Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Jag tror Tesla kommer vara en av de större biltillverkarna om 5-10 år. Men dom kommer aldrig att dominera ensamt. Det vet dom stora. Så länge det "bara" är Tesla som har försprång försöker dom klämma ut så mycket av fossilerna som har ett extremt stort tb per tillverkad bil. Alla ligger o bevakar varandra men ingen kommer släppa några större volymer förrän någon konkurrent börjar. Lite som ett linjelopp i cykel när man låter ett blåbär som gjort en utbrytning köra på och istället bevaka stjärnorna i klungan för att i värsta fall slåss om andra plats.
Re: Artikel i media
Det tror jag faktiskt inte att särskilt många har. Jag hade t ex inte det.LarsL skrev:De flesta har nog väldigt dåligt samvete för att de kör runt i diesellok.Walker skrev:Och jag kan inte förstå varför det alltid ska sparkas på Tesla?
Om man inte vill köpa den, utsn istället en diselmerca eller en BMW - varför inte göra det då? Vi har en fri vilja och får faktiskt köpa och köra vilken bil vi vill. Om Tesla dessutom inte utgör ett hot mot etablerade biltillverkare, varför slösa tid och energi på att ”köra om” och ”döda” ett märke utan betydelse?
Märkligt imo.
Re: Artikel i media
Bjelke skrev:Min har haft vibrationer sedan den var ny, blev ganska bra när dom (Efter en jäkla massa turer till Väsby) justerade hjulvinklarna men den glädjen varade inte så länge för det är i grunden en ganska värdelös konstruktion som är superkänsig vilket leder till vibrationer så fort det är det minsta lilla fel på nåt, jag har känt det på nästan alla lånebilar och andra jag åkt i, så jag önskar dig verkligen lycka till men för egen del har jag gett upp totalt just nu sitter det tex helt nya Araschnid på bilen och det har vibrerat sedan jag fick domVerdi skrev:Min bil vibrerar både i fart och under acceleration. Mitt hel och halvljus är inte alls lika bra som på konkurrenternas bilar. Min Tesla saknar HUD. Den har kort sagt en hel del brister men som drivlinan förlåter. (Iaf om de får ordning på vibrationerna i augusti. Annars kommer jag sälja den)Laban skrev:Problemet är väl att dessa centrala kompetensområden nu står inför en kraftig förändring. Krocksäkerhet är mer och mer kopplat till autonomi, nya chassin, ny produktionsteknologi. Tesla har bevisligen lyckats bra krocksäkerhetsmässigt om man ser till chassit trots att man är en ny tillverkare. Och autonomi är mjukvara, något som de traditionella tillverkarna knappast har som kärnkompetens. Därav kanske att Google, Tesla .. ligger i framkant snarare än VW, Mercedes.Niklas Z skrev:Visst är motorerna att betrakta som ett centralt kompetensområde, men det är många andra saker också, t ex produktionsteknologi, krocksäkerhet, chassikonstruktioner, m m.
Vill man testa en Tesla så kör man i 130-135 så vet man om den är ok...
Den P85D jag hade som lånebil en vecka var helt stabil och vibrationsfri. Var uppe i 170 km/h utan att nåt kändes alls förutom vindbrus på passagerarsidan. Funderar på att fråga om jag får köpa den istället. Enligt personalen så är alla bilar de har till salu även om de inte ligger ute. Det enda tråkiga med den var att den hade plåttak och ljust innertak. Samt lite smårepor utvändigt.
Re: Artikel i media
Samvete tror jag inte alls. Däremot är de rädda för saker som ändrar deras världsbild. Det är de allra flesta skulle jag tro...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Artikel i media
Drivlinan i min i3 är lika bra som Teslans. Inte lika kraftfull såklart men i övrigt fungerar allt. Kylning/värmning av batteriet, trefasladdning osv osv.LarsL skrev:Men det är ju det som är grejen, många av avgasbiltillverkarna kommer inte få till drivlina och batterier. Nissans batterier överhettar, Hyundai kan inte få tag i tillräckligt många, VW har inte kommit på något bra sätt att fuska med elbilar än osv.mati skrev:Det du beskriver är väl en av anledningarna varför så många tror att det kommer att gå uppför för Tesla så fort andra tillverkare på allvar börjar sälja elbilar. Teslas bilar må vara innovativa på många sätt, batteridriften och laddnätverket är Tesla världsledande på, men resten är inte mycket att hänga i (h)julgranen. Drivlinan är så bra att man kan förlåta alla brister, men alla framtida elbilar från andra tillverkare kommer också att ha en minst lika fantastisk drivlina, men troligen utan alla andra brister som Teslas bilar har.Verdi skrev:Min bil vibrerar både i fart och under acceleration. Mitt hel och halvljus är inte alls lika bra som på konkurrenternas bilar. Min Tesla saknar HUD. Den har kort sagt en hel del brister men som drivlinan förlåter. (Iaf om de får ordning på vibrationerna i augusti. Annars kommer jag sälja den)
Det finns en anledning att vi använder e-Golfen till 90% av alla turer och att Teslan bara körs i undantagsfall.
