Fast skattefusk håller ju varken om man är för högre eller lägre skatter.
Är man moderat borde man såklart frånsäga sig skattefinansierade förmåner... Så som billigare läkarbesök, skola, kollektivtrafik, äldrevård, bibliotek, allmänna vägar samt hemtjänst och äldrevård.. Eller så kan vi kanske hålla isär visioner om hur man vill ha det och hur det fungerar i samhället vi har idag?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
CATL bygger battericellsfabrik i centrala Tyskland för att förse BMW med batterier. Så förutom Samsung kommer BMW att köpa batterier från CATL. Intressant är att BMW tydligen ska köpa råmaterialen själva, förmodligen för att vara säkra på källan till t.ex. kobolt.
Kul att det börjar poppa upp battericellfabriker i Europa. :)
Verkligen kul, men "The CATL factory will create about 600 jobs and reach production of 14 gigawatt hours (GWh) by 2022."
14 GWh/år 2022 låter ju bra, men det är ungefär vad Tesla m3 produktionen kräver idag, eller c:a 10% av BMW årsproduktion
Kanske jag låter negativ, men dessa siffror ljuger inte.
CATL bygger battericellsfabrik i centrala Tyskland för att förse BMW med batterier. Så förutom Samsung kommer BMW att köpa batterier från CATL. Intressant är att BMW tydligen ska köpa råmaterialen själva, förmodligen för att vara säkra på källan till t.ex. kobolt.
Kul att det börjar poppa upp battericellfabriker i Europa.
Verkligen kul, men "The CATL factory will create about 600 jobs and reach production of 14 gigawatt hours (GWh) by 2022."
14 GWh/år 2022 låter ju bra, men det är ungefär vad Tesla m3 produktionen kräver idag, eller c:a 10% av BMW årsproduktion
Kanske jag låter negativ, men dessa siffror ljuger inte.
Sannolikt kommer cellproduktionen vara lokaliserad, dvs fabriken i Tyskland förser BMW:s produktion i Europa. BMW har ju även produktion i Kina och USA, och de fabrikerna lär förses med celler från lokala fabriker.
"BMW plans to source 4 billion euros ($4.7 billion) of battery cells from CATL over the next few years, with 1.5 billion euros coming from the new site in Erfurt in eastern Germany, the carmaker's purchasing head, Markus Duesmann, said."
Sen har ju BMW även Samsung som leverantör sedan innan. 14 GWh/år lär inte vara den totala siffran på global nivå för BMW.
"Duesmann said BMW was investing in cell research but a decision on whether to produce battery cells itself had not been made. "I don't rule it out," he said.
BMW is "very comfortable" with two suppliers of battery cells at the moment, but could add a third and is in talks with eight manufacturers, he added."
”Professor i förbränningsteknik” som inte gillar elbilar....
Ändå förvånande att en professor hänvisar till IVL-studien utan att han verkar ha läst och förstått vad som står i den.
Visar mest hur mycket ”halmstrån” de som inte tror/vill ha elbilar greppar efter.
Visar än en gång hur ”Ny Teknik” gärna vill vara en tidning som slåss för fossilbilarnas kvarlevnad. Finns antagligen många ”Förbränningsingenjörer” ihopkopplade med deras krets av skribenter.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
-Fisker was originally aiming at 2023 production, but its scientists are making such rapid advances that the company is now targeting 2020. "We're actually ahead of where we expected to be," Fisker says
-"With the size of battery pack we have made room for, we could get as much as a 750-kilometer [466-mile] range," he says. The same battery could reduce charging time to what it currently takes to fill your car with gas.
- "We can create a one-minute charge up to 80 percent," Fisker says.
Våta,, hmmm 'torra' drömmar kanske bara?
Är detta uttalanden för att skapa buzz och försöka hålla Fisker ovanför vattenytan eller har Henrik kommit på något som ingen annan har.
Samtidigt slå ett slag för denna film: Nova - Search for the super battery. Finns på Netflix iallafall.
Vet att det är en repost, tror jag någon länkat till den här på forumet.
Låter för bra för att vara sant, så troligen är det inte sant.
Fisker + stora löften om framtiden gör mig mycket skeptiskt. Låter mer som man försöker få tag på investeringspengar. Ligger man så bra till så håller man tyst och levererar istället.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Professorn är som ett troll i en elbil-tråd på Facebook, radar upp fördomar utan att tänka.
Tex, Stockholms överföringskapacitet. Där elbilar och batterier kan bli lösningen istället för ett problem.
Ja, det dök upp i mitt flöde och jag kunde inte hålla mig från att svara... Så här skrev jag:
Det bästa för miljön är absolut att köra mindre men det vi ändå kör kan vi ju försöka göra med ett fordon som totalt sett släpper ut minst föroreningar och CO2. Att en professor i förbränningsmotorteknik använder sig av den allmänt sågade studien från IVL för att framhäva sitt arbetsområdes suveränitet känns ju måttligt seriöst. I sitt inlägg hänvisar han till att Svenskt Kraftnät oroar sig över eltillgången om vi får många eldrivna fordon i Sverige. Det han väljer att inte nämna är att den oron gäller Stockholm och baserar sig till stor del på att staden växer med flera människor, byggnader och industrier som givetvis kräver mera el. Dessutom nämns inget om de stora besparingar som görs av elförbrukningen bl.a genom övergången till led-teknik. Att slippa driva oljeraffinaderier i storstadsmiljö skulle också vara en stor energibesparing. Vill vi ytterligare sänka elförbrukningen så kan vi ju sluta dricka öl... i alla fall ur aluminiumburkar. Men nu ligger ju inte aluminiumverken i Stockholm så det hade ju egentligen inte med Svenskt Kraftnäts oro över eltillgången där att göra...
Kör bil, så lite som du kan. Kör om möjligt en bil som går på el eller vätgas eller biogas. Försök minska din bränsleförbrukning när du kör, det mår både miljön och din plånbok bra av... för att inte prata om dina barn och barnbarn. Jag har full förståelse för att inte alla har möjlighet att skaffa sig en elbil nu men ni som kan borde prova en, de är sjukt underhållande att köra.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Professorn är som ett troll i en elbil-tråd på Facebook, radar upp fördomar utan att tänka.
Tex, Stockholms överföringskapacitet. Där elbilar och batterier kan bli lösningen istället för ett problem.
Ja, det dök upp i mitt flöde och jag kunde inte hålla mig från att svara... Så här skrev jag:
Det bästa för miljön är absolut att köra mindre men det vi ändå kör kan vi ju försöka göra med ett fordon som totalt sett släpper ut minst föroreningar och CO2. Att en professor i förbränningsmotorteknik använder sig av den allmänt sågade studien från IVL för att framhäva sitt arbetsområdes suveränitet känns ju måttligt seriöst. I sitt inlägg hänvisar han till att Svenskt Kraftnät oroar sig över eltillgången om vi får många eldrivna fordon i Sverige. Det han väljer att inte nämna är att den oron gäller Stockholm och baserar sig till stor del på att staden växer med flera människor, byggnader och industrier som givetvis kräver mera el. Dessutom nämns inget om de stora besparingar som görs av elförbrukningen bl.a genom övergången till led-teknik. Att slippa driva oljeraffinaderier i storstadsmiljö skulle också vara en stor energibesparing. Vill vi ytterligare sänka elförbrukningen så kan vi ju sluta dricka öl... i alla fall ur aluminiumburkar. Men nu ligger ju inte aluminiumverken i Stockholm så det hade ju egentligen inte med Svenskt Kraftnäts oro över eltillgången där att göra...
Kör bil, så lite som du kan. Kör om möjligt en bil som går på el eller vätgas eller biogas. Försök minska din bränsleförbrukning när du kör, det mår både miljön och din plånbok bra av... för att inte prata om dina barn och barnbarn. Jag har full förståelse för att inte alla har möjlighet att skaffa sig en elbil nu men ni som kan borde prova en, de är sjukt underhållande att köra.
Mycket bra!!
Hoppas på positiva reaktioner bara.....
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Inlägg från kulturen på Expressen https://www.expressen.se/kultur/elon-mu ... ndsdramat/
Skitvisioner, "De tror att elbilar ska rädda miljön när det absolut största klimatavtrycket sker när bilen tillverkas." "Teslas omvittnat helvetiska fabriker"
Elon får tom skulden för modern hemelektronik och dess eventuella nackdelar i artikeln, oklart varför.
Kanske inte var så smart av Elon att ifrågasätta lokal samordnare på plats men vad jag förstod har Elon fått frågan om att hjälpa till...
Kanske kan man skratta åt en förvirrad kulturjournalist men jag tycker att det är beklämmande att en hon vill använda sin plats i media till det här...
Fast skattefusk håller ju varken om man är för högre eller lägre skatter.
Är man moderat borde man såklart frånsäga sig skattefinansierade förmåner... Så som billigare läkarbesök, skola, kollektivtrafik, äldrevård, bibliotek, allmänna vägar samt hemtjänst och äldrevård.. Eller så kan vi kanske hålla isär visioner om hur man vill ha det och hur det fungerar i samhället vi har idag?
Så enkelt är det inte
Om man lättar på trycket för framförallt små företag så kan de anställa fler som ger men pengar i kassan med lägre skatt
Så det handlar om hur man fyller kassan bäst piska eller morot ?
Så länge det inte lönar sig att arbeta så kommer individer utnyttja systemet inte för att de är svaga eller behöver skyddsnät utan för att de kan
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
"Välkommen till Avdelningen för Förbränningsmotorer
Här studerar och utvecklar vi morgondagens motorteknik. Omställningen till ett fossilfritt samhälle kräver nya typer av energieffektiva motorer. Även om en del av dem kommer att drivas med el förblir förbränningsmotorn den dominerande kraftkällan på våra vägar under överskådlig framtid."
"Välkommen till Avdelningen för Förbränningsmotorer
Här studerar och utvecklar vi morgondagens motorteknik. Omställningen till ett fossilfritt samhälle kräver nya typer av energieffektiva motorer. Även om en del av dem kommer att drivas med el förblir förbränningsmotorn den dominerande kraftkällan på våra vägar under överskådlig framtid."
Sveriges framtidslabb ... Helt klart. LOL
Gud vad många gamla sidor det finns på nätet... eller????
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.