SuC Arlanda
Moderator: Redaktion
SuC Arlanda
Är det någon som vet hur det går med SuC på Arlanda? Har Taxi Teslorna börjat använda dessa ännu? Eller ligger dom i träda?
Re: SuC Arlanda
Hörde för några veckor sedan från en taxi-förare att den inte var öppnad för att taxibolagen vägrar gå med på att i utbyte mot att de får en ”egen” SuC som allmänheten inte kan använda så måste de sluta ockupera/använda SuC i Väsby. De vill ha båda...
De vill ha kakan och äta upp den...
De vill ha kakan och äta upp den...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: SuC Arlanda
Alla taxichaufförer borde kunna välja vilken av dessa man kan välja, väljer man den ena så fungerar inte den andra.
Re: SuC Arlanda
Om de vill ha båda så skulle de byggt den själva. Taxibolagen borde investera själva i den infrastruktur de behöver.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Model S (2023)
Re: SuC Arlanda
Fast samtidigt så har taxichaufförerna när de köpt bilarna räknat med att det skall vara gratis att "tanka". Detta slår direkt mot deras lönsamhet kan man tänka att de resonerar.
Nya villkor bör inte gälla för gamla avtal kan man tycka.
Undrar var skon klämmer mest. Den mest praktiska vore om tesla låter Arlanda laddaren vara öppen, men bara åtkomlig för taxi gratis men Arlanda kan låta ta betalt för att komma in på området. Infra får givetvis fortsatta som vanligt för får anse att de som laddar gör det för att de behöver. Nya taxis får gå under nya villkoren.
Nya villkor bör inte gälla för gamla avtal kan man tycka.
Undrar var skon klämmer mest. Den mest praktiska vore om tesla låter Arlanda laddaren vara öppen, men bara åtkomlig för taxi gratis men Arlanda kan låta ta betalt för att komma in på området. Infra får givetvis fortsatta som vanligt för får anse att de som laddar gör det för att de behöver. Nya taxis får gå under nya villkoren.
Re: SuC Arlanda
Ett problem för "taxibolagen" att bygga sin egna infrastruktur torde vara kostnadsfördelningen mellan dem. Även om det är samma logotyp på många bilar är det ändå olika småföretag som kör. I slutändan är det nog enklast att t ex Tesla bygger och tar betalt.
Det är inte särskilt konstigt att man inte vill få sämre villkor än man hade när man skaffade bilen. Samtidigt borde det ju vara bra att ladda på ett ställe där man helt naturligt har slut på en körning och börjar en ny, så det borde vara värt några kronor att ladda vid Arlanda snarare än Infracity, utom de gånger då man har en körning till området nära Infracity. Hursomhelst konstigt att Taxi måste välja, det borde avlasta Upplands Väsby en del även om man fick ladda där gratis men behöver betala på Arlanda. Det kan ju knappast vara värt att spara 100 kr på att köra tom till Upplands Väsby för att ladda. Rimligen bättre då att betala på Arlanda och köra med passagerare till stan och tillbaka ut till Arlanda med passagerare.
Det är inte särskilt konstigt att man inte vill få sämre villkor än man hade när man skaffade bilen. Samtidigt borde det ju vara bra att ladda på ett ställe där man helt naturligt har slut på en körning och börjar en ny, så det borde vara värt några kronor att ladda vid Arlanda snarare än Infracity, utom de gånger då man har en körning till området nära Infracity. Hursomhelst konstigt att Taxi måste välja, det borde avlasta Upplands Väsby en del även om man fick ladda där gratis men behöver betala på Arlanda. Det kan ju knappast vara värt att spara 100 kr på att köra tom till Upplands Väsby för att ladda. Rimligen bättre då att betala på Arlanda och köra med passagerare till stan och tillbaka ut till Arlanda med passagerare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: SuC Arlanda
Enklast är ju att göra om både Infra och Arlanda till avgiftsbelagda laddare, alltså kalla dem för något annat än Superchargers. De som måste ladda för att de saknar hemmaladdning eller om de kör mycket lokalt i Stockholm har en tillförlitlig snabbladdare att ta till om de måste men ingen kommer ladda bara för att det är gratis. Tesla skulle inte heller bryta emot något avtal eftersom gratis laddning gällde Superchargers och inget annat.
Re: SuC Arlanda
Citycharger ”CC”LarsL skrev:Enklast är ju att göra om både Infra och Arlanda till avgiftsbelagda laddare, alltså kalla dem för något annat än Superchargers. De som måste ladda för att de saknar hemmaladdning eller om de kör mycket lokalt i Stockholm har en tillförlitlig snabbladdare att ta till om de måste men ingen kommer ladda bara för att det är gratis. Tesla skulle inte heller bryta emot något avtal eftersom gratis laddning gällde Superchargers och inget annat.
