Det blir mer och mer som pekar mot att en Model 3 Performance är en perfekt andrabil, helt enkelt Jag har knappt tänkt på Model 3 sen jag reserverade en, men prospektet att köpa en sån blir mer och mer lockande, särskilt efter alla positiva recensioner av köregenskaperna.
Fasiken asså, jag som sitter här och försöker avsluta en affär på en till S som andrabil
Får väl byta till en P-3:a sen då...
Eller 3:e bil
Har för mig du skrev att du planera ha bilen väldigt länge.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Det blir mer och mer som pekar mot att en Model 3 Performance är en perfekt andrabil, helt enkelt Jag har knappt tänkt på Model 3 sen jag reserverade en, men prospektet att köpa en sån blir mer och mer lockande, särskilt efter alla positiva recensioner av köregenskaperna.
Fasiken asså, jag som sitter här och försöker avsluta en affär på en till S som andrabil
Får väl byta till en P-3:a sen då...
Eller 3:e bil
Har för mig du skrev att du planera ha bilen väldigt länge.
Ja min första tänker jag nog behålla ett bra tag till iaf
Det blir väl den nya som ryker isf, för tre bilar behöver vi inte såvida inte en av dom är en roadster
Edit: bra minne där Pontus
Tesla har nu gjort ett antal ändringar i design studion.
- dual drive kostar nu $4000
- Prestandaversionen gick från $78 000 till $64,000 men lite blev tillval istället för standard.
- ”Performance package” för $5000 höjer tophastigheten från 145 till 155 mph, inkluderar kolfiberspoiler, aluminium pedaler, Michelin Pilot Sport 4S däck, röda bromsar, 20” fälgar.
- Vit interiör kostar nu $1,500 extra
- kostnaden för annan exteriör än svart verkar inte längre vara inkluderad i performance versionen
- Tor också Obsidian Svart metallic blev valbar först nu.
Så en fullutrustad Model 3 utan autopilot gick från $78 000 till $71 500.
Tesla har nu gjort ett antal ändringar i design studion.
- dual drive kostar nu $4000
- Prestandaversionen gick från $78 000 till $64,000 men lite blev tillval istället för standard.
- ”Performance package” för $5000 höjer tophastigheten från 145 till 155 mph, inkluderar kolfiberspoiler, aluminium pedaler, Michelin Pilot Sport 4S däck, röda bromsar, 20” fälgar.
- Vit interiör kostar nu $1,500 extra
- kostnaden för annan exteriör än svart verkar inte längre vara inkluderad i performance versionen
- Tor också Obsidian Svart metallic blev valbar först nu.
Så en fullutrustad Model 3 utan autopilot gick från $78 000 till $71 500.
Tesla har nu gjort ett antal ändringar i design studion.
- dual drive kostar nu $4000
- Prestandaversionen gick från $78 000 till $64,000 men lite blev tillval istället för standard.
- ”Performance package” för $5000 höjer tophastigheten från 145 till 155 mph, inkluderar kolfiberspoiler, aluminium pedaler, Michelin Pilot Sport 4S däck, röda bromsar, 20” fälgar.
- Vit interiör kostar nu $1,500 extra
- kostnaden för annan exteriör än svart verkar inte längre vara inkluderad i performance versionen
- Tor också Obsidian Svart metallic blev valbar först nu.
Så en fullutrustad Model 3 utan autopilot gick från $78 000 till $71 500.
Man undrar ju om det nånsin kommer att bli möjligt att köpa en 3:a med 2-hjulsdrift, lilla batteriet och dragkrok? En Tesla för under 400000 efter avdragen bonus?
Man undrar ju om det nånsin kommer att bli möjligt att köpa en 3:a med 2-hjulsdrift, lilla batteriet och dragkrok? En Tesla för under 400000 efter avdragen bonus?
Med 12 kronors regeln skulle det betyda ca 38 kusd i designstudion. Det blir nog på gränsen.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Man undrar ju om det nånsin kommer att bli möjligt att köpa en 3:a med 2-hjulsdrift, lilla batteriet och dragkrok? En Tesla för under 400000 efter avdragen bonus?
Med 12 kronors regeln skulle det betyda ca 38 kusd i designstudion. Det blir nog på gränsen.
Ja, det kommer att bli svårt. Och för varje dag som går utan att dragkrok kommer upp i designstudion så tror ja allt mindre på att det nånsin kommer att hända.
Man undrar ju om det nånsin kommer att bli möjligt att köpa en 3:a med 2-hjulsdrift, lilla batteriet och dragkrok? En Tesla för under 400000 efter avdragen bonus?
Med 12 kronors regeln skulle det betyda ca 38 kusd i designstudion. Det blir nog på gränsen.
Ja, det kommer att bli svårt. Och för varje dag som går utan att dragkrok kommer upp i designstudion så tror ja allt mindre på att det nånsin kommer att hända.
Det viktigaste är att den blir typad för dragkrok i Europa. Om det gick att sätta på godkänd krok i efterhand vore det underbart.
Man undrar ju om det nånsin kommer att bli möjligt att köpa en 3:a med 2-hjulsdrift, lilla batteriet och dragkrok? En Tesla för under 400000 efter avdragen bonus?
Håller med dig, jag kommer inte ha råd med alla dessa dyra tillägg... Jag har satt mig i kö för att köpa en ganska standard Modell 3 även om jag troligen lägger på något tillbehör men några 800000kr kommer jag inte ha råd med.
Man undrar ju om det nånsin kommer att bli möjligt att köpa en 3:a med 2-hjulsdrift, lilla batteriet och dragkrok? En Tesla för under 400000 efter avdragen bonus?
Håller med dig, jag kommer inte ha råd med alla dessa dyra tillägg... Jag har satt mig i kö för att köpa en ganska standard Modell 3 även om jag troligen lägger på något tillbehör men några 800000kr kommer jag inte ha råd med.
Instämmer!
Det får inte bli för blodigt, alltså avsikten är inte att bräcka nivån bara för att (sticka ut i trafiken!)
Jag har aldrig sett bilen vare sig som en statussymbol, en leksak värd hur mycket pengar som helst eller haft bilkörande och prestandajakt som ett intresse. Min syn på bilar är strikt pragmatisk. Det har för mig alltid varit att gå en balansgång mellan att ha en bil som fyller sina syften som transportmedel och att den ska kosta så lite som möjligt. Därför är egentligen inte Tesla en bil för mig, inte ens i sin billigaste version. Att betala uppåt en halv miljon för en bil är ur mitt perspektiv i grund och botten rena vansinnet. Visserligen finns det ett större utrymme för en hög kapitalkostnad när driften är så mycket lägre och jag kör relativt mycket så jag kan räkna hem en del på det viset.
Men jag har aldrig haft högavlönade jobb, har alltid levt på marginalen för att bl.a. kunna få bo i eget hus och nu, när barnen är utflugna och ekonomin är bättre än nånsin (även tack vare att både jag och hustrun har klättrat lite i karriären och har relativt sett bättre avlönade jobb än nån av oss nånsin haft), ska jag då använda detta utrymme till att köpa en svindyr bil?
Hur mycket är Teslas SuC-nätverk egentligen värt? Jag kör trots allt inte så många riktiga långresor. Räcker det inte med en bil med CCS? Det nätverket växer ju faktiskt rejält och underlättar resandet. Jämfört med min Zoe vore CCS och ett dubbelt så stort batteri ett jättelyft med laddstopp nedåt ¼ av det jag har nu. En Sono Sion är ju den bil jag skulle vilja ha. Den representerar allt det som jag alltid stått för när det gäller bilköp. Billig och praktisk! Komfort kommer betydligt längre ner på listan.
Men jag har blivit förgiftad i sinnet av att hänga här och jag kommer ibland på mig själv med att tänka mörka tankar om att äga en Tesla trots det dyra inköpspriset. OM, och jag betonar OM!, jag får möjlighet att beställa en Tesla i vinter så är det trots allt stor risk att jag gör det. Mitt leasingavtal på Zoen går ut i januari och en Sion finns inte att tillgå förrän c:a ytterligare ett år senare. Kanske har jag en Tesla under en övergångsperiod eller så tvingar jag hustrun att sälja sin Kia när Sion blir tillgänglig och vi blir helt eldrivna.
