Model 3 - Konfiguration/specifikation
Moderator: Redaktion
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Jag hade en P85D med stålfjädring häromveckan när de fixade lite med min bil. Riktigt trevlig kombo.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Jag har en P90DL med allt på utom luftfjädring som låne nu. Förutom P85+ i snö det den roligaste bil jag kört, men X är ju mer praktisk för familjen.danni skrev:Jag hade en P85D med stålfjädring häromveckan när de fixade lite med min bil. Riktigt trevlig kombo.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
WOW! Ska bli sjukt intressant att se prisbild och prestanda på denna.frippan skrev:Nytt tweet från Elon.
Nästa vecka kan man börja konfigurera Model 3 med AWD och Performance. Dessa för leverans i Juli.
Luftfjädring troligtvis nästa år.
@elonmusk: Tesla will enable orders end of next week for dual motor AWD & performance. Starting production of those in July. Air suspension prob next year.
Med tanke på hur körglädjen lovordats för "vanliga" Model 3 så kan ju detta bli en riktig dräpare!
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Blev ett litet tweet till från @elonmusk
Tweet from @elonmusk: @DMC_Ryan @AnthonyFultz AWD & white interior in July. Air suspension prob later. Note, that’s when we *start* making them. Can’t instantly fill all orders. Will take 6+ months to do so.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Då lär ju vinsten för varje Model 3 öka under Q3-Q4 eftersom basmodellen inte verkar gå att beställa förrän efter AWD och Performance. Basmodellen lär säkert börja levereras under Q1 2019, det är ju under Q3-Q4 som vinst skall göras och då vill de nog med alla medel och så effektivt som möjligt få in pengarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Japp. Lite tråkigt tycker jag. De hade verkligen möjligheten att ha en överlägsen produkt på marknaden sett till pris/prestanda. Nu minskar försprånget betänkligt. Samtidigt givetvis förståeligt med tanke på alla negativa skriverier som varit om Teslas finansiella ställning.Svenssons skrev:Då lär ju vinsten för varje Model 3 öka under Q3-Q4 eftersom basmodellen inte verkar gå att beställa förrän efter AWD och Performance. Basmodellen lär säkert börja levereras under Q1 2019, det är ju under Q3-Q4 som vinst skall göras och då vill de nog med alla medel och så effektivt som möjligt få in pengarna.
Personligen är jag övertygad om att Tesla hela tiden gjort rätt som satsat stenhårt på tillväxt och att skapa ett försprång, men tyvärr verkar ju stora delar av finansmarknaden plötsligt vilja se en försiktigare approach.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Frågan är hur det blir med Europalanseringen? Om de bara kommer att sälja LR, AWD och Performance först och när den marknaden är mättad börja sälja standard.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Kul när det i ena tråden spikas att bilar med mindre än 200kWh är oanvändbara och i andra tråden så konstateras det att Tesla tappar övertaget eftersom de inte släpper det lilla batterietLegato skrev:Japp. Lite tråkigt tycker jag. De hade verkligen möjligheten att ha en överlägsen produkt på marknaden sett till pris/prestanda. Nu minskar försprånget betänkligt. Samtidigt givetvis förståeligt med tanke på alla negativa skriverier som varit om Teslas finansiella ställning.Svenssons skrev:Då lär ju vinsten för varje Model 3 öka under Q3-Q4 eftersom basmodellen inte verkar gå att beställa förrän efter AWD och Performance. Basmodellen lär säkert börja levereras under Q1 2019, det är ju under Q3-Q4 som vinst skall göras och då vill de nog med alla medel och så effektivt som möjligt få in pengarna.
Personligen är jag övertygad om att Tesla hela tiden gjort rätt som satsat stenhårt på tillväxt och att skapa ett försprång, men tyvärr verkar ju stora delar av finansmarknaden plötsligt vilja se en försiktigare approach.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19696
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
elbilar är värdelösa helt enkelt....Henrik Torphammar skrev:Kul när det i ena tråden spikas att bilar med mindre än 200kWh är oanvändbara och i andra tråden så konstateras det att Tesla tappar övertaget eftersom de inte släpper det lilla batterietLegato skrev:Japp. Lite tråkigt tycker jag. De hade verkligen möjligheten att ha en överlägsen produkt på marknaden sett till pris/prestanda. Nu minskar försprånget betänkligt. Samtidigt givetvis förståeligt med tanke på alla negativa skriverier som varit om Teslas finansiella ställning.Svenssons skrev:Då lär ju vinsten för varje Model 3 öka under Q3-Q4 eftersom basmodellen inte verkar gå att beställa förrän efter AWD och Performance. Basmodellen lär säkert börja levereras under Q1 2019, det är ju under Q3-Q4 som vinst skall göras och då vill de nog med alla medel och så effektivt som möjligt få in pengarna.
Personligen är jag övertygad om att Tesla hela tiden gjort rätt som satsat stenhårt på tillväxt och att skapa ett försprång, men tyvärr verkar ju stora delar av finansmarknaden plötsligt vilja se en försiktigare approach.
Ska förövrigt bli sjukt intressant att se prestandan på 3:an med performance
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5659
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Är prestandan tillräckligt skoj i prestandamodellen kanske det blir ett byte snabbt från min 75D till en fullutrustad 3a . Snabbt som i om 1-1,5 år när de lär komma hit :p.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Hmmm. 1.) Det spikades verkligen inte. 2.) Jag har inte den åsikten. 3.) Det ena utesluter inte det andra. Det bästa vore såklart om Tesla dominerade alla prisklasser med bibehållba bruttomarginaler.Henrik Torphammar skrev:Kul när det i ena tråden spikas att bilar med mindre än 200kWh är oanvändbara och i andra tråden så konstateras det att Tesla tappar övertaget eftersom de inte släpper det lilla batterietLegato skrev:Japp. Lite tråkigt tycker jag. De hade verkligen möjligheten att ha en överlägsen produkt på marknaden sett till pris/prestanda. Nu minskar försprånget betänkligt. Samtidigt givetvis förståeligt med tanke på alla negativa skriverier som varit om Teslas finansiella ställning.Svenssons skrev:Då lär ju vinsten för varje Model 3 öka under Q3-Q4 eftersom basmodellen inte verkar gå att beställa förrän efter AWD och Performance. Basmodellen lär säkert börja levereras under Q1 2019, det är ju under Q3-Q4 som vinst skall göras och då vill de nog med alla medel och så effektivt som möjligt få in pengarna.
Personligen är jag övertygad om att Tesla hela tiden gjort rätt som satsat stenhårt på tillväxt och att skapa ett försprång, men tyvärr verkar ju stora delar av finansmarknaden plötsligt vilja se en försiktigare approach.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Håller med Legato, det viktiga är att det finns alternativ. Ska alla köra elbil (väldigt många i min bekantskapskrets har husvagn, eventuellt vi också snart ) så måste det finnas bilar med riktigt stora batteripack. Använder man bilen endast för pendling till jobbet kan man köpa en 30 kWh Golf klass bil. Tar man sin Model X med släp + två skotrar 40 mil till stugan i fjällen i -10-20C några gånger/vinter vill man kanske ha 150-200 kWh. Samt alla alternativ där i mellan.
Sen ser jag stora batteripack som Teslas främsta konkurrensfördel. Jag vill/hoppas att de kommer att ligga i framkant där samtidigt som man förstås även ska erbjuda billigare alternativ.
Sen ser jag stora batteripack som Teslas främsta konkurrensfördel. Jag vill/hoppas att de kommer att ligga i framkant där samtidigt som man förstås även ska erbjuda billigare alternativ.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Finns väl en stor risk för det, övriga tillverkare verkar vara en bit ifrån att kunna bygga större volymer med bilar runt 45-55 kwh så har vi otur kan det dröja några år innan någon 35 tusen dollars tesla dyker upp.frippan skrev:Frågan är hur det blir med Europalanseringen? Om de bara kommer att sälja LR, AWD och Performance först och när den marknaden är mättad börja sälja standard.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Hur snabb tror vi den snabbaste model 3 blir, 0-60 mph?OfarligTesla skrev:Är prestandan tillräckligt skoj i prestandamodellen kanske det blir ett byte snabbt från min 75D till en fullutrustad 3a . Snabbt som i om 1-1,5 år när de lär komma hit :p.
Dagens model 3 har ju gjort 0-60 mph på 4,66 s med 1-fot rollout. Kanske det är den rollouten som behövs eftersom den känns betydligt "slöare" från 0 till den kommer igång, kan detta ha att göra med att det är olika motorer i S/X och 3?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Är också väldigt nyfiken på det. Det enda man kan vara säker på är väl att den aldrig blir snabbare än snabbaste Model S. Sen kan man ju alltid hoppas på en ännu snabbare Model S i samma vevaPontus skrev:Hur snabb tror vi den snabbaste model 3 blir, 0-60 mph?OfarligTesla skrev:Är prestandan tillräckligt skoj i prestandamodellen kanske det blir ett byte snabbt från min 75D till en fullutrustad 3a . Snabbt som i om 1-1,5 år när de lär komma hit :p.
Dagens model 3 har ju gjort 0-60 mph på 4,66 s med 1-fot rollout. Kanske det är den rollouten som behövs eftersom den känns betydligt "slöare" från 0 till den kommer igång, kan detta ha att göra med att det är olika motorer i S/X och 3?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
0-XX har med mjukvara att göra. Batterier och motorer kan ge otroliga effekter under korta stunder. Det är alltså bara marknadsföring som är gränsen utöver vad däcken orkar med.Pontus skrev:Hur snabb tror vi den snabbaste model 3 blir, 0-60 mph?OfarligTesla skrev:Är prestandan tillräckligt skoj i prestandamodellen kanske det blir ett byte snabbt från min 75D till en fullutrustad 3a . Snabbt som i om 1-1,5 år när de lär komma hit :p.
Dagens model 3 har ju gjort 0-60 mph på 4,66 s med 1-fot rollout. Kanske det är den rollouten som behövs eftersom den känns betydligt "slöare" från 0 till den kommer igång, kan detta ha att göra med att det är olika motorer i S/X och 3?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5659
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Jag tror det beror helt på hur de vill prissätta den. Handlar det om ett tillval på 15k USD utöver vad en D kostar (så säg 18-20K USD över vad som är tillgängligt nu) så tror jag de vill ner i runt 3-3,2 sekunder eller liknande. Är det mer 10k USD utöver en D så tror jag vi pratar ungefär 1 sekund under nuvarande variant. Tror att mycket kommer handla om prissättning mot P100D och instegs S. Skulle gissa på att en prestandamodell av 3an inte får förgöra en S 75/100D helt om den inte kostar nära vad en 75D gör. Jag är mer eller mindre säker på att nuvarande modell är begränsad för att inte överskugga S för mycket, de ströp 3an och "uncorkade" S för att få ett prestandagap.Pontus skrev:Hur snabb tror vi den snabbaste model 3 blir, 0-60 mph?OfarligTesla skrev:Är prestandan tillräckligt skoj i prestandamodellen kanske det blir ett byte snabbt från min 75D till en fullutrustad 3a . Snabbt som i om 1-1,5 år när de lär komma hit :p.
Dagens model 3 har ju gjort 0-60 mph på 4,66 s med 1-fot rollout. Kanske det är den rollouten som behövs eftersom den känns betydligt "slöare" från 0 till den kommer igång, kan detta ha att göra med att det är olika motorer i S/X och 3?
Om prestandamodellen närmar sig 3 sekunder kommer det nog kännas svårt att motstå uppgraderingstarmen, är det däremot 3,7-3,8 vi pratar så kan jag nog stå emot och kanske kikar mer mot en ny S om 2 år eller liknande. Någon annan som direkt kollar på vad nästa bil blir så fort man hämtat den man köpt?
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Tror D modellen måste ner på 4,2 jämfört med rwd på 4,7 sekunder och sedan borde väl P ner 1 sekund under det. 5.000 dollar plus flr D och kanske 10.000 dollar till för P.
Då får du välja en P model 3 eller en model S75D basic.
Då får du välja en P model 3 eller en model S75D basic.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Tror inte D-påslaget på trean blir lika stort som på S. Tror snarare $3000. Upp till $15000 extra för P känns dock inte omöjligt.Pontus skrev:Tror D modellen måste ner på 4,2 jämfört med rwd på 4,7 sekunder och sedan borde väl P ner 1 sekund under det. 5.000 dollar plus flr D och kanske 10.000 dollar till för P.
Då får du välja en P model 3 eller en model S75D basic.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5659
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Jag tror inte att P kommer bli så pass mycket snabbare till det priset, tror inte D ger så stor prestandavinst heller. Tror att D kommer handla om att man får fyrhjulsdrift och någon symbolisk prestandavinst för typ 3-4K USD. På papper tror jag de vill ha P strax under 4 som bäst, eller till och med 4 blankt. Om de nu inte gör P tillvalet dyrt eller kör något P + Ludicrous tänk där man kan betala ännu mer för mer prestanda. Sen om det beror på ren mjukvara eller begränsningar i de nya effektiva motorerna är frågan, en anledning till varför de ströp RWD modellen kan ju varit för att lämna rum till P.Pontus skrev:Tror D modellen måste ner på 4,2 jämfört med rwd på 4,7 sekunder och sedan borde väl P ner 1 sekund under det. 5.000 dollar plus flr D och kanske 10.000 dollar till för P.
Då får du välja en P model 3 eller en model S75D basic.
Så det mest troliga för mig är D för 3-4K USD och typ 0,2 s snabbare, P kostar 10-12K USD utöver D och ligger runt 1 sekund under RWD varianten.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Tesla har gjort en liten uppdatering av sätena tydligen.
Ser ut att vara lite mer skålade .
Ser ut att vara lite mer skålade .
- snowtroll
- Teslaägare
- Inlägg: 558
- Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
- Ort: Alnö
- Referralkod: ts.la/peter15233
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Och att sömmarna i säteskanten(heldragen, kanske håller bättre så ) och vinklarna på vid skulder-höjd har justeratsvigge50 skrev:Tesla har gjort en liten uppdatering av sätena tydligen.
Ser ut att vara lite mer skålade .
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Eller så är det tesla passning på sömmarna med så de kan hamna några cm här och där
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Tesla har ju extremt fokus just nu på att göra bolaget lönsamt och därmed kräma ut maximala marginaler. Känner mig väldigt säker på att vi antingen får en dyr och snabb P modell eller ett ytterligare steg typ Ludicrous som blir riktigt dyrt. Tror absolut man kommer prissätta i nivå med BMW M3, Audi RS4/RS5 osv för toppmodellen.OfarligTesla skrev:Jag tror inte att P kommer bli så pass mycket snabbare till det priset, tror inte D ger så stor prestandavinst heller. Tror att D kommer handla om att man får fyrhjulsdrift och någon symbolisk prestandavinst för typ 3-4K USD. På papper tror jag de vill ha P strax under 4 som bäst, eller till och med 4 blankt. Om de nu inte gör P tillvalet dyrt eller kör något P + Ludicrous tänk där man kan betala ännu mer för mer prestanda. Sen om det beror på ren mjukvara eller begränsningar i de nya effektiva motorerna är frågan, en anledning till varför de ströp RWD modellen kan ju varit för att lämna rum till P.Pontus skrev:Tror D modellen måste ner på 4,2 jämfört med rwd på 4,7 sekunder och sedan borde väl P ner 1 sekund under det. 5.000 dollar plus flr D och kanske 10.000 dollar till för P.
Då får du välja en P model 3 eller en model S75D basic.
Så det mest troliga för mig är D för 3-4K USD och typ 0,2 s snabbare, P kostar 10-12K USD utöver D och ligger runt 1 sekund under RWD varianten.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5659
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Ja prismässigt verkar vi tro runt samma då, frågan är hur det blir med prestandan. Vissa Youtubers som fokuserar på Tesla har ju gjort sina egna tänk genom att kika på hur mycket extra P kostar för S och X i procent och kommit fram till runt 82k USD för en fullsmetad P3 vilket ju blir mycket deg i Sverige. Det är någonstans där jag tror den landar om de nu vill göra den snabb.Legato skrev:Tesla har ju extremt fokus just nu på att göra bolaget lönsamt och därmed kräma ut maximala marginaler. Känner mig väldigt säker på att vi antingen får en dyr och snabb P modell eller ett ytterligare steg typ Ludicrous som blir riktigt dyrt. Tror absolut man kommer prissätta i nivå med BMW M3, Audi RS4/RS5 osv för toppmodellen.