Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Allt snack om att staten kommer tappa så mycket pengar är jag inte med på. Jag tror inte det behöver höjas några skatter eller införas kilometerskatt.
Trängselskatter möjligen för att försöka få folk att ta kollektivtrafik där det finns.
Elbilar kommer nämligen medföra en mängd fördelar för staten/Sverige som kanske t.o.m blir en ekonomisk vinst, helt utan extra bilskatter.
Först gäller det hälsan. Om vi får bättre luft i städerna kommer färre människor bli sjuka. Det handlar ju om tusentals dödsfall nu, men även de som "bara" får astmaproblem och behöver någon form av vård kostar ju samhället pengar.
Det bör vara åtskilliga miljarder som kan sparas här.
En annan stor post är drivmedel. El kan produceras inom landet! Vi behöver inte importera olja för miljarder.
Att vi kör på "inhemskt drivmedel" betyder att pengarna stannar i Sverige. Det är otroligt viktigt för ekonomin. Pengarna går då till de som jobbar med t.ex vindkraft. De betalar i sin tur skatt på de pengar de får i lön eller gör vinst på. När de sen konsumerar för pengarna betalas moms, och det går i sin tur till tredjepart som också får in mer pengar och ev kan anställa fler.
Att vi med elbilar kan tillverka vårt eget drivmedel inom landet bör väga upp skattebortfallet på diesel och bensin.
Jag önskar att det kunde göras en djupstudie i hur det skulle påverka. Att bara prata om bortfall av skatteintäkter som måste täckas blir i allafall väldigt skevt!
Trängselskatter möjligen för att försöka få folk att ta kollektivtrafik där det finns.
Elbilar kommer nämligen medföra en mängd fördelar för staten/Sverige som kanske t.o.m blir en ekonomisk vinst, helt utan extra bilskatter.
Först gäller det hälsan. Om vi får bättre luft i städerna kommer färre människor bli sjuka. Det handlar ju om tusentals dödsfall nu, men även de som "bara" får astmaproblem och behöver någon form av vård kostar ju samhället pengar.
Det bör vara åtskilliga miljarder som kan sparas här.
En annan stor post är drivmedel. El kan produceras inom landet! Vi behöver inte importera olja för miljarder.
Att vi kör på "inhemskt drivmedel" betyder att pengarna stannar i Sverige. Det är otroligt viktigt för ekonomin. Pengarna går då till de som jobbar med t.ex vindkraft. De betalar i sin tur skatt på de pengar de får i lön eller gör vinst på. När de sen konsumerar för pengarna betalas moms, och det går i sin tur till tredjepart som också får in mer pengar och ev kan anställa fler.
Att vi med elbilar kan tillverka vårt eget drivmedel inom landet bör väga upp skattebortfallet på diesel och bensin.
Jag önskar att det kunde göras en djupstudie i hur det skulle påverka. Att bara prata om bortfall av skatteintäkter som måste täckas blir i allafall väldigt skevt!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
12man skrev:Med en artikel från nov-17



Re: Artikel i media
Vindkraftsinvesteringarna går väl mest till utlandet? Hur många vindkraftsfabriker har vi i Sverige? Hur många montörer är svenska?joel80 skrev:Allt snack om att staten kommer tappa så mycket pengar är jag inte med på. Jag tror inte det behöver höjas några skatter eller införas kilometerskatt.
Trängselskatter möjligen för att försöka få folk att ta kollektivtrafik där det finns.
Elbilar kommer nämligen medföra en mängd fördelar för staten/Sverige som kanske t.o.m blir en ekonomisk vinst, helt utan extra bilskatter.
Först gäller det hälsan. Om vi får bättre luft i städerna kommer färre människor bli sjuka. Det handlar ju om tusentals dödsfall nu, men även de som "bara" får astmaproblem och behöver någon form av vård kostar ju samhället pengar.
Det bör vara åtskilliga miljarder som kan sparas här.
En annan stor post är drivmedel. El kan produceras inom landet! Vi behöver inte importera olja för miljarder.
Att vi kör på "inhemskt drivmedel" betyder att pengarna stannar i Sverige. Det är otroligt viktigt för ekonomin. Pengarna går då till de som jobbar med t.ex vindkraft. De betalar i sin tur skatt på de pengar de får i lön eller gör vinst på. När de sen konsumerar för pengarna betalas moms, och det går i sin tur till tredjepart som också får in mer pengar och ev kan anställa fler.
Att vi med elbilar kan tillverka vårt eget drivmedel inom landet bör väga upp skattebortfallet på diesel och bensin.
Jag önskar att det kunde göras en djupstudie i hur det skulle påverka. Att bara prata om bortfall av skatteintäkter som måste täckas blir i allafall väldigt skevt!
Re: Artikel i media
Här är inte besparingar inom sjukvården och liknande medräknat med Tibor har såklart räknat lite på det.joel80 skrev:Allt snack om att staten kommer tappa så mycket pengar är jag inte med på. Jag tror inte det behöver höjas några skatter eller införas kilometerskatt.
Trängselskatter möjligen för att försöka få folk att ta kollektivtrafik där det finns.
Elbilar kommer nämligen medföra en mängd fördelar för staten/Sverige som kanske t.o.m blir en ekonomisk vinst, helt utan extra bilskatter.
Först gäller det hälsan. Om vi får bättre luft i städerna kommer färre människor bli sjuka. Det handlar ju om tusentals dödsfall nu, men även de som "bara" får astmaproblem och behöver någon form av vård kostar ju samhället pengar.
Det bör vara åtskilliga miljarder som kan sparas här.
En annan stor post är drivmedel. El kan produceras inom landet! Vi behöver inte importera olja för miljarder.
Att vi kör på "inhemskt drivmedel" betyder att pengarna stannar i Sverige. Det är otroligt viktigt för ekonomin. Pengarna går då till de som jobbar med t.ex vindkraft. De betalar i sin tur skatt på de pengar de får i lön eller gör vinst på. När de sen konsumerar för pengarna betalas moms, och det går i sin tur till tredjepart som också får in mer pengar och ev kan anställa fler.
Att vi med elbilar kan tillverka vårt eget drivmedel inom landet bör väga upp skattebortfallet på diesel och bensin.
Jag önskar att det kunde göras en djupstudie i hur det skulle påverka. Att bara prata om bortfall av skatteintäkter som måste täckas blir i allafall väldigt skevt!
http://teslaclubsweden.se/om-alla-bilar ... r-elbilar/
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2083
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Artikel i media
Glöm inte att kolla upp hur stor andel som ägs av utländska bolag? Bara för att de står här betyder inte att ev. vinst stannar i Sverige.Verdi skrev:Vindkraftsinvesteringarna går väl mest till utlandet? Hur många vindkraftsfabriker har vi i Sverige? Hur många montörer är svenska?joel80 skrev:Allt snack om att staten kommer tappa så mycket pengar är jag inte med på. Jag tror inte det behöver höjas några skatter eller införas kilometerskatt.
Trängselskatter möjligen för att försöka få folk att ta kollektivtrafik där det finns.
Elbilar kommer nämligen medföra en mängd fördelar för staten/Sverige som kanske t.o.m blir en ekonomisk vinst, helt utan extra bilskatter.
Först gäller det hälsan. Om vi får bättre luft i städerna kommer färre människor bli sjuka. Det handlar ju om tusentals dödsfall nu, men även de som "bara" får astmaproblem och behöver någon form av vård kostar ju samhället pengar.
Det bör vara åtskilliga miljarder som kan sparas här.
En annan stor post är drivmedel. El kan produceras inom landet! Vi behöver inte importera olja för miljarder.
Att vi kör på "inhemskt drivmedel" betyder att pengarna stannar i Sverige. Det är otroligt viktigt för ekonomin. Pengarna går då till de som jobbar med t.ex vindkraft. De betalar i sin tur skatt på de pengar de får i lön eller gör vinst på. När de sen konsumerar för pengarna betalas moms, och det går i sin tur till tredjepart som också får in mer pengar och ev kan anställa fler.
