Man pratade om P100D för att sedan göra accelerationstestet mot en 100D, bra strategi får man väl lov att sägaperkabolo skrev:För den som tycker att sträckan upp till hundra och till stopp är viktig är väl ändå alternativet P100D som gäller. För oss andra är det där liksom inget som vi väljer bil utifrån.
Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
Re: Jaguar I-Pace
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Jaguar I-Pace
Ja kanske lurar de någon.
Tesla Model Y LR AWD -22
Tesla Model Y LR AWD -25 (Juniper)
Re: Jaguar I-Pace
Jag förstår inte riktigt var I-pace hamnar rent prismässigt / storleksmässigt, som det ser ut nu är den "bara" en svindyr Nissan Leaf med sitt startpris på 800.000?
Re: Jaguar I-Pace
Den där liknelsen förstår jag inte alls. Hur kan du ens jämföra iPace med Leaf? I så fall kan du ju lika gärna säga att Modell X "bara" är en svindyr Nissan e-NV Evalia...JonasAnd skrev:Jag förstår inte riktigt var I-pace hamnar rent prismässigt / storleksmässigt, som det ser ut nu är den "bara" en svindyr Nissan Leaf med sitt startpris på 800.000?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Jaguar I-Pace
En svindyr Model Y är väl en mer relevant jämförelse.JonasAnd skrev:Jag förstår inte riktigt var I-pace hamnar rent prismässigt / storleksmässigt, som det ser ut nu är den "bara" en svindyr Nissan Leaf med sitt startpris på 800.000?
Undrar vad Jaguar skulle ta för en elbil i storlek som Model X? 1,5 miljoner? 2 miljoner?
Personligen tycker jag de totalt prisat bort sig. Särskilt i frånvaron av vettiga laddlösningar.
Dock kanske det är rätt strategi. Den lilla produktionen på 15.000 exemplar kan man nog sälja trots överpriset.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- TiborBlomhall
- Inlägg: 8060
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Jaguar I-Pace
Exakt. I-Pace är faktiskt till och med lite kortare och smalare är Model 3. Fast 10 cm högre.
Re: Jaguar I-Pace
Å andra sidan är det fortfarande en kompetent elbil med 90 kWh batteri, och för 900 000 så är den ändå runt 200 000 billigare än en Model X 100D som väl ligger närmast i prestanda. Till skillnad mot Model Y så finns den dessutom på riktigt och går att köpa här och nu.
Gillar man designen och kanske tilltalas av Jaguar som märke så kan den absolut vara ett alternativ för många. Men visst hade det varit fint med trefas.
Gillar man designen och kanske tilltalas av Jaguar som märke så kan den absolut vara ett alternativ för många. Men visst hade det varit fint med trefas.
-
Henrik Torphammar
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Jaguar I-Pace
När man kollar upp bilen så är det mycket märkligt,som ingen spolning av framlamporna på instegs modellen
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19957
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Just vad gäller spolning och belysning ska väl vi teslaägare vara väldigt tysta...Smutt skrev:När man kollar upp bilen så är det mycket märkligt,som ingen spolning av framlamporna på instegs modellen
-
Henrik Torphammar
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Jaguar I-Pace
BMW få plats med lite skumpa iaf.... men den har väl Jaguarägaren redan vaskat.Bjelke skrev:Coolt den har handskfacket under huven!

I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19957
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Ja verkligenerbo73 skrev:Just vad gäller spolning och belysning ska väl vi teslaägare vara väldigt tysta...Smutt skrev:När man kollar upp bilen så är det mycket märkligt,som ingen spolning av framlamporna på instegs modellen
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jaguar I-Pace
Tvärtom väl? Vi borde vara högljudda tills Tesla skärper sig...erbo73 skrev:Just vad gäller spolning och belysning ska väl vi teslaägare vara väldigt tysta...Smutt skrev:När man kollar upp bilen så är det mycket märkligt,som ingen spolning av framlamporna på instegs modellen
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Jaguar I-Pace
Vi får hoppas på En ota med strålkastarspolning 
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Jaguar I-Pace
Jag hoppas på en regeländring. Försvinner begränsningen på 2000 lumen så lär nya bilar få samma lampor som i USA och det lär gå att byta till dessa på äldre även ifall det inte lär vara billigt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Jaguar I-Pace
Hur får dom in 90kWh när model3 bara får in 75?TiborBlomhall skrev:Exakt. I-Pace är faktiskt till och med lite kortare och smalare är Model 3. Fast 10 cm högre.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Jaguar I-Pace
Hur vet vi att det inte går att få in mer i Model 3? Att den inte kommer med mer är inte samma sak som att det är max vad som ryms i den. Tesla Roadster mk2 har väl 200 kWh och är väl inte särskilt mycket större om något men det finns visserligen lite andra möjligheter för den.Smutt skrev:Hur får dom in 90kWh när model3 bara får in 75?TiborBlomhall skrev:Exakt. I-Pace är faktiskt till och med lite kortare och smalare är Model 3. Fast 10 cm högre.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Jaguar I-Pace
Elon sa det nån gång, att 75 kWh är max som går att stoppa in i 3:an.Svenssons skrev:Hur vet vi att det inte går att få in mer i Model 3? Att den inte kommer med mer är inte samma sak som att det är max vad som ryms i den. Tesla Roadster mk2 har väl 200 kWh och är väl inte särskilt mycket större om något men det finns visserligen lite andra möjligheter för den.Smutt skrev:Hur får dom in 90kWh när model3 bara får in 75?TiborBlomhall skrev:Exakt. I-Pace är faktiskt till och med lite kortare och smalare är Model 3. Fast 10 cm högre.
Re: Jaguar I-Pace
Nya bilar med LED belysning borde bara vara att byta lampan.Svenssons skrev:Jag hoppas på en regeländring. Försvinner begränsningen på 2000 lumen så lär nya bilar få samma lampor som i USA och det lär gå att byta till dessa på äldre även ifall det inte lär vara billigt.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Jaguar I-Pace
Dom kör väl med platta celler? Kan det göra skillnad?Smutt skrev:Hur får dom in 90kWh när model3 bara får in 75?TiborBlomhall skrev:Exakt. I-Pace är faktiskt till och med lite kortare och smalare är Model 3. Fast 10 cm högre.
Re: Jaguar I-Pace
Inte lagligt dock.Toja skrev:Nya bilar med LED belysning borde bara vara att byta lampan.Svenssons skrev:Jag hoppas på en regeländring. Försvinner begränsningen på 2000 lumen så lär nya bilar få samma lampor som i USA och det lär gå att byta till dessa på äldre även ifall det inte lär vara billigt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Jaguar I-Pace
Förutom det som redan nämnts så har i-Pace prismatiska celler och vi vet inte hur tjockt deras batteripack är. De kanske helt enkelt har lagt på "5 cm" extra batterier. De kanske har packat cellerna tätare, eventuellt då med negativ påverkan på laddhastighet som följd. Ska bli intressant att följa just den biten på i-Pace.Smutt skrev:Hur får dom in 90kWh när model3 bara får in 75?TiborBlomhall skrev:Exakt. I-Pace är faktiskt till och med lite kortare och smalare är Model 3. Fast 10 cm högre.
Angående det jag nämnde om laddhastighet/kylning för prismatiska (platta) celler kan man läsa:Baretta skrev:Dom kör väl med platta celler? Kan det göra skillnad?
http://teslaclubsweden.se/inuti-battericellen/
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Jaguar I-Pace
Jag har inte sett att han sa att det var den maximala som fysiskt var möjligt. Jag har sett att uttalande om att 75 kWh var max för long range men det är ju inte samma sak. Han har ju tex sagt att 100 kWh är max för Model S/X. Det betyder inte att det är fysiskt omöjligt att stoppa i ytterligare effekt men frågan är om vinsten överväger nackdelarna för majoriteten av köparna. De tar ju upp mer plats, är tyngre och kostar mer vilket leder till sämre köregenskaper även ifall acceleration och räckvidd kan bli bättre.Jerker skrev:Elon sa det nån gång, att 75 kWh är max som går att stoppa in i 3:an.Svenssons skrev:Hur vet vi att det inte går att få in mer i Model 3? Att den inte kommer med mer är inte samma sak som att det är max vad som ryms i den. Tesla Roadster mk2 har väl 200 kWh och är väl inte särskilt mycket större om något men det finns visserligen lite andra möjligheter för den.Smutt skrev:Hur får dom in 90kWh när model3 bara får in 75?TiborBlomhall skrev:Exakt. I-Pace är faktiskt till och med lite kortare och smalare är Model 3. Fast 10 cm högre.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Jaguar I-Pace
Jo, jag har läst den uppgiften att han sa att 75 kWh är så mycket som går att stoppa in på det utrymmet. Sen diskuteras ju att det var det med den energitäthet som cellerna hade just då han sa det, och att det kommer att förändras i framtiden när energitätheten ökat osv.Svenssons skrev:Jag har inte sett att han sa att det var den maximala som fysiskt var möjligt. Jag har sett att uttalande om att 75 kWh var max för long range men det är ju inte samma sak. Han har ju tex sagt att 100 kWh är max för Model S/X. Det betyder inte att det är fysiskt omöjligt att stoppa i ytterligare effekt men frågan är om vinsten överväger nackdelarna för majoriteten av köparna. De tar ju upp mer plats, är tyngre och kostar mer vilket leder till sämre köregenskaper även ifall acceleration och räckvidd kan bli bättre.Jerker skrev:Elon sa det nån gång, att 75 kWh är max som går att stoppa in i 3:an.Svenssons skrev:Hur vet vi att det inte går att få in mer i Model 3? Att den inte kommer med mer är inte samma sak som att det är max vad som ryms i den. Tesla Roadster mk2 har väl 200 kWh och är väl inte särskilt mycket större om något men det finns visserligen lite andra möjligheter för den.Smutt skrev:Hur får dom in 90kWh när model3 bara får in 75?TiborBlomhall skrev:Exakt. I-Pace är faktiskt till och med lite kortare och smalare är Model 3. Fast 10 cm högre.
