Besöka Teslafabriken

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Besöka Teslafabriken

Inlägg av bylund »

Då jag ändå är i San Francisco passade jag på att boka in ett besök på Teslafabriken. På onsdag bär det av om det går enligt planerna. Någon som har något tips eller tankar på vad man ska göra eller undvika där i krokarna? Tyvärr råder fotoförbud. Naturligtvis är huvudsyftet med detta inlägg att få avundsjuka kommentarer ;)

För övrigt är det oväntat klent med Teslor i centrala San Francisco. På ett drygt dygn har jag sett två Teslor mot fyra Leaf.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Re: Besöka Teslafabriken

Inlägg av +46 »

+1
Jag ser fram emot att få läsa din berättelse från besöket!
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
PatrikHjelt

Inlägg av PatrikHjelt »

Ja det är ju såklart man blir avis.
Mission accomplished :mrgreen:

Det ska bli intressant att få höra om dina intryck från besöket.
Patrik Hjelt
Community Manager
Tesla Club Sweden
Vi finns på Telegram, TeslaClubSweden också.
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

bylund skrev:
Då jag ändå är i San Francisco passade jag på att boka in ett besök på Teslafabriken. På onsdag bär det av om det går enligt planerna. Någon som har något tips eller tankar på vad man ska göra eller undvika där i krokarna? Tyvärr råder fotoförbud. Naturligtvis är huvudsyftet med detta inlägg att få avundsjuka kommentarer ;)

För övrigt är det oväntat klent med Teslor i centrala San Francisco. På ett drygt dygn har jag sett två Teslor mot fyra Leaf.
Konstigt, redan för drygt ett år sedan såg jag ett par varje dag, det borde vara fler nu.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Lucky fuck ;)
Onsdag.. har du en sjuhelsikes tur droppar dom något om Model X på aktieägarmötet ikväll (PST) som gör att du får se en glimt av den i morgon.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Jag får nöja mig med med att besöka slutmonteringen i Holland.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Daoops skrev:
Lucky fuck ;)
Onsdag.. har du en sjuhelsikes tur droppar dom något om Model X på aktieägarmötet ikväll (PST) som gör att du får se en glimt av den i morgon.
Det vore sannerligen coolt... Fast jag är redan nöjd att få se fabriken
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

bylund skrev:
Daoops skrev:
Lucky fuck ;)
Det vore sannerligen coolt... Fast jag är redan nöjd att få se fabriken
Det förstår jag! Keep us posted :)
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Jag är onekligen avundsjuk. Jag fick aldrig till det besöket när jag var i SF i höstas. Det gick helt enkelt inte att få in i schemat. Dessutom var det innan jag hade beställt så jag är inte säker på att jag hade fått.

Jag laddade dock på SuC på Rocket Road 1 i LA som ligger inne på ett av SpaceX område. Jag trodde knappt man fick åka in där, men vakten vinkade in mig efter att jag sett vilsen ut en stund. "Nice Car. The Super Charger is 800 ft ahead and then to the left sir."

Lycka till, och hoppas du får se eller veta nåt spektakulärt eller snubbla på Elon eller nåt sånt.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Så en timmes bilfärd från San Francisco ligger den så, Teslafabriken.
teslafabriken.jpg
Efter en kort presentation så fick vi åka runt i fabriken på ett litet eltåg, och se olika delar av fabriken.
- Aluminumpressarna, som formar de olika karossdelarna
- I hopsvetsningen av karosserna, som görs mest av robotar (en station var manuell). Här fick vi gå av tåget och gå på en bro över
- Batteripacken som sätts in
- Övriga stationer där man ser hur mer och mer av bilens inredning och ytterdetaljer läggs till, som dörrar etc

Bitar vi inte visades
- Plastdelstillverkningen (i en annan byggnad)
- Lackeringen
- Model X-karossens ihopsvetsningslina

Hela turen varade 50 minuter, och var enligt min mening lite forcerad. Fast de kanske inte kan ha sådana som mig dreglande där hela dagarna; jag skulle kunna stå länge och bara se robotarna i arbete.

Jag tycker inte att det är värt att åka till Kalifornien bara för att få besöka fabriken, men är man ändå i krokarna är det värt att boka in en tur. Mitt förtroende för Tesla som biltillverkare har stärkts efter detta besök.
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

Spännande.
Bra att veta lite mer om hur ett besök går till. Jag hade säkerligen också velat bli stående och bara titta en hel dag. Nu fick man definitivt besked på att det inte låter sig göras.
Tack för rapporten @bylund.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Häftigt och tackar för informationen och får nöja mig med Tillburg i sommar när vi ändå är på genomresa men kan nog vara coolt ändå.
Användarvisningsbild
Robert S
Teslaägare

Inlägg av Robert S »

bylund skrev:
Så en timmes bilfärd från San Francisco ligger den så, Teslafabriken.
teslafabriken.jpg
Efter en kort presentation så fick vi åka runt i fabriken på ett litet eltåg, och se olika delar av fabriken.
- Aluminumpressarna, som formar de olika karossdelarna
- I hopsvetsningen av karosserna, som görs mest av robotar (en station var manuell). Här fick vi gå av tåget och gå på en bro över
- Batteripacken som sätts in
- Övriga stationer där man ser hur mer och mer av bilens inredning och ytterdetaljer läggs till, som dörrar etc

Bitar vi inte visades
- Plastdelstillverkningen (i en annan byggnad)
- Lackeringen
- Model X-karossens ihopsvetsningslina

Hela turen varade 50 minuter, och var enligt min mening lite forcerad. Fast de kanske inte kan ha sådana som mig dreglande där hela dagarna; jag skulle kunna stå länge och bara se robotarna i arbete.

Jag tycker inte att det är värt att åka till Kalifornien bara för att få besöka fabriken, men är man ändå i krokarna är det värt att boka in en tur. Mitt förtroende för Tesla som biltillverkare har stärkts efter detta besök.

Ska vara i Kalifornien hela juli, funderade på att själv också göra ett besök.
Hur lång tid innan var du tvungen till att boka en tur?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Robert S skrev:
Ska vara i Kalifornien hela juli, funderade på att själv också göra ett besök.
Hur lång tid innan var du tvungen till att boka en tur?
Jag vet inte hur tidigt man måste vara ute. Jag hörde av mig ungefär sex veckor innan, och fick plats på den tur jag föredrog. Jag tror inte att den turen blev full. De kör två turer varje vardag, kl 11 och kl 15. Fredagar var den minst rekommenderade av dem, p g a att det var risk för mindre action då.
Användarvisningsbild
Robert S
Teslaägare

Inlägg av Robert S »

Ok tack, såg du ifall man kunde ha med sig barn?
Jag har varit på BMW, Porsche och Mercedes fabriksturer och alla hade olika regler.
Vår lilla dotter är "härdad" trots att hon bara är 6år, alla våra bilturer i Europa innehåller alltid ngt bilinslag - denna gång så frågade hon om vi skulle till Tesla eftersom vi skall till USA :D
Så man vill ju inte göra sin dotter besviken..... ;)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det var barn på turen. Kravet är att man är minst fyra fot lång.
Användarvisningsbild
grubblare
Teslaägare

Inlägg av grubblare »

bylund: Av en ren händelse (som förmodligen stavas wwdc?) var jag på fabriken precis samma dag som du fast på 09:00-turen! Jag bokade tre dagar innan, så det verkar inte särskilt svårt att få plats om man råkar vara i regionen.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jo, så stavas det visst :)
Användarvisningsbild
Robert S
Teslaägare

Inlägg av Robert S »

Var på fabriken i Fremont för ngn vecka sen (14/7), har tagit oss ner till San Diego nu - fabriken ligger som sagt bara ca 6-7 mil söder om SF. Hade dottern med mig som är 46 inches - det krävdes 48 :roll:
Dvs sambo och dotter kunde inte följa med på turen - de var stenhårda om de 5cm som saknades.....varför i detta fallet kan jag inte förstå ( visst man måste dra gränsen någonstans) men för att sitta på ett litet tåg i en 1h, stiga av en gång i 2 min?
Tyvärr får jag säga att turen var en besvikelse... har som sagt varit på Porsche, BMW, Mercedes fabriksturer som var mkt mer utförlig, detaljerad och informativ - denna turen var mer en snabb slinga i fabriken där guiden mest skröt om storleken på fabriken, hur billigt de köpte sina pressverktyg/maskiner ifrån konkurser och hur glada deras anställda var eftersom de hade en fikaplats med ett par fikusar ( läs växt :lol: )

Såg iofs nya X-modellen - jag skrev på ett sekretessavtal så vet inte hur mkt man får skriva - men produktion väldigt nära...... :P

Så - är man i SF och ändå skall åka söderut kan det vara värt ett besök - men förvänta er inte för mkt - utan ta det som ett studie/attraktions besök...

Jag bokade besöket via en presskille på Tesla som heter Tim Macann (ngt) - har hans mailadress ifall ngn är intr.
Claes Schumann

Inlägg av Claes Schumann »

Black66 på youtube besöker tydligen den kommande Teslafabriken regelbundet! :)
Undrar om Tesla tycker det är ok med en drönare flygande över med kamera?
Trevlig helg!

Claes Schumann

Inlägg av Claes Schumann »

Intresset för Gigafactory är nu så stort att besökarna börjar bli våldsamma...
http://www.di.se/artiklar/2015/10/14/va ... ya-fabrik/
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Besöka Teslafabriken

Inlägg av Herr X »

Claes Schumann skrev:
Intresset för Gigafactory är nu så stort att besökarna börjar bli våldsamma...
http://www.di.se/artiklar/2015/10/14/va ... ya-fabrik/
Från artikeln tycker jag mig skönja en viss skillnad mellan amerikanska och svenska journalister. En svensk journalist hade nog aldrig åkt ut till platsen, utan istället suttit på redaktionen och twittrat (sina egna) olika åsikter om fabriken.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Bra påminnelse, denna tråd. Ska försöka få ett besök i Tilburgfabriken när vi åker ner till Nederländerna nästa år.
bylund skrev:
Det låter positivt! Hoppas dom inte bara skärper sig när rundturen passerar. :)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Skriv svar