Är mittskärmen snabbare som en del påstår?Kulingen skrev:Äntligen fick jag 2018.12 har väntat hela 10 dagar sedan jag fick 2018.10.4
Senaste version 2025.20
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2018.12
Re: Senaste version 2018.12
Har inte varit ute och testat den efter jag installerat den, firar påsk med familj på annans ort. Men åker hem imorgon, då testar jag den.Patos skrev:Är mittskärmen snabbare som en del påstår?Kulingen skrev:Äntligen fick jag 2018.12 har väntat hela 10 dagar sedan jag fick 2018.10.4
- Nicklas
- Teslaägare
- Inlägg: 953
- Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
- Ort: Skövde
- Referralkod: ts.la/ida2603
Re: Senaste version 2018.12
Hmmm... Enligt detta ska 2018.12 innehålla den nya kartan: https://electrek.co/2018/03/30/tesla-ne ... on-engine/
Re: Senaste version 2018.12
Får nog gå ut och kolla snart, vi spelar kort nu HihuNicklas skrev:Hmmm... Enligt detta ska 2018.12 innehålla den nya kartan: https://electrek.co/2018/03/30/tesla-ne ... on-engine/
Re: Senaste version 2018.12
Jag har 12.Nicklas skrev:Hmmm... Enligt detta ska 2018.12 innehålla den nya kartan: https://electrek.co/2018/03/30/tesla-ne ... on-engine/
Märker ingen skillnad mot 10.
- bjornlilja
- Teslaägare
- Inlägg: 159
- Blev medlem: 30 maj 2017 09:37
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Senaste version 2018.12
Hittade denna beskrivningen av 2018.12 som ska komma från interna källor, ifall de stämmer vet jag inte.
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2645682/
Om det stämmer så är det väldigt bra att Tesla tagit till sig kritiken och gjort det möjligt att styra AP via ratten på Model 3 och om nya kartorna endast är för Nordamerika så kommer vi här i Europa inte se mycket nytt med 2018.12. Förbättringar av AP kan ju ha skett men det nämner ju Tesla sällan.18.12 Release Notes:
Model 3:
Steering wheel button updates
For your convenience, we've updated the functions of the scroll buttons on the steering wheel.
The right scroll button now lets you quickly adjust Traffic-Aware Cruise Control settings. To increase or decrease the set cruising speed, roll the right button up or down. To adjust the follow distance between you and the vehicle ahead, press the right button to the left or right. You can still adjust these settings from the touchscreen and press down on the button to activate voice commands.
The left scroll button now lets you adjust your Model 3 side mirrors and steering wheel. Start by tapping the Controls icon on the bottom left corner of the touchscreen and then tap Quick Controls > Adjustments
To adjust the mirrors, tap Mirrors and select the LEFT or RIGHT mirror icon. Then, scroll the left button up or down, or press it left or right.
To adjust the steering wheel, tap Steering Wheel and scroll the left button up or down, or press it left or right.
Model S/X: North America Only
Introducing new Navigation (Beta)
Whether you’re on your daily commute or heading out to a new destination, you can rely on Navigation to give you the fastest route and provide more accurate estimated arrival times. It will route you around traffic jams and guide you through complex maneuvers when required.
If traffic conditions change and there’s an alternate route that will save time, Navigation will automatically reroute you. As with the previous system, you can control how aggressively Navigation does this: just indicate how much time an alternate route should save by adjusting the setting in CONTROLS > Settings > Apps > Maps > Navigation > RE-ROUTE IF IT SAVES MORE THAN
Navigation prevents you from missing turns by giving you a clearer view of upcoming maneuvers. More responsive guidance prepares you for complicated intersections or multi-lane interchanges. Each turn and highway exit that you should take is clearly labeled in blue, whereas cross-streets or highway exits that you will pass are labeled in black, to help you monitor your progress along the way. In addition, guidance and labels match real-world road and highway signs wherever possible.
As you get closer to a maneuver, the instrument panel view will zoom in to provide greater clarity and, if necessary, will highlight the lane (or lanes) that you should be using. This makes it easier to see how close you are to the turn, the cross streets that you’ll pass, and which direction to take.
We welcome feedback about the new Navigation Send email to navfeedback@tesla.com, or press the voice commands button on the right side of the steering wheel and say "Note," followed by your comments.
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2645682/
Re: Senaste version 2018.12
Jag märkte inte något speciellt med 2018.12 mer än att AP:n är otroligt stabilt och klarar 90 graders kurvan på E22 vid avfarten mot väg 40 nu
.
Märker också att jag får många uppdateringar .
Uppdateringar
—2017—
01. 2017.32 - Hämtade bilen den 6/9
02. 2017.34 - 11/9
03. 2017.40 - 17/10 Camping Mode
04. 2017.42 - 26/10
05. 2017.46 - 21/11 Chill
06. 2017.46.8 - 22/11
07. 2017.50 - 16/12 Fungerade ej
08. 2017.50.1 - 17/12
09. 2017.50.2 - 25/12 Santa Mode
—2018—
10. Xxxx.xx - 2/1 Nya kartor
11. 2017.50.3 - 3/1 Regnsensor
12. 2018.4.5 - 9/2
13. 2018.6.1 - 23/2
14. 2018.10.4 - 18/3 Bättre AP2 öppna luckor bak/fram
15. 2018.12 - 30/3

Märker också att jag får många uppdateringar .
Uppdateringar
—2017—
01. 2017.32 - Hämtade bilen den 6/9
02. 2017.34 - 11/9
03. 2017.40 - 17/10 Camping Mode
04. 2017.42 - 26/10
05. 2017.46 - 21/11 Chill
06. 2017.46.8 - 22/11
07. 2017.50 - 16/12 Fungerade ej
08. 2017.50.1 - 17/12
09. 2017.50.2 - 25/12 Santa Mode
—2018—
10. Xxxx.xx - 2/1 Nya kartor
11. 2017.50.3 - 3/1 Regnsensor
12. 2018.4.5 - 9/2
13. 2018.6.1 - 23/2
14. 2018.10.4 - 18/3 Bättre AP2 öppna luckor bak/fram
15. 2018.12 - 30/3
Re: Senaste version 2018.12
Har också fått 2018.12, men märker inte direkt någon skillnad i stadstrafiken. Ska köra 10 mil senare idag, så så får jag testa AP.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Model S (2023)
Re: Senaste version 2018.12
Grym skillnad. Mycket smidigare och håller sig mer i mitten. Kul att det äntligen händer.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Model S (2023)
Re: Senaste version 2018.12
Med 12 vs 10, eller syftar du på 10an?Nikke skrev:Grym skillnad. Mycket smidigare och håller sig mer i mitten. Kul att det äntligen händer.
Sent from my iPhone using Tapatalk
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Senaste version 2018.12
Jag hade 2018.6 innan och nu har jag 12.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Model S (2023)
Re: Senaste version 2018.12
Har fortfarande bara 10.4, men vilken skön färd man får på motorvägar med AP2
. Dock funkar det allra bäst med rejäl moms på hastigheten. Om man håller korrekt hastighet blir det ständiga filbyten därför att de flesta kör något för fort och man därför behöver ligga i högerfil tills man kommer i fatt en lastbil. Då är det vänstefil igen tills att den övriga trafiken tvingar in mig i högerfil igen. Lugnast är faktiskt att ligga på +30, men det gillar säkert inte länsman.
Undrar om inte man kan överväga att tillåta omkörningar på motorväg i högerfilen, då slipper man en massa filbyten och en får en mycket säkrare trafik. Man kör väl så i Teslas hemland?

Undrar om inte man kan överväga att tillåta omkörningar på motorväg i högerfilen, då slipper man en massa filbyten och en får en mycket säkrare trafik. Man kör väl så i Teslas hemland?
Re: Senaste version 2018.12
Jo man kör så i Kanada, så det är nog inte otroligt att det kommer från USA. Däremot så är det inget som länsman vill att bilisterna håller på med. Ökar olycksrisken rejält. Mellan Calgary och Edmonton var det stora skyltar brevid motorvägen som uppmanade bilister att man kör om till vänster.
Bästa är om Elon kan få fart på AP:n så att bilen själv byter fil när man kommer ikapp framförvarande.
Bästa är om Elon kan få fart på AP:n så att bilen själv byter fil när man kommer ikapp framförvarande.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: Senaste version 2018.12
Jag får väl passa på att inflika att det är sjuk irriterande med folk som inte går in i högerfil efter avslutad omkörning, utan envisas med att ligga kvar i mittfil eller vänsterfil trots att högerfilen är ledig.
Det jag vänder mig är alltså att annan trafik tvingar in dig i högerfil. Det borde vara frånvaron av långsammare trafik i högerfil som får dig att självmant hålla höger
Men det kan vi ju ta i separat tråd.
Det jag vänder mig är alltså att annan trafik tvingar in dig i högerfil. Det borde vara frånvaron av långsammare trafik i högerfil som får dig att självmant hålla höger

Men det kan vi ju ta i separat tråd.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Senaste version 2018.12
Nu blir det helt OT men +1000 på den motorfordon skall föras till höger!bylund skrev:Jag får väl passa på att inflika att det är sjuk irriterande med folk som inte går in i högerfil efter avslutad omkörning, utan envisas med att ligga kvar i mittfil eller vänsterfil trots att högerfilen är ledig.
Edit , tog bort ot text. Vi får ta det i separat tråd
Åter till trådens ämne....
//grinig gubbe
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Re: Senaste version 2018.10
Yapp, min skärm gör omstart, har hänt vanligtvis i samband med korta stopp !Bjelke skrev:Någon som ligger kvar på 2018.6.xxxxx och har haft spontana omstarter av stora skärmen?
Jag har haft två stycken inom någon vecka (dvs i princip direkt efter 2018.6 lades in) och före det tror jag det var
typ 1,5 år sedan, det är lixom inget som händer ofta om man säger så...
Känd bugg/problem?
Edit: Jag fick alltså 2018.6.xxx den 1/3...
Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Leverans Feb 2016
Re: Senaste version 2018.12
Är det AP1 modelS som har fått 2018.12 eller är det AP2
eller spelar det ingen roll vilken hårdvara vad gäller mjukvara uppgraderingar ?
Själv har jag "bara" 2018.6.1
eller spelar det ingen roll vilken hårdvara vad gäller mjukvara uppgraderingar ?
Själv har jag "bara" 2018.6.1
Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Leverans Feb 2016
Re: Senaste version 2018.12
Här kan du se massa Teslor vad de har för någon version.Designer skrev:Är det AP1 modelS som har fått 2018.12 eller är det AP2
eller spelar det ingen roll vilken hårdvara vad gäller mjukvara uppgraderingar ?
Själv har jag "bara" 2018.6.1
http://firmware.teslafi.com
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Senaste version 2018.10
Komiskt för precis idag hände det igen, och det var faktiskt direkt efter ett snabbt stopp...Designer skrev:Yapp, min skärm gör omstart, har hänt vanligtvis i samband med korta stopp !Bjelke skrev:Någon som ligger kvar på 2018.6.xxxxx och har haft spontana omstarter av stora skärmen?
Jag har haft två stycken inom någon vecka (dvs i princip direkt efter 2018.6 lades in) och före det tror jag det var
typ 1,5 år sedan, det är lixom inget som händer ofta om man säger så...
Känd bugg/problem?
Edit: Jag fick alltså 2018.6.xxx den 1/3...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Senaste version 2018.12
Coolt! tackKulingen skrev:Här kan du se massa Teslor vad de har för någon version.Designer skrev:Är det AP1 modelS som har fått 2018.12 eller är det AP2
eller spelar det ingen roll vilken hårdvara vad gäller mjukvara uppgraderingar ?
Själv har jag "bara" 2018.6.1
http://firmware.teslafi.com
Är det många av club medlemmar som är med ?
Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Leverans Feb 2016
Re: Senaste version 2018.12
Vet ej, jag är inte med. Det finns dryga 1500 st i världen så några här inne borde finnas med.Designer skrev:Coolt! tackKulingen skrev:Här kan du se massa Teslor vad de har för någon version.Designer skrev:Är det AP1 modelS som har fått 2018.12 eller är det AP2
eller spelar det ingen roll vilken hårdvara vad gäller mjukvara uppgraderingar ?
Själv har jag "bara" 2018.6.1
http://firmware.teslafi.com
Är det många av club medlemmar som är med ?
Re: Senaste version 2018.12
Jag är med. Går du med så använd min kod så får jag 5 dollar och du 2v extra gratis 

Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Senaste version 2018.12
Är också med. Trist dock att man inte kan ha två bilar under samma konto utan måste ha två olika. Har inte orkat, så har bara konto för min X.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Senaste version 2018.12
Elon twittrade ikväll att det kommer en funktion att söka efter nya uppdateringar.
Är en riktigt trevlig nyhet.

Är en riktigt trevlig nyhet.

Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver