Toyota Auris hybrid miljövänlig bil?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4219
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Toyota Auris hybrid miljövänlig bil?

Inlägg av nek0 »

"Tack för att du har provkört en hybrid från Toyota

Du har fått uppleva en nya körkänsla som vi på Toyota kallar ”Fall in love with driving again”. Det innebär tyst körning, mjuk acceleration och elektricitet som drivmedel som gör det möjligt att köra i nivåer som 50 % av tiden utan vanligt bränsle.

60% av din körning var elektrisk och din bränsleförbrukning var i snitt 4,6 l per 100km."
Det här kan man väl inte kalla miljövänligt ?
misiler
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 dec 2017 16:47

Re: Toyota Auris hybrid miljövänlig bil?

Inlägg av misiler »

Ser ingenstans i texten att de hävdar att det är miljövänligt?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4219
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Toyota Auris hybrid miljövänlig bil?

Inlägg av nek0 »

misiler skrev:
Ser ingenstans i texten att de hävdar att det är miljövänligt?
http://www.mynewsdesk.com/se/toyota/pre ... il-1604097
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Toyota Auris hybrid miljövänlig bil?

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
misiler skrev:
Ser ingenstans i texten att de hävdar att det är miljövänligt?
http://www.mynewsdesk.com/se/toyota/pre ... il-1604097
Ingenstans i texten hävdar de att den är miljövänlig...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Toyota Auris hybrid miljövänlig bil?

Inlägg av lator »

60% elektriskt och 4,6 l/100 km...

Detta måste innebära att om du kör den på bara bensin så drar den 11,5 l/100 km. :o
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
X-Model
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 16 apr 2016 18:37

Re: Toyota Auris hybrid miljövänlig bil?

Inlägg av X-Model »

misiler skrev:
Ser ingenstans i texten att de hävdar att det är miljövänligt?
Det stämmer att det inte står att den är miljövänlig, men är det inte det som är så försåtligt?
Det står upprepat att det är en "miljöbil". Med detta vill man underförstått säga att den är miljövänlig eller vill i varje fall att läsaren ska tolka det så.
För visst måste en "miljöbil" vara "miljövänlig"... eller... så är det naturligtvis inte eftersom bränslesnåla diesel och bensinbilar klassas som "miljöbilar".
misiler
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 dec 2017 16:47

Re: Toyota Auris hybrid miljövänlig bil?

Inlägg av misiler »

X-Model skrev:
misiler skrev:
Ser ingenstans i texten att de hävdar att det är miljövänligt?
Det stämmer att det inte står att den är miljövänlig, men är det inte det som är så försåtligt?
Det står upprepat att det är en "miljöbil". Med detta vill man underförstått säga att den är miljövänlig eller vill i varje fall att läsaren ska tolka det så.
För visst måste en "miljöbil" vara "miljövänlig"... eller... så är det naturligtvis inte eftersom bränslesnåla diesel och bensinbilar klassas som "miljöbilar".
Yep, jag håller med nu, hade bara inget pressmeddelande att utgå ifrån när jag skrev, bara nek0's inlägg :)

Btw: Pressmedelnadet är från 2016, så de kanske har uppdaterat miljöbilsdefinitionerna sen dess?
misiler
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 dec 2017 16:47

Re: Toyota Auris hybrid miljövänlig bil?

Inlägg av misiler »

https://www.toyota.se/nya-bilar/auris/index.json

Modellen idag ger en förbrukning på 0,35L/mil.

Skulle nog inte säga att det är en miljöbil egentligen, men visst är det en imponerande furbrukningssiffra jämfört med andra gamla bensinare?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Toyota Auris hybrid miljövänlig bil?

Inlägg av Svenssons »

Ingen bil är miljövänlig, inte ens elbilar. Visst finns det miljövänligare bilar. Att Toyota använder ordet miljöbil har ju med att vad politikerna har bestämmt skall vara en miljöbil.