Vad gället "fusk" så förstår jag inte upprördheten. VW bröt väl aldrig mot EU-bestämmelser? Det var väl i USA det var knas?
Re: Artikel i media
Är det någon som har Aftonbladet plus och kan tala om hur många plus model 3 fick?
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Artikel i media
Många tusen bilar i Europa som fick återkallas. .Verdi skrev:Drivlinan i min i3 är lika bra som Teslans. Inte lika kraftfull såklart men i övrigt fungerar allt. Kylning/värmning av batteriet, trefasladdning osv osv.LarsL skrev:Men det är ju det som är grejen, många av avgasbiltillverkarna kommer inte få till drivlina och batterier. Nissans batterier överhettar, Hyundai kan inte få tag i tillräckligt många, VW har inte kommit på något bra sätt att fuska med elbilar än osv.mati skrev:Det du beskriver är väl en av anledningarna varför så många tror att det kommer att gå uppför för Tesla så fort andra tillverkare på allvar börjar sälja elbilar. Teslas bilar må vara innovativa på många sätt, batteridriften och laddnätverket är Tesla världsledande på, men resten är inte mycket att hänga i (h)julgranen. Drivlinan är så bra att man kan förlåta alla brister, men alla framtida elbilar från andra tillverkare kommer också att ha en minst lika fantastisk drivlina, men troligen utan alla andra brister som Teslas bilar har.Verdi skrev:Min bil vibrerar både i fart och under acceleration. Mitt hel och halvljus är inte alls lika bra som på konkurrenternas bilar. Min Tesla saknar HUD. Den har kort sagt en hel del brister men som drivlinan förlåter. (Iaf om de får ordning på vibrationerna i augusti. Annars kommer jag sälja den)
Det finns en anledning att vi använder e-Golfen till 90% av alla turer och att Teslan bara körs i undantagsfall.
Vad gället "fusk" så förstår jag inte upprördheten. VW bröt väl aldrig mot EU-bestämmelser? Det var väl i USA det var knas?
Re: Artikel i media
Varför ska jag ha dåligt samvete? Körde idag Huskvarna- Uppsala och har sett 2 Tesla model S och 2 e-golfar.Samtidigt var det rally ett par mill innan Uppsala. Jag körde för att jag behöver komma någonstans och massa trimmade skit bilar vrålade runt för att det är kul.LarsL skrev:De flesta har nog väldigt dåligt samvete för att de kör runt i diesellok.Walker skrev:Och jag kan inte förstå varför det alltid ska sparkas på Tesla?
Om man inte vill köpa den, utsn istället en diselmerca eller en BMW - varför inte göra det då? Vi har en fri vilja och får faktiskt köpa och köra vilken bil vi vill. Om Tesla dessutom inte utgör ett hot mot etablerade biltillverkare, varför slösa tid och energi på att ”köra om” och ”döda” ett märke utan betydelse?
Märkligt imo.
