Kalkyl för ägande av Tesla Model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Re: Kalkyl för ägande av Tesla Model S

Inlägg av hybris »

Räkna in lycka och evigt smile i kalkylen!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Har varit inne på ämnet förut, men lyckades aldrig få ihop "min" kalkyl, men då kikade jag på en P85D, som så klart springer iväg i pengar.
Men kan absolut tänka mig en mer "normal" Tesla, även 70-modellen.

Men om man jämför med att man får en Förmånsbil för ca 600.000 kr (utrustad och klar), vilket ger ett förmånsvärde på ca 8500 kr.

Kan företaget med någon Tesla, med fyrhjulsdrift och "vettig utrustning" gå jämt upp mot den bilen, för FÖRETAGET?
Förmånsvärdemässigt så får man ganska mycket Tesla för motsvarande förmånsvärde, så för mig som anställd så känns det absolut som att en Tesla (med möjlighet att ladda på jobbet och i Supercharger) är en ekonomisk vinst.
Men kan jag motivera det även för chefen?

Någon som har ett bra räkneexempel?

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jocce skrev:
Har varit inne på ämnet förut, men lyckades aldrig få ihop "min" kalkyl, men då kikade jag på en P85D, som så klart springer iväg i pengar.
Men kan absolut tänka mig en mer "normal" Tesla, även 70-modellen.

Men om man jämför med att man får en Förmånsbil för ca 600.000 kr (utrustad och klar), vilket ger ett förmånsvärde på ca 8500 kr.

Kan företaget med någon Tesla, med fyrhjulsdrift och "vettig utrustning" gå jämt upp mot den bilen, för FÖRETAGET?
Förmånsvärdemässigt så får man ganska mycket Tesla för motsvarande förmånsvärde, så för mig som anställd så känns det absolut som att en Tesla (med möjlighet att ladda på jobbet och i Supercharger) är en ekonomisk vinst.
Men kan jag motivera det även för chefen?

Någon som har ett bra räkneexempel?

/Jocce
Företaget får ju lägre arbetsgivaravgift i och med det lägre förmånsvärdet, så det är en besparing, men i de flesta fall kommer den inte kompensera för den högre leasingavgiften. Men jämför du en bil för ca 600k med en ganska sparsamt utrustad Tesla S70D så är du nog nära.

Vad du skulle kunna göra för att få ihop kalkylen från företagets sida är att erbjuda dig att gå med på ett bruttolöneavdrag för att kompensera företaget för den högre leasingavgiften. Då sparar de in både på din lön och på arbetsgivaravgifter. Du å din sida får ändå ut minst lika mycket lön i fickan i och med att förmånsbeskattningen är lägre. Alla vinner.

Säg att du jämför bilen du nämnde för 600k med förmånsvärde på 8500 kr med en Tesla för säg 900k efter supermiljöbilsrabatt och ~4700 kr i förmånsvärde. Då får du följande kostnader om vi utgår från en marginalskatt på 52%:

Annan bil:
Leasingavgift = ca 8500 kr per månad inkl halv moms
Arbetsgivaravgift på förmån = ca 2700 kr per månad
Din minskade nettolön pga förmån = ca 4400 kr

Teslan:
Leasingavgift = ca 12900 kr per månad inkl halv moms
Arbetsgivaravgift på förmån = ca 1500 kr per månad
Din minskade nettolön pga förmån = ca 2400 kr

Som du ser blir det ca 11200 kr mot ca 14400 kr i företagskostnader (om vi för enkelhetens skull struntar i service, försäkring, däck, etc som troligen går ungefär på ett ut ändå). Om du då går med på en bruttolönesänkning på 2500 kr per månad så sparar företaget ca 3300 kr per månad. Total kostnad för företaget är då ca 11100 kr, och helt plötsligt är kostnaden för företaget samma för bägge bilarna. Eftersom du sänker din bruttolön så minskar din nettolön med ytterligare 1200 kr, dvs du landar på en nettolöneminskning på 3600 kr jämfört med 4400 kr för den "vanliga" bilen. Det blir med andra ord billigare både för dig och företaget! Lägg dessutom på det att du sparar en massa i bränsle så har du marginal att ta en ännu fräsigare Tesla och ändå göra en vinst.

Siffrorna är ungefärliga, men du hajar principen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Justja, ska lägga till att jag räknat med 0% kontantinsats och 50% restvärde för bägge bilarna. Det är inte säkert att det är helt rätt siffror, men de duger att räkna på. Kanske har fossilbilen sämre restvärde än Teslan, och då får du ju en ännu finare kalkyl till Teslans fördel.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

danni skrev:

Företaget får ju lägre arbetsgivaravgift i och med det lägre förmånsvärdet, så det är en besparing, men i de flesta fall kommer den inte kompensera för den högre leasingavgiften. Men jämför du en bil för ca 600k med en ganska sparsamt utrustad Tesla S70D så är du nog nära.

Vad du skulle kunna göra för att få ihop kalkylen från företagets sida är att erbjuda dig att gå med på ett bruttolöneavdrag för att kompensera företaget för den högre leasingavgiften. Då sparar de in både på din lön och på arbetsgivaravgifter. Du å din sida får ändå ut minst lika mycket lön i fickan i och med att förmånsbeskattningen är lägre. Alla vinner.

Säg att du jämför bilen du nämnde för 600k med förmånsvärde på 8500 kr med en Tesla för säg 900k efter supermiljöbilsrabatt och ~4700 kr i förmånsvärde. Då får du följande kostnader om vi utgår från en marginalskatt på 52%:

Annan bil:
Leasingavgift = ca 8500 kr per månad inkl halv moms
Arbetsgivaravgift på förmån = ca 2700 kr per månad
Din minskade nettolön pga förmån = ca 4400 kr

Teslan:
Leasingavgift = ca 12900 kr per månad inkl halv moms
Arbetsgivaravgift på förmån = ca 1500 kr per månad
Din minskade nettolön pga förmån = ca 2400 kr

Som du ser blir det ca 11200 kr mot ca 14400 kr i företagskostnader (om vi för enkelhetens skull struntar i service, försäkring, däck, etc som troligen går ungefär på ett ut ändå). Om du då går med på en bruttolönesänkning på 2500 kr per månad så sparar företaget ca 3300 kr per månad. Total kostnad för företaget är då ca 11100 kr, och helt plötsligt är kostnaden för företaget samma för bägge bilarna. Eftersom du sänker din bruttolön så minskar din nettolön med ytterligare 1200 kr, dvs du landar på en nettolöneminskning på 3600 kr jämfört med 4400 kr för den "vanliga" bilen. Det blir med andra ord billigare både för dig och företaget! Lägg dessutom på det att du sparar en massa i bränsle så har du marginal att ta en ännu fräsigare Tesla och ändå göra en vinst.

Siffrorna är ungefärliga, men du hajar principen.

Super! Tackar!

Skall pitcha för chefen och Ekonomi och se vad de säger!

Finns det någon fördel för företaget om man köper bilarna kontant istället (om kapitalet finns i företaget dvs)?

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Finns det någon fördel för företaget om man köper bilarna kontant istället (om kapitalet finns i företaget dvs)?
Det blir billigare med leasing.

Förslag till amortering per 1000:-
Första förhöjd hyra 30% 270:- (halv moms.)
Årlig summa hyra i 3 år 15% 135:- (halv moms.)
Restvärde lösen 250:- (Hel moms.)
Totalt amortering och lösen 925:-

Räntekostnad (ungefärlig)
Genomsnittligt belopp över 3 år
(700...250) = 475:-
Räntesats 2,75%
Ränta 3 * 2,75% * 475 = 39:-
Det brukar komma till lite uppläggning och/eller faktureringsavgifter.
I mitt fall kommer de till med knappt 3:-

Totalt kostnad 925 + 39 + 3 = 967:-
Alltså 33:- billigare än kontant betalning.

Dessutom kan man ju generera nån avkastning på pengarna man slipper ligga ute med.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare

Inlägg av Idesta »

Den stora vinsten är att en företagsägd förmånsbil så kan företaget dra halva momsen på leasingkostnaden. Vi kontantköp så får företaget inte dra någon moms om det inte är yrkesmässig trafik, taxi exempelvis.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Lite OT men är det någon som vet varför man gynnar leasingbolag på detta sättet genom att bara göra det möjligt att dra halva momsen när man betalar ränta till leasingbolag och inte annars?
Den tekniska förklaringen med att man inte köper bilen osv. känner jag till men i praktiken blir det ju ett gynnande av leasingbolag och hade man velat ha bort denna orättvisa hade man ju gjort något åt det för länge sedan. Det måste ju vara uttänkt eftersom man har justerat momsavdraget till 50%. Har frågat skatteverket flera gånger genom åren men aldrig fått ett svar annat än politiker svar, dvs svar på en annan fråga inte min fråga.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar