För övrigt är det oväntat klent med Teslor i centrala San Francisco. På ett drygt dygn har jag sett två Teslor mot fyra Leaf.
Moderator: Redaktion
Konstigt, redan för drygt ett år sedan såg jag ett par varje dag, det borde vara fler nu.bylund skrev:Då jag ändå är i San Francisco passade jag på att boka in ett besök på Teslafabriken. På onsdag bär det av om det går enligt planerna. Någon som har något tips eller tankar på vad man ska göra eller undvika där i krokarna? Tyvärr råder fotoförbud. Naturligtvis är huvudsyftet med detta inlägg att få avundsjuka kommentarer
För övrigt är det oväntat klent med Teslor i centrala San Francisco. På ett drygt dygn har jag sett två Teslor mot fyra Leaf.
Det vore sannerligen coolt... Fast jag är redan nöjd att få se fabrikenDaoops skrev:Lucky fuck![]()
Onsdag.. har du en sjuhelsikes tur droppar dom något om Model X på aktieägarmötet ikväll (PST) som gör att du får se en glimt av den i morgon.
Det förstår jag! Keep us postedbylund skrev:Det vore sannerligen coolt... Fast jag är redan nöjd att få se fabrikenDaoops skrev:Lucky fuck![]()
Onsdag.. har du en sjuhelsikes tur droppar dom något om Model X på aktieägarmötet ikväll (PST) som gör att du får se en glimt av den i morgon.
bylund skrev:Så en timmes bilfärd från San Francisco ligger den så, Teslafabriken.
Efter en kort presentation så fick vi åka runt i fabriken på ett litet eltåg, och se olika delar av fabriken.
- Aluminumpressarna, som formar de olika karossdelarna
- I hopsvetsningen av karosserna, som görs mest av robotar (en station var manuell). Här fick vi gå av tåget och gå på en bro över
- Batteripacken som sätts in
- Övriga stationer där man ser hur mer och mer av bilens inredning och ytterdetaljer läggs till, som dörrar etc
Bitar vi inte visades
- Plastdelstillverkningen (i en annan byggnad)
- Lackeringen
- Model X-karossens ihopsvetsningslina
Hela turen varade 50 minuter, och var enligt min mening lite forcerad. Fast de kanske inte kan ha sådana som mig dreglande där hela dagarna; jag skulle kunna stå länge och bara se robotarna i arbete.
Jag tycker inte att det är värt att åka till Kalifornien bara för att få besöka fabriken, men är man ändå i krokarna är det värt att boka in en tur. Mitt förtroende för Tesla som biltillverkare har stärkts efter detta besök.
Jag vet inte hur tidigt man måste vara ute. Jag hörde av mig ungefär sex veckor innan, och fick plats på den tur jag föredrog. Jag tror inte att den turen blev full. De kör två turer varje vardag, kl 11 och kl 15. Fredagar var den minst rekommenderade av dem, p g a att det var risk för mindre action då.Robert S skrev:Ska vara i Kalifornien hela juli, funderade på att själv också göra ett besök.
Hur lång tid innan var du tvungen till att boka en tur?
Från artikeln tycker jag mig skönja en viss skillnad mellan amerikanska och svenska journalister. En svensk journalist hade nog aldrig åkt ut till platsen, utan istället suttit på redaktionen och twittrat (sina egna) olika åsikter om fabriken.Claes Schumann skrev:Intresset för Gigafactory är nu så stort att besökarna börjar bli våldsamma...
http://www.di.se/artiklar/2015/10/14/va ... ya-fabrik/
Det låter positivt! Hoppas dom inte bara skärper sig när rundturen passerar.bylund skrev:Jag tycker inte att det är värt att åka till Kalifornien bara för att få besöka fabriken, men är man ändå i krokarna är det värt att boka in en tur. Mitt förtroende för Tesla som biltillverkare har stärkts efter detta besök.