Tesla ägare i ett dygn nu
Moderator: Redaktion
Tesla ägare i ett dygn nu
Nu har jag varit en glad Tesla ägare i ett dygn och det är en fantastisk bil. Ett par saker har jag dock märk.
1. Efter att ha kört bil i 29 år (jag är last gammal nu, enligt barnen) så sitter det i reptilhjärnan att växel sparken sitter mellan stolarna och inte på ratten. Det gäller både manuel- och automat växlat bil. Handen först väldigt lätt dit av ren reflex.......
2. Ratten känns enorm! Vet inte om den är det, men den känns bra mycket större än BMWn.
3.När jag kör snabbare än 4+-45 km/t så har jag ett vindtjut från panorama taket. Prata med Tesla och skall förbi dem i veckan och få dem att titta på det. Någon annan som har samma sak?
4. Rdio är lite irriterande att när jag vill lyssna på Coldplay så spela första låten från dem sedan en massa låtar från andra band. Man får Coldplay stationen. Finns det ett sätt att få den enbart spela artisten och ge fanken i det andra?
5. Det är otroligt skönt ljud i bilen med den upphottade stereon. Betydligt bättre än jag hade i BMWn där jag också hade den stora stereon. Jag saknar dock lite program som ställer in ljudet efter olika principer. Sett det i andra bilar.
6. Kul att kunna styra bilen från telefonen! Så läckert!
7. Nu längtar jag efter att ge mig ut på en lång tur och stanna vid ett par Superchargers och kanske träffa andra Teslaägare. PÅ söndag bär det av till GBG, vet inte om jag skall köra över Örebro eller Jönköping. Funkar det att köra över Jönköping?
Lite funderingar så långt. Funderar på att skapa en block och videoblock med mina funderingar...
1. Efter att ha kört bil i 29 år (jag är last gammal nu, enligt barnen) så sitter det i reptilhjärnan att växel sparken sitter mellan stolarna och inte på ratten. Det gäller både manuel- och automat växlat bil. Handen först väldigt lätt dit av ren reflex.......
2. Ratten känns enorm! Vet inte om den är det, men den känns bra mycket större än BMWn.
3.När jag kör snabbare än 4+-45 km/t så har jag ett vindtjut från panorama taket. Prata med Tesla och skall förbi dem i veckan och få dem att titta på det. Någon annan som har samma sak?
4. Rdio är lite irriterande att när jag vill lyssna på Coldplay så spela första låten från dem sedan en massa låtar från andra band. Man får Coldplay stationen. Finns det ett sätt att få den enbart spela artisten och ge fanken i det andra?
5. Det är otroligt skönt ljud i bilen med den upphottade stereon. Betydligt bättre än jag hade i BMWn där jag också hade den stora stereon. Jag saknar dock lite program som ställer in ljudet efter olika principer. Sett det i andra bilar.
6. Kul att kunna styra bilen från telefonen! Så läckert!
7. Nu längtar jag efter att ge mig ut på en lång tur och stanna vid ett par Superchargers och kanske träffa andra Teslaägare. PÅ söndag bär det av till GBG, vet inte om jag skall köra över Örebro eller Jönköping. Funkar det att köra över Jönköping?
Lite funderingar så långt. Funderar på att skapa en block och videoblock med mina funderingar...
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Re: Tesla ägare i ett dygn nu
Kul, jag har 11 timmar och 9 minuter kvar...
Borde försöka sova men men...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
+1Pontus skrev:Kul, jag har 11 timmar och 9 minuter kvar...

Vet hur det känns!
Grattis drzaphod!
Och tack för att du delar med dig av dina tankar och funderingar.
Bra att kunna läsa om nyblivna ägares erfarenheter så det går att ladda(!) lite mentalt.
Jag har väl 3-4 veckor kvar innan det är dags för min leverans.
Förmodar att allt fungerade som tänkt vid leveransen?
Fanns de adaptrar och tillbehör du beställt på plats så du fick med det i bilen direkt?
Bra att kunna läsa om nyblivna ägares erfarenheter så det går att ladda(!) lite mentalt.
Fanns de adaptrar och tillbehör du beställt på plats så du fick med det i bilen direkt?
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
ad 7.) Det funkar via Jönköping. SC Ödeshög och sedan måste Du hitta någonstans att ladda i Götet. Tesla Gbg har Typ 2 laddare, men har inte öppet på helgen.
Grattis till bilen, förresten!
Allt fanns i bilen. Typ2 - Typ 2 och Chademo kabel var där. Allt fungerade bra och fick en bra genom gång.bladh skrev:Grattis drzaphod!
Mycket nöjd.
Vad bra.
Härligt att höra!
Härligt att höra!
Jojo skrev:ad 7.) Det funkar via Jönköping. SC Ödeshög och sedan måste Du hitta någonstans att ladda i Götet. Tesla Gbg har Typ 2 laddare, men har inte öppet på helgen.
Det är öppet mellan 10-15 på lördagar, men stängt på söndagar:
http://www.teslamotors.com/sv_SE/findus ... aminogatan
- kanylbullen
- Teslaägare
Nä. Inte ens om man skaffar ett eget premium abonnemang tyvärr, men det kan ändras för begränsningen ligger i Teslas Rdio app som är anpassad för den funktionalitet som ett gratiskonto har, fast utan reklam. Det är ett sätt att komma undan att betala streaming royalties, i och med att den slumpar musik så räknas det som radio.drzaphod skrev:4. Rdio är lite irriterande att när jag vill lyssna på Coldplay så spela första låten från dem sedan en massa låtar från andra band. Man får Coldplay stationen. Finns det ett sätt att få den enbart spela artisten och ge fanken i det andra?
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Fast man lär sig snabbt. Jag har nu försökt växla med vindrutetorkaren på andra bilar många gånger, särskilt vid fickparkering.drzaphod skrev:1. Efter att ha kört bil i 29 år (jag är last gammal nu, enligt barnen) så sitter det i reptilhjärnan att växel sparken sitter mellan stolarna och inte på ratten. Det gäller både manuel- och automat växlat bil. Handen först väldigt lätt dit av ren reflex.......
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Grattis!
Som gammal BMW nerd så kan jag bara hålla med. Man letar efter spaken mellan stolarna för automat etc... Ratt etc kommer väl fortfarande från Mercedes?
Radio är skräp. Man får en låt som man vill sedan slumpar den en massa annat. Typ som en radio...
Spotify via telefonen och BT och internet radio är det jag lyssnar på till 95%. FM bara om det är dålig 3g täckning.
Som gammal BMW nerd så kan jag bara hålla med. Man letar efter spaken mellan stolarna för automat etc... Ratt etc kommer väl fortfarande från Mercedes?
Radio är skräp. Man får en låt som man vill sedan slumpar den en massa annat. Typ som en radio...

Spotify via telefonen och BT och internet radio är det jag lyssnar på till 95%. FM bara om det är dålig 3g täckning.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Det kan dock ta lång tid innan vanan är borta helt. Jag har hållit på att försöka öppna dörren när jag ska växla på bil med ratten på höger sida. Vindrutetorkare går igång istället för blinkers också, både i Sverige och Thailand nu för tiden.bylund skrev:Fast man lär sig snabbt. Jag har nu försökt växla med vindrutetorkaren på andra bilar många gånger, särskilt vid fickparkering.drzaphod skrev:1. Efter att ha kört bil i 29 år (jag är last gammal nu, enligt barnen) så sitter det i reptilhjärnan att växel sparken sitter mellan stolarna och inte på ratten. Det gäller både manuel- och automat växlat bil. Handen först väldigt lätt dit av ren reflex.......
Med Teslan så är det dock inte så ofta som man måste växla.
Grattis förresten drzaphod!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Grattis till nya, fantastiska bilen!
När det gäller radio så kan du ju köra Spotify eller något liknande i mobilen och strömma till bilen, så får du full kontroll istället för att acceptera en artistbaserad kanal.
Det finns en hel del publika ChaDeMo-laddare här i Göteborg som du borde kunna använda, och två Ikea-varuhus med Typ2-laddare. Kolla uppladdning.nu för mer info. Om du hamnar i kris och det kniper, skicka ett PM till mig så kan du få låna mitt trefasuttag i garaget (på Norra Älvstranden) i utbyte mot att jag får stå och dregla över din bil medan den laddar
När det gäller radio så kan du ju köra Spotify eller något liknande i mobilen och strömma till bilen, så får du full kontroll istället för att acceptera en artistbaserad kanal.
Det finns en hel del publika ChaDeMo-laddare här i Göteborg som du borde kunna använda, och två Ikea-varuhus med Typ2-laddare. Kolla uppladdning.nu för mer info. Om du hamnar i kris och det kniper, skicka ett PM till mig så kan du få låna mitt trefasuttag i garaget (på Norra Älvstranden) i utbyte mot att jag får stå och dregla över din bil medan den laddar