Att vi med elbilar kan tillverka vårt eget drivmedel inom landet bör väga upp skattebortfallet på diesel och bensin.
Jag önskar att det kunde göras en djupstudie i hur det skulle påverka. Att bara prata om bortfall av skatteintäkter som måste täckas blir i allafall väldigt skevt!
Tesla Model Y
Re: Artikel i media
Här är en väldigt bra artikel som systematiskt går igenom missuppfattningar om Tesla, medvetet skapade av dem som har intresse av att skada företaget.
Vem känner inte igen sig i detta?
The War on Tesla, Musk, and the Fight for the Future
Vem känner inte igen sig i detta?
Artikeln:“Tesla… didn’t they go bankrupt?”
“Too bad you’re never going to get your car, given that they’re going bankrupt. They lose money on every car they sell.”
“Isn’t that that car that killed people?”
“I wouldn’t get into one, with all those fires.”
“But all their management is fleeing!”
“I can’t support Tesla, they treat their workers terribly.”
The War on Tesla, Musk, and the Fight for the Future
Re: Artikel i media
Den där artikeln räknar första steget, vilket är intressant det också.vigge50 skrev:Här är inte besparingar inom sjukvården och liknande medräknat med Tibor har såklart räknat lite på det.joel80 skrev:Allt snack om att staten kommer tappa så mycket pengar är jag inte med på. Jag tror inte det behöver höjas några skatter eller införas kilometerskatt.
Trängselskatter möjligen för att försöka få folk att ta kollektivtrafik där det finns.
Elbilar kommer nämligen medföra en mängd fördelar för staten/Sverige som kanske t.o.m blir en ekonomisk vinst, helt utan extra bilskatter.
Först gäller det hälsan. Om vi får bättre luft i städerna kommer färre människor bli sjuka. Det handlar ju om tusentals dödsfall nu, men även de som "bara" får astmaproblem och behöver någon form av vård kostar ju samhället pengar.
Det bör vara åtskilliga miljarder som kan sparas här.
En annan stor post är drivmedel. El kan produceras inom landet! Vi behöver inte importera olja för miljarder.
Att vi kör på "inhemskt drivmedel" betyder att pengarna stannar i Sverige. Det är otroligt viktigt för ekonomin. Pengarna går då till de som jobbar med t.ex vindkraft. De betalar i sin tur skatt på de pengar de får i lön eller gör vinst på. När de sen konsumerar för pengarna betalas moms, och det går i sin tur till tredjepart som också får in mer pengar och ev kan anställa fler.
Att vi med elbilar kan tillverka vårt eget drivmedel inom landet bör väga upp skattebortfallet på diesel och bensin.
Jag önskar att det kunde göras en djupstudie i hur det skulle påverka. Att bara prata om bortfall av skatteintäkter som måste täckas blir i allafall väldigt skevt!
http://teslaclubsweden.se/om-alla-bilar ... r-elbilar/
Besparingarna inom sjukvården är som du säger inte med, men även andrahandsintäkter är inte medräknat. Alltså av dom miljarder som stannar i Sverige kommer en viss del gå till löner till folk som arbetar med elproduktion. De som får lön betalar skatt, och konsumerar sin lön vilket ger staten momspengar. Konsumerar de i Sverige blir det även där en inkomst till nått företag som kan betala ut löner eller göra inköp.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Global Castings i Guldsmedshyttan levererar mycket gjutgods i megaformat till den Europeiska vindkraftsindustrin iaf. Sen har jag för mig att Enercon bygger torn någonstans i Skåne, eller de gjorde iaf.Verdi skrev:Vindkraftsinvesteringarna går väl mest till utlandet? Hur många vindkraftsfabriker har vi i Sverige? Hur många montörer är svenska?joel80 skrev:Allt snack om att staten kommer tappa så mycket pengar är jag inte med på. Jag tror inte det behöver höjas några skatter eller införas kilometerskatt.
Trängselskatter möjligen för att försöka få folk att ta kollektivtrafik där det finns.
Elbilar kommer nämligen medföra en mängd fördelar för staten/Sverige som kanske t.o.m blir en ekonomisk vinst, helt utan extra bilskatter.
Först gäller det hälsan. Om vi får bättre luft i städerna kommer färre människor bli sjuka. Det handlar ju om tusentals dödsfall nu, men även de som "bara" får astmaproblem och behöver någon form av vård kostar ju samhället pengar.
Det bör vara åtskilliga miljarder som kan sparas här.
En annan stor post är drivmedel. El kan produceras inom landet! Vi behöver inte importera olja för miljarder.
Att vi kör på "inhemskt drivmedel" betyder att pengarna stannar i Sverige. Det är otroligt viktigt för ekonomin. Pengarna går då till de som jobbar med t.ex vindkraft. De betalar i sin tur skatt på de pengar de får i lön eller gör vinst på. När de sen konsumerar för pengarna betalas moms, och det går i sin tur till tredjepart som också får in mer pengar och ev kan anställa fler.
Att vi med elbilar kan tillverka vårt eget drivmedel inom landet bör väga upp skattebortfallet på diesel och bensin.
Jag önskar att det kunde göras en djupstudie i hur det skulle påverka. Att bara prata om bortfall av skatteintäkter som måste täckas blir i allafall väldigt skevt!
https://www.globalcastings.com/site/sv/ ... edshyttan/
Re: Artikel i media
Nu har regeringen äntligen insett att elbilar är framtiden. Debattartikeln innehåller också den felaktiga uppgiften att Volvo endast kommer att tillverka elektrifierade bilar fr.o.m. 2019:
https://www.expressen.se/debatt/nu-sakr ... industrin/
https://www.expressen.se/debatt/nu-sakr ... industrin/
Re: Artikel i media
Klippt från dagens nummer av tidningen Fokus:
Trovärdigt.... ?
Trovärdigt.... ?
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Re: Artikel i media
Ambitionerna finns säkert, det jobbar inte bara bad-boys på VW. Vissa har riktigt högtuppsatta mål, och jag tror att de som jobbar med utveckling av elbilsgrenen inom VW vill verkligen lyckas. Pengarna de investerar vill de ju tjäna tillbaka nånstans. Men det är klart att det finns många gamla bakåsträvande gubbar som skulle sälja sina barn för att kunna fortsätta bygga dieselbilar i all evighet.khavusr skrev:Klippt från dagens nummer av tidningen Fokus:
Trovärdigt.... ?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Om de lyckas med att göra 25% av sina sålda bilar eldrivna till 2025 så gör de bäst i att ha en plan för att sälja 100% eldrivna bilar 2030. Ingen kommer nämligen vilja ha annat.
Re: Artikel i media
Håller med. De kommer få problem att kränga sina stinkande sotlok. Jag räknar med att VW underskattar efterfrågan på elbilar, i synnerhet om elbilarna blir så bra som de själva hävdar. Och jag tvivlar inte på att de kan bygga jättefina elbilar. Själv kommer jag troligen lägga en beställning så fort det går, bara för att inte hamna längst bak i kön. Troligen om nåt år eller så. Väntetiden lär bli lång i alla fall, och då får jag den förhoppningsvis lagom till att leasingtiden på Teslan går ut. Blir det tidigare gör det inte mig nånting.Jerka skrev:Om de lyckas med att göra 25% av sina sålda bilar eldrivna till 2025 så gör de bäst i att ha en plan för att sälja 100% eldrivna bilar 2030. Ingen kommer nämligen vilja ha annat.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 796
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Artikel i media
https://www.cnbc.com/2018/06/26/electri ... ation.html
Dock från en före-detta EPA-anställd, men tänkvärt.
Dock från en före-detta EPA-anställd, men tänkvärt.
Re: Artikel i media
Stockholm dubblerar antalet laddplatser till 2020 (från 800 idag).
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... ler-behovs
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... ler-behovs
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 796
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Artikel i media
Läste i länken där om "mobilitetsgaraget" i Gamla stan. Hade jag missat. Verkar rätt coolt.bylund skrev:Stockholm dubblerar antalet laddplatser till 2020 (från 800 idag).
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... ler-behovs
http://www.stockholm.se/Fristaende-webb ... okies=true
Här finns bland annat:
- en poolbil och 17 besöks-P-platser – alla med ladduttag.
- låsbara cykelboxar med laddmöjlighet för elcyklar. Pris 100 kronor per månad. El ingår.
- lådcyklelpool. Även här finns laddmöjlighet.
- varuutlämningsskåp för e-handelspaket. Skåpen öppnas med pinkod av kunderna.
- P-plats för cyklar för dem som hyr bilparkering i företagets P-hus på andra ställen i stan.
– Med mobilitetsgaraget vill vi stimulera nya beteendemönster, säger Christian Rockberger, vd för Stockholm Parkering.
Stockholm parkering har nu passerat 1 000 installerade laddplatser i Stockholm. Drygt 700 av dem är publika.
Mvh
Nilsson
Nilsson
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Artikel i media
Där parkerade jag i påskas när jag var i stan. Perfekt på alla sätt utom att de inte öppnade förrän 06:30 vilket innebar en något försenad avgång... Garaget var nästan tomt. Verkar som om det är en hemlighet för många.HerrNilsson skrev:
Läste i länken där om "mobilitetsgaraget" i Gamla stan. Hade jag missat. Verkar rätt coolt.
http://www.stockholm.se/Fristaende-webb ... okies=true
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Artikel i media
Business Insider skriver följande om Tesla's 'brake and roll' test:
Elon Musk ordered Tesla engineers to stop doing a critical brake test on Model 3s
- Tesla CEO Elon Musk ordered his employees to stop putting near-finished Model 3s through a critical test before they leave his Fremont, California factory, according to an internal document viewed by Business Insider.
- The test is called the brake and roll test, and ensures that the car is correctly aligned.
- An industry expert told Business Insider that every automaker does this test to ensure quality and function.
Och Tesla kommenterar "To be extremely clear, we drive *every* Model 3 on our test track to verify braking, torque, squeal and rattle. There are no exceptions," Tesla spokesperson Dave Arnold said in a statement.".
Elon Musk ordered Tesla engineers to stop doing a critical brake test on Model 3s
- Tesla CEO Elon Musk ordered his employees to stop putting near-finished Model 3s through a critical test before they leave his Fremont, California factory, according to an internal document viewed by Business Insider.
- The test is called the brake and roll test, and ensures that the car is correctly aligned.
- An industry expert told Business Insider that every automaker does this test to ensure quality and function.
Och Tesla kommenterar "To be extremely clear, we drive *every* Model 3 on our test track to verify braking, torque, squeal and rattle. There are no exceptions," Tesla spokesperson Dave Arnold said in a statement.".
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Re: Artikel i media
Yahoo Finance har en klipp om det.LarsL skrev:Sista chansen för lite FUD?
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 796
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Artikel i media
Missat denna helt men på Netflix finns en Nova-dokumentär från 2017 om batterier och batterilagring:
NOVA: Search for the Super Battery - https://www.netflix.com/se/title/80991272
Om man står ut med - i mitt tycke - programledarens lite fjantiga programledarstil så är det en okej dokumentär om olika kommande batteritekniker. Tesla är förstås med på ett hörn.
NOVA: Search for the Super Battery - https://www.netflix.com/se/title/80991272
Om man står ut med - i mitt tycke - programledarens lite fjantiga programledarstil så är det en okej dokumentär om olika kommande batteritekniker. Tesla är förstås med på ett hörn.
Mvh
Nilsson
Nilsson
Re: Artikel i media
Intressant live ang nya energianvändning och elbilar! #Almedalen https://t.co/AOfvzMgrQc
Hållbarhetschefen från Northvolt är med.. Boliden, Scania, m.fl.

Hållbarhetschefen från Northvolt är med.. Boliden, Scania, m.fl.

**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Nu är det en ny..
"Energisektorn i Förändring - Blockchain, argumentet realitet och digital säkerhet".
"Energisektorn i Förändring - Blockchain, argumentet realitet och digital säkerhet".
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR