Tesla ägare i ett dygn nu
Moderator: Redaktion
Re: Tesla ägare i ett dygn nu
Nu är jag drygt ett dygn gammal teslaägare.
- En sak som jag redan trodde fanns, att farthållaren följer hastighetsbegränsningen. Får väl vänta på den antar jag.
- Bättre webläsare vore ju önskvärt, tex på hitta.se så finns inte inmatningsfältet när hela sidan är inläst och liknande problem på andra sidor.
Annars är väl den enda överraskningen att den är så snabbare än förväntat.
- En sak som jag redan trodde fanns, att farthållaren följer hastighetsbegränsningen. Får väl vänta på den antar jag.
- Bättre webläsare vore ju önskvärt, tex på hitta.se så finns inte inmatningsfältet när hela sidan är inläst och liknande problem på andra sidor.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Spakarna runt ratten blir den enklaste biten för mig, jag har exakt samma i min S-klass merca.
Det blir nog en del i övrigt att lära sig om att knappa på skärmen istället för knappar.
Gratulerar till din Tesla drazphod, jag väntar otåligt innan jag får min i Augusti??? och får gå loss på skärmen, men den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge
Det blir nog en del i övrigt att lära sig om att knappa på skärmen istället för knappar.
Gratulerar till din Tesla drazphod, jag väntar otåligt innan jag får min i Augusti??? och får gå loss på skärmen, men den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge

Det har jag hört ska fungera om man tuttar på farthållarspaken åt något håll. Alltså när bilen läser av skylten så kan man få den att anta den hastigheten, men det måste göras manuellt.Pontus skrev:Nu är jag drygt ett dygn gammal teslaägare.
Ja, man drar farthållarspaken mot sig en halvsekund för att sätta farten till vad bilen tror är nuvarande hastighetsbegränsning +/- sin offset. Då den inte alltid har rätt är detta en rimlig lösning.LarsL skrev:Det har jag hört ska fungera om man tuttar på farthållarspaken åt något håll. Alltså när bilen läser av skylten så kan man få den att anta den hastigheten, men det måste göras manuellt.Pontus skrev:Nu är jag drygt ett dygn gammal teslaägare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
DÅ GÅR DET UNDANLarsL skrev:Jo, lite chockande om någon kluddat dit en etta framför 30 skylten
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 

Kan nog vara lite farligt att ha helt automatisk hastighetsreglering utifrån skyltar...

