Jag har nu hämtat ut min nya Leaf Zero 40 kWh och sedan direkt kört upp den från Malmö till Stockholm, här är mina erfarenheter hittills.
Först vill jag börja med att säga att det är en fantastiskt trevlig bil på många sätt och som kommer passa mina behov perfekt. Jag har haft en Leaf 24 kWh som jag var mycket nöjd med, men den här känns som en helt annan bil. Mer som en riktig bil. Mycket bättre räckvidd, klart snyggare, trevligare inuti, större bagage, effektiva LED-lampor, mycket roligare att köra och utrustad med alla de senaste säkerhetsfunktionerna. Propilot-funktionen funkar otroligt bra på motorväg och tillsammans med en mycket låg ljudnivå är det väldigt behagligt att åka långt.
Mindre bra är att stora skärmen i mitten har riktigt dålig upplösning och redan känns utdaterad, kvalitetskänslan i materielen är bitvis extremt låg (precis som på förra modellen), armstödet i mitten är oanvändbart, tygklädseln känns lite billig (välj skinn om möjligt) SAMT att avsaknaden av aktiv batterikylning i stort sett omöjliggör långfärdskörning.
Min resa var på 64 mil. Torr vägbana, temp 0-5 plusgrader, endast motorväg, ca 100-105 km/h på mätaren (100=92 verklig fart), 20 grader invändigt, Eco-mode aktiverat, Propilot aktiverat, 17” vinterdäck. Detta gav en uppskattad räckvidd på ca 22 mil. Förbrukningen var enligt färddatorn 1,68 kWh/mil. Startade med fullt batteri (98%) och uppvärmd bil. Laddade totalt 6 gånger, mellan 7 och 22 kWh per gång. Räckviddsmässigt skulle jag klarat mig med 4 laddstopp, kanske även 3 om de legat på rätt ställen. Satsade dock på fler kortare stopp för att minimera risken för batteriöverhettning. Av samma anledning höll jag också nere hastigheten för att inte behöva snabbladda fler kWh än nödvändigt. Fick tipset att hålla mig mellan 20% och 80% batterikapacitet för att skydda batteriet. Batteriet blev märkbart varmare i takt med antalet snabbladdningar, höll mig dock under ”rödmarkeringen” hela tiden. Laddhastigheten sjönk också i takt med laddningarna, från 37 kW som högst till 23 kW som lägst. På andra laddningen låg jag på ca 30 kW och på resten därunder. De många laddstoppen, den långsamma snabbladdningen och låga hastigheten gjorde att resan tog sin tid, totalt ca 11 timmar från dörr till dörr. Tur jag var själv

Tveksam till att resan överhuvudtaget hade varit möjlig att genomföra en varm sommardag.
En ytterligare reflektion; hur ska det fungera att ladda om fler skaffar elbil? På de flesta laddställen längs E4:an fanns det endast 1 Chademo-uttag. Om det hade varit några bilar före mig i kö så skulle jag behövt vänta flera timmar! Då hade ju den här resan kunnat ta ett dygn! Om inte bilföretagen vill satsa så anser jag att staten måste gå in och subventionera en utbyggnad, kan inte se någon annan väg om man vill att den stora massan ska gå över till el.
För min del kommer inget av ovanstående utgöra något större problem då jag ändå kommer ha kvar min diesel-BMW för sommarsemestern och fjällresorna. Min egen slutsats är att det endast är Tesla S/X i nuläget som duger som ”endabil” för en barnfamilj som vill kunna åka på långresor ibland. M3 tror jag blir för liten för de flesta barnfamiljer och alla andra märken, även om de har aktiv batterikylning, går bort pga avsaknaden av laddnätverk. Mitt hopp för att kunna byta ut fossilbilen står till Model Y, även om det säkert kommer bli en M3 när den väl kommer.