Ingen bra upplevelse av elbilar för hemtjänsten i Östersund.
Om jag fattar rätt så är det alltså 12V-batteriet som laddas ur med deras körmönster och då går det
(såklart) inte att starta bilen (gäller typ alla elbilar tyvärr)
Men att bilen "måste" stå i varmgarage om temperaturen går under -15 grader, är det så illa på Zoe?? Vad
säger våra Zoe-experter här?
Nej. Vi har inte haft några problem med kylan.
Dock så har vi inte varit med om under -20.
Min erfarenhet är att fossil bilar har mer problem med 12v batteriet en vad vi med elbilar har.
Fler av våra vänner har haft problem i vinter med att deras fossilbilar.
Största problemet är att 12v batteriet orkar inte starta en fossilbil när det är riktigt kallt.
Nej, jag känner till Zoeägare i norr som kör bilen i -30 och det är inga problem.
Ingen bra upplevelse av elbilar för hemtjänsten i Östersund.
Om jag fattar rätt så är det alltså 12V-batteriet som laddas ur med deras körmönster och då går det
(såklart) inte att starta bilen (gäller typ alla elbilar tyvärr)
Men att bilen "måste" stå i varmgarage om temperaturen går under -15 grader, är det så illa på Zoe?? Vad
säger våra Zoe-experter här?
Nej. Vi har inte haft några problem med kylan.
Dock så har vi inte varit med om under -20.
Min erfarenhet är att fossil bilar har mer problem med 12v batteriet en vad vi med elbilar har.
Fler av våra vänner har haft problem i vinter med att deras fossilbilar.
Största problemet är att 12v batteriet orkar inte starta en fossilbil när det är riktigt kallt.
Nej, jag känner till Zoeägare i norr som kör bilen i -30 och det är inga problem.
Skulle vara intressant att höra lite mer om vad som eg går fel där i Östersund, för nåt är det nog.
En väldans massa korta stopp vara problemet men jag undrar jag...
Å ena sidan:
Mer teknik gör att självkörande bilar behöver mer energi för att fungera. Något som kan innebära större utsläpp än för vanliga bilar.
Å andra sidan:
Men forskarna räknade också på att självkörande bilar är bättre på att köra klimatsmart. Enligt studien skulle detta kunna bidra till att självkörande bilar faktiskt inte alls släpper ut mer. Som ett bästa scenario skulle självkörande bilar till och med kunna ge upp till nio procent mindre utsläpp av växthusgaser än vanliga bilar.
Dels: de förbereder sig för läckande och brinnande batterier?! En Volvo Sonett från 1963 har ju större chanser att läcka bensin och självantända bara besiktningsmannen ruckar på dess spindelleder
Och vaf-n ska vi elbilister ha de där laddstolparna till?! Vem f-n står i timtal utanför en besiktningsanläggning? Jag hoppas väntetiden är typ en kvart max - man hinner ju knappt ta fram kablarna då. Och när ditt regnr visas på skylten och du ska köra in, ska du då fibbla med att lossa kabeln och lägga undan den.
Skolexempel på dålig elbilsanpassning! Skäms, bilbesiktningen jag trodde ni hade nån slags kompetens iaf.
Fast skrattretande bemötandet av en besiktningsman som uppenbart aldrig sett en elbil förut i sitt liv när jag besiktigade Leif senast talar sitt tydliga språk.
Model 3 - Dyno-test! Om det här stämmer så överraskar Tesla oss ännu en gång, och då det är
den bakhjulsdrivna versionen som testats har jag slut på utropstecken,-
Dels: de förbereder sig för läckande och brinnande batterier?! En Volvo Sonett från 1963 har ju större chanser att läcka bensin och självantända bara besiktningsmannen ruckar på dess spindelleder
Och vaf-n ska vi elbilister ha de där laddstolparna till?! Vem f-n står i timtal utanför en besiktningsanläggning? Jag hoppas väntetiden är typ en kvart max - man hinner ju knappt ta fram kablarna då. Och när ditt regnr visas på skylten och du ska köra in, ska du då fibbla med att lossa kabeln och lägga undan den.
Skolexempel på dålig elbilsanpassning! Skäms, bilbesiktningen jag trodde ni hade nån slags kompetens iaf.
Fast skrattretande bemötandet av en besiktningsman som uppenbart aldrig sett en elbil förut i sitt liv när jag besiktigade Leif senast talar sitt tydliga språk.
Förlåt men varför så negativ ton?
Vad är det för problem med gratis laddare??? Behöver du ladda så laddar du annars skiter du i det .
Att man förbereder för sanering om det händer något är väl positivt.
På mitt förra jobb brann det i en excenter press som var avstängd .
Alt kan hända så varför inte förbereda sig ?
Skulle det varit Nollberga kommunhus eller Leffes Vulk skulle man bara rycka på axeln och som du säger skita i att ladda där.
Men nu är det just de som förväntas ha bilexpertis som visar sån total okunskap om en växande andel av deras kunder.
Och dessutom skrev jag inlägget före mitt morgonkaffe.
Bilexpertis? Tror du på riktigt att sånt existerar?
Hur många bilar kommer i sämre skick från verkstad än de var när man lämnade de på service.
De måste försäkra sig mot sina egna anställdas misstag.
Hur många diesel motorer sprängdes tack vare bilexpertisen på bilprovningen?
Sedan tycker jag att alla laddare är välkomna.
Om laddar a hos besiktningen är på minst 22kw kan det väl vara vettigt? Eller helst snabbladdare på 50-150kw. Speciellt om man tar en drive-in tid kan man få vänta 15-30 min.. Klart värt att ladda om man kan få i 10kw eller nått..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Näe nu vet jag! Det är ju för att dom MÅSTE mäta utsläpp, så först laddar dom bilen (och mäter hur mkt som laddats) sedan kör dom på bromsprovaren (och mäter energin) och sist så laddar dom till samma nivå som före, skillnaden mellan tillförd energi och förbrukad är förlust = utsläpp! Solklart, busenkelt, självklart... Allt för att göra lika som man alltid har gjort (på fossilare)...
(Obs ironi utifall ngn tog detta på allvar)
Vi får då hoppas trenden vänder. När det börjar bli lite bättre konkurrena mellan elbilar kanske det ökar.. Eller så sätter man upp DC-laddare med CCS vid bilprovningen.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR