Henrik Torphammar skrev:Leo skrev:Större batteri =potential bättre prestanda...
Bjelke skrev:Samt totalt antal mil den kan gå innan batteriet skrotas blir det dubbla, så om en vanlig 100-modell tex kan rulla typ 40.000mil så kan en 200-modell rulla 80.000 mil osv, fast
man får såklart även ta hänsyn till hur batteriet mår av prestandan som nyttjas/laddningsnivåer samt åldern i sig självt osv så det kanske inte har någon betydelse isf (det lär bli
jääääkligt många mil iaf)
Jag tror bägge gör felaktiga antaganden.
På vilket sätt?
Om man antar ungefär samma antal laddcykler möjliga så ger dubbla kapaciteten oxo dubbla totala tillgängliga
körsträckan, förvisso grovt räknat eftersom ett tyngre batteri ger lite högre förbrukning samt att livslängden även
verkar bero på batteriets faktiska ålder plus det faktum att bilen troligen skulle rasa ihop före batteriet i många
fall...
Det hör har väl även Tibor skrivit om har jag för mig, vi har iaf använt exakt den "kalkylen" på ett företag som
bygger elfordon (dock inte bilar) där vi anger livslängd i drifttid (som då helt är beroende på batteristorlek).
Och större batteri KAN ge bättre prestanda men det förutsätter såklart att det är strömuttaget som är begränsande
ur systemsynpunkt (eller eg. effekten dvs ström X spänning så dubbel spänning kan tex användas isf dubbel ström osv).
Är det däremot motorer eller däcken fäste eller nåt annat som är begränsande så påverkar inte batteriet något alls vad
avser prestandan, men i Teslas fall tror jag större batteri än 100kWh lär ge åtminstone lite bättre prestanda, tex
i högre fart eller under längre tid (om värme är batteri-relaterat och inte motor-relaterat vilket vi i nya roadsterns
fall inte vet något om än)...
Tyngre batteri påverkar dock prestandan negativt om man bara skulle se på acceleration och det är annat än batteriet
som är begränsande (enligt ovan)...
Så i en P100D tex så vettifan om man skulle tjäna på större batteri (vilket du kanske tänkte på)