Teslaägare - Bor ni i hus/radhus/lägenhet och var laddar ni?
Moderator: Redaktion
Re: Teslaägare - Bor ni i hus/radhus/lägenhet och var laddar
Hyr parkeringsplats av Stockholm Parkering. Ska få en ”elstolpe”, som de kallar det, installerad. 16A enfas, så tyvärr ganska slö men funkar för mig.
Har fått ett ETA på 1a mars så ca 3 månader från beställning. Man förbinder sig att hyra platsen + elstolpen i 1 år. Tillägg för elstolpen är ca 650:- per månad.
Har fått ett ETA på 1a mars så ca 3 månader från beställning. Man förbinder sig att hyra platsen + elstolpen i 1 år. Tillägg för elstolpen är ca 650:- per månad.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
MS 75D -17 (såld -22)
Re: Teslaägare - Bor ni i hus/radhus/lägenhet och var laddar
650kr inklusive elen då?erkap skrev:Hyr parkeringsplats av Stockholm Parkering. Ska få en ”elstolpe”, som de kallar det, installerad. 16A enfas, så tyvärr ganska slö men funkar för mig.
Har fått ett ETA på 1a mars så ca 3 månader från beställning. Man förbinder sig att hyra platsen + elstolpen i 1 år. Tillägg för elstolpen är ca 650:- per månad.
Re: Teslaägare - Bor ni i hus/radhus/lägenhet och var laddar
De flesta BRFer börjar få upp ögonen för elbilar verkar det som, men det är ändå väldigt stor skillnad på hur dom bemöter frågan när man ber om ladduttag.
I min tidigare förening sa dom att det var ett ämne dom skulle ta upp för diskussion under kommande år, att det låg i pipe:n men inte var högsta prio just nu. Däremot tyckte jag dom borde kunnat ha "låst upp" motorvärmaruttaget för iaf 10-16A enfas så jag hade laddmöjlighet under tiden. Men det gick tydligen inte - Inte ens om man skulle stå för alla kostnader själv, för det var tydligen "orättvist" mot övriga i föreningen.
I min nya/tillfälliga förening fick jag direkt svaret att "just nu kan vi enbart erbjuda 10A enfas"/dom bygger om motorvärmaruttaget och kopplar på elmätare som man pröjsar elen för en gång i halvåret. Själva justeringen av uttaget (fast ström och påkoppling av elmätare) fick man betala för själv, men det var bara en mindre summa. Detta är dock en tillfällig lösning, både för föreningen och jag själv, för inom ett halvår flyttar jag till ett radhus som håller på att byggas as we speak, och där kommer det finnas en 3fas-type2-stolpe.
10A enfas låter kanske lite, men duger gott och väl för min användning (laddar upp min S90D +25/30% varje natt). Behöver jag panikladda någon dag i framtiden finns ju SuC.
I min tidigare förening sa dom att det var ett ämne dom skulle ta upp för diskussion under kommande år, att det låg i pipe:n men inte var högsta prio just nu. Däremot tyckte jag dom borde kunnat ha "låst upp" motorvärmaruttaget för iaf 10-16A enfas så jag hade laddmöjlighet under tiden. Men det gick tydligen inte - Inte ens om man skulle stå för alla kostnader själv, för det var tydligen "orättvist" mot övriga i föreningen.
I min nya/tillfälliga förening fick jag direkt svaret att "just nu kan vi enbart erbjuda 10A enfas"/dom bygger om motorvärmaruttaget och kopplar på elmätare som man pröjsar elen för en gång i halvåret. Själva justeringen av uttaget (fast ström och påkoppling av elmätare) fick man betala för själv, men det var bara en mindre summa. Detta är dock en tillfällig lösning, både för föreningen och jag själv, för inom ett halvår flyttar jag till ett radhus som håller på att byggas as we speak, och där kommer det finnas en 3fas-type2-stolpe.
10A enfas låter kanske lite, men duger gott och väl för min användning (laddar upp min S90D +25/30% varje natt). Behöver jag panikladda någon dag i framtiden finns ju SuC.
