Många laddkort blir det

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Många laddkort blir det

Inlägg av bylund »

För att inte komma för mycket OT på tråden om laddning i Frankrike kör jag här istället. För att ha lite alternativ till super chargers vill jag skaffa andra möjligheter att ladda också nu när jag ska ut och köra. Och nästan ingen accepterar kortbetalning (i Lettland finns en operatör som gör det, enda jag sett hittills).

Jag har redan
Elmo i Estland
Vattenfall
Fortum
och jag har beställt/försökt beställa
Ecotricity i Storbritannien
Kiwhi i Frankrike
Autolib i Paris

Det känns lite fånigt att ha en massa kort i handskfacket bara för utifall att, och som man kanske kommer att använda 1-2 gånger. Jag har för mig att EU-direktivet om laddstolpar kräver kortbetalning, men det lär ju ta många år innan det är infört och implementerat på stolparna.

Det är inte bättre i Sverige. Jag började med att fråga Vattenfall och Fortum på deras Facebooksidor. Gilla gärna frågan så de ser att fler tycker så (om ni nu gör det)
https://www.facebook.com/FortumSverige
https://www.facebook.com/vattenfallSE
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Många laddkort blir det

Inlägg av mahulkp »

Jag har också skaffat kort för Clever (danskt) som har en hel del Chademo-laddare i Sverige och de bygger en hel del nya också.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Många laddkort blir det

Inlägg av Martinen »

I England finns även Charge your car. Dom har även tag till sina, men många ev deras laddare kan man aktivera med deras app utan tag eller kort. Man kan även lägga in betalinfo direkt i appen för de laddare som kräver betalning.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1786
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Många laddkort blir det

Inlägg av +46 »

[quote="bylund"]
Det känns lite fånigt att ha en massa kort i handskfacket bara för utifall att, och som man kanske kommer att använda 1-2 gånger. Jag har för mig att EU-direktivet om laddstolpar kräver kortbetalning, men det lär ju ta många år innan det är infört och implementerat på stolparna.

Det är inte bättre i Sverige. Jag började med att fråga Vattenfall och Fortum på deras Facebooksidor. Gilla gärna frågan så de ser att fler tycker så (om ni nu gör det)
https://www.facebook.com/FortumSverige
https://www.facebook.com/vattenfallSE[/


Jag trodde också att man måste ha ett laddkort för att kunna ladda på Vattenfalls snabbladdare, men det räcker med att ladda ned deras app för att kunna betala med vanligt kreditkort...

"Du som använder Vattenfalls laddkort får rabatt på snabbladdningen från och med mars till och med september. Priset för laddkortsinnehavare blir 2,40 kr per minut inklusive moms och 1,92 kr exklusive moms.

Du som snabbladdar med appen Ladda Elbilen betalar ordinarie pris som är 3 kr/minut inklusive moms och 2,40 kr/minut exklusive moms."
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Många laddkort blir det

Inlägg av EnTraktor »

Jag har laddat på vattenfall-laddstation genom att ladda ner vattenfall-appen och betala med kort i den.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Många laddkort blir det

Inlägg av bylund »

Fast hur bra lösning är det för en tysk som kommer fram till en laddstolpe en lördagkväll att klura ut att de ska ladda ner en app på roaming?

Det är inte laddbrickan som stör mig, den och appar är bra, men det är dumt att det är ett krav för att få ut någon el. Ett betalkort borde räcka. Sedan är det ok om det även finns andra sätt att starta maskineriet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare
Inlägg: 451
Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
Ort: Mölndal

Re: Många laddkort blir det

Inlägg av Elektrokungen »

bylund skrev:
Fast hur bra lösning är det för en tysk som kommer fram till en laddstolpe en lördagkväll att klura ut att de ska ladda ner en app på roaming?

Det är inte laddbrickan som stör mig, den och appar är bra, men det är dumt att det är ett krav för att få ut någon el. Ett betalkort borde räcka. Sedan är det ok om det även finns andra sätt att starta maskineriet.
+1
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Många laddkort blir det

Inlägg av Martinen »

bylund skrev:
Fast hur bra lösning är det för en tysk som kommer fram till en laddstolpe en lördagkväll att klura ut att de ska ladda ner en app på roaming?

Det är inte laddbrickan som stör mig, den och appar är bra, men det är dumt att det är ett krav för att få ut någon el. Ett betalkort borde räcka. Sedan är det ok om det även finns andra sätt att starta maskineriet.
Håller med.
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Många laddkort blir det

Inlägg av Stefan T »

+1

har själv stått för de problemet i tyskland
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Många laddkort blir det

Inlägg av Martinen »

I vår resa i sommar tänker jag nästan bara köra längs sträckor med Supercharger. Undantaget är förhoppningsvis bara i England men då kan jag nog ladda där vi bor.
Känns som om det blir för mycket klydd annars och orkar inte sätta mig in i alla lokala laddvarianter
Skriv svar