Men aldrig att jag kommer att betala 100000 för ett större batteri och/eller nästan lika mycket för AP. Performance kan vi bara glömma. Hur jag än vrider och vänder på det så går min absoluta smärtgräns för att köpa en Tesla vid halvmiljonen.
Ja nya dyra bilar är ju egentligen vansinne att lägga pengar på om man inte har intresse för det och även med intresse är det ju ingen briljant idé rent ekonomiskt. Hoppas de billigare bättre elbilarna kommer snart så fler kan motivera att skaffa dem, min far vill skaffa elbil men tycker inte det är värt att lägga de pengarna de idag kostar om man skall ha lite räckvidd.
Har själv sagt att jag aldrig skulle köpa en ny bil för att det är kapitalförstöring, hade även sagt att jag skulle börja skaffa billigare bilar än den jag hade tidigare då det inte var värt så mycket pengar när jag egentligen inte behöver en bil (kan åka taxi de gångerna jag faktiskt ska utanför stan). Trots det gick jag och köpte en Tesla bara för att det var skoj och jag har stort bilintresse, pratar redan om att byta när något nytt kul kommer... Hur länge får man skylla på att man är ung och dum?
Tesla har nu gjort ett antal ändringar i design studion.
- dual drive kostar nu $4000
- Prestandaversionen gick från $78 000 till $64,000 men lite blev tillval istället för standard.
- ”Performance package” för $5000 höjer tophastigheten från 145 till 155 mph, inkluderar kolfiberspoiler, aluminium pedaler, Michelin Pilot Sport 4S däck, röda bromsar, 20” fälgar.
- Vit interiör kostar nu $1,500 extra
- kostnaden för annan exteriör än svart verkar inte längre vara inkluderad i performance versionen
- Tor också Obsidian Svart metallic blev valbar först nu.
Så en fullutrustad Model 3 utan autopilot gick från $78 000 till $71 500.
blir väldigt intressant att se om det går att få standardbatteriet med dual motor. Det är den varianten som hade varit ideell som andrabil. Vi har definitivt inget behov av det stora batteriet på andrabilen. Redan eGolfens batteri är fullt tillräckligt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
4WD prestanda: 147 kW fram, 211 kW bak
4WD: 147 kW fram, 188 kW bak
RWD: 211 kW bak
Motorn fram klarar alltså inte mer effekt än den bakre motorn. Dessutom får man på pappret nu sämre räckvidd med 4WD jämfört med 2WD. Jag vidhåller då att den främsta orsaken till att man valde den motorteknologi man valde för den främre motorn är kostnadsrelaterad. Enklare befintlig konstruktion utan PM magneter eftersom det helt enkelt inte finns behov av något "bättre".
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
OK. Mina beräkningar pekade på att med en 211 kW motor fram skulle styrelektroniken behöva reglera ner effekten även i farter en bit över 100 km/h, så det finns marginal för att klara de angivna tiderna även med en främre motor som är svagare.
Intressant att hoppet ner från P-modell till AWD är 23 KW, medan hoppet från från AWD till RWD är 124 kW.
Har den vanliga AWD en annan motor bak än P AWD och RWD? Eller är den bara elektroniskt begränsad?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Har den vanliga AWD en annan motor bak än P AWD och RWD? Eller är den bara elektroniskt begränsad?
Nu minns jag inte om jag läst nåt om hur just 3:ans motorer samverkar, men på S och X funkar det väl så att de har olika utväxling och gör jobbet i olika register. Först jobbar bakre motorn och sen kan den främre komma in och ge bättre kraft i högre hastigheter. Rätt smart, som att växla.
Har den vanliga AWD en annan motor bak än P AWD och RWD? Eller är den bara elektroniskt begränsad?
Frågan är väl i så fall vad man menar med en annan motor. Personligen tror jag det är exakt samma motor, eventuellt någon mindre skillnad i invertern men mest troligt bara elektroniskt begränsad. Som Niklas Z nämnde så är det en väldigt liten skillnad mellan P och icke P AWD så vad som skickas ut för max effekt till motorerna (samtidigt) är gissningsvis något helt annat än effekten som nämns i EPA rapporten.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd