Samma val kan man göra med klimatfrågan, är man stensäker på att vi har ett stort problem med det eller ska man lyssna och sätta sig in i vad skeptikerna säger och fundera över det?
När jag såg min pappa länka http://www.klimathotet.com så kände jag dels att min pappa inte alls tror på klimathotet(vilket jag vetat tidigare) men funderade också om jag skulle sätta mig in och läsa allt eller skulle jag strunta i det?
Jag valde att läsa igenom det och det tar upp en del intressant fakta, så som valet av att visa fakta och hur fakta korrigeras.
Här är en graf över isen på arktisk om hur den har minska de senaste åren och det ser inte bra ut.

Men sen så tittar vi på ett lite längre perspektiv från FNs klimatpanel 1990

Denna bilden användes av Al Gore för att visa samband mellan CO2 och temperatur men kollar man på datan noga så sker ökningen av koldioxid skedde några hundra år efter det att temperaturen ökade, men egna teori är att det skulle kunna vara att högre temperatur leder till fler skogsbränder och därmed mer koldioxid i atmosfären.

Temperaturförändringarna skulle istället helt enkelt kunna bero på att solens omloppsbana runt solen inte är konstant utan variera över tid vilket kallas Milankovich-cykler.

Temperaturen i världen mäts både med markstationer och satelliter och den senaste tiden har skillnaden mellan dessa blivit allt större, NASA väljer att endast utgå ifrån markstationer.

En annan väldigt intressant sak är de "administrativa förändringar" som enligt NASA behöver göras innan informationen publiceras och detta gör inte endast direkt efter mätningen utan även flera år efteråt.
Här är det senaste diagrammet från NASA över temperaturen de senaste åren.

Om vi däremot kollar på diagrammet som släpptes 1995 så ser det helt annorlunda ut mellan 1980 och 1995.

Anledningen till att det ser helt annorlunda ut under 1980-1995 på diagrammen är det så kallade "administrativa förändringar" som NASA gör i efterhand och det intressanta här är att innan år 2000 så har temperaturen dragits ner och efteråt har den dragits upp.

Hur mycket skog som brunnit ner i USA per år den senaste tiden visar att de senaste åren skogsbränder i Kalifornien är ganska små jämfört med 80-90 år sedan.

Man läser ofta på nätet om hur vissa som tror att jorden är platt kommer på bisarra tester och sen påstår att resultatet bevisar att jorden faktiskt är platt. Kan det vara liknande i miljödebatten, många klimatforskare är så övertygade om att koldioxid leder till den globala uppvärmningen så de letar efter bevis som påvisar detta istället för att ha en mer objektiv bedömning och även kolla efter motbevis? En del motståndare till den globala uppvärmningen brukar ju påstå att när dagens temperaturen jämförs med "förindustriell" temperatur så jämför vi med lilla istiden då vi vet att det var ovanligt kallt.
Vad tror ni, är jag galen som länkar till en sida med galen information eller kan detta stämma och det är NASAs data vi bör ifrågasätta mer?