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... ljobilar1/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
X-Model
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 16 apr 2016 18:37

Re: Toyota Auris hybrid miljövänlig bil?

Inlägg av X-Model »

misiler skrev:
https://www.toyota.se/nya-bilar/auris/index.json

Modellen idag ger en förbrukning på 0,35L/mil.

Skulle nog inte säga att det är en miljöbil egentligen, men visst är det en imponerande furbrukningssiffra jämfört med andra gamla bensinare?

Är inte 0,35 en glädjekalkyl som vanligt från biltillverkare.
nek0 körde ju på 0,46 l/mil trots 60% på el.

Beteckning för Miljöbil hänger kvar för "snåla" fossiler för att det är politiskt beslut som ger underlag för bidrag mm.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Toyota Auris hybrid miljövänlig bil?

Inlägg av Mickep »

Har svårt att se någon bil ( inklusive elbil) som miljövänlig. Är mera på skalan inte miljöfarlig.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Toyota Auris hybrid miljövänlig bil?

Inlägg av ochso »

I valet av bil får man se till vad det "minst miljödåliga" är som man har råd med.

I mitt fall föll valet av bil på en Toyota Auris Touring Sports Hybrid, alltså kombiversionen av Auris. Det är en bensinhybrid jag har köpt, årsmodell 2013. Den har angiven förbrukning 0,39 för stadskörning och 0,4 blandad körning. Senast i söndags gjorde jag en resa genom Stockholm på 4 mil, mycket blandad körning med längre sträckor av 70 - 80 km/h till långa sega köer med mycket start/stopp. Resultatet för resan landade på 0,38 l/mil. Enligt mig en mycket bra förbrukning för att ha en fossilmotor som enda energikälla.

Det gör ont i hela kroppen varje gång fossilmotorn startar, absolut, men jag har ärligt talat inte råd med någon elbil. Det är tyvärr i undantagsfall som vi kör bil i staden, huvudsyftet med mitt bilägande är långresor (vi har all släkt och familj påtagligt långt bort). Vi testade att låna en Leaf 30 kWh vilket resulterade i 4 laddstopp på resan till närmsta släkting, och det är tyvärr inte praktiskt möjligt i längden...

Vi köpte vår Toyota begagnad för 155 000 kr, via en bilhandlare. Vi lägger 8 000 kr på bensin årligen. Jag har verkligen försökt att räkna hem en elbil, men jag har verkligen inte råd med det. Dessutom bor jag i hyreslägenhet utan möjlighet till laddning.

Ja, motorn har en högre förbrukning när den väl är igång, syftet är ju att när man ändå har alla obligatoriska förluster i motorn att kunna nyttja den till max då och ladda upp batteriet, det ger en totalt sett högre verkningsgrad på motorn, och sedan kan den stängas av när körförhållandena tillåter det. Att köra snålt med den kräver så klart kunskap om hur bilen fungerar, att man är noggrann och har "eco" aktiverat, att man vet hur man lägger upp körningen och planerar för att minska förbrukningen. Om jag exempelvis kör på backiga vägar med farthållaren aktiverad rusar förbrukningen iväg, men om jag kör själv och planerar går det att pressa förbrukningen ner mot (och rent av under) den angivna förbrukningen.

Med facit i hand upplever jag att jag har gjort det minst dåliga beslutet för miljön. Vilken bil tycker du Nek0 att jag skulle ha köpt istället?
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Toyota Auris hybrid miljövänlig bil?

Inlägg av Tars »

ochso skrev:
I valet av bil får man se till vad det "minst miljödåliga" är som man har råd med.

I mitt fall föll valet av bil på en Toyota Auris Touring Sports Hybrid, alltså kombiversionen av Auris. Det är en bensinhybrid jag har köpt, årsmodell 2013. Den har angiven förbrukning 0,39 för stadskörning och 0,4 blandad körning. Senast i söndags gjorde jag en resa genom Stockholm på 4 mil, mycket blandad körning med längre sträckor av 70 - 80 km/h till långa sega köer med mycket start/stopp. Resultatet för resan landade på 0,38 l/mil. Enligt mig en mycket bra förbrukning för att ha en fossilmotor som enda energikälla.

Det gör ont i hela kroppen varje gång fossilmotorn startar, absolut, men jag har ärligt talat inte råd med någon elbil. Det är tyvärr i undantagsfall som vi kör bil i staden, huvudsyftet med mitt bilägande är långresor (vi har all släkt och familj påtagligt långt bort). Vi testade att låna en Leaf 30 kWh vilket resulterade i 4 laddstopp på resan till närmsta släkting, och det är tyvärr inte praktiskt möjligt i längden...

Vi köpte vår Toyota begagnad för 155 000 kr, via en bilhandlare. Vi lägger 8 000 kr på bensin årligen. Jag har verkligen försökt att räkna hem en elbil, men jag har verkligen inte råd med det. Dessutom bor jag i hyreslägenhet utan möjlighet till laddning.

Ja, motorn har en högre förbrukning när den väl är igång, syftet är ju att när man ändå har alla obligatoriska förluster i motorn att kunna nyttja den till max då och ladda upp batteriet, det ger en totalt sett högre verkningsgrad på motorn, och sedan kan den stängas av när körförhållandena tillåter det. Att köra snålt med den kräver så klart kunskap om hur bilen fungerar, att man är noggrann och har "eco" aktiverat, att man vet hur man lägger upp körningen och planerar för att minska förbrukningen. Om jag exempelvis kör på backiga vägar med farthållaren aktiverad rusar förbrukningen iväg, men om jag kör själv och planerar går det att pressa förbrukningen ner mot (och rent av under) den angivna förbrukningen.

Med facit i hand upplever jag att jag har gjort det minst dåliga beslutet för miljön. Vilken bil tycker du Nek0 att jag skulle ha köpt istället?
Mycket bra val av bil tycker jag.
Hade en prius innan jag köpte min första Tesla.
Det är så det börjar.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Toyota Auris hybrid miljövänlig bil?

Inlägg av ochso »

Tars skrev:
Mycket bra val av bil tycker jag.
Hade en prius innan jag köpte min första Tesla.
Det är så det börjar.
Tack :D

Jag blir ju överlycklig varje gång motorn går på eldrift, snacka om att det blir en sport att köra suuuupermjukt för att tillåta bilen att ha 100 % eldrift så ofta det går. Dessutom skönt att kunna få batteriet uppladdat när man kör på någon 70-sträcka, för att kunna köra 100 % elektriskt när man rullar sakta genom villaområden, så slipper man förpesta villaområden mm med avgaser och oljud. Snacka om att jag längtar efter en elbil!!
danielalmestal
Inlägg: 40
Blev medlem: 01 okt 2017 12:15

Re: Toyota Auris hybrid miljövänlig bil?

Inlägg av danielalmestal »

Har också en toyota hybrid, men en RAV4. När vi testkörde bilar (2016)med kraven icke diesel, fyrhjulsdrift, dragkrok och stor nog för fjäll- och tältsemestrar så kändes RAV4 som det mest "miljövänliga" alternativet jämfört med bland annat Subaru outback eller mazda Cx-5 som båda hade en snittförbrukning på cirka 2 dl milen högre än toyotan.
Har 3 mil enkel väg (varav några kilometer i kötrafik där elen kommer väl till pass) till jobbet vilket innebär att det ändå inte räckt med elen i mitsubishi outlander plugin för dagliga bruket.
Har ju en i3 som andrabil och man tar ju hellre den när inte de andra kraven finns för den resan. Åker dock en del över 30 mil enkel resa på helgutflykter och räcker inte i3ans batteri riktigt hela vägen men ska testa i sommar när det är lite trevligare väder för laddstopp.
Men med det sagt så blir det nog ingen mer bensinbil även om vi är nöjda med den. Hoppas det finns bättre helelektriska alternaitv när de tär dags att byta igen om några år. Hoppas på model S eller liknande med dragkrok.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4219
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Toyota Auris hybrid miljövänlig bil?

Inlägg av nek0 »

Jag tyckte bara att en bil som körs 60% på el och 40% på bensin inte ska ta 4,6l bensin eller åtminstone inte kallas miljöbil för det är den inte enligt mig.
Det var extremt lugn körning säljaren satt i bilen och bestämde vart jag ska köra . Har aldrig innan eller efter varit med om att säljare följer med på provkörningen.
Det var en bil som kostade 212 000kr . Hade det varit någon extrem bil för massa pengar hade jag förstått men det här hmmm
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Toyota Auris hybrid miljövänlig bil?

Inlägg av ochso »

nek0 skrev:
Jag tyckte bara att en bil som körs 60% på el och 40% på bensin inte ska ta 4,6l bensin eller åtminstone inte kallas miljöbil för det är den inte enligt mig.
Det var extremt lugn körning säljaren satt i bilen och bestämde vart jag ska köra . Har aldrig innan eller efter varit med om att säljare följer med på provkörningen.
Det var en bil som kostade 212 000kr . Hade det varit någon extrem bil för massa pengar hade jag förstått men det här hmmm
Hade det varit en plugin hade jag hållit med dig, men denna går ju trots allt på 100 % bensin, eller hur?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4219
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Toyota Auris hybrid miljövänlig bil?

Inlägg av nek0 »

ochso skrev:
nek0 skrev:
Jag tyckte bara att en bil som körs 60% på el och 40% på bensin inte ska ta 4,6l bensin eller åtminstone inte kallas miljöbil för det är den inte enligt mig.
Det var extremt lugn körning säljaren satt i bilen och bestämde vart jag ska köra . Har aldrig innan eller efter varit med om att säljare följer med på provkörningen.
Det var en bil som kostade 212 000kr . Hade det varit någon extrem bil för massa pengar hade jag förstått men det här hmmm
Hade det varit en plugin hade jag hållit med dig, men denna går ju trots allt på 100 % bensin, eller hur?
Nu hänger jag inte med. Vilken går 100% på bensin
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Toyota Auris hybrid miljövänlig bil?

Inlägg av ochso »

nek0 skrev:
Nu hänger jag inte med. Vilken går 100% på bensin
Toyota Auris Hybrid. Elen genereras ju från den interna förbränningsmotorn, att den kan växla mellan förbränningsmotor och elmotor ökar ju den totala verkningsgraden men elen kommer ju från bensinen som hälls i tanken.

En plug-in däremot, kommer ju att få en påtagligt lägre bensinförbrukning då du istället kan tillföra ren el från ett vägguttag.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Toyota Auris hybrid miljövänlig bil?

Inlägg av Mickep »

Tenderar att hålla med. Med hybrid kommer bränsleförbrukningen öka när batteriet laddas. Det kommer folk inte gilla och stänger av det. Om det hade gått att ladda via motorcärmarsladden hade det varit en annan sak.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Toyota Auris hybrid miljövänlig bil?

Inlägg av ochso »

Mickep skrev:
Tenderar att hålla med. Med hybrid kommer bränsleförbrukningen öka när batteriet laddas. Det kommer folk inte gilla och stänger av det. Om det hade gått att ladda via motorcärmarsladden hade det varit en annan sak.
Mig veterligen går det inte att stänga av denna funktion. Visst, man kan växla läge från "Eco" till "Power" vilket gör att det blir ett helt annat ös i bilen, men de personer som gör det är nog inte bekymrade över sin bränsleförbrukning. Dessutom kommer batteriet ändå att nyttjas i "Power"-läget.

Att låta bilen ladda upp batteriet under färd må öka förbrukningen kortsiktigt men sänker förbrukningen avsevärt sett till den totala resan.
Skriv svar