Stockholm - Languedoc påsken 2018
Moderator: Redaktion
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6522
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Är du tillräckligt händig så finns ett däcklagningskit man kan köpa. Så här ser det ut: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Da ... 000022836/
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Erftstadt, norr om Köln. Jag har laddat till 335 km. efter en liten lunch. Vid 12.22 har jag 95% i batteriet och gott om reserv. Jag har 1 timme och 40 min. till Arnsberg och min vän Russel. Den lilla staden visar sig vara mycket större än jag kunde ana, full av historik och väldigt vacker. Jag får stanna här över natten. Med ca. 145 km. I batteri och 53 km. till SuC i Kamen behöver jag inte spara.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Tack för tipset!Tars skrev:Är du tillräckligt händig så finns ett däcklagningskit man kan köpa. Så här ser det ut: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Da ... 000022836/
Jag vet inte om jag vågar göra det själv. Jag måste ju ändå ha tillgång till luftpump. Men en däckfirma borde lösa det ganska snabbt.
Så länge inte luften pyser ut ska jag försöka ta mig hem. Det är ju ändå dags att byta till sommardäck.
Med tanke på 15 cm. snö i Danmark på vägen ned och några dagar med 0 grader genom Europa, är jag glad att vintersulorna sitter på. De är märkbart tystare än sommaruppsättningen, båda på 19” fälgar.
Senast redigerad av Arild, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Arild! Aja baja du vet väl att ”dubbdäck” är förbjudet där du är?
Oavsett om man bara har ynkliga EN dubb i ett enda däck!
Oavsett om man bara har ynkliga EN dubb i ett enda däck!
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- TeslaX Anders
- Teslaägare
- Inlägg: 162
- Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
- Ort: Mölndal
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Leo skrev:Arild! Aja baja du vet väl att ”dubbdäck” är förbjudet där du är?
Oavsett om man bara har ynkliga EN dubb i ett enda däck!
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Kamen, norr om Dortmund. Kl 10.08 laddar från 101 km. eller 31%.
Min vän Russel bjöd på fantastisk gästfrihet och lampan släcktes 01.30 i natt. Jag har fått en utsökt frukost, men passar ändå på att ta en fika under tiden i Kamen. Här finns massor av service. Till skillnad från SuC i FR finns här 4 restauranger! Ikea finns tre minuter bort. Väldigt snyggt och städat. Lärdom: Förbered med mat eller snacks när du laddar i Frankrike. Genom Tyskland löper resan smidigt.
Jag har bara 207 km till Bremen så jag avbryter 10.44 med 282 km tillgodo.
Min vän Russel bjöd på fantastisk gästfrihet och lampan släcktes 01.30 i natt. Jag har fått en utsökt frukost, men passar ändå på att ta en fika under tiden i Kamen. Här finns massor av service. Till skillnad från SuC i FR finns här 4 restauranger! Ikea finns tre minuter bort. Väldigt snyggt och städat. Lärdom: Förbered med mat eller snacks när du laddar i Frankrike. Genom Tyskland löper resan smidigt.
Jag har bara 207 km till Bremen så jag avbryter 10.44 med 282 km tillgodo.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
ja, tyskarna kan det här med att resa med bil, allt är ordnat och ordentligt. Franskarna verkar mer som "jaha, vill du ha nåt att äta när du stannar till? vill du gå på toaletten? varför då? det var konstiga behov!"
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Stuhr SuC utanför Bremen, 12.50 med 61 km. Här finns också all service. Bara 4 stalls, men alla var lediga. Nu är det riktigt varmt. 23 grader och ännu varmare i bilen. ACn är på hela tiden, dock med en lägre effektivitet. Något att fixa vid nästa service.
Braak, stannar bara 35 min. för att hinna till en färja och planerar att stanna i Nørre Alslev.
Färjan från Puttgarden avgår 17.00 och jag kommer till biljettluckan 16.56. Det borde gå...?
Klockan 17.00 rullar jag in på båten och 17.01 pluggar jag i mitt 3-fas uttag och laddar bilen ombord. Jag har haft motvind och kyliga vindar från Hamburg och norrut så min reserv till Alslev på 17% sjönk till 7% när jag kom hit. Då känns det skönt att få åtminstånde några procent under de 45 minuter överfarten tar. Det fanns ingen att fråga, så jag hoppas ingen drar ut kabeln.
Massor av bilalarm tjuter ombord. Det är rejält blåsigt. När jag når Rødby drar jag ut kabeln 2 min. innan avfärd och ser att jag fått en nödvändig reser. Den beräknar nu 25% vid ankomst.
På vägen norrut genom det platta landskapet skakar bilen rejält av motvinden. 17% vid ankomst. Jag kan konstatera att det var viktiga kilometer jag kunde ladda på under överfarten.
