Smutsig backkamera
Moderator: Redaktion
Re: Smutsig backkamera
Tänkte väcka liv i en gammal tråd, då problemet är aktuellt igen. Jag har testat lite olika idéer vad gäller att skydda linsen. Jag har testat att skyddsfoliera så att man kan torka av den linsen utan att det skär i själen, det sket sig iom att bilden blev dålig av själva filmen och sy det kom in smuts under. Andra var att sätta en skyddsfoliebit några cm under på regplåten som sticker rakt utåt (bakåt). Det fungerade med att få bort ca 20% av allt smuts, inte heller så bra. Idag har jag kombinerat lite olika idéer för att skydda från smuts. Det är lite svårt att förklara hur den funkar men tog en bild. Om någon annan har en bättre idé/lösning så är ni välkomna att dela med er.
Senast redigerad av Jjakobb, redigerad totalt 1 gånger.
Det går hur bra som helst att dra fingret över linsen varje gång man lastar i och ur bagaget. Linsen blir inte repig av det, säkert nåt slags gorilla glass eller liknande. Jag gjorde det i tre år och linsen har inte blivit repig.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Det löser dock inte att den blir smutsig under färd.HelectriC skrev:Det går hur bra som helst att dra fingret över linsen varje gång man lastar i och ur bagaget. Linsen blir inte repig av det, säkert nåt slags gorilla glass eller liknande. Jag gjorde det i tre år och linsen har inte blivit repig.
Nej, men en skyddsfilm framför blir ju också smutsig, så då är det lika bra att skippa filmen.Jjakobb skrev:Det löser dock inte att den blir smutsig under färd.HelectriC skrev:Det går hur bra som helst att dra fingret över linsen varje gång man lastar i och ur bagaget. Linsen blir inte repig av det, säkert nåt slags gorilla glass eller liknande. Jag gjorde det i tre år och linsen har inte blivit repig.
Model 3-24/Polestar 3-24
Jag har en flaska Rain-X som jag kan prova med. Jag är också lite irriterad över skitgraden...
Sänt från min äppelskrutt...!
Sänt från min äppelskrutt...!
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Jag har kört på Aquapel på den som jag har på rutorna (vilket fungerar asbra på rutorna i övrigt). På kameran gör det minimalt med nytta dock (om än att det faktiskt rinner av LITE bättre).
Däremot har jag lekt med tanken av att göra en "strut" av genomskinlig hårdplast, tänk er gamla "moppestrutarna". Kan det tänkas fungera?
/Jocce
Däremot har jag lekt med tanken av att göra en "strut" av genomskinlig hårdplast, tänk er gamla "moppestrutarna". Kan det tänkas fungera?
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Den tämligen vida vinkeln kanske gör det svår att få till ett skydd utan att det syns på kameran?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Hmm.. det borde ju egentligen bara krävas en mekanism/ett skydd som lägger sig/fälls upp över kameran när det börjar blåsa lite (dvs när man har lite framåtfart).
Borde det inte gå att ordna..?
3d-printat fäste + liten mjuk plastbit/flagga som automatiskt viker upp/ner sig av vinden :s
Kanske så du tänkte: Jjakobb?
3d-printat fäste + liten mjuk plastbit/flagga som automatiskt viker upp/ner sig av vinden :s
Fast en av fördelarna med tesla är ju att man kan ha kameran på när man kör eftersom sikten bakåt är så dålig i innerbackspegeln. Hela den funktionen hade ju i så fall försvunnit.GiGurra skrev:Hmm.. det borde ju egentligen bara krävas en mekanism/ett skydd som lägger sig/fälls upp över kameran när det börjar blåsa lite (dvs när man har lite framåtfart).
Model 3-24/Polestar 3-24
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Det enda vettiga vore ju om kameran vreds in och skyddades så fort du inte använde den.
Så är det i Golfen. Mycket smidigt. Visserligen går det då inte att titta på kamerabilden när man kör, men det stör inte mig. Jag blir ändå bara åksjuk av det.ovelundkvist skrev:Det enda vettiga vore ju om kameran vreds in och skyddades så fort du inte använde den.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Inget hindrar ju att den skulle kunna fällas fram även när man kör framåt, alltså fällas ut när man vill använda den helt enkelt.
Spolning av linsen bör funka
När det regnar har jag sällan problem då rent vatten rinner av det är smutsen som sitter kvar
Så en spolning kanske man kan ordna ?
När det regnar har jag sällan problem då rent vatten rinner av det är smutsen som sitter kvar
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Hade bilen haft bakrutetorkare så hade det varit en enkel sak att ta ett sidospår från den.e5m1r skrev:Spolning av linsen bör funka
Model 3-24/Polestar 3-24
Det hade underlättat men en fjärrstyrd pump och liten behållare är nog inga större problem att lösaHelectriC skrev:Hade bilen haft bakrutetorkare så hade det varit en enkel sak att ta ett sidospår från den.e5m1r skrev:Spolning av linsen bör funka
Borra i bilen vill man dock undvika så frågan är om man kan få genom en slang nånstans utan större inverkan i bilen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Registreringsskylt med inbyggd backkameraspolare?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Tänkte testa behandla linsen för att vattnet ska rinna av, vet inte hur det funkar med salt och smuts dock. Enligt tillverkaren ska allt vatten rinna av även utan fartvind. Används på backkamera, speglar mm.
http://www.autodude.se/produkt/glasfors ... coat_zero/
http://www.autodude.se/produkt/glasfors ... coat_zero/
2016 Model S 75
Nja, jag vill ju kunna använda kameran under och efter färd. Min "lösning" gör att smutset aldrig ska hinna till kameran.GiGurra skrev:Hmm.. det borde ju egentligen bara krävas en mekanism/ett skydd som lägger sig/fälls upp över kameran när det börjar blåsa lite (dvs när man har lite framåtfart).
- okjhum
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/olle4951
Får jag väcka den här tråden igen? Jag har tydligen varit alldeles för "duktig" att torka av backkameran (på model X 90 D, två år gammal). Det blev tilltagande suddig bild, så jag gned bara mer ... När jag lämnade bilen till servicestationen trodde jag att det hade kommit in smuts mellan linsen och skyddsglaset. Men det fanns inget skyddsglas, sa de! Det är linsen själv jag har gnuggat på.
Det var inte smuts. Linsen var så repig att kameran måste bytas. Vilket skulle ta en timmes arbete och kosta 6200 kr!!!
Så nu läste jag detta gamla inlägg:
Om HelectriC har bättre erfarenhet än vi, tyder det väl på ett design- eller konstruktionsfel på vår bil?
Har någon annan upplevt detta? Borde vi kunna kräva bytet som en garantiåtgärd? Eller att försäkringen tar det?
Har inte lyckats ta någon skarp bild på linsytan, men på bifogade bild ser det i alla fall ut som om det lika gärna hade kunnat få vara ett litet skruvlock som i så fall borde ha varit lätt att skruva av och tvätta rent.
Den andra bilden visar bilden på displayen. Det som "syns" i bilden är en grusväg och en carport. I mörker är det nästan omöjligt att backa med kameran. Det får bli på det gamla sättet - backspeglarna.
Ledsen.

Så nu läste jag detta gamla inlägg:
Det borde ju vara så, eller hur? Vi torkar och gnuggar vindrutan, sidorutorna, dricksglasen hemma, mobilens kameraöppning, etc. etc. hur mycket som helst utan synligt repande. Varför backkameran?HelectriC skrev:Det går hur bra som helst att dra fingret över linsen varje gång man lastar i och ur bagaget. Linsen blir inte repig av det, säkert nåt slags gorilla glass eller liknande. Jag gjorde det i tre år och linsen har inte blivit repig.
Om HelectriC har bättre erfarenhet än vi, tyder det väl på ett design- eller konstruktionsfel på vår bil?
Har någon annan upplevt detta? Borde vi kunna kräva bytet som en garantiåtgärd? Eller att försäkringen tar det?
Har inte lyckats ta någon skarp bild på linsytan, men på bifogade bild ser det i alla fall ut som om det lika gärna hade kunnat få vara ett litet skruvlock som i så fall borde ha varit lätt att skruva av och tvätta rent.
Den andra bilden visar bilden på displayen. Det som "syns" i bilden är en grusväg och en carport. I mörker är det nästan omöjligt att backa med kameran. Det får bli på det gamla sättet - backspeglarna.
Ledsen.

Modell X 90D från mars 2017. Drygt 15.000 mil (aug -24)
Modell X från aug 2023. Knappt 2000 mil (aug -24)
---
Mina barns värvningskoder
: midori64001 resp. hampus29576
---

- okjhum
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/olle4951
Skapade en ny tråd i stället. Inte bara på S-listan. Lyckades inte ta bort den härifrån. Sorry.
Modell X 90D från mars 2017. Drygt 15.000 mil (aug -24)
---
: midori64001 resp. hampus29576
---

Det var ju konstigt att det blivit så på din. Jag drar fortfarande fingret över kameran varje gång jag hämtar nåt i bagaget, salt, smuts, allt möjligt. Har inte fått några bestående problem/repor.
Model 3-24/Polestar 3-24
På min S P90D fick jag den utbytt när bilden blivit suddig pga av fukt.
Jag vill minnas att jag sett en länk till Ebay där man kunde köpa en ny backkamera for en femhundring eller mindre. Kan ju vara ett alternativ om Tesla inte vill ta det på garantin trots allt.
Jag vill minnas att jag sett en länk till Ebay där man kunde köpa en ny backkamera for en femhundring eller mindre. Kan ju vara ett alternativ om Tesla inte vill ta det på garantin trots allt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1