Första elektriska husbilen
Moderator: Redaktion
Första elektriska husbilen
Jag har lust att köpa en husbil men kan inte tänka mig en dieseldriven. När dyker det upp elektriska alternativ?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6522
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Första elektriska husbilen
Iveco har jag för mig har en plattform för eldrift redan som kan användas för bla husbil.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2293
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Första elektriska husbilen
Det visades en prototyp förra året på en mässa ivarjefall.
Borde ju vara perfekt med elhusbil, den står ju ofta uppställd längre tider och kan destinationsladda i lugn och ro.
Sedan kunde ju även gasolen skippas och 230 V system i bodelen matas från batteriet.
Borde ju vara perfekt med elhusbil, den står ju ofta uppställd längre tider och kan destinationsladda i lugn och ro.
Sedan kunde ju även gasolen skippas och 230 V system i bodelen matas från batteriet.
Re: Första elektriska husbilen
Ja, problemet med den är tyvärr räckvidden på 20 mil enligt NEDC, blir inte mycket mer än en timmes körning mellan laddningarna.Off Grid Byggaren skrev:Det visades en prototyp förra året på en mässa ivarjefall.
Borde ju vara perfekt med elhusbil, den står ju ofta uppställd längre tider och kan destinationsladda i lugn och ro.
Sedan kunde ju även gasolen skippas och 230 V system i bodelen matas från batteriet.
http://www.husvagnochcamping.se/artikla ... h-tystare/
Re: Första elektriska husbilen
Det måste till ett rejält batteripack för att få vettig räckvidd på en husbil. Minst 200 kWh. De 200-250 kWh Elon pratade om för gen 3 av SC räcker nog, har man en husbil kan man stanna 1-2 timmar och ladda utan problem.
Frågan är vem som går iland med det förutom Tesla ? Dvs, om vi pratar om de närmsta 4-5 åren.
Frågan är vem som går iland med det förutom Tesla ? Dvs, om vi pratar om de närmsta 4-5 åren.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Första elektriska husbilen
200 km/h med en husbilvigge50 skrev:Ja, problemet med den är tyvärr räckvidden på 20 mil enligt NEDC, blir inte mycket mer än en timmes körning mellan laddningarna.Off Grid Byggaren skrev:Det visades en prototyp förra året på en mässa ivarjefall.
Borde ju vara perfekt med elhusbil, den står ju ofta uppställd längre tider och kan destinationsladda i lugn och ro.
Sedan kunde ju även gasolen skippas och 230 V system i bodelen matas från batteriet.
http://www.husvagnochcamping.se/artikla ... h-tystare/
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Första elektriska husbilen
Nissan har tydligen börjat tillverka en, men den går bara att beställa i spanien, när de kommer med lite större batteri kommer jag vara spekulant
https://newsroom.nissan-global.com/rele ... -in-madrid
https://newsroom.nissan-global.com/rele ... -in-madrid
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Första elektriska husbilen
Husbilar skall ju köras i 30-45 med öppen mun och ojämn hastighet utan mål. Går nog 6 timmar.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Första elektriska husbilen
Med en fin aerodynamik borde ett batteri på 200kWh vara mer än tillräckligt för att man ska bli jättenöjd som elektrisk husbilist.
Det lägsta pack-priset per kWh antogs vara ca. $150 i slutet av 2017. Det motsvarar ca. 300kSEK för batteripaketet i en elektrisk husbil med ett 200kWh-batteri. En husbil kostar gärna runt miljonen, så det borde inte vara omöjligt att producera en konkurrenskraftig elektrisk husbil redan nu.
Det lägsta pack-priset per kWh antogs vara ca. $150 i slutet av 2017. Det motsvarar ca. 300kSEK för batteripaketet i en elektrisk husbil med ett 200kWh-batteri. En husbil kostar gärna runt miljonen, så det borde inte vara omöjligt att producera en konkurrenskraftig elektrisk husbil redan nu.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Första elektriska husbilen
Och sen när är NEDC ett rättvis mått närman kör på landsväg eller kanske t o m motorväg? Den husbilen ser heller ut att ha så lågt luftmotstånd vilket bör öka förbrukningen ganska rejält så fort hastigheten går upp.Pontus skrev:200 km/h med en husbilvigge50 skrev:Ja, problemet med den är tyvärr räckvidden på 20 mil enligt NEDC, blir inte mycket mer än en timmes körning mellan laddningarna.Off Grid Byggaren skrev:Det visades en prototyp förra året på en mässa ivarjefall.
Borde ju vara perfekt med elhusbil, den står ju ofta uppställd längre tider och kan destinationsladda i lugn och ro.
Sedan kunde ju även gasolen skippas och 230 V system i bodelen matas från batteriet.
http://www.husvagnochcamping.se/artikla ... h-tystare/
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Första elektriska husbilen
https://newatlas.com/nissan-nv-electric ... van/54957/
Med 60kWh alternativet så skulle en sådan vara intressant faktiskt.
Med 60kWh alternativet så skulle en sådan vara intressant faktiskt.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Första elektriska husbilen
Skulle Tesla gjort en idag för typ 1,5 mille så skulle dom ändå sålt bra många av den tror jag...Herr X skrev:Med en fin aerodynamik borde ett batteri på 200kWh vara mer än tillräckligt för att man ska bli jättenöjd som elektrisk husbilist.
Det lägsta pack-priset per kWh antogs vara ca. $150 i slutet av 2017. Det motsvarar ca. 300kSEK för batteripaketet i en elektrisk husbil med ett 200kWh-batteri. En husbil kostar gärna runt miljonen, så det borde inte vara omöjligt att producera en konkurrenskraftig elektrisk husbil redan nu.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Första elektriska husbilen
Det där är inte riktigt en husbil, utan en ”förstärkt minibuss” (camper på engelska). Jag letar efter en elektrisk husbil (mobile home på engelska).Henrik Torphammar skrev:https://newatlas.com/nissan-nv-electric ... van/54957/
Med 60kWh alternativet så skulle en sådan vara intressant faktiskt.
Att köpa en E-NV200 och packa in ett tält och en sovsäck är ingen konst. Dusch, toalett och kök är meckigare.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Första elektriska husbilen
Det tror jag också. Men det är låååångt utanför teslas domän att producera latriner, smarta infällbara kök eller nedfällbara sängar. Bättre att låta experterna göra bo-delen och låta Tesla bygga basen, på samma sätt som Fiat bara bygger stommen till nästan alla husbilar på den europeiska marknaden.Bjelke skrev:Skulle Tesla gjort en idag för typ 1,5 mille så skulle dom ändå sålt bra många av den tror jag...Herr X skrev:Med en fin aerodynamik borde ett batteri på 200kWh vara mer än tillräckligt för att man ska bli jättenöjd som elektrisk husbilist.
Det lägsta pack-priset per kWh antogs vara ca. $150 i slutet av 2017. Det motsvarar ca. 300kSEK för batteripaketet i en elektrisk husbil med ett 200kWh-batteri. En husbil kostar gärna runt miljonen, så det borde inte vara omöjligt att producera en konkurrenskraftig elektrisk husbil redan nu.
En längre bottenplatta med ett större batteri är allt som behövs (förutom ratt, mittskärm, pedaler etc). Knaus eller någon av de andra erfarna husbilsbyggarna löser resten.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Första elektriska husbilen
Tror tyvärr du kommer få vänta många år innan en stor el husbil finns att köpa. Av de videos jag sätt på ombyggda NV-200 fanns det vettiga lösningar för kök och dusch, halvbra för toa.Herr X skrev:Det där är inte riktigt en husbil, utan en ”förstärkt minibuss” (camper på engelska). Jag letar efter en elektrisk husbil (mobile home på engelska).Henrik Torphammar skrev:https://newatlas.com/nissan-nv-electric ... van/54957/
Med 60kWh alternativet så skulle en sådan vara intressant faktiskt.
Att köpa en E-NV200 och packa in ett tält och en sovsäck är ingen konst. Dusch, toalett och kök är meckigare.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Första elektriska husbilen
Missade den lilla detaljen.vigge50 skrev:Och sen när är NEDC ett rättvis mått närman kör på landsväg eller kanske t o m motorväg? Den husbilen ser heller ut att ha så lågt luftmotstånd vilket bör öka förbrukningen ganska rejält så fort hastigheten går upp.Pontus skrev:200 km/h med en husbilvigge50 skrev:Ja, problemet med den är tyvärr räckvidden på 20 mil enligt NEDC, blir inte mycket mer än en timmes körning mellan laddningarna.Off Grid Byggaren skrev:Det visades en prototyp förra året på en mässa ivarjefall.
Borde ju vara perfekt med elhusbil, den står ju ofta uppställd längre tider och kan destinationsladda i lugn och ro.
Sedan kunde ju även gasolen skippas och 230 V system i bodelen matas från batteriet.
http://www.husvagnochcamping.se/artikla ... h-tystare/
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Första elektriska husbilen
Den har 84kWh batteri (3,6kW x 24h) så problemet är inte så mycket räckvidden utan snabbladdningen. Om den bara tar 50kW så kommer det ta tid att ladda vid resor. Den här skulle behöva 100kW laddning eller mer.vigge50 skrev:Ja, problemet med den är tyvärr räckvidden på 20 mil enligt NEDC, blir inte mycket mer än en timmes körning mellan laddningarna.
http://www.husvagnochcamping.se/artikla ... h-tystare/
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Första elektriska husbilen
Något som borde gå att elkonvertera? Få tag på en i bra skick med havererad motor till exempel? Dock blir nog batterikyla lite krångligt om den ska klara 100 kW CCS utan att ta stryk antar jag...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Första elektriska husbilen
Köpen Roadsteer och ta drivlina och batteri från den.Teslaspolen skrev:Något som borde gå att elkonvertera? Få tag på en i bra skick med havererad motor till exempel? Dock blir nog batterikyla lite krångligt om den ska klara 100 kW CCS utan att ta stryk antar jag...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Första elektriska husbilen
En modul att sätta på pickup-trucken är nog det troligaste. Ett samarbete med Kabe eller liknande?Herr X skrev:Det tror jag också. Men det är låååångt utanför teslas domän att producera latriner, smarta infällbara kök eller nedfällbara sängar. Bättre att låta experterna göra bo-delen och låta Tesla bygga basen, på samma sätt som Fiat bara bygger stommen till nästan alla husbilar på den europeiska marknaden.Bjelke skrev:Skulle Tesla gjort en idag för typ 1,5 mille så skulle dom ändå sålt bra många av den tror jag...Herr X skrev:Med en fin aerodynamik borde ett batteri på 200kWh vara mer än tillräckligt för att man ska bli jättenöjd som elektrisk husbilist.
Det lägsta pack-priset per kWh antogs vara ca. $150 i slutet av 2017. Det motsvarar ca. 300kSEK för batteripaketet i en elektrisk husbil med ett 200kWh-batteri. En husbil kostar gärna runt miljonen, så det borde inte vara omöjligt att producera en konkurrenskraftig elektrisk husbil redan nu.
En längre bottenplatta med ett större batteri är allt som behövs (förutom ratt, mittskärm, pedaler etc). Knaus eller någon av de andra erfarna husbilsbyggarna löser resten.
Re: Första elektriska husbilen
Största problemet som jag ser det är att de flesta husbilar används oftast endast några månader om året. Det blir därför extremt dyrt med en eldriven husbil där batterier tappar i värde trots att den inte används under kanske halva året.
En bättre lösning är att köpa tex en ModelX 100d och en stor husvagn. Blir ett helt annat användningsområde. Dock vet jag att det finns många husbilsälskare men jag tycker husvagn är bättre
En bättre lösning är att köpa tex en ModelX 100d och en stor husvagn. Blir ett helt annat användningsområde. Dock vet jag att det finns många husbilsälskare men jag tycker husvagn är bättre
Re: Första elektriska husbilen
Jag har ju tänkte att de här prylarna som går sällan skulle fungera som ”powerwall” när de inte används.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Första elektriska husbilen
Ja, exakt! Borde kunna användas som Powerwall-liknande produkter.
I övrigt så får man tänka på att batteribilar raskt blir billigare och kommer att vara ikapp och om förbränningsmotorer inom 5 år (gissning från min sida). Då kan samma argument om stillstående fordon användas på avgasbilen.
I övrigt så får man tänka på att batteribilar raskt blir billigare och kommer att vara ikapp och om förbränningsmotorer inom 5 år (gissning från min sida). Då kan samma argument om stillstående fordon användas på avgasbilen.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Första elektriska husbilen
Ja att den är dyr och står stille större delen av året (även sommaren för många) verkar ju funka bra redan
nu lixom, han här i Bollnäs har väl inte en enda modell under millen tex...
nu lixom, han här i Bollnäs har väl inte en enda modell under millen tex...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Första elektriska husbilen
Oavsett vem eller vad så är en påbyggd grund från Tesla det bästa, och den skulle sedan sälja bra som fankangru skrev:En modul att sätta på pickup-trucken är nog det troligaste. Ett samarbete med Kabe eller liknande?Herr X skrev:Det tror jag också. Men det är låååångt utanför teslas domän att producera latriner, smarta infällbara kök eller nedfällbara sängar. Bättre att låta experterna göra bo-delen och låta Tesla bygga basen, på samma sätt som Fiat bara bygger stommen till nästan alla husbilar på den europeiska marknaden.Bjelke skrev:Skulle Tesla gjort en idag för typ 1,5 mille så skulle dom ändå sålt bra många av den tror jag...Herr X skrev:Med en fin aerodynamik borde ett batteri på 200kWh vara mer än tillräckligt för att man ska bli jättenöjd som elektrisk husbilist.
Det lägsta pack-priset per kWh antogs vara ca. $150 i slutet av 2017. Det motsvarar ca. 300kSEK för batteripaketet i en elektrisk husbil med ett 200kWh-batteri. En husbil kostar gärna runt miljonen, så det borde inte vara omöjligt att producera en konkurrenskraftig elektrisk husbil redan nu.
En längre bottenplatta med ett större batteri är allt som behövs (förutom ratt, mittskärm, pedaler etc). Knaus eller någon av de andra erfarna husbilsbyggarna löser resten.
Att köra den som batterilager hemma eller liknande vore faktiskt sjukt smart ju, speciellt med en kemi som
funkar bra (att batterierna inte är sopslut nästa sommar när man ska ut och köra typ).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19