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Spotify är nog melodin.danni skrev:Grattis till nya, fantastiska bilen!
Hehe, vilket erbjudande @drzaphod.
Grattis laddning mot att spola bort lite dregel.

Går inte att tacka nej till!
Ska ha det i åtanke om jag så småningom behöver ladda i Göteborgs-trakten @danni.

- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Gör det! Har du tur kan jag till och med lösa lite kaffe, men då räcker det inte med dreglet utan då får du bjuda på en åktur ocksåbladh skrev:Spotify är nog melodin.danni skrev:Grattis till nya, fantastiska bilen!
Grattis laddning mot att spola bort lite dregel.![]()
Ska ha det i åtanke om jag så småningom behöver ladda i Göteborgs-trakten @danni.

Fan, till och med ungarna tjatar nu. Min fyraåring sa häromdagen: "pappa, när ska vi köpa den jättesnabba bilen som jag får sitta i bagaget på?"
Tackar, tackar.danni skrev:Grattis till nya, fantastiska bilen!
It's a deal!
Jag får smyga förbi dig på söndag när jag kommer till GBG om inte annat bara för att säga Hej! och se hur ni har det på västkusten.danni skrev:Gör det! Har du tur kan jag till och med lösa lite kaffe, men då räcker det inte med dreglet utan då får du bjuda på en åktur ocksåbladh skrev:Spotify är nog melodin.danni skrev:Grattis till nya, fantastiska bilen!
Ska ha det i åtanke om jag så småningom behöver ladda i Göteborgs-trakten @danni.Min parkeringsplats står ju och väntar och suktar efter att få bebos av en Tesla. Den vill säkert gärna prova på.
Fan, till och med ungarna tjatar nu. Min fyraåring sa häromdagen: "pappa, när ska vi köpa den jättesnabba bilen som jag får sitta i bagaget på?"
Jag löste med att ladda ned all min musik jag har hemma (nja ca, 25% faktisk) och la det på en USB-pinne så har jag i alla fall en del kontroll. Men jag håller med mig att Spotify samt iTunes iCloud är en kanonlösning. tyvärr dålig kontroll på skärmen.bladh skrev:Spotify är nog melodin.danni skrev:Grattis till nya, fantastiska bilen!
Det är ett kanon erbjudande som jag bara inte få missa när jag kommer till GBG.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Håll i hatten och håll ögonen öppna på måndag, för då kommer nog Apple att lansera sin egna streaminglösning för musik.
vi får hoppas på det. det blir spännande att se vad erbjuder måndag.danni skrev:Håll i hatten och håll ögonen öppna på måndag, för då kommer nog Apple att lansera sin egna streaminglösning för musik.
(detta skrivit på Teslans skärm, inte lätt utan åäö.)

Ja va fan har dom inte åäö på skärmen för. Dom har ju inställningar för land mm, så borde detta följa med de inställningarna.drzaphod skrev:
Finns på min skärmen..Martinen skrev:Ja va fan har dom inte åäö på skärmen för. Dom har ju inställningar för land mm, så borde detta följa med de inställningarna.drzaphod skrev:
Det finns, men man måste hålla in a respektive o för att få fram dem, så smidigt är det ju inte. De kunde gott ha landsanpassade tangentbord med åäö som riktiga knappar för Sverige, så får man hålla inne om man vill få fram t ex ø eller ü.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
+1bylund skrev:Det finns, men man måste hålla in a respektive o för att få fram dem, så smidigt är det ju inte. De kunde gott ha landsanpassade tangentbord med åäö som riktiga knappar för Sverige, så får man hålla inne om man vill få fram t ex ø eller ü.
+1 till
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,