Vi ska naturligtvis inte räkna med att kunna ladda på båten. Det är dessutom miljövidrigt och ren el är ett starkt argument för mitt val av bil. Den här gången hade jag flyt. Kom in som sista bil och stannar precis där det finns ett uttag. Alla hade gått upp, så jag testade och det var ju tur det. +24 km.
Braak, stannar bara 35 min. för att hinna till en färja och planerar att stanna i Nørre Alslev.
Färjan från Puttgarden avgår 17.00 och jag kommer till biljettluckan 16.56. Det borde gå...?
Klockan 17.00 rullar jag in på båten och 17.01 pluggar jag i mitt 3-fas uttag och laddar bilen ombord. Jag har haft motvind och kyliga vindar från Hamburg och norrut så min reserv till Alslev på 17% sjönk till 7% när jag kom hit. Då känns det skönt att få åtminstånde några procent under de 45 minuter överfarten tar. Det fanns ingen att fråga, så jag hoppas ingen drar ut kabeln.
Massor av bilalarm tjuter ombord. Det är rejält blåsigt. När jag når Rødby drar jag ut kabeln 2 min. innan avfärd och ser att jag fått en nödvändig reser. Den beräknar nu 25% vid ankomst.
På vägen norrut genom det platta landskapet skakar bilen rejält av motvinden. 17% vid ankomst. Jag kan konstatera att det var viktiga kilometer jag kunde ladda på under överfarten.
Vi ska naturligtvis inte räkna med att kunna ladda på båten. Det är dessutom miljövidrigt och ren el är ett starkt argument för mitt val av bil. Den här gången hade jag flyt. Kom in som sista bil och stannar precis där det finns ett uttag. Alla hade gått upp, så jag testade och det var ju tur det. +24 km.
Senast redigerad av Arild, redigerad totalt 2 gång.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Tack för det! Då sätter de väl dit mig, för extra skruvade dubb.TeslaX Anders skrev:Leo skrev:Arild! Aja baja, du vet väl att ”dubbdäck” är förbjudet där du är?
Oavsett om man bara har ynkliga EN dubb i ett enda däck!
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Var det inga problem att få ladda ombord? Frågade du eller bara pluggade in? Kan ju vara smart sätt att spara ett stopp.Arild skrev:Stuhr SuC utanför Bremen, 12.50 med 61 km. Här finns också all service. Bara 4 stalls, men alla var lediga. Nu är det riktigt varmt. 23 grader och ännu varmare i bilen. ACn är på hela tiden, dock med en lägre effektivitet. Något att fixa vid nästa service.
Braak, stannar bara 35 min. för att hinna till en färja och planerar att stanna i Nørre Alslev.
Färjan från Puttgarden avgår 17.00 och jag kommer till biljettluckan 16.56. Det birde gå...?
Klockan 17.00 rullar jag in på båten och 17.01 pluggar jag i mitt 3-fas uttag och laddar bilen ombord. Jag haft motvind och kyliga vindar från Hamburg och norrut så min reserv på 17% sjönk till 7% när jag kom hit. Då känns det skönt att få åtminstånde några procent under de 45 minuter överfarten tar. Det fanns ingen att fråga, så jag hoppas ingen drar ut kabeln.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Jag har läst någonstans om att det inte fungerar att ladda på färjor, men uppenbarligen fungerade det ju för dig
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Jag har köpt en lägenhet i Antibes. Men jag kommer köra Tyskland - Schweiz - Italien - Frankrike. Läste i annan resebeskrivning på TC att den var bra och gott om SuC med bra mat mm.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Hur gick det? Tog du dig hem utan problem med ditt ofrivilligt dubbade däck?Arild skrev:Tack för det! Då sätter de väl dit mig, för extra skruvade dubb.TeslaX Anders skrev:Leo skrev:Arild! Aja baja, du vet väl att ”dubbdäck” är förbjudet där du är?
Oavsett om man bara har ynkliga EN dubb i ett enda däck!
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
De flesta fartyg har 60hz som frekvens i sitt elsystem. Vet inte om det kan vara upphovet till ryktet att det inte ska gå eller vara lämpligt att ladda ombord.lobbin skrev:Jag har läst någonstans om att det inte fungerar att ladda på färjor, men uppenbarligen fungerade det ju för dig
Model Y LR.
Model S70D
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Jag fick följande svar av Stenaline.
"Tack för ditt mail.
Det är många som önskar ström och den strömmen som finns ombord på bildäck är inte för bilar.
Strömmen som finns att tillgå på bildäcket fungerar inte på bilar. Strömmen är för stark och en olycka kan hända.
Önskar er en fin dag!
Med vänliga hälsningar/Kind Regards"
"Tack för ditt mail.
Det är många som önskar ström och den strömmen som finns ombord på bildäck är inte för bilar.
Strömmen som finns att tillgå på bildäcket fungerar inte på bilar. Strömmen är för stark och en olycka kan hända.
Önskar er en fin dag!
Med vänliga hälsningar/Kind Regards"
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Aha! Det är detta som är starkström! Eller är det måhända strömmen i havet som menas och att denna kan slita sönder en stackars bil som försöker simma?jpetters skrev:Jag fick följande svar av Stenaline.
"Tack för ditt mail.
Det är många som önskar ström och den strömmen som finns ombord på bildäck är inte för bilar.
Strömmen som finns att tillgå på bildäcket fungerar inte på bilar. Strömmen är för stark och en olycka kan hända.
Önskar er en fin dag!
Med vänliga hälsningar/Kind Regards"
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Ja jag säger då det... "strömmen är för stark"kangru skrev:Aha! Det är detta som är starkström! Eller är det måhända strömmen i havet som menas och att denna kan slita sönder en stackars bil som försöker simma?jpetters skrev:Jag fick följande svar av Stenaline.
"Tack för ditt mail.
Det är många som önskar ström och den strömmen som finns ombord på bildäck är inte för bilar.
Strömmen som finns att tillgå på bildäcket fungerar inte på bilar. Strömmen är för stark och en olycka kan hända.
Önskar er en fin dag!
Med vänliga hälsningar/Kind Regards"
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Ja, jag kom hem med min enda skruvade dubb. Nu kör jag på ljudligare sommarsulor, som än så länge inte har någon dubb.evilirish skrev:Hur gick det? Tog du dig hem utan problem med ditt ofrivilligt dubbade däck?Arild skrev:Tack för det! Då sätter de väl dit mig, för extra skruvade dubb.TeslaX Anders skrev:Leo skrev:Arild! Aja baja, du vet väl att ”dubbdäck” är förbjudet där du är?
Oavsett om man bara har ynkliga EN dubb i ett enda däck!
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Jag fick 10 av 16 Amp och 223 Volt, okänt vilken frekvens. De kanske har spätt ut strömmen i uttaget såsom drinken i baren, för att kunderna inte tål så mycket till sjöss.Bjelke skrev:Ja jag säger då det... "strömmen är för stark"kangru skrev:Aha! Det är detta som är starkström! Eller är det måhända strömmen i havet som menas och att denna kan slita sönder en stackars bil som försöker simma?jpetters skrev:Jag fick följande svar av Stenaline.
"Tack för ditt mail.
Det är många som önskar ström och den strömmen som finns ombord på bildäck är inte för bilar.
Strömmen som finns att tillgå på bildäcket fungerar inte på bilar. Strömmen är för stark och en olycka kan hända.
Önskar er en fin dag!
Med vänliga hälsningar/Kind Regards"
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
På färjan mellan Barcelona-Palma så märkte jag viss skillnad. Provade aldrig att ladda bilen, men att ladda datorn fungerade, medan det inte fungerade att ladda telefonen.frippe skrev:De flesta fartyg har 60hz som frekvens i sitt elsystem. Vet inte om det kan vara upphovet till ryktet att det inte ska gå eller vara lämpligt att ladda ombord.lobbin skrev:Jag har läst någonstans om att det inte fungerar att ladda på färjor, men uppenbarligen fungerade det ju för dig
Gick ju att lösa genom att ladda telefonen genom datorn, men ändå
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Intressant!lobbin skrev:På färjan mellan Barcelona-Palma så märkte jag viss skillnad. Provade aldrig att ladda bilen, men att ladda datorn fungerade, medan det inte fungerade att ladda telefonen.frippe skrev:De flesta fartyg har 60hz som frekvens i sitt elsystem. Vet inte om det kan vara upphovet till ryktet att det inte ska gå eller vara lämpligt att ladda ombord.lobbin skrev:Jag har läst någonstans om att det inte fungerar att ladda på färjor, men uppenbarligen fungerade det ju för dig
Gick ju att lösa genom att ladda telefonen genom datorn, men ändå
Jag ska prova igen i sommar när vi tar en annan färja till Tyskland.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Finns det något sätt att i bilen se om elen från färjan är 50 eller 60 Hz?
Eftersom hela Europa använder 50Hz skulle det förvåna om skulle använda amerikansk/japansk standard på färjorna i Europa.
Eftersom hela Europa använder 50Hz skulle det förvåna om skulle använda amerikansk/japansk standard på färjorna i Europa.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Japan har både 50 (östra) och 60 Hz (västra provinserna). Samt 100 V.Arild skrev:japansk standard
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh