Mickep skrev:Jerker skrev:ovelundkvist skrev:Vad menar du med att Tesla inte ”vill ge någon annan någon fördel”? Tesla har erbjudit andra biltillverkare att vara med i Supercharger-nätverket, men ingen har nappat på erbjudandet.
Precis! Tesla var först med att bygga bilar och laddare med äkta snabbladdning. Att de andra sen både valde bort Teslas koncept och valde att lägga sig på en mycket lägre effekt ska väl inte Tesla straffas för?
Om andra som sätter upp laddare "straffas" när de ser till att andra kan laddas har inte jag något problem med det. Det är tydligt att även OM tesla (om det hade varit en fördelaktig så hade vi sett bilar ha teslas kontakt) skulle låta andra andra superchargers så är det inte det många tesla användare vill se det. även om jag skulle tycka det var häftigt. vad jag menar ge fördelar är att teslafanboys inte vill se det. tyvärr vet vi inte en ruttet lingon vilka förutsättningar andra kan släppas in på SuC så fram tills dess att någon annan kommer in så är det bara prat och inget annat.(det måste man vara ärlig med). hade de velat ge andra fördelar så hade de satt en sladd med kontakt och inte murat in sig.(svårt att tolka på annat sätt, och de finns de som tycker att tesla inte skall dela med sig så om det är bra eller dåligt låter jag vara osagt.) ledsen om känslorna såras men objektiv är det svårt att tolka på annat sätt. observera att inget negativt sagts om tesla. det står dem fritt att göra vilka åtgärder för att följa givna regler.
Om det nu hade varit så enkelt och ekonomiskt hållbart för Tesla att bara sätta upp sladdar med CCS-kontakt på vid varje laddpunkt på en SuC så hade de säkert också valt att göra det i Tyskland när de nya protektionistiska reglerna infördes. Men det är ju inte bara det. Det påverkar hela hårdvaran i laddpunkten.
Dessutom kan man vända på det och säga att alla anda som bygger laddplatser för elbilar hade lika gärna kunnat göra dem kompatibla med SuC, men det har de inte heller gjort, av nån obegriplig anledning.
Man kan ju jämföra det som Tyskland försöker göra med att Tesla inte skulle få ha försäljningsställen i Tyskland om de inte också samtidigt sålde alla andra elbilsmärken.
Det behövs inga foliehattar för att se att Tyskland gör vad de kan för att skydda sin fossilbilsindustri, och nu när de äntligen fattat att de måste hänga med på elbilståget så försöker de gynna sina egna bilar med den standard de har valt.