Re: Artikel i media
Inget jag märkt nåt av. Var väl nåt i början med motorfästet tror jag. I övrigt känns den solid. Inga vibrationer eller nåt sånt.bullen skrev:Många tusen bilar i Europa som fick återkallas. .Verdi skrev:Drivlinan i min i3 är lika bra som Teslans. Inte lika kraftfull såklart men i övrigt fungerar allt. Kylning/värmning av batteriet, trefasladdning osv osv.LarsL skrev:Men det är ju det som är grejen, många av avgasbiltillverkarna kommer inte få till drivlina och batterier. Nissans batterier överhettar, Hyundai kan inte få tag i tillräckligt många, VW har inte kommit på något bra sätt att fuska med elbilar än osv.mati skrev:Det du beskriver är väl en av anledningarna varför så många tror att det kommer att gå uppför för Tesla så fort andra tillverkare på allvar börjar sälja elbilar. Teslas bilar må vara innovativa på många sätt, batteridriften och laddnätverket är Tesla världsledande på, men resten är inte mycket att hänga i (h)julgranen. Drivlinan är så bra att man kan förlåta alla brister, men alla framtida elbilar från andra tillverkare kommer också att ha en minst lika fantastisk drivlina, men troligen utan alla andra brister som Teslas bilar har.Verdi skrev:Min bil vibrerar både i fart och under acceleration. Mitt hel och halvljus är inte alls lika bra som på konkurrenternas bilar. Min Tesla saknar HUD. Den har kort sagt en hel del brister men som drivlinan förlåter. (Iaf om de får ordning på vibrationerna i augusti. Annars kommer jag sälja den)
Det finns en anledning att vi använder e-Golfen till 90% av alla turer och att Teslan bara körs i undantagsfall.
Vad gället "fusk" så förstår jag inte upprördheten. VW bröt väl aldrig mot EU-bestämmelser? Det var väl i USA det var knas?
Re: Artikel i media
Just du låter som en av dem som har lite dåligt samvete och gnäller över elbilar och att du måste åka hit eller dit. Tror det ör många, många som här samma tankar.nek0 skrev:Varför ska jag ha dåligt samvete? Körde idag Huskvarna- Uppsala och har sett 2 Tesla model S och 2 e-golfar.Samtidigt var det rally ett par mill innan Uppsala. Jag körde för att jag behöver komma någonstans och massa trimmade skit bilar vrålade runt för att det är kul.LarsL skrev:De flesta har nog väldigt dåligt samvete för att de kör runt i diesellok.Walker skrev:Och jag kan inte förstå varför det alltid ska sparkas på Tesla?
Om man inte vill köpa den, utsn istället en diselmerca eller en BMW - varför inte göra det då? Vi har en fri vilja och får faktiskt köpa och köra vilken bil vi vill. Om Tesla dessutom inte utgör ett hot mot etablerade biltillverkare, varför slösa tid och energi på att ”köra om” och ”döda” ett märke utan betydelse?
Märkligt imo.
Re: Artikel i media
Nej, de har ju inte kommit på något bra fusk där än... men ni ska få se de kommer nog på något.Verdi skrev:Inget jag märkt nåt av. Var väl nåt i början med motorfästet tror jag. I övrigt känns den solid. Inga vibrationer eller nåt sånt.LarsL skrev:
Men det är ju det som är grejen, många av avgasbiltillverkarna kommer inte få till drivlina och batterier. Nissans batterier överhettar, Hyundai kan inte få tag i tillräckligt många, VW har inte kommit på något bra sätt att fuska med elbilar än osv.
Re: Artikel i media
Och var har jag gnällt över elbilar? När det finns elbil som man kan jämföra med min avgas bil ska jag köpa den. Vill inte betala mer för mindreLarsL skrev:Just du låter som en av dem som har lite dåligt samvete och gnäller över elbilar och att du måste åka hit eller dit. Tror det ör många, många som här samma tankar.nek0 skrev:Varför ska jag ha dåligt samvete? Körde idag Huskvarna- Uppsala och har sett 2 Tesla model S och 2 e-golfar.Samtidigt var det rally ett par mill innan Uppsala. Jag körde för att jag behöver komma någonstans och massa trimmade skit bilar vrålade runt för att det är kul.LarsL skrev:De flesta har nog väldigt dåligt samvete för att de kör runt i diesellok.Walker skrev:Och jag kan inte förstå varför det alltid ska sparkas på Tesla?
Om man inte vill köpa den, utsn istället en diselmerca eller en BMW - varför inte göra det då? Vi har en fri vilja och får faktiskt köpa och köra vilken bil vi vill. Om Tesla dessutom inte utgör ett hot mot etablerade biltillverkare, varför slösa tid och energi på att ”köra om” och ”döda” ett märke utan betydelse?
Märkligt imo.
Re: Artikel i media
Som att låta folk betala 40-50 tusen för luft? Aka "total självkörningsförmåga".LarsL skrev:Nej, de har ju inte kommit på något bra fusk där än... men ni ska få se de kommer nog på något.Verdi skrev:Inget jag märkt nåt av. Var väl nåt i början med motorfästet tror jag. I övrigt känns den solid. Inga vibrationer eller nåt sånt.LarsL skrev:
Men det är ju det som är grejen, många av avgasbiltillverkarna kommer inte få till drivlina och batterier. Nissans batterier överhettar, Hyundai kan inte få tag i tillräckligt många, VW har inte kommit på något bra sätt att fuska med elbilar än osv.
För övrigt är BMWs 2 liters diesel den absolut bästa vad gäller Nox-utsläpp. Även testat i verkligheten. Kam faktiskt bli en sån för mig i höst om inte Tesla får ordning på min bil. (Och om jag inte får en bra deal på deras P85D.)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Det låter ju onekligen bra om den känns vibrationsfri!Verdi skrev:Bjelke skrev:Min har haft vibrationer sedan den var ny, blev ganska bra när dom (Efter en jäkla massa turer till Väsby) justerade hjulvinklarna men den glädjen varade inte så länge för det är i grunden en ganska värdelös konstruktion som är superkänsig vilket leder till vibrationer så fort det är det minsta lilla fel på nåt, jag har känt det på nästan alla lånebilar och andra jag åkt i, så jag önskar dig verkligen lycka till men för egen del har jag gett upp totalt just nu sitter det tex helt nya Araschnid på bilen och det har vibrerat sedan jag fick domVerdi skrev:Min bil vibrerar både i fart och under acceleration. Mitt hel och halvljus är inte alls lika bra som på konkurrenternas bilar. Min Tesla saknar HUD. Den har kort sagt en hel del brister men som drivlinan förlåter. (Iaf om de får ordning på vibrationerna i augusti. Annars kommer jag sälja den)Laban skrev:
Problemet är väl att dessa centrala kompetensområden nu står inför en kraftig förändring. Krocksäkerhet är mer och mer kopplat till autonomi, nya chassin, ny produktionsteknologi. Tesla har bevisligen lyckats bra krocksäkerhetsmässigt om man ser till chassit trots att man är en ny tillverkare. Och autonomi är mjukvara, något som de traditionella tillverkarna knappast har som kärnkompetens. Därav kanske att Google, Tesla .. ligger i framkant snarare än VW, Mercedes.
Vill man testa en Tesla så kör man i 130-135 så vet man om den är ok...
Den P85D jag hade som lånebil en vecka var helt stabil och vibrationsfri. Var uppe i 170 km/h utan att nåt kändes alls förutom vindbrus på passagerarsidan. Funderar på att fråga om jag får köpa den istället. Enligt personalen så är alla bilar de har till salu även om de inte ligger ute. Det enda tråkiga med den var att den hade plåttak och ljust innertak. Samt lite smårepor utvändigt.
För ett halvår sedan var jag på väg att köpa en med just plåttak och helst inget babysäte där bak
Knepigt för till mig sa en säljare för bara några veckor sedan att inga beg bilar var till salu så istället beställde jag en ny.
Jag sa att just en P85D utan knepiga symptom var det jag villa ha... Lurad som vanligt då antar jag, men inget
förvånar mig längre när det gäller Tesla. Nu köper jag nog ut min gamla ur företaget och byter kanske upp till
en roligare lite senare...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
https://www.allehanda.se/artikel/opinio ... om-du-tror
Någon som vill ta på sig uppgiften att försöka förklara vad hemmaladdning är?
Någon som vill ta på sig uppgiften att försöka förklara vad hemmaladdning är?
Re: Artikel i media
Vilken pajas denna person måste vara som tror alla måste ha snabbladdare hemma
Han kört elbil sedan 2014 12 och är nu uppe i 17000 mil min installation kostade några tusenlappar och fungerar utmärkt och huset har ännu inte brunnit ner.
Synd att de publicerar sådana felaktigheter.
Han kört elbil sedan 2014 12 och är nu uppe i 17000 mil min installation kostade några tusenlappar och fungerar utmärkt och huset har ännu inte brunnit ner.
Synd att de publicerar sådana felaktigheter.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
48% brunkolsel i uttaget... Han har ju verkligen tagit i och försökt göra det så fel som det bara går. Det kan ju bara inte vara en okunnig person det där...
Jag skrev ett snabbt svar. Någon som har något att säga till om innan jag skickar in den? Kan säkert putsas upp en del...
Jag skrev ett snabbt svar. Någon som har något att säga till om innan jag skickar in den? Kan säkert putsas upp en del...
Hej, Nathan.
Jag blev länkad din insändare via ett nätforum där vi bara skakade på våra huvuden. Du har tvivlens fördel, men det är nästan svårt att tro att du är så pass felinformerad som du verkar vara i din artikel.
Det är absolut inga problem att ladda en elbil hemma; det är det främsta sättet som elbilsägare laddar sina bilar, och detta kan göras i en mängd olika uttag, så som schuko (två hål i väggen), röd CEE (trefaskontakt), blå CEE ("husvagnsuttag"), och även via en dedikerad laddbox som sitter fast installerad.
Du verkar ha fullkomligt missuppfattat hur man laddar en elbil. Det finns två huvudsakliga metoder, den ena kallas för destinationsladdning eller långsamladdning; ibland ”normalladdning” och detta görs med helt normala strömstyrkor, oftast 10 (i fallet med schuko) eller 16 ampere (i båda fallen med CEE kontakt, samt med en laddbox). Detta betyder som minst cirka 2 kW (schuko) upp till 11 kW (trefas CEE) och så länge kabeln inte vittrat sönder i ur och skur de senaste 40 åren så är det helt säkert att ladda hemma.
Det andra sättet, som du verkar tro att folk ska skaffa hemma, är en snabbladdare. Snabbladdare används endast vid långfärd, då elbilens batteriräckvidd inte räcker hela vägen mellan två destinationer. Dessa ägs aldrig av en enskild privatperson utan sätts upp av olika företag på marknaden, så som Clever, Fortum, Vattenfall och så vidare. Snabbladdare använder mycket riktigt CCS eller CHAdeMO kontaken och är på 45 kW och uppåt, men dessa installeras aldrig hemma av en vanlig privatperson.
Sedan att du tar i från tårna med en elbilsmyt på slutet av din insändare angående hur smutsig batteritillverkningen är (Jag rekommenderar att du tar dig en titt på hur till exempel Teslas Gigafactory i Nevada fungerar).
48% brunkolsel hittar du ingenstans i Norden. I Sverige har vi på ett ungefär 40% kärnkraft som basel, 40% vattenkraft som reglerkraft och resterande del kommer främst ifrån vindkraften, samt kraftvärme där vi bränner hushållsavfall. I Norge, det land vi importerar överlägset mest el ifrån, så bygger deras elnät till cirka 95-98% vattenkraft, resterande är vind.
Det gäller att vara välinformerad och påläst.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Eftersom du bad om det... någon med bättre språkkunskaper kanske kan fixa mer?
Hej, Nathan.
Jag blev länkad till din insändare via ett nätforum där vi bara skakade på våra huvuden. Du har tvivlens fördel, men det är nästan svårt att tro att du är så pass felinformerad som du verkar vara i din artikel.
Du verkar ha fullkomligt missuppfattat hur man laddar en elbil. Det finns två huvudsakliga metoder, den ena kallas för destinationsladdning eller långsamladdning; ibland ”normalladdning”. Normalladdning är det främsta sättet som elbilsägare laddar sina bilar detta kan göras i en mängd olika uttag, så som schuko (två hål i väggen), röd CEE (trefaskontakt), blå CEE ("husvagnsuttag"), och även via en dedikerad laddbox som sitter fast installerad (Smidigast och säkrast).
Detta görs med helt normala strömstyrkor, oftast 10 (i fallet med schuko) eller 16 ampere (i båda fallen med CEE kontakt, samt med en laddbox). Detta betyder som minst cirka 2 kW (schuko) upp till 11 kW (trefas CEE) och så länge kabeln inte vittrat sönder i ur och skur de senaste 40 åren så är det helt säkert att ladda hemma.
Det andra sättet, som du verkar tro att folk ska skaffa hemma, är en snabbladdare. Snabbladdare används endast vid långfärd, då elbilens batteriräckvidd inte räcker hela vägen mellan två destinationer. Dessa ägs aldrig av en enskild privatperson utan sätts upp av olika företag på marknaden, så som Clever, Fortum, Vattenfall och så vidare. Snabbladdare använder mycket riktigt CCS eller CHAdeMO kontaken och är på 22kW och uppåt, men dessa installeras aldrig hemma av en vanlig privatperson.
Sedan att du tar i från tårna med en elbilsmyt på slutet av din insändare angående hur smutsig batteritillverkningen är (Jag rekommenderar att du tar dig en titt på hur till exempel Teslas Gigafactory i Nevada fungerar).