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag håller helt me dig där.Pontus skrev:Nu är jag drygt ett dygn gammal teslaägare.
En sak som jag också saknar från min gamla bil är "Auto hold", dvs. när man kommer fram till en ljussignal och har stannat bilen så kan man släppa bromsen och bilen är fortfarande bromsat men utan att ha foten på bromsen. Trodde att om man stängde av "Crip mode" så stod den still, men tyvärr inte.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Detta saknade jag också först, men du kan få motsvarande effekt genom att slå på farthållaren - låt bilen bromsa av sig själv i bilköer så kommer den stå helt still när det blir stopp. Jag har för övrigt slagit av creep mode - hade det på först men tycker att det är mycket behagligare utan.drzaphod skrev:En sak som jag också saknar från min gamla bil är "Auto hold", dvs. när man kommer fram till en ljussignal och har stannat bilen så kan man släppa bromsen och bilen är fortfarande bromsat men utan att ha foten på bromsen. Trodde att om man stängde av "Crip mode" så stod den still, men tyvärr inte.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Vad är creep mode?Herr X skrev:Detta saknade jag också först, men du kan få motsvarande effekt genom att slå på farthållaren - låt bilen bromsa av sig själv i bilköer så kommer den stå helt still när det blir stopp. Jag har för övrigt slagit av creep mode - hade det på först men tycker att det är mycket behagligare utan.drzaphod skrev:En sak som jag också saknar från min gamla bil är "Auto hold", dvs. när man kommer fram till en ljussignal och har stannat bilen så kan man släppa bromsen och bilen är fortfarande bromsat men utan att ha foten på bromsen. Trodde att om man stängde av "Crip mode" så stod den still, men tyvärr inte.
Creep mode är ett beteende som liknar det i bilar med automatlåda.
Om du har växeln i D så kryper bilen fram utan att man trycker på gasen.
Den funktionen går att slå av/på i Tesla.
Om du har växeln i D så kryper bilen fram utan att man trycker på gasen.
Den funktionen går att slå av/på i Tesla.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Creep mode kan även vara det beteende som automatiskt slås på hos personer med
fossilbilar när dom ser en Tesla glida förbi.
fossilbilar när dom ser en Tesla glida förbi.
Måste prova det vid tillfälle. På SC sa det att den funktionen inte finns nu utan kommer med autopiloten. Konstigt men det känns som jag litar mer på er här på forumet än på personalen i många frågor.bylund skrev:Ja, man drar farthållarspaken mot sig en halvsekund för att sätta farten till vad bilen tror är nuvarande hastighetsbegränsning +/- sin offset. Då den inte alltid har rätt är detta en rimlig lösning.LarsL skrev:Det har jag hört ska fungera om man tuttar på farthållarspaken åt något håll. Alltså när bilen läser av skylten så kan man få den att anta den hastigheten, men det måste göras manuellt.Pontus skrev:Nu är jag drygt ett dygn gammal teslaägare.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Det fungerar.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Ja det är en hel del som dom inte hade koll på vid genomgången. Förstår dom till viss del. Det kommer uppdateringar hela tiden med nya funktioner. Bara för att dom jobbar på tesla så betyder det inte heller att dom får tid att sitta och leka och testa alla funktioner så som vi gör när det kommer nått nytt.Pontus skrev:Måste prova det vid tillfälle. På SC sa det att den funktionen inte finns nu utan kommer med autopiloten. Konstigt men det känns som jag litar mer på er här på forumet än på personalen i många frågor.
Kan inte va lätt att ständigt ha den senaste informationen.
Det använder jag idag, riktigt bra funktioner. Men den funkar bara bra om man stannar vid en trafiksignal om det finns en bil framför men inte om du står först.Herr X skrev:Detta saknade jag också först, men du kan få motsvarande effekt genom att slå på farthållaren - låt bilen bromsa av sig själv i bilköer så kommer den stå helt still när det blir stopp. Jag har för övrigt slagit av creep mode - hade det på först men tycker att det är mycket behagligare utan.drzaphod skrev:En sak som jag också saknar från min gamla bil är "Auto hold", dvs. när man kommer fram till en ljussignal och har stannat bilen så kan man släppa bromsen och bilen är fortfarande bromsat men utan att ha foten på bromsen. Trodde att om man stängde av "Crip mode" så stod den still, men tyvärr inte.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
En annan sak som jag nu efter några dagar saknar. Det är att kunna låsa bilen genom att nudda handtaget när man gått ur bilen. Sensor finns väl i handtaget så det borde vara möjligt med en sw uppgradering.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Det är väl smidigare att bara gå därifrån och att bilen låser sig själv?Pontus skrev:En annan sak som jag nu efter några dagar saknar. Det är att kunna låsa bilen genom att nudda handtaget när man gått ur bilen. Sensor finns väl i handtaget så det borde vara möjligt med en sw uppgradering.
Jag tyckte att den låste lite väl sent / långt bort när jag provkörde.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Jo hemma gör jag så men vid vissa tillfällen så vill man låsa direkt och inte vänta i typ 20 sekunder. Vid dessa tillfällen tycker jag en lösning där du inte behöver ta till nyckel n vore smidigt.Daniel skrev:Det är väl smidigare att bara gå därifrån och att bilen låser sig själv?Pontus skrev:En annan sak som jag nu efter några dagar saknar. Det är att kunna låsa bilen genom att nudda handtaget när man gått ur bilen. Sensor finns väl i handtaget så det borde vara möjligt med en sw uppgradering.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Man kan SCa i Ödeshög och Jung. om du tar den ena vägen dit och den andra hem så behöver du inte ladda i Göteborg. Ödeshög-Göteborg-Jung är strax under 30mil vilket du fixar om du inte "gasar" för mycket. 110km/h bör gå bra.
- kanylbullen
- Teslaägare
min låser när jag är max tre meter bort. Dock fäller den ju inte in handtag och speglar förrän efter en minut.Bjorn skrev:Jag tyckte att den låste lite väl sent / långt bort när jag provkörde.
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Aaah! Det hade jag ingen koll på. Jag trodde den stod olåst tills den började fälla in och det bekymrade mig på några parkeringar.kanylbullen skrev:min låser när jag är max tre meter bort. Dock fäller den ju inte in handtag och speglar förrän efter en minut.Bjorn skrev:Jag tyckte att den låste lite väl sent / långt bort när jag provkörde.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Jag firar också ett dygn. Allt funkade utmärkt när jag hämtade ut bilen på exakt utsatt tid. Den var väl polerad och utan några synliga lackskador (jag måste erkänna att jag var lite påverkad av inlägg här på forumet och gjorde därför en extra noggrann besiktning innan jag skrev under leveransgodkännandet).
I morse kunde jag koppla upp den med appen. Provade att tuta för att kolla om jag kunde höra den inifrån huset där den står parkerad på tomten, men det var knappt hörbart. Har inte hunnit köra många mil än men njutit av varje meter som den rullat. Funderade på att göra en långresa till helgen men måste jobba så närmast i tid blir det att lämna bort den till Wrapzone för stenskottsskydd och sedan vidare för lackförsegling. MC Red är bara så snyggt så snyggt!
I morse kunde jag koppla upp den med appen. Provade att tuta för att kolla om jag kunde höra den inifrån huset där den står parkerad på tomten, men det var knappt hörbart. Har inte hunnit köra många mil än men njutit av varje meter som den rullat. Funderade på att göra en långresa till helgen men måste jobba så närmast i tid blir det att lämna bort den till Wrapzone för stenskottsskydd och sedan vidare för lackförsegling. MC Red är bara så snyggt så snyggt!
Installerat 13,2 kWp solceller
Grattis!
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.