 5kw. En timme typ
Måste va en kort natt flör att det ska bli 5kw. En timme typ

Förstår inte. Var inte hela vitsen att man kunde bestämma själv när man skulle värma batteriet?Legato skrev:Det enda man ser är en liten röd ikon i klimatvyn om batteriet värms. Jag fick inte upp den först, men berodde nog på att det var för varmt ute. Idag när det var minusgrader så kom den fram.Vidio skrev:Har precis uppdaterat bilen till 2017.50.2 och har senaste appen installerad i mobilen.
Att bilen får för sig själv att värma batteriet är jag inte intresserad av. Värdelös update!

Dessutom har jag ingen röd ikon trots att batteriet är kallt.
Får felanmäla och lämna in bilen på onsdag.
i electrec länken har han -10C i kupen, jag har +2C i kupen nu, stått stilla i 30 timmat laddade i natt, så nånstans däremellan går gränsen
ms 76132 "Eleamore"
Det oklara är om den även går på batteritemperatur. För mig startade den med -2 grader i kupén.12man skrev:i electrec länken har han -10C i kupen, jag har +2C i kupen nu, stått stilla i 30 timmat laddade i natt, så nånstans däremellan går gränsen
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- TeslaX Anders
- Teslaägare
Mölndal/Göteborg 25/12.
7-8 plusgrader ute, regn(som vanligt).
Testade idag förvärmning via appen. Mkt bra att den inte stänger av sig efter 30 minuter längre. Jag testade att ha på förvärmning i ca 70 minuter men då skedde ingen extra förvärmning av batteriet. Ej heller ses snöflingan i laddvyn i appen.
Slutsatsen är ju att det krävs betydligt kallare utetemp och kallare batteri innan den "nya" batteriförvärmningen aktiveras.
Så vi i södra Sverige får förlita oss på att ladda batteriet en stund innan vi skall åka iväg för att få ett hyfsat varmt batteri när vi har mildväder.
Annars är det ju en mkt bra funktion för vinterväder.
7-8 plusgrader ute, regn(som vanligt).
Testade idag förvärmning via appen. Mkt bra att den inte stänger av sig efter 30 minuter längre. Jag testade att ha på förvärmning i ca 70 minuter men då skedde ingen extra förvärmning av batteriet. Ej heller ses snöflingan i laddvyn i appen.
Slutsatsen är ju att det krävs betydligt kallare utetemp och kallare batteri innan den "nya" batteriförvärmningen aktiveras.
Så vi i södra Sverige får förlita oss på att ladda batteriet en stund innan vi skall åka iväg för att få ett hyfsat varmt batteri när vi har mildväder.
Annars är det ju en mkt bra funktion för vinterväder.
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
då är intervallet hopsnävat ytterligare +2 och -2 går det igång, antar att mitt batteri och kupen har snarlik temp efter 30 timmar utomhusLegato skrev:Det oklara är om den även går på batteritemperatur. För mig startade den med -2 grader i kupén.12man skrev:i electrec länken har han -10C i kupen, jag har +2C i kupen nu, stått stilla i 30 timmat laddade i natt, så nånstans däremellan går gränsen
ms 76132 "Eleamore"
Är det förvärmning som i kupévärmning eller stöds den nya funktionen med batterivärmining också?Legato skrev:Schemalagd förvärmning var väl det som efterfrågades? Det finns i Dashboard for Tesla.jonas skrev:Nu har inte jag daschboard, men anpassar den verkligen förvärmningen efter utetemperaturen?Legato skrev:Håller med om att det borde finnas, men å andra sidan har det funnits länge i tex Dashboard for Tesla-appen.bladh skrev:Precis min tanke.jonas skrev:Med nya batterivärmningen som enligt Tesla helst skall sättas på 1h i förväg är det verkligen mer än någonsin aktuellt med schemalagd förvärmning till önskad avgångstid.
Tänker att Dashboard börjar värma batteriet 1 timme innan avfärd (beroende på utetemperatur) och kupén 10-15 minuter innan. Även här beroende på utetemperatur såklart, men min erfarenhet är att det brukar gå ganska snabbt.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
6 grader ute och ingen laddning. Ikonen för batterivärmning visas när jag förvärmer
Inte helt hundra på vad du menar, men så vitt jag kan se så har Dashboard for Tesla inte heller någon "separation" mellan kupé och batterivärmning. Sätter man på kupévärmen så värms även batteriet givet någon visst gränsvärde på temperatur i bilen och/eller batteritemperatur.bladh skrev:
Är det förvärmning som i kupévärmning eller stöds den nya funktionen med batterivärmining också?
Tänker att Dashboard börjar värma batteriet 1 timme innan avfärd (beroende på utetemperatur) och kupén 10-15 minuter innan. Även här beroende på utetemperatur såklart, men min erfarenhet är att det brukar gå ganska snabbt.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Tror inte du har fel på bilen, beror ju på hur kallt batteriet var. Här fick jag snöflingan i appen i morse efter en natt med -6. Hade dock inte fått nya releasen i bilen så såg ingen röd symbol vid förvärmning.Vidio skrev:Förstår inte. Var inte hela vitsen att man kunde bestämma själv när man skulle värma batteriet?Legato skrev:Det enda man ser är en liten röd ikon i klimatvyn om batteriet värms. Jag fick inte upp den först, men berodde nog på att det var för varmt ute. Idag när det var minusgrader så kom den fram.Vidio skrev:Har precis uppdaterat bilen till 2017.50.2 och har senaste appen installerad i mobilen.
Att bilen får för sig själv att värma batteriet är jag inte intresserad av. Värdelös update!![]()
Dessutom har jag ingen röd ikon trots att batteriet är kallt.
Får felanmäla och lämna in bilen på onsdag.
Får testa mer och se hur detta funkar men mitt batteri har alltid blivit avsevärt varmare vid ca 15 min förvärmning tidigare vid minusgrader
2016 Model S 75
En sak jag aldrig förstått är hur stora batteriet kan laddas ur på grund av appar med mera? Att det självurladdar är ju en annan sak.
Jag trodde att stora batteriet var bortkopplad och aktiverade först när "tändningen" sätts på. Denna artikel (längst ner, avsnittet om 12 volts batteri) beskriver bland annat detta http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -i-elbilar
Jag trodde att stora batteriet var bortkopplad och aktiverade först när "tändningen" sätts på. Denna artikel (längst ner, avsnittet om 12 volts batteri) beskriver bland annat detta http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -i-elbilar