48% brunkolsel hittar du ingenstans i Norden. I Sverige har vi på ett ungefär 40% kärnkraft som basel, 40% vattenkraft som reglerkraft och resterande del kommer främst ifrån vindkraften, samt kraftvärme där vi bränner hushållsavfall. I Norge, det land vi importerar överlägset mest el ifrån, så bygger deras elnät till cirka 95-98% vattenkraft, resterande är vind.
Det gäller att vara välinformerad och påläst.
Re: Artikel i media
När man bemöter en insändare skall man göra det med god ton, man behöver inte säga att den andra har fel, de förstår läsarna iallafal. man skall dock undvika att hänvisa till egna källor utan använda statliga, oberoende uppgifter.
Att inga försäkringsbolag godkänner laddning ur vanliga uttag borde vara enkelt att motbevisa. (räcker med 2 st som godkänner)
Skulle vara bra också om man hittade vw manual där 40-50 kwh omnämns (så man påtala om denne missuppfattat informationen)
"Ett så kallat CCS laddningssystem fordrar elinstallationer enligt följande. En batteriladdare på 40 kW plus husets 10 kW innebär ett system med 50 kW, trefas."
Räkneexemplet kan man påvisa det absurda genom att tala om hur långt man faktiskt kommer på 14,000 kW(h)/år (långt mer än 1500 mil) sedan kan man jämföra hur mycket en bensinbil kostar med samma mil.
Om man vill ha en laddbox (kanske blir obligatorisk i framtiden) så finns klimatklivet som halverar kostnaden. - det finns även positiva saker med laddbox om man tex inte har en bil med ombordladdning med 3 fas. behöver man byta en sladd i garaget så behöver man nog byta i vilket fall som helst även om man inte skaffat elbil. brand i bil är mer vanligt bland vanliga bilar.(försäkringsbolagen har nog mer synpunkt på eldragningen än om man kör en elbil som med sin aktiva säkerhet utsätter bil och föraren för färre olyckor)
Att inga försäkringsbolag godkänner laddning ur vanliga uttag borde vara enkelt att motbevisa. (räcker med 2 st som godkänner)
Skulle vara bra också om man hittade vw manual där 40-50 kwh omnämns (så man påtala om denne missuppfattat informationen)
"Ett så kallat CCS laddningssystem fordrar elinstallationer enligt följande. En batteriladdare på 40 kW plus husets 10 kW innebär ett system med 50 kW, trefas."
Räkneexemplet kan man påvisa det absurda genom att tala om hur långt man faktiskt kommer på 14,000 kW(h)/år (långt mer än 1500 mil) sedan kan man jämföra hur mycket en bensinbil kostar med samma mil.
Om man vill ha en laddbox (kanske blir obligatorisk i framtiden) så finns klimatklivet som halverar kostnaden. - det finns även positiva saker med laddbox om man tex inte har en bil med ombordladdning med 3 fas. behöver man byta en sladd i garaget så behöver man nog byta i vilket fall som helst även om man inte skaffat elbil. brand i bil är mer vanligt bland vanliga bilar.(försäkringsbolagen har nog mer synpunkt på eldragningen än om man kör en elbil som med sin aktiva säkerhet utsätter bil och föraren för färre olyckor)
Re: Artikel i media
MickeP skriver många kloka saker. Gör ett alternativt räkneexempel, ett med hans mängd laddning och sedan hur mycket laddning som krävs för 1500mil (dvs 220Wh/km*15000km=3300kWh
, ungefär 2kr/mil) och med schucko nedställt till säg 8A så tar det x timmar per natt och med 3fas med 16A i laddbox tar det x/16timmar per natt. Laddbox kan köpas med jordfelsbrytare för ungefär 10kkr och med montage och bidrag antar jag det blir 5-10kkr kvar, att skriva av på 3år (dvs 3*1500mil=4500kr ger 1-2kr/mil). Totalt för laddning är det alltså 3-4kr/mil inkl avskrivning av laddinfra på 3år.
Kör du mycket mer, 40-50mil per dag, säg att du behöver ladda nästan fullt varje natt (100kWh) så är det intresant att räkna på hur lång tid det tar, med 3fas 16A så får du 11kW och då kommer det ta ungefär 10timmar, antag att du kommer hem vid 20:00 och är helt tom så är bilen klar för en ny dag vid 06:00. Inte ens i detta fall har du ett problem med att ladda på en vanlig 16A trefas kontakt. Om du inte oftast kör på detta sätt så kan du även klara dig med att köra vidare på en 16A bottensäkring om du laddar med 10A istället tex, så laddar du för 30nya friska mil varje 10h. I detta fall kommer kostnaden för laddinfrastrukturen bli ytterst marginell per mil (30mil/arbetsdag * 200dagar * 3år =18kmil vilket ger en milkostnad på 2-2.5kr). Om du anstränger dig och skaffar timdebitering och laddat på natten kommer du betydligt billigare undan, troligen under 1kr/mil totalt. Samma 18kmil hade troligen kostat 180-250kkr att tanka med en bensin eller dieselbil under dessa 3år.
, ungefär 2kr/mil) och med schucko nedställt till säg 8A så tar det x timmar per natt och med 3fas med 16A i laddbox tar det x/16timmar per natt. Laddbox kan köpas med jordfelsbrytare för ungefär 10kkr och med montage och bidrag antar jag det blir 5-10kkr kvar, att skriva av på 3år (dvs 3*1500mil=4500kr ger 1-2kr/mil). Totalt för laddning är det alltså 3-4kr/mil inkl avskrivning av laddinfra på 3år.
Kör du mycket mer, 40-50mil per dag, säg att du behöver ladda nästan fullt varje natt (100kWh) så är det intresant att räkna på hur lång tid det tar, med 3fas 16A så får du 11kW och då kommer det ta ungefär 10timmar, antag att du kommer hem vid 20:00 och är helt tom så är bilen klar för en ny dag vid 06:00. Inte ens i detta fall har du ett problem med att ladda på en vanlig 16A trefas kontakt. Om du inte oftast kör på detta sätt så kan du även klara dig med att köra vidare på en 16A bottensäkring om du laddar med 10A istället tex, så laddar du för 30nya friska mil varje 10h. I detta fall kommer kostnaden för laddinfrastrukturen bli ytterst marginell per mil (30mil/arbetsdag * 200dagar * 3år =18kmil vilket ger en milkostnad på 2-2.5kr). Om du anstränger dig och skaffar timdebitering och laddat på natten kommer du betydligt billigare undan, troligen under 1kr/mil totalt. Samma 18kmil hade troligen kostat 180-250kkr att tanka med en bensin eller dieselbil under dessa 3år.
Re: Artikel i media
Jag känner igen detta tänk från en annan insändare för något år sedan. Så lika att jag undrar om det är samma person. Förutom hans tro att man måste snabbladda som ni bemött så bra måste man även kommentera påståendet att man kan ladda 14000 kwh per år och köra 1500 mil och sedan dela detta för att få en milkostnad på över 9kr. Samma logik med en fossil: du tankar 20 liter om dagen. Det ger 7000 liter om året och det kostar runt 100000 kronor. På 1500 mil ger det ca 70:- per mil.
Eller för att förklara så att även han förstår. De 14000 kwh räcker till ca 7500 mils körning. Så varför dela med 1500 mil??
Eller för att förklara så att även han förstår. De 14000 kwh räcker till ca 7500 mils körning. Så varför dela med 1500 mil??
Re: Artikel i media
Det är ju lite frustrerande att läsa sådant. Samtidigt känner jag att svara i text skulle inte räcka för att minska frustrationen, man vill prata med karln. Så nu är det bara att glömma och göra något kul i stället.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Nä den var inte redo att postas, men något för att dra igång en diskussion här med lite räkneexempel. Skrev det som hastigast på telefon.
Men även om CCS/CHAdeMO kan leverera nedåt 22 kW, så räknar jag inte detta som snabbladdning, för det är det inte. Det är en laddare, men inte snabb. Skulle inte räkna något under 80-100 kW för snabbladdare heller, men det kan debateras.
Men även om CCS/CHAdeMO kan leverera nedåt 22 kW, så räknar jag inte detta som snabbladdning, för det är det inte. Det är en laddare, men inte snabb. Skulle inte räkna något under 80-100 kW för snabbladdare heller, men det kan debateras.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Orkade inte starta en tråd för det här "meningslösa"
Men lite kul är det iaf
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Känner man inte igen den där folierade S:en?Bjelke skrev:Orkade inte starta en tråd för det här "meningslösa"
Men lite kul är det iaf
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14