Re: SuC Arlanda
Förstår att det ställer till deras kalkyl. Men då de tjänar pengar på ”per körd mil” så kan jag tycka att de ska betala för elen. De borde kanske få ett tredje alternativ där de får ladda på båda men det kostar per kWh.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Model S (2023)
SuC Arlanda
De kan starta ett gemensamt bolag som tar lån för investeringen, och där taxibolagen köper en andel per elbil. Och sen betalar per kWh. Eller så ingår elen i priset andelen. Borde inte vara så svårt. Men jag kanske förenklat der.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Model S (2023)
Re: SuC Arlanda
Är jag den enda som tror dom stänger ner infra så fort Strängnäs och typ Enköping är klart?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: SuC Arlanda
Eller Commercial ChargerKulingen skrev:Citycharger ”CC”LarsL skrev:Enklast är ju att göra om både Infra och Arlanda till avgiftsbelagda laddare, alltså kalla dem för något annat än Superchargers. De som måste ladda för att de saknar hemmaladdning eller om de kör mycket lokalt i Stockholm har en tillförlitlig snabbladdare att ta till om de måste men ingen kommer ladda bara för att det är gratis. Tesla skulle inte heller bryta emot något avtal eftersom gratis laddning gällde Superchargers och inget annat.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6522
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: SuC Arlanda
Jag va där igår kväll och alla va inplastade fortfarande
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: SuC Arlanda
nej, eller när mark/centrumägaren vill förhandla....Smutt skrev:Är jag den enda som tror dom stänger ner infra så fort Strängnäs och typ Enköping är klart?
ms 76132 "Eleamore"
Re: SuC Arlanda
Nej. Att flytta runt laddare för att balansera användandet vore inte alls orimligt.Smutt skrev:Är jag den enda som tror dom stänger ner infra så fort Strängnäs och typ Enköping är klart?
Re: SuC Arlanda
Suck tänkte inte på detLarsL skrev:Eller Commercial ChargerKulingen skrev:Citycharger ”CC”LarsL skrev:Enklast är ju att göra om både Infra och Arlanda till avgiftsbelagda laddare, alltså kalla dem för något annat än Superchargers. De som måste ladda för att de saknar hemmaladdning eller om de kör mycket lokalt i Stockholm har en tillförlitlig snabbladdare att ta till om de måste men ingen kommer ladda bara för att det är gratis. Tesla skulle inte heller bryta emot något avtal eftersom gratis laddning gällde Superchargers och inget annat.
Re: SuC Arlanda
När jag köpte min bil utan hemmaladdning var infra en sales pitch från folket på tesla i Täby.
Taxi kan lätt lösa sina problem, men varför? Dom är ju lovade gratis laddning ...
Taxi kan lätt lösa sina problem, men varför? Dom är ju lovade gratis laddning ...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: SuC Arlanda
Håller med dig därav tycker jag Tesla kan sälja ut denna rättighet för dom som vill att byta fri SuC Infra City mot Arlanda då blir väl alla vinnare men det kommer inte finnas några förlorare.Remuz skrev:När jag köpte min bil utan hemmaladdning var infra en sales pitch från folket på tesla i Täby.
Taxi kan lätt lösa sina problem, men varför? Dom är ju lovade gratis laddning ...
Re: SuC Arlanda
Har det hänt nåt på SuC Arlanda, har det börjat använda den för taxi?
Jag var vid InfraCity vid lunch och stod en halvtimme. Bara tre bilar när jag kom och max fem under tiden jag stod där och ingen taxi på hela tiden. Det har jag aldrig set på ett och ett halvt år. Jag har varit ensam där mitt i natten, men aldrig sett den tom på taxi vid lunch. Slump eller Arlanda?
Jag var vid InfraCity vid lunch och stod en halvtimme. Bara tre bilar när jag kom och max fem under tiden jag stod där och ingen taxi på hela tiden. Det har jag aldrig set på ett och ett halvt år. Jag har varit ensam där mitt i natten, men aldrig sett den tom på taxi vid lunch. Slump eller Arlanda?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6522
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: SuC Arlanda
Nog bara en slump.bjelkeman skrev:Har det hänt nåt på SuC Arlanda, har det börjat använda den för taxi?
Jag var vid InfraCity vid lunch och stod en halvtimme. Bara tre bilar när jag kom och max fem under tiden jag stod där och ingen taxi på hela tiden. Det har jag aldrig set på ett och ett halvt år. Jag har varit ensam där mitt i natten, men aldrig sett den tom på taxi vid lunch. Slump eller Arlanda?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- Limokungen
- Teslaägare
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 14 nov 2014 10:01
- Ort: Nykvarn
Re: SuC Arlanda
för alla eller bara taxi?Limokungen skrev:Idag 07.00 öppnade äntligen SuC på Arlanda
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Limokungen
- Teslaägare
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 14 nov 2014 10:01
- Ort: Nykvarn
Re: SuC Arlanda
Egentligen bara för taxi, men tror inte det ligger nån spärr för andra Teslor, men taxi är förbjudna att ladda i Bredden, så om taxi håller sig därifrån så är det nog bra om privat Teslor håller sig borta från Arlanda.
Re: SuC Arlanda
Bredden? (Aha, Infra City har bytt namn )Limokungen skrev:Egentligen bara för taxi, men tror inte det ligger nån spärr för andra Teslor, men taxi är förbjudna att ladda i Bredden, så om taxi håller sig därifrån så är det nog bra om privat Teslor håller sig borta från Arlanda.
https://nyabredden.se/
Re: SuC Arlanda
så den ligger inte innanför en bom eller på liknande avspärrat område?Limokungen skrev:Egentligen bara för taxi, men tror inte det ligger nån spärr för andra Teslor, men taxi är förbjudna att ladda i Bredden, så om taxi håller sig därifrån så är det nog bra om privat Teslor håller sig borta från Arlanda.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14