Teslaägare - Bor ni i hus/radhus/lägenhet och var laddar ni?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Teslaägare - Bor ni i hus/radhus/lägenhet och var laddar

Inlägg av erkap »

Hyr parkeringsplats av Stockholm Parkering. Ska få en ”elstolpe”, som de kallar det, installerad. 16A enfas, så tyvärr ganska slö men funkar för mig.
Har fått ett ETA på 1a mars så ca 3 månader från beställning. Man förbinder sig att hyra platsen + elstolpen i 1 år. Tillägg för elstolpen är ca 650:- per månad.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Teslaägare - Bor ni i hus/radhus/lägenhet och var laddar

Inlägg av Kulingen »

erkap skrev:
Hyr parkeringsplats av Stockholm Parkering. Ska få en ”elstolpe”, som de kallar det, installerad. 16A enfas, så tyvärr ganska slö men funkar för mig.
Har fått ett ETA på 1a mars så ca 3 månader från beställning. Man förbinder sig att hyra platsen + elstolpen i 1 år. Tillägg för elstolpen är ca 650:- per månad.
650kr inklusive elen då?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Teslaägare - Bor ni i hus/radhus/lägenhet och var laddar

Inlägg av GiGurra »

De flesta BRFer börjar få upp ögonen för elbilar verkar det som, men det är ändå väldigt stor skillnad på hur dom bemöter frågan när man ber om ladduttag.

I min tidigare förening sa dom att det var ett ämne dom skulle ta upp för diskussion under kommande år, att det låg i pipe:n men inte var högsta prio just nu. Däremot tyckte jag dom borde kunnat ha "låst upp" motorvärmaruttaget för iaf 10-16A enfas så jag hade laddmöjlighet under tiden. Men det gick tydligen inte - Inte ens om man skulle stå för alla kostnader själv, för det var tydligen "orättvist" mot övriga i föreningen.

I min nya/tillfälliga förening fick jag direkt svaret att "just nu kan vi enbart erbjuda 10A enfas"/dom bygger om motorvärmaruttaget och kopplar på elmätare som man pröjsar elen för en gång i halvåret. Själva justeringen av uttaget (fast ström och påkoppling av elmätare) fick man betala för själv, men det var bara en mindre summa. Detta är dock en tillfällig lösning, både för föreningen och jag själv, för inom ett halvår flyttar jag till ett radhus som håller på att byggas as we speak, och där kommer det finnas en 3fas-type2-stolpe.

10A enfas låter kanske lite, men duger gott och väl för min användning (laddar upp min S90D +25/30% varje natt). Behöver jag panikladda någon dag i framtiden finns ju SuC.
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Teslaägare - Bor ni i hus/radhus/lägenhet och var laddar

Inlägg av erkap »

Kulingen skrev:
erkap skrev:
Hyr parkeringsplats av Stockholm Parkering. Ska få en ”elstolpe”, som de kallar det, installerad. 16A enfas, så tyvärr ganska slö men funkar för mig.
Har fått ett ETA på 1a mars så ca 3 månader från beställning. Man förbinder sig att hyra platsen + elstolpen i 1 år. Tillägg för elstolpen är ca 650:- per månad.
650kr inklusive elen då?
Japp, inklusive elen. Dock tillkommer kostnaden för parkeringsplatsen, i mitt fall 800:- per månad. Så totalt 1450:- per månad.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Teslaägare - Bor ni i hus/radhus/lägenhet och var laddar

Inlägg av Tars »

Hus, 2 st WC
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Teslaägare - Bor ni i hus/radhus/lägenhet och var laddar

Inlägg av Jensa »

Hus, laddar 3x13A och parkerar på gården. En WC, men den skiter jag i..
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Teslaägare - Bor ni i hus/radhus/lägenhet och var laddar

Inlägg av e5m1r »

Jobbet 22kW stolpe speciellt efter flytten till nya huset då jag bara kan köra 8A enfas
När tillfälle ges ska det grävas och dras trefas till garaget få se om det blir innan sekelskifte :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Teslaägare - Bor ni i hus/radhus/lägenhet och var laddar

Inlägg av mati »

Laddar vanligtvis med 10A trefas med WC, nu uppskruvad till 13A tvåfas pga trasig laddare i bilen. Huvudsäkringen får kämpa lite nu. Har gått bra hittills.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Teslaägare - Bor ni i hus/radhus/lägenhet och var laddar

Inlägg av Tjell »

Generellt sett är det så mycket lättare att ha elbil om man bor "på landet", på en gård. Där finns vanligen minst 16A in och i stort sett alltid 3-fas. Villa, där finns ofta 3-fasuttag, annars är det enkelt att få installerat.

Inne i stadsmiljö är det svårare...
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Teslaägare - Bor ni i hus/radhus/lägenhet och var laddar

Inlägg av LarsL »

Fast tex 8A ger ju 8km/timmes på en natt får man typ 10 till 7 mil beroende på när man parkerar. Dessutom är det ju ett batteri i bilen :shock: så det det går att räkna på genomsnittet eftersom det kommer jämna ut sig över tiden. Det gäller ialla fall Tesla med stort batteri.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Teslaägare - Bor ni i hus/radhus/lägenhet och var laddar

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Fast tex 8A ger ju 8km/timmes på en natt får man typ 10 till 7 mil beroende på när man parkerar. Dessutom är det ju ett batteri i bilen :shock: så det det går att räkna på genomsnittet eftersom det kommer jämna ut sig över tiden. Det gäller ialla fall Tesla med stort batteri.
Precis, på helgerna hinner man ju ofta ladda mer än man behöver och det har man nytta av under veckan :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Teslaägare - Bor ni i hus/radhus/lägenhet och var laddar

Inlägg av bjelkeman »

WC med 3x16 A i carporten, men laddar normalt 3x6 A som räcker att fylla det som fattas. Normalt laddar jag till 70% efter att Jeff Dahn rekommenderade det.

https://electrek.co/2017/09/01/tesla-ba ... -charging/
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Teslaägare - Bor ni i hus/radhus/lägenhet och var laddar

Inlägg av gellerstam »

Inte Tesla ägare men tar mig friheten att skriva ändå. ;-)

Bor i hus. Huset har 3x16A säkring.

Laddar E-Up på en fas med medföljande "UMC" ca 10A
Laddar PHEV'n på annan fas med medföljande "UMC" på ca 13A

Och det går oftast bra. har hänt några ggr att ena fasen går då matlagning + annat sker ibland sker samtidigt som bilar laddas. Ser bara till att inte disk- och tvätt-maskin går samtidigt som maten lagas så går det bra. :-)
Tesla Model Y
Skriv svar