Re: Teslaägare - Bor ni i hus/radhus/lägenhet och var laddar
Japp, inklusive elen. Dock tillkommer kostnaden för parkeringsplatsen, i mitt fall 800:- per månad. Så totalt 1450:- per månad.Kulingen skrev:650kr inklusive elen då?erkap skrev:Hyr parkeringsplats av Stockholm Parkering. Ska få en ”elstolpe”, som de kallar det, installerad. 16A enfas, så tyvärr ganska slö men funkar för mig.
Har fått ett ETA på 1a mars så ca 3 månader från beställning. Man förbinder sig att hyra platsen + elstolpen i 1 år. Tillägg för elstolpen är ca 650:- per månad.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
MS 75D -17 (såld -22)
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6522
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Teslaägare - Bor ni i hus/radhus/lägenhet och var laddar
Hus, 2 st WC
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Teslaägare - Bor ni i hus/radhus/lägenhet och var laddar
Hus, laddar 3x13A och parkerar på gården. En WC, men den skiter jag i..
2016 Model S 75
Re: Teslaägare - Bor ni i hus/radhus/lägenhet och var laddar
Jobbet 22kW stolpe speciellt efter flytten till nya huset då jag bara kan köra 8A enfas
När tillfälle ges ska det grävas och dras trefas till garaget få se om det blir innan sekelskifte
När tillfälle ges ska det grävas och dras trefas till garaget få se om det blir innan sekelskifte
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Teslaägare - Bor ni i hus/radhus/lägenhet och var laddar
Laddar vanligtvis med 10A trefas med WC, nu uppskruvad till 13A tvåfas pga trasig laddare i bilen. Huvudsäkringen får kämpa lite nu. Har gått bra hittills.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Teslaägare - Bor ni i hus/radhus/lägenhet och var laddar
Generellt sett är det så mycket lättare att ha elbil om man bor "på landet", på en gård. Där finns vanligen minst 16A in och i stort sett alltid 3-fas. Villa, där finns ofta 3-fasuttag, annars är det enkelt att få installerat.
Inne i stadsmiljö är det svårare...
Inne i stadsmiljö är det svårare...
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Teslaägare - Bor ni i hus/radhus/lägenhet och var laddar
Fast tex 8A ger ju 8km/timmes på en natt får man typ 10 till 7 mil beroende på när man parkerar. Dessutom är det ju ett batteri i bilen så det det går att räkna på genomsnittet eftersom det kommer jämna ut sig över tiden. Det gäller ialla fall Tesla med stort batteri.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Teslaägare - Bor ni i hus/radhus/lägenhet och var laddar
Precis, på helgerna hinner man ju ofta ladda mer än man behöver och det har man nytta av under veckanLarsL skrev:Fast tex 8A ger ju 8km/timmes på en natt får man typ 10 till 7 mil beroende på när man parkerar. Dessutom är det ju ett batteri i bilen så det det går att räkna på genomsnittet eftersom det kommer jämna ut sig över tiden. Det gäller ialla fall Tesla med stort batteri.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Teslaägare - Bor ni i hus/radhus/lägenhet och var laddar
WC med 3x16 A i carporten, men laddar normalt 3x6 A som räcker att fylla det som fattas. Normalt laddar jag till 70% efter att Jeff Dahn rekommenderade det.
https://electrek.co/2017/09/01/tesla-ba ... -charging/
https://electrek.co/2017/09/01/tesla-ba ... -charging/
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2073
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Teslaägare - Bor ni i hus/radhus/lägenhet och var laddar
Inte Tesla ägare men tar mig friheten att skriva ändå.
Bor i hus. Huset har 3x16A säkring.
Laddar E-Up på en fas med medföljande "UMC" ca 10A
Laddar PHEV'n på annan fas med medföljande "UMC" på ca 13A
Och det går oftast bra. har hänt några ggr att ena fasen går då matlagning + annat sker ibland sker samtidigt som bilar laddas. Ser bara till att inte disk- och tvätt-maskin går samtidigt som maten lagas så går det bra.
Bor i hus. Huset har 3x16A säkring.
Laddar E-Up på en fas med medföljande "UMC" ca 10A
Laddar PHEV'n på annan fas med medföljande "UMC" på ca 13A
Och det går oftast bra. har hänt några ggr att ena fasen går då matlagning + annat sker ibland sker samtidigt som bilar laddas. Ser bara till att inte disk- och tvätt-maskin går samtidigt som maten lagas så går det bra.
Tesla Model Y